Jump to content

Ander (duur) netsnoer

Robbert
 Share

Recommended Posts

Welnu, nog geen week later, maar wel een andere verbetering aangebracht: Onder de EV een natuurstenen tegel aangebracht, met daaronder Masterbase en daarop (en onder de poten van de EV) rubber stukjes.

Al met al klinkt het geheel veel levendiger.

Ervoor:

EV-a.jpg

Erna:

Electrocompaniet%20AW250DMB.jpg

Ben nu nog nieuwsgierig wat er gaat gebeuren als ik de speakers ook heb ondertegeld :blink:

Beste Ruud,

....................

echter zijn er vele versterkers ook in de extreme highend klasse die dat niet goed kunnen. Waarom deze extreme eis? omdat vrijwel elke versterker die ik thuis heb gehad, en in mijn oren harmonisch niet juist klonken (met strijkers en blazers) altijd problemen lieten zien met de 10 Khz.blokgolf. En die metingen deed ik pas achteraf. Ik zeg zeker niet dat een 10 Khz. blokgolff alles zegt over de klank, maar het is wel een indicatie.

Groeten,

Bas

Overigens ontgaat het me waarom je de 10 kHz blokgolfweergave zo belangrijk vindt want als je weet wat een zootje luidsprekers van een en ander maken dan hoef je echt niet wakker te liggen van het verschil tussen jou twee blokgolven. Uit een topklasse tweeter komt een nagenoeg zuivere sinus als je er een 10 kHz blokgolf inspopt....

Beste Ruud13

In het kader van een discussie over blokgolven vind ik het echt een beetje zwak (lees onzin) om te zeggen dat een tweeter alleen sinusjes kan weergeven. Open deur lijkt mij.

Het ding is er n.l. voor gemaakt om dat te doen.

Alle muziek en signalen bestaan uit een complex aan sinusjes.

Een tweeter geeft de hoog-frequent sinusjes weer en de woofer de laag-frequente, toch ?

Trouwens niemand luistert met plezier alleen naar een tweeter.

Verder lijkt het mij niet relevant dat een luidspreker er wel of niet "er een zooitje van maakt"

Technisch gezien is een luidspreker ongetwijfeld de minst goede component van de installatie. Maar wat is technisch ? Is dat het voldoen aan de DIN 45500 norm uit 1683 ?

Een PU-element, CD-speler, Versterker, draadjes maken er ook een zooitje van. Alleen een ander zooitje met een ander karakter. Daarom kan men toch verschillen horen in wijziging/verbetering van alle voornoemde componenten op dezelfde slechte luidspreker.

Ik weet zeker dat volgens DIN 45500 jou ongemodificeerde Quad beter was dan jouw luidspreker.

Toch heb je de versterker gewijzigd. Neem aan dat het beter/muzikaler klinkt ?

Heb je dat verbeterde ook gemeten, om er zeker van te zijn dat het geen autosuggestie was ?

Ben overigens wel ge

als je het rationeel bekijkt, krijg je met een ander netsnoer een ander geluid.

of dat mooier klinkt, bepaal jijzelf. :D

geprononceerder kan het niet.............. :D

Beste Joopus,

Juist, heel goed,

Als je een ander (afgeschermd) netsnoer neemt en jouw versterkerinstelling kan niet meer wijzigen of wijzigt minder, en je daardoor geen of minder vervorming als gevolg daarvan hebt, is de versterker neutraler.

Als je deze vervorming wel mooi vindt moet je dus geen ander netsnoer aanschaffen. Hou je geld over voor leuke CD's of concerten.

Zo eenvoudig is het.

mvg

Gert

..... geknipt ....

Muziekinstrument zijn voor wat de hoogte te produceren tonen betreft bij lange na niet grondtonig in de 10 kHz sfeer en produceren ook in de verste verte geen boventonen die qua aard en sterkte lijken op de boventonenreeksen van een blokgolf. Kijk maar eens naar de tonen van diverse muziekinstrumenten via een oscilloscoop dan zul je zien dat geen enkel instrument tonen produceren die iets met blokgolven gemeen hebben.

..... geknipt ....

Beste Ruud13

De energieinhoud van sommige instrumenten lijkt wel degelijk op dat van een blokgolf.

blok_tijd_trans.gif

blok_spectrum_trans.gif

Een grondtoon van 400 Hz met een berg harmonischen.

Als je de output van een instrument beschouwd als een grondtoon met harmonischen, (net als een blokgolf) dan kan je beter geen scoop gebruiken om te zien hoe dat in elkaar steekt.

Een spectrumanalyser lijkt mij handiger. Dan zie je ook beter dat instrumenten wel degelijk een grondtoon en een berg harmonischen hebben zoals hieronder te zien is.

bekken_spectrum_transp.gif

Een grondtoon van 300 Hz met daarna een bijna vlak spectrum (ruis) met nog een kleurinkje bij 15 kHz.

triangel_spectrum_trans.gif

Een zwakke grondtoon met zeer luide harmonischen

mvg

Gert

Beste Ruud13

In het kader van een discussie over blokgolven vind ik het echt een beetje zwak (lees onzin) om  te zeggen dat een tweeter alleen sinusjes kan weergeven. Open deur lijkt mij.

Het ding is er n.l. voor gemaakt om dat te doen.

Alle muziek en signalen bestaan uit een complex aan sinusjes.

Een tweeter geeft de hoog-frequent sinusjes weer en de woofer de laag-frequente, toch ?

Trouwens niemand luistert met plezier alleen naar een tweeter.

Verder lijkt het mij niet relevant dat een luidspreker er wel of niet "er een zooitje van maakt"

Technisch gezien is een luidspreker ongetwijfeld de minst goede component van de installatie. Maar wat is technisch ? Is dat het voldoen aan de DIN 45500 norm uit 1683 ?

Een PU-element, CD-speler, Versterker, draadjes maken er ook een zooitje van. Alleen een ander zooitje met een ander karakter. Daarom kan men toch verschillen horen in wijziging/verbetering van alle voornoemde componenten op dezelfde slechte luidspreker.

Ik weet zeker dat volgens DIN 45500 jou ongemodificeerde Quad beter was dan jouw luidspreker.

Toch heb je de versterker gewijzigd. Neem aan dat het beter/muzikaler klinkt ?

Heb je dat verbeterde ook gemeten, om er zeker van te zijn dat het geen autosuggestie was ?

Ben overigens wel ge

..... geknipt ....

Muziekinstrument zijn voor wat de hoogte te produceren tonen betreft bij lange na niet grondtonig in de 10 kHz sfeer en produceren ook in de verste verte geen boventonen die qua aard en sterkte lijken op de boventonenreeksen van een blokgolf. Kijk maar eens naar de tonen van diverse muziekinstrumenten via een oscilloscoop dan zul je zien dat geen enkel instrument tonen produceren die iets met blokgolven gemeen hebben.

..... geknipt ....

Beste Ruud13

De energieinhoud van sommige instrumenten lijkt wel degelijk op dat van een blokgolf.

blok_tijd_trans.gif

blok_spectrum_trans.gif

Als je de output van een instrument beschouwd als een grondtoon met harmonischen, (net als een blokgolf) dan kan je beter geen scoop gebruiken om te zien hoe dat in elkaar steekt.

Een spectrumanalyser lijkt mij handiger. Dan zie je ook beter dat instrumenten wel degelijk een grondtoon en een berg harmonischen hebben zoals hieronder te zien is.

Een grondtoon van 300 Hz met daarna een bijna vlak spectrum (ruis) met nog een kleurinkje bij 15 kHz.

mvg

Gert

* Zucht * Wederom lees je niet wat er staat Gert. Ik schreef:

Muziekinstrument zijn voor wat de hoogte te produceren tonen betreft bij lange na niet grondtonig in de 10 kHz sfeer en produceren ook in de verste verte geen boventonen die qua aard en sterkte lijken op de boventonenreeksen van een blokgolf.

Lees nog een keer Gert: ".... BIJ LANGE NA NIET GRONDTONIG IN DE 10 kHz-SFEER...."

Je hebt het over grondtonen en energiepatronen in de 300 en 400 hertz-sfeer. Blijf alsjeblieft bij het onderwerp en LEES VOORAL EENS WAT BETER.

Dat ik meldt dat de luidspreker er een zootje (spel je zonder i trouwens: als je me citeert doe het dan goed :) )

Ik meld :P

Daar heb je helemaal gelijk in maar als ik iets wel correct spel, vind ik het moeizaam als ik verkeerd wordt geciteerd.

Beste Ruud13

blok_tijd_trans.gif

blok_spectrum_trans.gif

mvg

Gert

Ik weet niet hoe je er bij komt maar het spectrum van zowel de triangel als het bekken lijken totaal niet op dat van de blokgolf. Dat is overigens ook te zien op de plaatjes van de spectra die je gaf. Wat de plaatjes gemeenschappelijk hebben is dat er sprake is van opeenvolgende harmoische maar daarmee houdt het vergelijk ook helemaal op. Zo je kunt zien gaat het bij de blokgolf om oneven harmonische en dat is zoals je kunt zien bij zowel de triangel als het bekken niet het geval daar zitten ook diverse even harmonische in. Zo zie je duidelijk dat de eerste harmonische van zowel triangel als bekken een tweede harmonische is (de pieken rond 800 hertz). Die ontbreek vanzelfsprekend geheel bij de blokgolf omdat daat de eerste harmonische rond de 1200 hertz ligt (precies een oneven 3-de harmonische). De eerstvolgende is 5-de harmonische die op 2000 hertz ligt. In de weergave van het bekken en de triangel zie je duidelijk dat deze bijna geheel ontbreekt.

Dat is overigens iets wat je helemaal niet hoeft te meten want als je namelijk luistert naar een blokgolf van 400 hertz of een triangel dan hoor je direct het verschil. De blokgolf klinkt immers standaard smerig terwijl een triangel en het bekken vanwege de samenstelling van de boventonen doorgaans mooi en helder klinkt. De vorm van het signaal van beide door jou genoemde instrumenten lijkt dan ook absoluut niet op een blokgolf. De blokvorm krijg je immers alleen als er sprake is van oneven harmonische.

Daar heb je helemaal gelijk in maar als ik iets wel correct spel, vind ik het moeizaam als ik verkeerd wordt geciteerd.

Karakter van iemand met een groot ego, gigantische lange tenen en geen zelfspot ;)

Jou zie ik alleen hier als er iets te zieken valt Henk want verder draag je totaal niets inhoudelijks bij.

Beste Ruud13,

Ik heb het ook nooit over grondtonen gehad ;)

Trouwens typerend dat ik zomaar raad dat jij een Quad bezit :D Eerlijk waar dat wist ik echt niet :D

Groeten,

Bas

Over welke grondtonen heb je het want ik reageer op Gert zijn berichten en niet op de jouwe. :confused:

Ik heb meer dan een versterker. De Quad 303 is een van de velen die nog steeds erg goed scoort.

Karakter van iemand met een groot ego, gigantische lange tenen en geen zelfspot ;)

Jou zie ik alleen hier als er iets te zieken valt Henk want verder draag je totaal niets inhoudelijks bij.

Gut, was ie raak Ruudje :huh::o Je hebt trouwens helemaal gelijk hoor ;)

Tip: probeer het eens inhoudelijk Henk dan hebben we hier misschien nog iets aan je bijdrage of heb je niks te melden?

Gut, was ie raak Ruudje :huh::o Je hebt trouwens helemaal gelijk hoor ;)

Tip: probeer het eens inhoudelijk Henk dan hebben we hier misschien nog iets aan je bijdrage of heb je niks te melden?

Beste Ruud13,

Waar ben je eigenlijk mee bezig vraag ik mij af.

Niettemin moet ik mijn nederige excuses voor het onjuist gebruik van de Nederlandse taal aanbieden. Wist niet dat je daar zo gevoelig voor was.

Ik heb werkelijk gedacht dat een zooitje een kleine zooi was.

Fout Gert, helemaal fout

Dat krijg je als je geen studie Nederlands hebt gedaan.

Heb je de andere forumleden ook al ingelicht over hun erbarmelijke taal - en woordgebruik.

Ik hoop dat je een cursus Nederlands aan de Forumleden gaat aanbieden.

Ik wil uiteraard korting. Ten eerste omdat het mijn idee is en ten tweede omdat ik een Hollander ben.

Tenzij je die cursus gratis geeft, dan hoef ik geen korting meer.

Wat heeft trouwens verkeerd spellen met evt. verkeerd citeren te maken ?

Heb jij wel eens nagedacht over het feit dat forumleden helemaal niet willen citeren vanwege jouw spelling.

Jij scheef ergens:

zoals bijvoorbeeld bij disco, handrock of aanpalende pokkeherie

Heb de hele dag iedereen gevraagd wat handrock is. Totdat ik mijn buurjongentje (17, leuk joch, bij de tijd) tegenkwam. Hij wist het weliswaar niet maar vermoede dat jij hardrock bedoelde.

En mijn Jordanese kennis wist mij te vertellen dat pokkeherie pokkeherrie moest zijn.

complexe wigtoon kunnen immer niet zonder de absolute toonhoogte. immers

Moet dat niet immers zijn

Niks bulshit. Bas ik wil niet ongezellig zijn

Bul is met twee ellen toch ?

Niemend zegt dat wat er

Niemend zegt dat het niemand moet zijn.

willekeurige capacitieven belasting (capacitieve )

acoord D, Fis, A op een piano? (accoord)

Ook de boventoonrekesen van gehamerde snaren (boventoonreeksen)

de boventoonreeksten van de (boventoonreeksen)

alleen is de stekte ervan zo gering dat we (sterkte )

die nagnoeg ongeschonden een 10 Khz. Blokgolf (nagenoeg)

Muziekinstrument zijn voor wat de hoogte te produceren tonen betreft bij lange na niet (Muziekinstrumenten)

grondtonig in de 10 kHz sfeer (grondtonig bestaat niet)

Waarop bazeer je overigens dat (doet zeer maar het is baseer)

Een versteker krijgt vanuit de bron (wederom versterker )

Als de blok in de voorvlank een mooie gelijdelijke ronding heeft (voorflank )

als je er een 10 kHz blokgolf inspopt.... (instopt)

Wat zal jij dan een slechte versteker hebben: (versterker)

er bestaat immer geen fatsoenlijke audioversterker (immers)

in de cdspelers van latere datum (cd-spelers)

een 14 bit geintegreerde dac (TDA1540) hadden (ge