Jump to content

Ander (duur) netsnoer

Robbert
 Share

Recommended Posts

.....Om nou wederom terug te keren naar bekkens, triangels en blokgolven : mogelijk kan je je voorstellen dat een tweeter ongeveer net zo hard moet werken bij een bekken, een triangel of een blok.

Nee Gert dat kan ik me helemaal niet voorstellen want wat je beweert klopt nog steeds niet: het vermogensspectrum van triangels en bekkens valt zoals eerder gezegd niet te vergelijken met een blok. De tweeter hoeft dan ook niet zoals jij beweert "even hard te werken" als deze i.p.v. een blok het signaal van een triangel of bekken aangeboden krijgt. Ik verbaas me er overigens over dat je tegen alle evidenties in blijft volhouden dat de blok qua energiehuishouding lijkt op die van de triangel en bekkens.

Maar goed nog een keer dan. Vergelijk het verloop van het plaatje dat in http://www.audio.uni-lueneburg.de/seminarw.../www/analog.htm staat want wat jij zelf ter tafel bracht aan energiespectrum van de instrumenten kan geen energiespectrum van die instrumenten zijn: het hoog loopt immers heel sterk op in die verlopen en dat is volstrekt a-typisch voor een vermogensspectrum van die instrumenten. De verlopen die jij linkte hebben meer weg van een frequentiekarakteristiek vanuit een enkel punt tamelijk dichtbij gemeten. De hier en daar heftige opslingeringen in het verloop wijzen duidelijk in die richting: o.a. het ondersteunen en uitdoven van bepaalde frequenties. In een goed gemeten energiespectrum zie je dergelijke zaken niet: alle van het instrument afgestraalde energie moet dan in de karakteristiek terug zijn te vinden en dan loopt het verloop van de som van de boventonen niet op maar af als de frequentie stijgt. Dat aflopen valt in het door jou gegeven "energiespectrum" nergens te ontdekken. Anders gezegd: je baseert je uitspraak klaarblijkelijk op de analyse van energiespectra waarvan duidelijk is te zien dat ze dat niet zijn.

Zoals je in het door mij verstrekte plaatje kunt zien, zit er al boven de 8000 hertz bij het instrumentje vrijwel geen energie meer in terwijl er vanuit een blok nog elke oneven harmonische - ook boven de 20 kHz(!) - in de tweeter terechtkomt. Wat er dus in het octaaf 10 tot 20 kHz zit is afgezien van wat zwakke ruis nagenoeg g

Beste Ruud13,

Je bent onmogelijk.

Inmiddels is mij wel duidelijk dat je minder kundig bent in FFT en instrumentenanalyse. Niet erg ieder z'n vak.

Verder stel je dat de frequentieanalyses die ik gaf niet die zijn waarvan ik zeg dat ze zijn. Dat betekent dus dat ik niet de waarheid spreek, resp. dat ik de kluit belazer.

Vraag me werkelijk af vanuit welke positie je denkt dit te kunnen zeggen.

Ook al omdat je "mijn" triangel vergelijkt met "jouw" triangel(de duitse)

Mijn beste Ruud13, de duitse triangel waar jij een schijnbaar heel indrukwekkend college aan ophangt is helemaal geen triangel.

Oh, zeg je nu, en waarom dan wel niet ?

Als ik nu jouw manier van doen nadoe, zeg ik: omdat ik dat zeg.

Das wel erg arrogant en betweterig dat doe ik dus niet.

Neen Ruud13, die triangel is geen triangel omdat:

• 1. het helemaal niet op de site staat dat het er een is.(Ergebnis einer Frequenzanalyse) Er staat wel het woord "triangle", echter dat staat bij een driehoeksgolfvorm, net zoals er ook "sine", "square" en "saw" staat bij de respectievelijke elektrische golfvormen.

• 2. een triangel geen klankkast of andere versterkende resonator heeft (idiofoon) kan hij helemaal niet zo'n uitgesproken grondtoon hebben als "jouw" triangel.

• 3. een triangel geen duidelijke grondtoon heeft, resp. deze grondtoon afhankelijk is van hoe de triangel wordt aangetikt en opgehangen is, resp. wordt vastgehouden, is het al helemaal vreemd dat jouw triangel een grondtoon van rond 300 Hz heeft.
    Mogelijk kan je begrijpen dat triangels die dit wel kunnen slechts met twee man en een steekwagen vervoerbaar zijn. Ik ken dit soort bastriangels niet.

Mijn goede oude vader zou tegen jou zeggen: even terug in je mandje en tegen mij: ga wat nuttigs doen.

mvg

Gert

Jij maakt het nu wel heel bont zeg: Heb ik gezegd dat jij de kluit belazerd? Heb ik gezegd dat de triangel uit mijn voorbeeld een resonator heeft? Dat staat nergens. Waar staat dat de grondtoon van het instrument 300 hertz is? :confused: Dat heb

Beste Ruud13,

Je bent onmogelijk.

Inmiddels is mij wel duidelijk dat je minder kundig bent in FFT en instrumentenanalyse. Niet erg ieder z'n vak.

Verder stel je dat de frequentieanalyses die ik gaf niet die zijn waarvan ik zeg dat ze zijn. Dat betekent dus dat ik niet de waarheid spreek, resp. dat ik de kluit belazer.

Vraag me werkelijk af vanuit welke positie je denkt dit te kunnen zeggen.

Ook al omdat je "mijn" triangel vergelijkt met "jouw" triangel(de duitse)

Mijn beste Ruud13, de duitse triangel waar jij een schijnbaar heel indrukwekkend college aan ophangt is helemaal geen triangel.

Oh, zeg je nu, en waarom dan wel niet ?

Als ik nu jouw manier van doen nadoe, zeg ik: omdat ik dat zeg.

Das wel erg arrogant en betweterig dat doe ik dus niet.

Neen Ruud13, die triangel is geen triangel omdat:

• 1. het helemaal niet op de site staat dat het er een is.(Ergebnis einer Frequenzanalyse) Er staat wel het woord "triangle", echter dat staat bij een driehoeksgolfvorm, net zoals er ook "sine", "square" en "saw" staat bij de respectievelijke elektrische golfvormen.

• 2. een triangel geen klankkast of andere versterkende resonator heeft (idiofoon) kan hij helemaal niet zo'n uitgesproken grondtoon hebben als "jouw" triangel.

• 3. een triangel geen duidelijke grondtoon heeft, resp. deze grondtoon afhankelijk is van hoe de triangel wordt aangetikt en opgehangen is, resp. wordt vastgehouden, is het al helemaal vreemd dat jouw triangel een grondtoon van rond 300 Hz heeft.
    Mogelijk kan je begrijpen dat triangels die dit wel kunnen slechts met twee man en een steekwagen vervoerbaar zijn. Ik ken dit soort bastriangels niet.

Mijn goede oude vader zou tegen jou zeggen: even terug in je mandje en tegen mij: ga wat nuttigs doen.

mvg

Gert

Jij maakt het nu wel heel bont zeg: Heb ik gezegd dat jij de kluit belazerd? Heb ik gezegd dat de triangel uit mijn voorbeeld een resonator heeft? Dat staat nergens. Waar staat dat de grondtoon van het instrument 300 hertz is? :confused: Dat heb

Hoezo netsnoeren? Het is yoch ook lijntrekken? :P:D:lol:

Het lijkt er meer op dat de 1 de ander potjeslatijn probeert leren: "Mijn potjeslatijn is veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel beter dan het jouwe". Samengevat gaat de discussie meer over dat laatse.

:D

Ja lekker. Voor bepaalde posters in dit forum misschien beter om een valiumpje en bloeddrukpillen te pakken, en zeker geen koffie bij het koekje.

Enno :D

Gaat het nog over netkabels, of word het nu een persoonlijke vete?

Frank ;)

Beste Frank,

Je hebt gelijk, gaat niet meer over netkabels.

Mijn bijdrage daaraan heb ik al eerder geleverd.

Mag niet hopen dat het een persoonlijke vete is, wat mij betreft niet.

Ken Ruud13 helemaal niet persoonlijk.

Heb alleen de indruk dat ie wat vastgeroest is, alleen middels dogma's communiceert, van zichzelf erg overtuigd is en weinig openstaat voor de mening of kennis van anderen. Moet je op dit forum niet doen natuurlijk.

Jammer is wel dat men vaak, bij gebrek aan voldoende argumenten, gaat schelden en/of iemands integriteit op zijn vakgebied in twijfel gaat trekken. Op dat vlak heb ik erg lange tenen. E

Frank ;)

Beste Frank,

Meerdere mensen hebben daar al op gewezen, maar sommigen ratelen maar door..

Ja lekker. Voor bepaalde posters in dit forum misschien beter om een valiumpje en bloeddrukpillen te pakken, en zeker geen koffie bij het koekje.

Enno :D

Beste Enno,

Ik neem aan dat je mij bedoelt.

Meen je dat nou ?

Zou het heel erg vinden als ik geen koekje meer bij de koffie zou mogen.

Bijna onleefbaar.

Zijn valium en bloeddrukpillen niet slechter dan een psych. ?

Help !

mvg

Gert

Beste Ruud13,

Oh, ik maak het bont. Das een subjectieve beoordeling Ruud13.

Ik vind van niet.

Jij hebt inderdaad niet gezegd dat ik de kluit belazer, echter jij roept:

"wat jij zelf ter tafel bracht aan energiespectrum van de instrumenten kan geen energiespectrum van die instrumenten zijn:"

en

"In een goed gemeten energiespectrum zie je dergelijke zaken niet"

en

"je baseert je uitspraak klaarblijkelijk op de analyse van energiespectra waarvan duidelijk is te zien dat ze dat niet zijn"

Daaruit trek ik dus de conclusie dat de plaatjes die ik geef, buiten dat ze slecht gemeten zijn, ook nog de verkeerde plaatjes zijn. m.a.w. ik belazer de kluit.

Vraag me dus af wie jij denkt te zijn om dat te durven zeggen.

--------------------

Jij hebt inderdaad niet gezegd dat een triangel een resonator heeft.

Je draait Ruud13. Ik heb gezegd dat jouw Duitse triangel geen triangel kan zijn, omdat een triangel geen resonator heeft en om die reden geen uitgesproken grondtoon kan hebben. Elk beetje zichzelf respecterend sonologisch instituut zal je dat ook kunnen zeggen.

-------------------

Je hebt inderdaad nergens beweerd dat de grondtoon 300 Hz. is.

Erg flauw Ruud13. Je kunt dat nl. zien.

Heb "jouw" plaatje nogmaals hieronder gezet en er de Herzjes erbij getekend. Een ieder kan zien dat er een duidelijke 300 Hz aanwezig is met duidelijke 2e en 3e harmonischen (600, 900 Hz.).

lueneburg_fft_sax.gif

------------------------

Die lage grondtoon komt niet bij mij vandaan, maar is van jou, n.l. van "jouw" zgn. Duitse triangel van hierboven. Op basis daarvan zou je hebben moeten weten dat een triangel nooit zo'n frequentiespectrum kan maken. Zelfs niet als het een bastriangel van 50 kg is, waar ik het bestaan overigens niet van ken.

-----------------------------

Het is mij duidelijk dat je minder kaas van dit soort zaken hebt gegeten. Lijkt mij geen probleem. Je haalt energie, energiespectrum en frequentiespectrum allemaal door elkaar. Ook een aantal essenti

Ruud13, ook jij nog even tot inkeer komen. Dan word alles weer een beetje leesbaar, ook voor de beginnende liefhebber die op een forum nog een beetje kennis op kan of wil steken.

Houd het een beetje begrijpelijk.

Als ik alle onderdelen van mijn installatie meettechnisch verantwoord zou hebben gekocht, vraag ik mij af of het dan zou hebben geklonken zoals het nu doet.

Geloof je gehoor en niet altijd de meetrapporten.

Ik denk dat de meeste liefhebbers van de betere Hi-Fi op hun gehoor afgaan.

Kappen en weer normaal posten. Word het weer gezellig. ;)

Frank :D:lol::P

Frank ;)

Beste Frank,

Heb alleen de indruk dat ie wat vastgeroest is, alleen middels dogma's communiceert, van zichzelf erg overtuigd is en weinig openstaat voor de mening of kennis van anderen. Moet je op dit forum niet doen natuurlijk.

Jammer is wel dat men vaak, bij gebrek aan voldoende argumenten, gaat schelden en/of iemands integriteit op zijn vakgebied in twijfel gaat trekken. Op dat vlak heb ik erg lange tenen. E

Frank ;)

Beste Frank,

Ruud13, ook jij nog even tot inkeer komen. Dan word alles weer een beetje leesbaar, ook voor de beginnende liefhebber die op een forum nog een beetje kennis op kan of wil steken.

Als ik alle onderdelen van mijn installatie meettechnisch verantwoord zou hebben gekocht, vraag ik mij af of het dan zou hebben geklonken zoals het nu doet.

Ach we hebben een Grote Nieuwe Leider op het forum. Pas op hoor, heren. Enige diepgang wordt niet op prijs gesteld. Stel je voor dat iemand iets niet helemaal begrijpt.

Hoezo kappen. :confused: Ik wist niet dat er hier een limiet gold voor de mate van kennis op het gebied van geluidsweergaven en aanpalende zaken. Wat is er op tegen als je iets niet snapt om dat gewoon te vragen?....

Waar maak je overigens uit op dat ik louter geloof hecht aan meetrapporten? Wat weet jij van mij? Weet jij hoe mijn werkwijze is?

Hoezo kappen. :confused: Ik wist niet dat er hier een limiet gold voor de mate van kennis op het gebied van geluidsweergaven en aanpalende zaken.

Nee er is geen ook geen limiet aan kennis op het gebied van geluidsweergave. Maar die niet te volgen woordendiaree van jou begint menigeen toch knap te vervelen zoals je uit de reacties kunt opmaken.

;)

Hoezo kappen.  :confused: Ik wist niet dat er hier een limiet gold voor de mate van kennis op het gebied van geluidsweergaven en aanpalende zaken.

Nee er is geen ook geen limiet aan kennis op het gebied van geluidsweergave. Maar die niet te volgen woordendiaree van jou begint menigeen toch knap te vervelen zoals je uit de reacties kunt opmaken.

;)

Niks kappen; door gaan tot er niet meer word gereageerd .

Je hoeft het toch niet te lezen , sla het dan gewoon over. Je leest uit de krant toch ook de onzin die er instaat niet. ;)

Misschien eindigd dit van de winter wel in een Skihut onder het genot van een straffe Tripel.

Of omstreken. :D:D:D

Misschien eindigd dit van de winter wel in een Skihut onder het genot van een straffe Tripel.

Ja laten we het gezelig over Tripel hebben. Wmb hoeft dat niet in een skihut hoor. 's-zomers is dat ook erg lekker spul.

En noem dat spul niet "straf" wil je want dat is het geenszins. Of schenk jij het bezinksel ook uit ScatMan? Ja dan kan ik het mij wel voor stellen.

:P:D

;)

Je bedoelt dat jij het niet kunt volgen? Heb je gedacht aan de optie om berichten die je niet bevallen gewoon over te slaan?