Jump to content

Ander (duur) netsnoer

Robbert
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Nu we het hier toch over betere netsnoeren hebben: Iemand al eens geprobeerd om een netsnoer te demagnetiseren?

;)

Situatie:

De opstelling in de luisterruimte met direct aan de andere kant van de muur een volledig afgescherme meterkast.

Per component zo kort mogelijke, dikke, gedemagnetiseerde, afgeschermde, rechte, massief koperen staven rechtstreeks (zonder aardlek of zekeringen) vanaf de binnenkomende 380V kabel naar de voeding. En in het contract met je energieleverancier de afspraak dat ze een schone sinus opleveren.

Utopie??? :unsure:

Hallo allemaal,

Nu we het hier toch over betere netsnoeren hebben: Iemand al eens geprobeerd om een netsnoer te demagnetiseren?

;)

Situatie:

De opstelling in de luisterruimte met direct aan de andere kant van de muur een volledig afgescherme meterkast.

Per component zo kort mogelijke, dikke, gedemagnetiseerde, afgeschermde, rechte, massief koperen staven rechtstreeks (zonder aardlek of zekeringen) vanaf de binnenkomende 380V kabel naar de voeding. En in het contract met je energieleverancier de afspraak dat ze een schone sinus opleveren.

Utopie??? :unsure:

Utopie? Nee, levensgevaarlijk! Ik weet niet zeker of een aardlekschakelaar tegenwoordig verplicht is (in nieuwe huizen wel, maar in oude huizen, dat weet ik niet), maar ik zou niet zonder willen. En een zekering of automaat is al helemaal verplicht. Je kunt zoiets natuurlijk best (zelf) verwijderen, maar dan ben je erg stom bezig. Die zekering/automaat en eventuele losse aardlekschakelaar (of een alles-in-

Volgens mij heeft Renej ook een eigen 10 kV aansluiting in zijn meterkast achter zijn set met een eigen distributietrafo naar 380V Henrie. Dan zal ie toch wel weten wat ie doet? :lol:

Trouwens gaaf zo Renej, heb je zeker ook een 3 fasen versterker :)

B)

Woont er niet iemand naast een spoorbaan? Een 1500 V gelijkspanning lijkt me veel geschikter om een mooie voeding mee te maken. Of zet een paar vrachtwagenaccu's in serie....

Dat is dan alleen handig voor ESL liefhebbers. Lijkt me verder geen goed plan s0.... volgens mij zijn transformatoren niet geschikt voor gelijkstroom.

:o:D;)

Volgens mij heeft Renej ook een eigen 10 kV aansluiting in zijn meterkast achter zijn set met een eigen distributietrafo naar 380V Henrie. Dan zal ie toch wel weten wat ie doet? :lol:

Trouwens gaaf zo Renej, heb je zeker ook een 3 fasen versterker :)

B)

Pjotr; Neuh, geen utopie nee... Maar het topic over een relatief eenvoudig component heeft al vele hoeken gezien. Ik denk, ik noem ook nog even iets (doms)... :blink:

Een driefasenversterker, hmmm... Voortrap, linker eindtrap en rechter eindtrap elk

Pjotr; Neuh, geen utopie nee... Maar het topic over een relatief eenvoudig component heeft al vele hoeken gezien. Ik denk, ik noem ook nog even iets (doms)... :blink:

Hallo Rene,

Zo dom is die gedachte anders niet. Een driefasen gelijkrichter in je versterker levert zoiezo een veel stabielere voeding op met minder rimpel. Dat idee is al vaker geopperd. Toch zie je zulke versterkers niet terwijl een beetje audiofiel best bereid is om driefasen naar zijn setje aan te leggen.

;)

Hallo allemaal,

;)

Ja, ik!

Laatst hield ik er een hele sterke magneet langs. De kabel bewoog niet en is dus gedemagnetiseerd.

Gerald

Henrie; Wees gerust ;) , dit was slechts een slechte dagdroom. Beetje kantoorverveling denk ik...

Groet, Reneetjuh

Gelukkig maar ;) Maar je weet maar nooit wat anderen met dit soort 'info' doen... :rolleyes:

Een 3-fasen voeding is trouwens idd niet zo'n raar idee. Zeker voor de puristen, want met zo'n voeding heb je minder buffer-elco's nodig... ;)

Henrie; Wees gerust ;) , dit was slechts een slechte dagdroom. Beetje kantoorverveling denk ik...

Groet, Reneetjuh

Gelukkig maar ;) Maar je weet maar nooit wat anderen met dit soort 'info' doen... :rolleyes:

Een 3-fasen voeding is trouwens idd niet zo'n raar idee. Zeker voor de puristen, want met zo'n voeding heb je minder buffer-elco's nodig... ;)

Beste,

Volgens mij hadden die enorme Gamut bakken 3 fase aansluiting :D

Groeten,

Bas

Groet, Reneetjuh

Beste,

Groeten,

Bas

Zou kunnen, ik ken ze niet... Ik ken die 3-fasen-voedingen van motor sturingen...

Groet, Reneetjuh

Beste,

Groeten,

Bas

Zou kunnen, ik ken ze niet... Ik ken die 3-fasen-voedingen van motor sturingen...

Ook leuk, kun je een Lesley bouwen :rolleyes:

;)

Groet, Reneetjuh

Beste,

Groeten,

Bas

Die enorme Gammut bak op de VAD had inderdaad een driefase aansluiting. Helaas was deze kast gewoon leeg.

Ik betwijfel of er wel ooit een echte gebouwd is.... :confused:

Groet, Reneetjuh

Beste,

Groeten,

Bas

Die enorme Gammut bak op de VAD had inderdaad een driefase aansluiting. Helaas was deze kast gewoon leeg.

Ik betwijfel of er wel ooit een echte gebouwd is.... :confused:

Beste Hans,

Zeker weten dat ze echt zijn gebouwd. In Milaan stonden er twee (een open gewerkt) op een enorm Pipe Dream systeem te spelen. Ik heb nog een foto van mij zittend op zo'n bak. Dat was het gestoorde idee van de ontwerper :D

Groeten,

Bas

Beste Ruud13,

Het wordt mij meer duidelijk dat jij weer een van de mensen bent die puur teert op theoretische kennis. Het is onzin dat instrumenten geen boventonen hebben boven de 10Khz. Inderdaad kijk dan maar eens op een scope!. Een koperblazers essemble heeft boventonen tot het oneindige. Een versterker die een 10Khz. blokgolf niet nagnoeg goed versterkt zou NOOIT koperinstrumenten jusit kunnen weergeven. Waarom weet dat? A omdat ik dat keer op keer gehoord heb. B omdat koperinstrumenten wel degelijk harmonische boven de 10Khz. hebben. Kijk maar eens welke bovenharmonische je krijgt als je twee trompetten exact dezelfde toon laat spelen maar iets uit toon....

Nergens heb ik gezegd dat wij alleen meten met puur resistieve belastingen? Ik geef alleen aan dat wij dummyloads gebruiken. Wat wij verder in serie en parallel aan de belasting zetten heb ik niet gezegd. Welke signalen wij aanbieden heb ik ook nergens gezegd. Echter kan ik wel verklappen dat een Bryston 7BSST nog steeds onvoorwaardelijk stabiel is met 100nF parallel aan een 4 Ohm belasting.

Waarop basseer ik wat goed en niet goed is? Ik ben zelf muzikant. Ik heb ervoor gestudeerd, en ik weet redelijk wat over klanksynthese. Veel belangrijker ik heb jaren lang dagelijks heel veel gespeeld met name in bigbands. Ik hoor het in 3 tellen wanneer een versterker niet kan omgaan met koperinstrumenten.

Waarom haal ik de Quad 303 erbij? Omdat ik jou zo'n typisch figuur vind dat denkt dat de audiowereld niet verder kan gaan dat bijv. zo'n versterker.

Als je goed naar de eerste metingen kijkt, zie je ook dat die blokgolf niet 100% perfect is. Hji is ietsie afgetopt. Perfect zou ie zijn met exteme bandbreedtes.

Dat zijn NIET mijn metingen maar van Stereophile.

Groeten,

Bas

Bas je lees niet goed of misschien beter gezegd je leest alleen maar wat je wilt lezen. Ik heb helemaal nergens gezegd dat instrumenten geen boventonen hebben boven de 10 kHz. Dat zuig je uit je duim. Ik schreef in dat kader immers het volgende:

Beste Ruud13,

Het wordt mij meer duidelijk dat jij weer een van de mensen bent die puur teert op theoretische kennis. Het is onzin dat instrumenten geen boventonen hebben boven de 10Khz. Inderdaad kijk dan maar eens op een scope!. Een koperblazers essemble heeft boventonen tot het oneindige. Een versterker die een 10Khz. blokgolf niet nagnoeg goed versterkt zou NOOIT koperinstrumenten jusit kunnen weergeven. Waarom weet dat? A omdat ik dat keer op keer gehoord heb. B omdat koperinstrumenten wel degelijk harmonische boven de 10Khz. hebben. Kijk maar eens welke bovenharmonische je krijgt als je twee trompetten exact dezelfde toon laat spelen maar iets uit toon....

Nergens heb ik gezegd dat wij alleen meten met puur resistieve belastingen? Ik geef alleen aan dat wij dummyloads gebruiken. Wat wij verder in serie en parallel aan de belasting zetten heb ik niet gezegd. Welke signalen wij aanbieden heb ik ook nergens gezegd. Echter kan ik wel verklappen dat een Bryston 7BSST nog steeds onvoorwaardelijk stabiel is met 100nF parallel aan een 4 Ohm belasting.

Waarop basseer ik wat goed en niet goed is? Ik ben zelf muzikant. Ik heb ervoor gestudeerd, en ik weet redelijk wat over klanksynthese. Veel belangrijker ik heb jaren lang dagelijks heel veel gespeeld met name in bigbands. Ik hoor het in 3 tellen wanneer een versterker niet kan omgaan met koperinstrumenten.

Waarom haal ik de Quad 303 erbij? Omdat ik jou zo'n typisch figuur vind dat denkt dat de audiowereld niet verder kan gaan dat bijv. zo'n versterker.

Als je goed naar de eerste metingen kijkt, zie je ook dat die blokgolf niet 100% perfect is. Hji is ietsie afgetopt. Perfect zou ie zijn met exteme bandbreedtes.

Dat zijn NIET mijn metingen maar van Stereophile.

Groeten,

Bas

Bas je lees niet goed of misschien beter gezegd je leest alleen maar wat je wilt lezen. Ik heb helemaal nergens gezegd dat instrumenten geen boventonen hebben boven de 10 kHz. Dat zuig je uit je duim. Ik schreef in dat kader immers het volgende:

Voor de natuurlijke weergave van muziek en zang is vooral de fasecoherentie van grondtonen en harmonischen tot ca. 4 kHz van belang.

Met blokgolven van 100 Hz (grondfrequentie) kun je zowel van versterkers als van luidsprekers de fasecoherentie tot ca. 4 kHz in

Beste Ruud,

Het is onzin dat een Versterker stabiel moet zijn bij een Capacitieve belasting van 100uF! Dat is gewoon kortsluiting over de gehele audiobandbreedte. Dat totaal inrelevant, daar er geen enkele speaker is die een werkelijke kortsluiting vormt. Je moet wel realistisch blijven Ruud.

Ik heb het over een Simpele dummyload. Ik zeg nergens dat ik verder GEEN capacitieve of indcutieve belastingen gebruik. 9 van de 10 versterkers gaan over de zeik met 100nF

Je laat een versterker geen ongeschonden 10 Khz. blokken versterken. Dat gebeurt gewoon wanneer je ontwerp goed is, en vooral goed doordacht. Deze dagen met de zeer lineare en goede sanken emittor torren is dat allemaal mogelijk

Dat verschiltonen te zacht waarneembaar zijn laat termeer weer zien dat je echt niets van muziek weet. Sla op de piano maar eens een terts en een kwint aan (bijv. D F#A) en luister maar eens wat je allemaal hoort tussen en boven die drie tonen. En dat maakt dus het verschil wanneer een hifi set in staat is een piano natuurgetrouw weer te geven en wanneer niet.

Groeten,

Bas

Hoe interpreteer jij het begrip "onvoorwaardelijk" Bas :confused:

Inderdaad: een versterker moet een volledige kortsluiting van A tot Z probleemloos aankunnen anders kun je vanzelfsprekend een versterker niet onvoorwaardelijk stabiel noemen. Het is dus niet alleen een willekeurige capacitieven belasting die een beetje fatsoenlijke versterker moet aankunnen maar hij moet ook 100% stabiel blijven bij een volledige kotsluiting.

Wat heeft de boventonenreeks (in de 10 kHz regionen) van een enkele (grond)toon van een blazer van doen met een acoord D, Fis, A op een piano? Sorry Bas je praat nu echt wartaal. Je mag dan misschien in de plaatselijke harmonie gezellie een deuntje meetoeteren maar je hebt waarlijk geen ene moer verstand van de door mij aangehaalde boventonenreeksen van blazers gezien het feit dat je nu plotseling gaat rebbelen over de drieklank D, Fis, A op de piano. Waar heb je het over Bas? Die tonen produceren vanzelfsprekend ook boventonenreeksen maar deze snel bij elkaar geharkte terts en kwint hebben niets van doen met die boventoonreeks voor wat de blazers betreft.

Waar ik het over heb is de grondtoon van een willekeurige hout of koperblazer die ergens tussen de 100 en de 1000 hertz zit. Die grondtoon produceert een reeks boventonen waarvan de boventonen die in het octaaf 10 tot 20 kHz liggen nauwelijks nog meetbaar, laat staan hoorbaar zijn

(...) Zoek maar eens op wat al die registers doen, en waarom verschillende registers een verschillende klank maken op dezelfde toon.(...)

Beste Bas,

Voor zover thans bekend, worden de grootste verschillen in klankkleur veroorzaakt door de sterkteverhouding van grondfrequentie en de eerste paar harmonische boventonen.

(Bij gedekte orgelpijpen domineren bijvoorbeeld oneven harmonischen; bij open pijpen de even harmonischen.)

En begeleidend geruis, het geleidelijk aangrijpen van de toon (na 20

Voor de natuurlijke weergave van muziek en zang is vooral de fasecoherentie van grondtonen en harmonischen tot ca. 4 kHz van belang.

Met blokgolven van 100 Hz (grondfrequentie) kun je zowel van versterkers als van luidsprekers de fasecoherentie tot ca. 4 kHz in

Beste Ruud,

Bijdeze hou ik op met jou te disccuseren. Ik hou het erbij dat jij geen verstand van muziek hebt. Jij haalt de zaken door elkaar. Nu heb je het weer over grondtonen, dan weer over bovenharmonische. Alleen hoe het jou allemaal toevallig goed uitkomt. Wat weet jij nou van een terts en een Kwint? blijkbaar niets want je weet me nu niet te vertellen wat die 3 tonen bij elkaar doen. En ik ga het je niet vertellen ook ;) Over het Concert Orgel. Ik heb het over de registers die je in en uit kunt schakelen. Ook dat ga ik je niet vertellen. Ik noemde blazers als voorbeeld, uiteraard hebben ook vele andere instrumenten vele hogere harmonische.

Betreft je Harmonie orkestje. Beetje meer respect voor mijn gedane studie en 24 uur per dag spelen en studeren graag..! Dit is weer zo'n spelletje van ik heb de grootste lul. Nou Ruudje 13 van mij mag je de grootste lul hebben....

Groeten,

Bas

(...) Zoek maar eens op wat al die registers doen, en waarom verschillende registers een verschillende klank maken op dezelfde toon.(...)

Beste Bas,

Voor zover thans bekend, worden de grootste verschillen in klankkleur veroorzaakt door de sterkteverhouding van grondfrequentie en de eerste paar harmonische boventonen.

(Bij gedekte orgelpijpen domineren bijvoorbeeld oneven harmonischen; bij open pijpen de even harmonischen.)

En begeleidend geruis, het geleidelijk aangrijpen van de toon (na 20