cgm Posted 6 juni 2005 Report Share Posted 6 juni 2005 Het valt me op dat vooral de (electro)technici uitermate sceptisch staan tov dergelijke materie. Let wel, ook ik heb een technische opleiding genoten (al is het dan wel middelbaar), maar ben al enige jaren geleden afgestapt van dit sceptisme (gelukkig). Ik vind het jammer dat iemand met een technische achtergrond datgene afwijst, waarmee we vooruitgang boeken. Ik bedoel, als je meent dat je een fenomeen tegenkomt dan zou je juist de wil moeten hebben om tot een verklaring te komen, onderzoek te doen. Zoniet, dan staan we stil en leren we niks. Je benadert dat ook wel erg negatief met de term "sceptisch" alsof het een vies woord is. Wees blij dat er kritische mensen zijn. Die zetten namelijk de volgende stap. Als je alles alleen maar aanneemt kunnen we de wetenschap net zo goed weggooien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 6 juni 2005 Report Share Posted 6 juni 2005 Het valt me op dat vooral de (electro)technici uitermate sceptisch staan tov dergelijke materie. Let wel, ook ik heb een technische opleiding genoten (al is het dan wel middelbaar), maar ben al enige jaren geleden afgestapt van dit sceptisme (gelukkig). Ik vind het jammer dat iemand met een technische achtergrond datgene afwijst, waarmee we vooruitgang boeken. Ik bedoel, als je meent dat je een fenomeen tegenkomt dan zou je juist de wil moeten hebben om tot een verklaring te komen, onderzoek te doen. Zoniet, dan staan we stil en leren we niks. Je benadert dat ook wel erg negatief met de term "sceptisch" alsof het een vies woord is. Wees blij dat er kritische mensen zijn. Die zetten namelijk de volgende stap. Als je alles alleen maar aanneemt kunnen we de wetenschap net zo goed weggooien. Ook die vooruitgang is relatief. Zijn we van de computer echt beter geworden? OK, het is het medium waardoor we hier kunnen communiceren, maar het heeft in een aantal gevallen geleid tot meer stress en minder welzijn. Wat is dan vooruitgang? Ik ben het met je eens dat je je verstand niet helemaal moet uitschakelen. Dat is ook een uiterste. Natuurlijk probeer ik ook dingen te doorgronden, maar als ik er niet uitkom en ik toch een positief resultaat hoor, dan is het mij goed en stop ik met verklaringen zoeken. Misschien dat ik er later nog eens aan denk en weer begin te prakizeren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 juni 2005 Report Share Posted 6 juni 2005 trouwens , vlechten of twisten helpt niets tegen het afgeven van strooivelden.vlechten of twisten doen we met kabels waarvan we het signaal wat er doorheen loopt zuiver willen houden . Heb je dat geprobeerd Erik dat je dat zo stellig zeggen kunt? Twisten of vlechten helpt net zo goed om storing die uitgestraald wordt te verminderen. Waarom denk je dat bij frequentieregelaars voor motoren getwiste kabel gebruikt wordt? Ik heb het wel geprobeerd en het helpt en het is nog meetbaar ook! het enige wat helpt is een netsnoer afschermen met een gevlochten aarde huls eromheen (grondkabel bijvoorbeeld) En dat help niet of nauwelijks, iig een stuk minder dan vlechten of twisten. Grondkabel met stalen mantel helpt wel denk ik maar die zie ik jou nog niet aan je versterker hangen Gezien het feit dat onderwerp al talloze malen Hear voorbij is gekomen heb ik niet de indruk dat je het zelf getest hebt Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 6 juni 2005 Report Share Posted 6 juni 2005 Ook die vooruitgang is relatief. Zijn we van de computer echt beter geworden? OK, het is het medium waardoor we hier kunnen communiceren, maar het heeft in een aantal gevallen geleid tot meer stress en minder welzijn. Wat is dan vooruitgang? Wetenschap ontwikkelt zich nou eenmaal, met goede en slechte gevolgen. Het is aan de mens om er goed gebruik van te maken. Ook ik ben niet altijd aan het denken, dit is tenslotte een HOBBY , maar het gaat mij soms net iets te gemakzuchtig (niet persoonlijk bedoeld hoor) toe in de discussies. We hebben die hersenen niet alleen gekregen om audiosignalen te verwerken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 6 juni 2005 Report Share Posted 6 juni 2005 prima vraag Erik, en ik herinner me het antwoord nog prima: een beetje plat geluid, geen metersdiepe weergave, geen hoogte-onderscheid in het geluid, focus matig, nooit buiten de luidsprekers, en niet zoals nu de ervaring dat er een wolk geluid is, die zich van (ver achter) de luidsprekers tot aan en soms ruim achter de zitplaats uitstrekt. snel vermoeiend, geen emotie, en opnames hadden de neiging allemaal zo'n beetje hetzelfde te klinken. en zeker nooit het gevoel 'jezus wat mooi'. mij praat je niet aan dat het tunen weinig uitmaakt, ik geniet dagelijks van het verschil. dank voor het oproepen van deze herinnering aan hoe het 2 jaar terug was. nu ga ik weer luisteren Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 6 juni 2005 Report Share Posted 6 juni 2005 Om eerlijk te zijn, ik ben gestopt met overal een verklaring voor te zoeken. Het is erg vermoeiend en meestal sta je toch op het verkeerde been. Ik weet wel dat ik in veel gevallen een verandering hoor, ook met kabels. Vind ik ook Sodejuu. Ben pas sinds een paar maanden op het forum aan het lezen en nu dus "voorzichtig" aan het tweaken geslagen. En dat alleen omdat ik zaken heb geprobeerd en duidelijke verschillen heb gehoord. Mijn set gaat met sprongen vooruit Groeten, Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 6 juni 2005 Report Share Posted 6 juni 2005 trouwens , vlechten of twisten helpt niets tegen het afgeven van strooivelden.vlechten of twisten doen we met kabels waarvan we het signaal wat er doorheen loopt zuiver willen houden . Heb je dat geprobeerd Erik dat je dat zo stellig zeggen kunt? Twisten of vlechten helpt net zo goed om storing die uitgestraald wordt te verminderen. Waarom denk je dat bij frequentieregelaars voor motoren getwiste kabel gebruikt wordt? Ik heb het wel geprobeerd en het helpt en het is nog meetbaar ook! het enige wat helpt is een netsnoer afschermen met een gevlochten aarde huls eromheen (grondkabel bijvoorbeeld) En dat help niet of nauwelijks, iig een stuk minder dan vlechten of twisten. Grondkabel met stalen mantel helpt wel denk ik maar die zie ik jou nog niet aan je versterker hangen Gezien het feit dat onderwerp al talloze malen Hear voorbij is gekomen heb ik niet de indruk dat je het zelf getest hebt beste pjotr, ik heb drie gevlochten netsnoeren gemaakt, een hele avond werk, ik heb ze op mijn cdspeler , mijn voorversterker , en mijn eindversterker aangesloten. ik hoorde geen verschil. maar ik wil nog een keer de vraag stellen: hoe klinkt een door strooivelden gestoord systeem??? vertel het me, dan zal ik er op letten als ik iemand mijn gevlochten netsnoer laat wisselen door een gewone. dit kan nl gewoon onder het spelen want mijn elco's houden het zeker 50 seconden vol zonder netspanning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 6 juni 2005 Report Share Posted 6 juni 2005 Erik, ik heb het idee dat je nog steeds moet leren luisteren. In mijn set duidelijk hoorbare verschillen haalde je er niet uit. Eenieder die bij mij komt luisteren hoort die verschillen wel. Dat zou je toch aan het denken moeten zetten Misschien klamp je je wel veel te vast aan een KF en ene Brrrrrr (ik krijg er alweer de rillingen van) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 juni 2005 Report Share Posted 6 juni 2005 maar ik wil nog een keer de vraag stellen:hoe klinkt een door strooivelden gestoord systeem??? vertel het me, dan zal ik er op letten als ik iemand mijn gevlochten netsnoer laat wisselen door een gewone. dit kan nl gewoon onder het spelen want mijn elco's houden het zeker 50 seconden vol zonder netspanning. Beste Erik, Meer achtergrondonrust. Dat kan zich vertalen in verlies aan detail. E.e.a. hangt ook af van hoe je bekabeling ligt. Probeer maar eens een interlink een eindje vlak langs een netsnoer te leggen. Gegarandeerd dat je verschil hoort. Tot soms een zacht ratelend bromgeluid toe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 6 juni 2005 Report Share Posted 6 juni 2005 ik heb overgens ook een keer het volgende geprobeerd: ik heb ooit mijn mute torren uit mijn cdspeler gehaald (men zei dat dit beter klonk ) dus als ik mijn cdspeler op pauze zet , dan is mijn hele set aktief. ik heb toen al mijn standaard netnoeren en interlinks bijelkaar getaped. en toen mijn volume regelaar op flink luisterniveau gezet. ik hoorde een hele lichte ruis . als ik met mijn oor vlak bij de tweeter zat. toen heb ik alles weer normaal opgehangen en mijn gevlochten netsnoeren er weer aan gedaan. ik hoorde weer een hele lichte ruis als ik met mijn oor vlak bij de tweeter zat..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 6 juni 2005 Report Share Posted 6 juni 2005 Erik, ik heb het idee dat je nog steeds moet leren luisteren. In mijn set duidelijk hoorbare verschillen haalde je er niet uit. Eenieder die bij mij komt luisteren hoort die verschillen wel. Dat zou je toch aan het denken moeten zetten beste sodejuu misschien moet ik idd leren luisteren. maar , stel dat ik AL die dingen zou horen die de audiofielen ook horen. ik zou gek worden!!! want ik hoor dan niet alleen alle verbeteringen , maar , ik hoor ook al die dingen die nog mankeren aan mijn set. fase problemen, problemen met het laag, het opbreken van de middentoner, de reflecties van de ruit in mijn kamer deur, het trillen van het middelste plankje in het dressoir, het dreunen van mijn gipsplafond op de maat van de subbas 16 voet het gonzen van de bloemenvaas op tafel, de staande golf op mijn luisterplek, gelukkig hoor ik het allemaal niet..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 6 juni 2005 Report Share Posted 6 juni 2005 toch lijkt Erik mij een heel blij mens en daar gaat het om ik ga eronder gebukt dat ik alles hoor, en nog vreselijk nieuwsgierig ben ook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 6 juni 2005 Report Share Posted 6 juni 2005 Erik, ik heb het idee dat je nog steeds moet leren luisteren. In mijn set duidelijk hoorbare verschillen haalde je er niet uit. Eenieder die bij mij komt luisteren hoort die verschillen wel. Dat zou je toch aan het denken moeten zetten beste sodejuu misschien moet ik idd leren luisteren. maar , stel dat ik AL die dingen zou horen die de audiofielen ook horen. ik zou gek worden!!! want ik hoor dan niet alleen alle verbeteringen , maar , ik hoor ook al die dingen die nog mankeren aan mijn set. fase problemen, problemen met het laag, het opbreken van de middentoner, de reflecties van de ruit in mijn kamer deur, het trillen van het middelste plankje in het dressoir, het dreunen van mijn gipsplafond op de maat van de subbas 16 voet het gonzen van de bloemenvaas op tafel, de staande golf op mijn luisterplek, gelukkig hoor ik het allemaal niet..... En dat is een kwestie van hoe je ermee om gaat Maar als je zelf al zegt dat je misschien nog moet leren luisteren, dan zou ik niet telkens zulke stellige postings plaatsen Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 6 juni 2005 Report Share Posted 6 juni 2005 als onze ogen ons al bedriegen , hoe erg is het dan met onze oren?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 6 juni 2005 Report Share Posted 6 juni 2005 als onze ogen ons al bedriegen , hoe erg is het dan met onze oren?? Luister je liever naar een meetapparaat of naar een muzikaal apparaat Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 6 juni 2005 Report Share Posted 6 juni 2005 en dat leuke plaatje is voor mij ook geen reden niet meer te kijken .... Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 6 juni 2005 Report Share Posted 6 juni 2005 nog even wat van de site van jan breem gehaald (speciaal voor sodejuu) Bijgeluiden door elektromagnetische storing van buitenaf. Ondanks alle ophef die er in high-end kringen over Elektro Magnetische Compatibiliteit gemaakt wordt is er in de praktijk zelden een probleem. En als je echt een EMC probleem hebt dan is dat meestal niet met eenvoudige middelen op te lossen. Ik geef hier voor de meest voor de hand liggende stoorbronnen aan hoe dat ongeveer klinkt. Aanslaan koelkast : Je hoort een enkele tik. Inschakelen TL-buizen: Je hoort een paar tikken, corresponderend met het aanflitsen van de TL-buis (buizen). Brom: Een lage ronktoon, soms zoemend. Kan veroorzaakt worden door een aardlus, of door een defect in je apparatuur. Als je alle ingaande signaalkabels naar het verdachte apparaat hebt afgekoppeld en de brom is er nog steeds dan moet je het betreffende apparaat laten nakijken. Brom: Bij vinyl platenspelers en bandrecorders of casettedecks kan het magneetveld van een transformator in 1 of ander apparaat in de buurt de oorzaak zijn. Bij een vinyl platenspeler moet ook het chassis verbonden zijn met de kast van de (voor) versterker. Het hoeft niet per s Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 6 juni 2005 Report Share Posted 6 juni 2005 als onze ogen ons al bedriegen , hoe erg is het dan met onze oren?? Als wel ieder mens meer of minder ziet (en dus verschillende brillen of lensen nodig heeft),waarom zouden we dan wel allemaal hetzelfde moeten horen..??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 6 juni 2005 Report Share Posted 6 juni 2005 nog even wat van de site van jan breem gehaald (speciaal voor sodejuu) Gefeliciteerd Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 6 juni 2005 Report Share Posted 6 juni 2005 als onze ogen ons al bedriegen , hoe erg is het dan met onze oren?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 6 juni 2005 Report Share Posted 6 juni 2005 Het gaat nu ineens weer nergens over Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 6 juni 2005 Report Share Posted 6 juni 2005 als onze ogen ons al bedriegen , hoe erg is het dan met onze oren?? wiebelfoto Luister je liever naar een meetapparaat of naar een muzikaal apparaat Einstein zei eens: "Wat men meten kan, is niet belangrijk en wat belangrijk is, kan men niet meten". Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 6 juni 2005 Report Share Posted 6 juni 2005 wie hoort er verschil tussen een gewoon en een afgeschermt netsnoer?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 6 juni 2005 Report Share Posted 6 juni 2005 wie hoort er verschil tussen een gewoon en een afgeschermt netsnoer?? Ikke! Maar dat geloof jij toch niet,het is niet meetbaar dat ik het horen kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 6 juni 2005 Report Share Posted 6 juni 2005 wie hoort er verschil tussen een gewoon en een afgeschermt netsnoer?? Ikke! Maar dat geloof jij toch niet,het is niet meetbaar dat ik het horen kan. durf/kun je dat blind bewijzen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts