seoman Posted 9 juli 2005 Report Share Posted 9 juli 2005 http://www.media.mit.edu/hyperins/papers/Y...afin_NIME03.pdfhttp://usonia.unco.edu/musictech/pdf/PhysicalModeling.pdf Tja, dat soort artikelen zijn er al meer dan 20 jaar en men blijft er leuk mee bezig. Eerst horen dan geloven Maar nietemin leuk linkje. Als je een beetje zoekt (deze is ook leuk: http://www-ccrma.stanford.edu/~jos/pubs.html kijk vooral bij de sound examples) dan vind je ook nog wel primitieve geluidsfragmenten van gesimuleerde snaarinstrumenten. Ik vind de geluiden nog lang niet mooi maar ze zijn hard op weg. Het is in ieder geval zo dat de universiteiten er (gesponsord door o.a.a Yamaha) flink mee bezig zijn. Gewoonlijk is het dan een kwestie van tijd voor wij het in de winkel kunnen kopen. Lekker offtopic maar zeker een stuk interesanter. Ik heb bijwijze van experiment "The Grand" van Steinberg gedownload en geinstalleerd. Dat is een piano vst-plugin. Je weet niet wat je hoort! Hoe ze de piano emuleren is me nog niet duidelijk (sample based maar verder?) maar iedere aanslag is indrukwekkend. Ze zijn een heel eind gekomen!!!! Misschien klinkt ie zelfs beter als ik een ander netsnoer aan mijn pc zet Groetjes Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 9 juli 2005 Report Share Posted 9 juli 2005 Het wordt weer lekker persoonlijk hier. Is nooit anders geweest. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 9 juli 2005 Report Share Posted 9 juli 2005 spido roept dit soort dingen af over zichzelf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 9 juli 2005 Report Share Posted 9 juli 2005 spido roept dit soort dingen af over zichzelf. De reacties van Spido werken steeds meer als de bekende rode lap op een stier. Hoe zou dat toch komen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 juli 2005 Report Share Posted 9 juli 2005 Veel stieren Hear Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 9 juli 2005 Report Share Posted 9 juli 2005 Beste Ruud, Die versterkers zijn er, je moet ze alleen weten te vinden. Ik heb enkele goede versterkers op de bank gehad die nagnoeg ongeschonden een 10 Khz. blokgolf kunnen reproduceren. Dit zelfs bij een complexe belasting en met een fase draaing van meer dan 40 graden. Mijn versterkers kunnen dat bijv. Deze kan dat ook. Deze kan dat niet: echter zijn er vele versterkers ook in de extreme highend klasse die dat niet goed kunnen. Waarom deze extreme eis? omdat vrijwel elke versterker die ik thuis heb gehad, en in mijn oren harmonisch niet juist klonken (met strijkers en blazers) altijd problemen lieten zien met de 10 Khz.blokgolf. En die metingen deed ik pas achteraf. Ik zeg zeker niet dat een 10 Khz. blokgolff alles zegt over de klank, maar het is wel een indicatie. Groeten, Bas Ik zou graag van je willen weten welke audiovermogensversterker (merk en type) de door jou getoonde 10 kHz blokgolf aan de uitgangsklemmen laat zien. Ook ben ik benieuwd naar de samenstelling van de complexe belasting waarmee de versterker voor deze meting was uitgevoerd. Gezien de 10 kHz blokgolf die aan de uitgang verschijnt moet de inwendige weerstand van de versterker onwaarschijnlijk laag zijn gegeven het feit dat je als belasting een complexe belasting gebruikt. Geef me even de precieze gegevens waaronder je het een en ander hebt gemeten. Overigens wordt uit de gegevens die je verstrekt niet duidelijk of de versterker waarover je spreekt ook onvoorwaardelijk stabiel is onder elke bedenkbare belasting. Wat is het frequentiebereik (tussen de -1dB-punten) van de versterker? Overigens ontgaat het me waarom je de 10 kHz blokgolfweergave zo belangrijk vindt want als je weet wat een zootje luidsprekers van een en ander maken dan hoef je echt niet wakker te liggen van het verschil tussen jou twee blokgolven. Uit een topklasse tweeter komt een nagenoeg zuivere sinus als je er een 10 kHz blokgolf inspopt.... Wat overigens kan is dat de versterkers die zo'n "mooie" weergave van een 10 kHz blokgolf laten zien, vanwege bepaald instabiel gedrag binnen de versterker hoorbaar extra's toevoegen aan de weergave dat jij als prettig of zo je wilt in jouw oren als harmonisch juist ervaart. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 10 juli 2005 Report Share Posted 10 juli 2005 Altijd leuk om te zien dat dit soort manieren van meten nodig is om maar een of ander verschil tussen versterkers te kunnen aantonen. Met geluidskwaliteit heeft het echter niets van doen. Vergelijk de spectra van beide plotjes eens. De conclusie is dan dat wellicht een vleermuis het verschil tussen beide signalen zou kunnen horen, er vanuitgaand dat de tweeter die het weergeeft 0 % vervormt en tot 100 KHz doorloopt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 10 juli 2005 Report Share Posted 10 juli 2005 Eigen topic met blokgolven.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 10 juli 2005 Report Share Posted 10 juli 2005 Altijd leuk om te zien dat dit soort manieren van meten nodig is om maar een of ander verschil tussen versterkers te kunnen aantonen. Met geluidskwaliteit heeft het echter niets van doen. Vergelijk de spectra van beide plotjes eens. De conclusie is dan dat wellicht een vleermuis het verschil tussen beide signalen zou kunnen horen, er vanuitgaand dat de tweeter die het weergeeft 0 % vervormt en tot 100 KHz doorloopt. Dit heeft ook niks met geluidskwaliteit te maken want als je een blok van 10 kHz via een tweeter weergeeft is de aantasting van het signaal maximaal: er komt dan namelijk een keurige sinus uit... Ook als een blokgolf van 10 kHz van analoog naar digitaal (16 bits 44,1 kHz) wordt omgezet komt er overigens ook een keurige sinus uit. Een versteker krijgt vanuit de bron (als de bron muziek is) dan ook nooit een blok van 10 kHz (of wat daar op lijkt) aangeboden. Wel is het zo - zoals ook gezegd - dat het zo mooi kunnen weergeven van een blokgolf van 10 kHz voor een audiovermogensversterker voor meer staat. Als dat gedrag zo is kunnen er heel gemakkelijk instabiliteitsproblemen bij een complexe belasting ontstaan. Een versterker die op die manier een blokgolf weergeeft is tamelijk makkelijk te maken als je de Ft van je toegepaste halfgeleiders maar dusdanig kiest dat het totaal doorloopt tot een paar megahertz. Het probleem hierbij is dat de versterker dan niet onvoorwaardelijk stabiel is gegeven de mogelijke complexiteit van de belasting. Mijn idee is dat het optimaal kunnen versterken van een 10 kHz blok absoluut geen aanbeveling is voor een audiovermogensversterker. Als de blok in de voorvlank een mooie gelijdelijke ronding heeft ziet het er een stuk gezonder uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 10 juli 2005 Report Share Posted 10 juli 2005 Eigen topic met blokgolven.. Soort van Hear "ballenbak" ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 11 juli 2005 Report Share Posted 11 juli 2005 Beste Ruud13, U heeft mijn essentie niet helemaal begrepen. Als u mijn eerdere betoog nauwkeurig had gelezen snapte u waar ik naartoe wil. Ik weet ook wel vrijwel geen enkele dynamische weerever een 10Khz. blokgolf kan weergeven. Zoals ik eerder aangaf is een 10 Khz. blokgolf slechts een klein aftreksel van moelijke harmonische structuren van echte instrumenten. Blokgolf metingen geven dus wel degelijk een inzicht hoe de versterker later met moeilijke harmonische omgaat. Harmonische van echte instrumenten zijn echter zeer complex en nauwelijks met meet apparatuur exact en dynamisch na te bootsen. Vandaar een statische blokgolf is een van de uitgangspunten. De bovenste versterker was een Bryston 14BSST. Zelf beschik ik over de Bryston 7BSST's. Reken maar dat die onvoorwaardelijk stabiel zijn. De metingen die ik uitvoer zijn alles behalve moeilijk. De amps komen op een statische dummyload. respectiefelijk 2Ohm 4Ohm en 8Ohm. Een versterker die een 1Khz. en 10 Khz. blokgolf niet goed kan versterker zal een hoop andere dingen ook niet goed doen. Deze dagen met de zeer breedbandige transistorren en bepaalde toppologieen is het zeker mogelijk versterkers te ontwerpen die deze taken aan kunnen. Hoe revolutionair ook, we zijn het Quad 303 tijdperk nu echt wel voorbij Als u echt geintereseerd bent in de topologie van Bryston, hun schema's staan allemaal online. Zoals Pjotr ook aangaf, een blokgolf is slechts maar een van de vele factoren. Uiteraard zijn er vele andere metingen en doelen waar een versterker aan moet voldoen. Vooralsnog is het altijd eht gehoor wat bepaald of een product goed of niet goed is (ik spreek voor mezelf) maar het is achteraf altijd interessant na te gaan of je dingen die je hoort kunt bevestigen met metingen. En het kan geen toeval zijn, maar de versterkers die bij mij de revu hebben gepasserd en ik niet goed vond klinken hadden allemaal problemen met blokgolven van 10 Khz. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 11 juli 2005 Report Share Posted 11 juli 2005 Zoals ik eerder aangaf is een 10 Khz. blokgolf slechts een klein aftreksel van moelijke harmonische structuren van echte instrumenten. Een 10 kHz blokgolf bevat geen informatie onder de 10 kHz. De meeste instrumenten (met de fundamentals varierend van 30 tot 2000 Hz) hebben veel meer energie van boventonen onder de 10 KHz zitten dan tussen 10 KHz en 20 KHz. De amps komen op een statische dummyload. respectiefelijk 2Ohm 4Ohm en 8Ohm. Zijn dit puur resistieve belastingen? Vooralsnog is het altijd het gehoor wat bepaald of een product goed of niet goed is Het oor is een nooit gecalibreerd, onbetrouwbaar, onnauwkeurig en uiterst moeilijk te begrijpen meetinstrument, met uiterst slechte matching eigenschappen tussen verschillende mensen, verloopt van ochtend naar avond, verloopt over leeftijd, gemoedstoestand enz. Dit afgezien van de vraag of de faseverstoringen van de wisselfilters/speakerunits en de vervorming van de luidsprekers dominant zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 11 juli 2005 Report Share Posted 11 juli 2005 Beste Ruud13, U heeft mijn essentie niet helemaal begrepen. Als u mijn eerdere betoog nauwkeurig had gelezen snapte u waar ik naartoe wil. Ik weet ook wel vrijwel geen enkele dynamische weerever een 10Khz. blokgolf kan weergeven. Zoals ik eerder aangaf is een 10 Khz. blokgolf slechts een klein aftreksel van moelijke harmonische structuren van echte instrumenten. Blokgolf metingen geven dus wel degelijk een inzicht hoe de versterker later met moeilijke harmonische omgaat. Harmonische van echte instrumenten zijn echter zeer complex en nauwelijks met meet apparatuur exact en dynamisch na te bootsen. Vandaar een statische blokgolf is een van de uitgangspunten. De bovenste versterker was een Bryston 14BSST. Zelf beschik ik over de Bryston 7BSST's. Reken maar dat die onvoorwaardelijk stabiel zijn. De metingen die ik uitvoer zijn alles behalve moeilijk. De amps komen op een statische dummyload. respectiefelijk 2Ohm 4Ohm en 8Ohm. Een versterker die een 1Khz. en 10 Khz. blokgolf niet goed kan versterker zal een hoop andere dingen ook niet goed doen. Deze dagen met de zeer breedbandige transistorren en bepaalde toppologieen is het zeker mogelijk versterkers te ontwerpen die deze taken aan kunnen. Hoe revolutionair ook, we zijn het Quad 303 tijdperk nu echt wel voorbij Als u echt geintereseerd bent in de topologie van Bryston, hun schema's staan allemaal online. Zoals Pjotr ook aangaf, een blokgolf is slechts maar een van de vele factoren. Uiteraard zijn er vele andere metingen en doelen waar een versterker aan moet voldoen. Vooralsnog is het altijd eht gehoor wat bepaald of een product goed of niet goed is (ik spreek voor mezelf) maar het is achteraf altijd interessant na te gaan of je dingen die je hoort kunt bevestigen met metingen. En het kan geen toeval zijn, maar de versterkers die bij mij de revu hebben gepasserd en ik niet goed vond klinken hadden allemaal problemen met blokgolven van 10 Khz. Groeten, Bas Ik probeer het gewoon nog een keer Bas: als een versterker een blokgolfweergave heeft zoals je hier liet zien dan is het logische gevolg daarvan dat de Ft van de transistoren torenhoog moeten zijn wil hij die blokgolf op die manier kunnen weergeven. Je komt dan zeg maar is de categorie breedbandversterkers. Zoals gezegd zal de versterker dan tot ver voorbij 1 MHz het -1 dB-punt moeten hebben. In dat geval is kortgezegd de vraag gerechtvaardigd of de versterker ook onvoorwaardelijk stabiel is als de bandbreedte van de versterker zo extreem hoog is. Het gekke is trouwens dat je eerst beweert dat de 10 kHz blok die je liet zien er een was onder een complexe belasting (ik vroeg je immers naar de samenstelling van die complexe belasting) en nu heb je het over een dummyload waarop je de versterkers aansluit van 2, 4 en 8 ohm. Je geeft maar een plaatje van een blokgolf dus is nog de vraag welke belastingswaarde is geldig voor het plaatje dat je gaf. Volgende vraag: was de belasting nu complex zoals je zei of toch zuiver ohms? Afgaande op het laatst kan ik me wel voorstellen dat jij denkt dat de versterker onvoorwaardelijk stabiel is want een zuiver ohmse belasting is natuurlijk een eitje voor nagenoeg elke versterker. Het probleem is alleen dat de belasting van een audio-eindversterker praktisch gesproken nooit zuiver resistief is. Op die manier kom je er dan ook niet erg achter of een versterker stabiel genoemd mag worden. Dat de Bryston 14BSST of type 7BSST onvoorwaardelijk stabiel is kan in ieder geval niet de gevolgtrekking zijn uit de meting die je deed. Vandaar maar even de vraag hoe jij zo zeker kun zijn dat de versterker onvoorwaardelijk stabiel is? Het zal je bekend zijn dat fabrikanten van versterkers gretig beweren dat hun product onvoorwaardelijk stabiel is terwijl niet zelden bijvoorbeeld een simpel c-tje van een paar microfarad in staat is om de versterker helemaal voor zichzelf te laten beginnen. Ken je het fenomeen instabiliteit van versterkers want je wekt niet erg de indruk daar kaas van te hebben gegeten als je niet eens het verschil weet tussen complexe en zuiver ohmse belasting. Overigens kan ik niet zien dat je iets aan de behandeling door een versterker van een 10 kHz blok kunt ontlenen voor wat betreft de versterking van Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 11 juli 2005 Report Share Posted 11 juli 2005 Voor de natuurlijke weergave van muziek en zang is vooral de fasecoherentie van grondtonen en harmonischen tot ca. 4 kHz van belang. Met blokgolven van 100 Hz (grondfrequentie) kun je zowel van versterkers als van luidsprekers de fasecoherentie tot ca. 4 kHz in Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 11 juli 2005 Report Share Posted 11 juli 2005 Beste Ruud13, U heeft mijn essentie niet helemaal begrepen. Als u mijn eerdere betoog nauwkeurig had gelezen snapte u waar ik naartoe wil. Ik weet ook wel vrijwel geen enkele dynamische weerever een 10Khz. blokgolf kan weergeven. Zoals ik eerder aangaf is een 10 Khz. blokgolf slechts een klein aftreksel van moelijke harmonische structuren van echte instrumenten. Blokgolf metingen geven dus wel degelijk een inzicht hoe de versterker later met moeilijke harmonische omgaat. Harmonische van echte instrumenten zijn echter zeer complex en nauwelijks met meet apparatuur exact en dynamisch na te bootsen. Vandaar een statische blokgolf is een van de uitgangspunten. De bovenste versterker was een Bryston 14BSST. Zelf beschik ik over de Bryston 7BSST's. Reken maar dat die onvoorwaardelijk stabiel zijn. De metingen die ik uitvoer zijn alles behalve moeilijk. De amps komen op een statische dummyload. respectiefelijk 2Ohm 4Ohm en 8Ohm. Een versterker die een 1Khz. en 10 Khz. blokgolf niet goed kan versterker zal een hoop andere dingen ook niet goed doen. Deze dagen met de zeer breedbandige transistorren en bepaalde toppologieen is het zeker mogelijk versterkers te ontwerpen die deze taken aan kunnen. Hoe revolutionair ook, we zijn het Quad 303 tijdperk nu echt wel voorbij Als u echt geintereseerd bent in de topologie van Bryston, hun schema's staan allemaal online. Zoals Pjotr ook aangaf, een blokgolf is slechts maar een van de vele factoren. Uiteraard zijn er vele andere metingen en doelen waar een versterker aan moet voldoen. Vooralsnog is het altijd eht gehoor wat bepaald of een product goed of niet goed is (ik spreek voor mezelf) maar het is achteraf altijd interessant na te gaan of je dingen die je hoort kunt bevestigen met metingen. En het kan geen toeval zijn, maar de versterkers die bij mij de revu hebben gepasserd en ik niet goed vond klinken hadden allemaal problemen met blokgolven van 10 Khz. Groeten, Bas Ik probeer het gewoon nog een keer Bas: als een versterker een blokgolfweergave heeft zoals je hier liet zien dan is het logische gevolg daarvan dat de Ft van de transistoren torenhoog moeten zijn wil hij die blokgolf op die manier kunnen weergeven. Je komt dan zeg maar is de categorie breedbandversterkers. Zoals gezegd zal de versterker dan tot ver voorbij 1 MHz het -1 dB-punt moeten hebben. In dat geval is kortgezegd de vraag gerechtvaardigd of de versterker ook onvoorwaardelijk stabiel is als de bandbreedte van de versterker zo extreem hoog is. Het gekke is trouwens dat je eerst beweert dat de 10 kHz blok die je liet zien er een was onder een complexe belasting (ik vroeg je immers naar de samenstelling van die complexe belasting) en nu heb je het over een dummyload waarop je de versterkers aansluit van 2, 4 en 8 ohm. Je geeft maar een plaatje van een blokgolf dus is nog de vraag welke belastingswaarde is geldig voor het plaatje dat je gaf. Volgende vraag: was de belasting nu complex zoals je zei of toch zuiver ohms? Afgaande op het laatst kan ik me wel voorstellen dat jij denkt dat de versterker onvoorwaardelijk stabiel is want een zuiver ohmse belasting is natuurlijk een eitje voor nagenoeg elke versterker. Het probleem is alleen dat de belasting van een audio-eindversterker praktisch gesproken nooit zuiver resistief is. Op die manier kom je er dan ook niet erg achter of een versterker stabiel genoemd mag worden. Dat de Bryston 14BSST of type 7BSST onvoorwaardelijk stabiel is kan in ieder geval niet de gevolgtrekking zijn uit de meting die je deed. Vandaar maar even de vraag hoe jij zo zeker kun zijn dat de versterker onvoorwaardelijk stabiel is? Het zal je bekend zijn dat fabrikanten van versterkers gretig beweren dat hun product onvoorwaardelijk stabiel is terwijl niet zelden bijvoorbeeld een simpel c-tje van een paar microfarad in staat is om de versterker helemaal voor zichzelf te laten beginnen. Ken je het fenomeen instabiliteit van versterkers want je wekt niet erg de indruk daar kaas van te hebben gegeten als je niet eens het verschil weet tussen complexe en zuiver ohmse belasting. Overigens kan ik niet zien dat je iets aan de behandeling door een versterker van een 10 kHz blok kunt ontlenen voor wat betreft de versterking van Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 11 juli 2005 Report Share Posted 11 juli 2005 Hallo Bas, Betekent dit nu ook dat volgens jou het frequentiebereik van CD en van de luidsprekers (m.n. die met dometweeters) onvoldoende is voor levensechte weergave van koperinstrumenten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 11 juli 2005 Report Share Posted 11 juli 2005 Hallo Bas, Betekent dit nu ook dat volgens jou het frequentiebereik van CD en van de luidsprekers (m.n. die met dometweeters) onvoldoende is voor levensechte weergave van koperinstrumenten? Waar staat dat Spido ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 11 juli 2005 Report Share Posted 11 juli 2005 Hallo Bas, Betekent dit nu ook dat volgens jou het frequentiebereik van CD en van de luidsprekers (m.n. die met dometweeters) onvoldoende is voor levensechte weergave van koperinstrumenten? Beste Spido, Je begrijpt me wederom ook niet. Wat ik maar steeds wil aangeven is, dat een slechte blokgolf weergave van een versterker laat zien dat de versterker moeite heeft met oneven harmonische. Om op jou in te gaan, ik geloof zeker in hoge resolutie digitale formaten. Termeer omdat de 16 bits/44.1Khz. norm altijd stijle filters boven de 22,5Khz. nodig heeft. De fase problemen van dit filter komen terug in het hoorbare gebeid. Maargoed we zijn al veel offtopic laten we ons beperken tot de versterkers. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 11 juli 2005 Report Share Posted 11 juli 2005 Beste Henri1, Ik begrijp dat volgens Bas een versterker pas in staat is om m.n. het geluidssignaal van koperinstrumenten (de structuren van grondtonen met boventonen/harmonischen en het begeleidend geruis) levensecht te versterken, als die versterker goede resultaten oplevert met 10 kHz blokgolven. Het is echter m.i. volstrekt irrelevant dat een versterker dat kan, wanneer de luidsprekers vervolgens in dit opzicht volstrekt in gebreke blijven. Hoe beter de fasecoherentie van grondtonen en harmonischen, hoe groter het frequentiebereik, en hoe beter de demping, des te beter de blokgolfverwerking. Dat geldt voor luidsprekers net zo goed als voor versterkers. Luidsprekers zijn echter helaas veel slechter in het verwerken van blokgolven dan versterkers. De Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 11 juli 2005 Report Share Posted 11 juli 2005 Beste Henri1, Ik begrijp dat volgens Bas een versterker pas in staat is om m.n. het geluidssignaal van koperinstrumenten (de structuren van grondtonen met boventonen/harmonischen en het begeleidend geruis) levensecht te versterken, als die versterker goede resultaten oplevert met 10 kHz blokgolven. Het is echter m.i. volstrekt irrelevant dat een versterker dat kan, wanneer de luidsprekers vervolgens in dit opzicht volstrekt in gebreke blijven. Hoe beter de fasecoherentie van grondtonen en harmonischen, hoe groter het frequentiebereik, en hoe beter de demping, des te beter de blokgolfverwerking. Dat geldt voor luidsprekers net zo goed als voor versterkers. Luidsprekers zijn echter helaas veel slechter in het verwerken van blokgolven dan versterkers. De Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 11 juli 2005 Report Share Posted 11 juli 2005 Luidsprekers zijn echter helaas veel slechter in het verwerken van blokgolven dan versterkers. Beste Spido, Ook daar ben ik het niet mee eens. Wat altijd onderschat wordt, en vaak als niet relevant is de akoestiek. Daar gaat of staat de uiteindelijke klank mee. Hoe goed en fase rein je weergever systeem ook is, een slechte akoestiek doet dat allemaal teniet. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 11 juli 2005 Report Share Posted 11 juli 2005 (...) Je begrijpt me wederom ook niet. Wat ik maar steeds wil aangeven is, dat een slechte blokgolf weergave van een versterker laat zien dat de versterker moeite heeft met oneven harmonische. (...) Beste Bas, Nee, ik begreep je prima. En ik denk dat je volkomen gelijk hebt, wat versterkers betreft! Maar... wat geldt voor de versterker, geldt Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 12 juli 2005 Report Share Posted 12 juli 2005 Het is onzin dat instrumenten geen boventonen hebben boven de 10Khz. Inderdaad kijk dan maar eens op een scope! Als jij even naar een spectrumanalyzer kijkt. Een koperblazers essemble heeft boventonen tot het oneindige. En hoeperdepoep staat op de stoep. Deze puur acedemische stelling impliceert niets over de benodigde bandbreedte die een versterker moet hebben. Een versterker die een 10Khz. blokgolf niet nagnoeg goed versterkt zou NOOIT koperinstrumenten jusit kunnen weergeven. Dit kun je alleen met kwantitatieve signaal analyse hard maken, maar in plaats daarvan zeg je A omdat ik dat keer op keer gehoord heb. Oren zijn hierin slechts betrouwbaar met objectieve blinde tests. Hoe heb je geluisterd? B omdat koperinstrumenten wel degelijk harmonische boven de 10Khz. hebben. Toon eens aan (spectra?) Kijk maar eens welke bovenharmonische je krijgt als je twee trompetten exact dezelfde toon laat spelen maar iets uit toon.... Tel twee qua frequentie zeer dicht geplaatste blokgolven bij elkaar (met matlab ofzo) op en vertel mij eens wat de harmonischen zijn. Als je goed naar de eerste metingen kijkt, zie je ook dat die blokgolf niet 100% perfect is. Hji is ietsie afgetopt. Perfect zou ie zijn met extreme bandbreedtes. Dat zijn NIET mijn metingen maar van Stereophile. Dat je extreme bandbeedtes zo belangrijk vind. Anders gaan we even supersonische troep in intermodulerende speakers jagen. Heb je wel eens aan nadelen van die perfecte blokgolf gedacht? Of is het zo dat je extra ruis en vervorming als beter ervaart (zou niet de eerste keer zijn O sorry dat mag je hear natuurlijk niet zeggen...)? Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 12 juli 2005 Report Share Posted 12 juli 2005 Wat ik maar steeds wil aangeven is, dat een slechte blokgolf weergave van een versterker laat zien dat de versterker moeite heeft met oneven harmonische. De eerste oneven harmonische van een 10 KHz blokgolf is al een frequentie die ik niet meer hoor. Versterkers hebben vanzelfsprekend "moeite" met frequenties die ze niet hoeven te versterken, en dat is juist de bedoeling. Tenzij iemand objectief aantoont dat boventonen boven 20 KHz altijd een klankverbetering opleveren (ondanks alle nadelen van breedbandige versterking), is er toch geen reden 100+ kHz te versterken? Afgezien van het feit dat een goedkope Harman Kardon al tot 100 KHz stabiel is.... Om op jou in te gaan, ik geloof zeker in hoge resolutie digitale formaten. Termeer omdat de 16 bits/44.1Khz. norm altijd stijle filters boven de 22,5Khz. nodig heeft. Lang leve oversampling. De fase problemen van dit filter komen terug in het hoorbare gebied. Misschien heeft een prehistorische multibitter hier nog last van...... (als die niet meer last heeft van INL) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 12 juli 2005 Report Share Posted 12 juli 2005 Beste, Ik hoor de eerste oneven harmonische ook niet meer. Ik denk de meeste van ons niet. Maar de verschiltonen komen wel degelijk terug in het hoorbare gebied. Waarom zou ik een plot laten zien van een FFT analyer, zo belangrijk is het voor mij niet jou te overtuigen Ik heb het zelf gezien met klanksyunthese op het conservatorium. Je hebt het over academische stellingen en blind luisteren. Natuurlijk luister ik blind. De blazerssectie staat achter me als we spelen Dit zijn dingen die je alleen begrijpt als je het in het echt gehoord hebt. Een bekende meneer die audiofielen cd's opneemt in Nederland had ook een zoiets. Met een opname met twee piccolo fluitjes had hij steeds een op de oren slaande rare toon op zijn opname. Overal werd gezocht naar het probleem. Echter het is GEEN probleem. Als je twee bijna gelijke (koper/hout) isntrumenten een zelfde toon laat spelen, zullen ze nooit beide even "in tune" zijn. Het resulaat is een bijkomende structuur van verschil tonen en bovenharmonische. Wat denk je wat er gebeurd als je heel veel koper instrumenten bij elkaar hebt. Wederom refereer je weer aan metingen met statische tonen. Ik zeg al steeds dit is niet te evenaren met statische tonen. Echter een blokgolf reproductie geeft een goed inzicht. Je hebt het over audiofielen die liever ruis en vervorming horen. Ik ben van mening dat het merendeel van de auidiofielen geen idee hebben betreft echte klank. Laat staan over muziek. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts