Ruud13 Posted 7 juli 2005 Report Share Posted 7 juli 2005 laat inderdaad duidelijk zijn dat Philips destijds zelf verhalen ophing over 14 bits en wel voor in de winkel staande exemplaren. je kan nog 10x onzin roepen maar zo was het wel. Wat het de facto betekende weet ik niet, maar Frits12 herinnert zich dat althans prima! groet Ik heb het even precies voor je uitgezocht. De 14 bits types die Philips maakte waren allemaal met de hand gemaakte prototypes waarmee bij Philips werd ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 7 juli 2005 Report Share Posted 7 juli 2005 Ik vrees dat het een typisch geval van het broodje aap is Rob. Er is bij mijn weten in de handel nooit een speler van Philips geweest die - naar keuze - zowel 14 als 16 bits aankon. De eerste Philips-spelers die van Philips op de markt(!) kwamen zijn bij mijn weten van meet af aan uitgevoerd in het aloude en nu nog steeds toegepaste redbook-formaat 16 bits 44,1 kHz (zonder een 14 bits optie). Ik vrees dat jij hier een aantal dingen door elkaar gooit Natuurliujk was het opslagformat volgens de (toen nog voorlopige) redbookstandaard van 16 bits @ 44,1 kHZ. Dat wil nog niet zeggen dat het ook ten volle benut werd voor het audiosignaal. Er kwam in het begin heel veel uit op 14 bits, dat werd dan wel in 16 bits geregistreerd met gewoon de de laatste 2 bitjes op nul. En in veel CD spelers van die tijd zat een 14 bits DAC, 16 bits was gewoon toen een stuk duurder. Ook bij een van de eerste portable PCM opname combo's van Sony (ADC/DAC + Betamax recorder) kon je kiezen tussen 14 bits resolutie en 16 bits resolutie. Ik vrees dat jij de boel door elkaar haalt: bij besluit in de 4e bijeenkomst tussen Philips en Sony (maart 1980) werd besloten om de samplefrequentie op 44,1kHz te stellen en de kwantiserning op 16 bits. Het 14 bits formaat waar Philips dus in de experimenteerfase mee bezig was is als systeem nooit op de markt verschenen. Kijk dat Philips (en aanpalende softwarepartners) destijds veel software dat van oorsprong 14 bits is op de plank had liggen wil nog niet zeggen dat het afspeelsysteem van de eerste cd-spelers ook 14 bits is. Daar ging de discussie om: er werd hier beweerd dat er er Philips-spelers op de mark waren die een 14 bits codering konden afspelen en dat is domweg nooit het geval geweest. Het spreekt voor zich dat na een vertaalslag van 14 naar 16 bits die 14 bits opnames te beluisteren zijn. Net zoals bijvoorbeeld 24 bits opnames na de juiste vertaling naar 16 bits 44,1 kHz redbook-formaat via de standaard cd-speler te beluisteren zijn. Dit laatste was echter niet het onderwerp van deze discussie. Dat je met behulp van eerste portable PCM opname combo's van Sony (ADC/DAC + Betamax recorder) kon je kiezen tussen 14 bits resolutie en 16 bits resolutie, heeft vanzelfsprekend niets van doen met het formaat waarmee cd's worden afgespeeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 7 juli 2005 Report Share Posted 7 juli 2005 Ik vrees dat jij de boel door elkaar haalt: bij besluit in de 4e bijeenkomst tussen Philips en Sony (maart 1980) werd besloten om de samplefrequentie op 44,1kHz te stellen en de kwantiserning op 16 bits. Het 14 bits formaat waar Philips dus in de experimenteerfase mee bezig was is als systeem nooit op de markt verschenen. Kijk dat Philips (en aanpalende softwarepartners) destijds veel software dat van oorsprong 14 bits is op de plank had liggen wil nog niet zeggen dat het afspeelsysteem van de eerste cd-spelers ook 14 bits is. Daar ging de discussie om: er werd hier beweerd dat er er Philips-spelers op de mark waren die een 14 bits codering konden afspelen en dat is domweg nooit het geval geweest. Het spreekt voor zich dat na een vertaalslag van 14 naar 16 bits die 14 bits opnames te beluisteren zijn. Net zoals bijvoorbeeld 24 bits opnames na de juiste vertaling naar 16 bits 44,1 kHz redbook-formaat via de standaard cd-speler te beluisteren zijn. Dit laatste was echter niet het onderwerp van deze discussie. Dat je met behulp van eerste portable PCM opname combo's van Sony (ADC/DAC + Betamax recorder) kon je kiezen tussen 14 bits resolutie en 16 bits resolutie, heeft vanzelfsprekend niets van doen met het formaat waarmee cd's worden afgespeeld. Ik begrijp je hele windmolen gevecht niet zo Ruud13. Niemand heeft hier in twijfel getrokken dat de eerste CD's volgens het 16 bit @ 44,1 kHz werden geproduceerd. Maar er is wel een verschil tussen de effectieve resolutie en de resolutie van het opslagmedium. Het kan hetzelfde zijn maar dat hoeft niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 7 juli 2005 Report Share Posted 7 juli 2005 De CD 100 en CD 104 van Philips waren 14 bits spelers.... Mijn broer had indertijd zo'n CD 100. Het klankverschil met de latere 16 bits was gewoon groot. Bovendien was het een zeer storings gevoeliog apparaat. Aan foutcorrectie was nog niet veel gedaan.... Maar wat dit nu met netkabels van doen heeft....??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 7 juli 2005 Report Share Posted 7 juli 2005 Als de stokpaardjes bereden worden.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 7 juli 2005 Report Share Posted 7 juli 2005 Ik begrijp je hele windmolen gevecht niet zo Ruud13. Niemand heeft hier in twijfel getrokken dat de eerste CD's volgens het 16 bit @ 44,1 kHz werden geproduceerd. Maar er is wel een verschil tussen de effectieve resolutie en de resolutie van het opslagmedium. Het kan hetzelfde zijn maar dat hoeft niet. Windmolengevecht? .... Ja zeker Pjotr dat heeft hier wel iemand gedaan en daar reageerde ik ook op. Lees jij wel goed? Zo je kunt zien reageerde ik op het bericht van Frits. Hij schreef immers: "De eerste Phillips cd spelers waren ook 14 bit (volgens hun zelf) Daarmee kon je prima alle (16 bit) cd's me afspelen." En simpel als het is: wat daar staat klopt niet en dat bracht ik onder de aandacht. Niet meer en niet minder. Philips heeft immers nooit cd-spelers gemaakt die iets konden met het 14 bits systeem. Dat Philips haar oude 14 bits opnames gebruikte zodat ze konden worden weergegeven met behulp van het 16 bits 44,1kHz redbook-formaat is vanzelfsprekend een heel ander verhaal. Daar zit een vertaalslag tussen omdat ook de allereerste spelers van Philips niet met het 14 bits systeem werkte maar zoals afgesproken was met Sony in maart 80 (dus zo'n kleine 2 jaar voor de introductie van de cd) met het 16 bits systeem zoals we dat nu nog kennen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 7 juli 2005 Report Share Posted 7 juli 2005 De CD 100 en CD 104 van Philips waren 14 bits spelers.... Mijn broer had indertijd zo'n CD 100. Het klankverschil met de latere 16 bits was gewoon groot. Bovendien was het een zeer storings gevoeliog apparaat. Aan foutcorrectie was nog niet veel gedaan.... Maar wat dit nu met netkabels van doen heeft....??? Wat je beweert klopt domweg niet. Geen 14 bits speler van Philips is op de markt gekomen. Alle spelers waren 16 bits. Dat er klankverschil was met latere spelers klopt en dat is voornamelijk omdat het lezen en het volgen van het dataspoor van die spelers uit het begintijdperk nogal moeizaam was maar het systeem was full 16 bits. De spelers waren inderdaad erg storingsgevoelig. De foutcorrectie was in principe wel goed maar als je in die mate data verliest als bij die eerste spelers sloft de foutcorrectie dat vanzelfsprekend niet bij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 7 juli 2005 Report Share Posted 7 juli 2005 Ik heb er nog twee op zolder staan. Zo eentje met een schuin frontje in Quad formaat. Een degelijk apparaat (heel wat anders dan de huidige Philips troep) ze stinken een beetje als je ze aanzet, ik vermoed de voeding. Zijn die dingen eigenlijk nog te servicen? Overigens herinner ik me nog de discussies van "the best sound forever". Zeker in die tijd moet een goede platenspeler superieur geklonken hebben. Maar ja ik had een mooie platenspeler Dual 1219 en een Sony versterker met een zeer slechte phonotrap maar had dat toen niet door anders had ik hopen vinyl gekocht tegen zeer lage prijzen. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 7 juli 2005 Report Share Posted 7 juli 2005 De CD 100 en CD 104 van Philips waren 14 bits spelers.... Mijn broer had indertijd zo'n CD 100. Het klankverschil met de latere 16 bits was gewoon groot. Bovendien was het een zeer storings gevoeliog apparaat. Aan foutcorrectie was nog niet veel gedaan.... Maar wat dit nu met netkabels van doen heeft....??? Ik ging net hetzelfde zeggen, Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 7 juli 2005 Report Share Posted 7 juli 2005 Moet je voorstellen hoe goed een CD toen had kunnen klinken met een fatsoenlijk netsnoer (haha). Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 7 juli 2005 Report Share Posted 7 juli 2005 Dacht toch ook dat in die allereerste CD100 14 bits DAC's zaten Hoe je daar in hemelsnaam 16 bit geluid uit kan krijgen is mij ook een raadsel. Hier overigens een leuk draad over de CD100: http://www.diyaudio.com/forums/showthread/t-23675.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 7 juli 2005 Report Share Posted 7 juli 2005 er komen toch steeds meer aanwijzingen dat er ergens wat met 14 bit is met die dingen (zie ook de link). ik herinnerde me ook al de CD100 (die ik gehad heb, prachtig machientje als je even het geluid buiten aanmerking laat) en de 104. hup volgende ontkenning van Ruud13. ps snel weer lullen over netsnoeren nou, want anders gaat moderator mopperen hoor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prutteltje Posted 7 juli 2005 Report Share Posted 7 juli 2005 Nog maar eens dan: CD's zijn 16-bit. De beschikbare DAC's uit de beginperiode van CD konden dat nog niet aan. De techniek destijds was nog niet goed genoeg om, betaalbaar, een 16-bits precisie te bereiken. Ze werkten dus effectief met 14 bits. edit:zie ook post van pjotr op volgende pagina (Maar dat geeft niet want iedereen gebruikte destijds standaard netsnoeren ) Duidelijk? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 7 juli 2005 Report Share Posted 7 juli 2005 Nou heb ik een loopwerk en dac apart. Waar levert een beter netsnoer nou het meeste op? Ik heb namelijk maar genoeg geld voor Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 7 juli 2005 Report Share Posted 7 juli 2005 Is een 14-bitter met beter netsnoer nu beter dan een 16-bitter met lampenkoord? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 7 juli 2005 Report Share Posted 7 juli 2005 Ik heb er nog twee op zolder staan. Zo eentje met een schuin frontje in Quad formaat. Een degelijk apparaat (heel wat anders dan de huidige Philips troep) ze stinken een beetje als je ze aanzet, ik vermoed de voeding. Zijn die dingen eigenlijk nog te servicen? Overigens herinner ik me nog de discussies van "the best sound forever". Zeker in die tijd moet een goede platenspeler superieur geklonken hebben. Maar ja ik had een mooie platenspeler Dual 1219 en een Sony versterker met een zeer slechte phonotrap maar had dat toen niet door anders had ik hopen vinyl gekocht tegen zeer lage prijzen. Carl Nee van die oude spelers is bij Philips niets meer te krijgen aan onderdelen. Je moet voor restauratie een aantal spelers hebben om een goede te kunnen samenstellen. Het loopwerk zag er trouwens erg mooi uit maar erg beste is het niet vanwegen o.a. de uiterst matige ballistische eigenschappen van het optische blok. De massa van het een en ander is erg hoog en dat gaat allemaal wel goed als de cd goed rond en vlak is. Maar aangezien het meer regel dan uitzondering is dat een en ander van de cd excentrisch en niet vlak is, is dat wat jij de "huidige troep van Philips" noemt vele male beter in staat om de datatrein nauwkeurig te volgen en te lezen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 7 juli 2005 Report Share Posted 7 juli 2005 Dacht toch ook dat in die allereerste CD100 14 bits DAC's zaten Hoe je daar in hemelsnaam 16 bit geluid uit kan krijgen is mij ook een raadsel. Hier overigens een leuk draad over de CD100: http://www.diyaudio.com/forums/showthread/t-23675.html Dat raadsel is niet zo groot want de dac die er in zit is zonder meer - en alleen! - geschikt voor het omzetten van 16 bits. In die spelers zit geen 14 bits systeem. Al in maart 1980 hadden Philips en Sony beslist dat het systeem 16 bits moets worden. Voor die tijd waren er door Philips enkele prototypes gemaakt die 14 bits waren maar het is een fabeltje dat het 14 bits systeem in productie is geweest. Er werd in de diverse spelers ook in die begindagen gebruikgemaakt van een heuse 16 bits dac. Dat het een en ander een ontwikkeling was die voortkwam uit het 14 bits avontuurtje (dat Sony niet zag zitten...) spreekt voor zich. Maar het is echt een broodje aap dat er in de eerste spelers een 14 bits dac zou hebben gezeten anders zou deze vanzelfsprekend nooit kunnen werken met de standaard 16 bits 44,1 kHz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 7 juli 2005 Report Share Posted 7 juli 2005 Maar het is echt een broodje aap dat er in de eerste spelers een 14 bits dac zou hebben gezeten anders zou deze vanzelfsprekend nooit kunnen werken met de standaard 16 bits 44,1 kHz. Waarom zou dat niet kunnen ??? Leg me dat nou eens uit want daar snap ik kennelijk helemaal niets van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prutteltje Posted 7 juli 2005 Report Share Posted 7 juli 2005 Maar het is echt een broodje aap dat er in de eerste spelers een 14 bits dac zou hebben gezeten anders zou deze vanzelfsprekend nooit kunnen werken met de standaard 16 bits 44,1 kHz. De TDA1540 in de CD100 is een 14 bits DAC. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 7 juli 2005 Report Share Posted 7 juli 2005 CD-100 : 2Xtda-1540 mono dac met 4:1 oversampling =16-bits compatible ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 7 juli 2005 Report Share Posted 7 juli 2005 Ok, zal ik mezelf maar weer het antwoord geven http://www.stereophile.com/digitalsourcere...s/1290meridian/ Staat ook het antwoord op jouw vraag min of meer in Jerry P.s. dat stukje van Atkinson is wel al 15 jaar geleden geschreven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 7 juli 2005 Report Share Posted 7 juli 2005 right ... 14 bits DAC met wat extra maatregelen omdat ze de DAC af hadden voordat het 16 bit-besluit viel. goed begrepen? dat is ook jammer dat je dan met alsnog kopen van een 16 bitter een dikker netsnoer moest hebben natuurlijk anders past het niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 7 juli 2005 Report Share Posted 7 juli 2005 Idd Rob. Als Ruud13 nu eens gelijk met dat verhaal kwam. Blijft natuurlijk onverlet dat je een 16 bits signaal best truncated door een 14 bits DAC kunt gooien. Gooi je alleen wat kwaliteit weg, had Philips ook voor kunnen kiezen maar dat deden ze terecht niet destijds. Sorry voor de kabelaars, het heeft natuurlijk nog steeds nix met (dure) netsnoeren te maken. Alhoewel een beetje de lijn trekken ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 7 juli 2005 Report Share Posted 7 juli 2005 right ... 14 bits DAC met wat extra maatregelen omdat ze de DAC af hadden voordat het 16 bit-besluit viel. goed begrepen? dat is ook jammer dat je dan met alsnog kopen van een 16 bitter een dikker netsnoer moest hebben natuurlijk anders past het niet Dat besluit viel lang voor de introductie van de cd-speler om precies te zijn in maart 1980. Verder is de 14 bit dac TDA1540 op die manier geschakeld een 100% volwaardig 16 bits dac. Dat wat de later (in dacht '84) toegepaste TDA1541 doet is precies hetzelfde als de TDA1540 met de aanpassingen. Het enige verschil is dat een en ander in een en dezelfde behuizing zit. Maakt het uit met wat voor onderdelen de 16 bits dac tot stand komt? Een ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 7 juli 2005 Report Share Posted 7 juli 2005 Idd Rob. Als Ruud13 nu eens gelijk met dat verhaal kwam. Blijft natuurlijk onverlet dat je een 16 bits signaal best truncated door een 14 bits DAC kunt gooien. Gooi je alleen wat kwaliteit weg, had Philips ook voor kunnen kiezen maar dat deden ze terecht niet destijds. Sorry voor de kabelaars, het heeft natuurlijk nog steeds nix met (dure) netsnoeren te maken. Alhoewel een beetje de lijn trekken ... Als Pjotr goed had opgelet dat was mijn aanvankelijke reactie op Frits die schreef immers: "De eerste Phillips cd spelers waren ook 14 bit (volgens hun zelf)" Zoals eerder gezegd weersprak ik dat omdat de eerste Phillips cd spelers absoluut geen 14 bits waren maar 16 bits. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now