Jump to content

Ander (duur) netsnoer

Robbert
 Share

Recommended Posts

beste cgm,

verschil hoor je direct,

of het beter of slechter is heb je langer voor nodig,

men hoort niet eens verschil tussen cdspelers,

ik heb dit kunen constateren omdat NIEMAND CONSEQUENT

Twee vragen:

- Zijn er verschillen tussen bijvoorbeeld kabels

- Hoe constateer je die verschillen

Bij de tweede vraag wordt altijd gesteld dat dit alleen kan door een dubbel blind test. Maar ook zo'n test kan je op verschillende wijze uitvoeren zoals naar een nummer op kabel 1 luisteren en vervolgens datzelfde nummer op kabel 2.

Wat je ook kan doen is een week naar kabel 1 luisteren en een week naar kabel 2.

Ik denk dat je met de tweede manier van luisteren meer inzicht krijgt in het muziekaal plezier dat de kabels te bieden hebben dan bij de eerste manier van luisteren. Je kijkt namelijk of je iets mist of dat iets irriteert.

De manier van testen van Erik in zijn luistersessies komt er altijd op neer dat direkt vergeleken wordt. Misschien leuk om te doen. Mijn aankoop baseer ik ewr echter nooit op.

Carl

Wat je ook kan doen is een week naar kabel 1 luisteren en een week naar kabel 2.

Ik denk dat je met de tweede manier van luisteren meer inzicht krijgt in het muziekaal plezier dat de kabels te bieden hebben dan bij de eerste manier van luisteren. Je kijkt namelijk of je iets mist of dat iets irriteert.

Helemaal mee eens Carl. Meestal zijn de (subtiele) verschillen op het eerste gehoor helemaal niet hoorbaar. Na een paar weekjes luisteren kun je wel zeggen het 1 bavalt beter dan het ander of niet. Het is vaak erg onbenoembaar maar dat wil nog niet zeggen dat je na een langere tijd op je gemak luisteren geen uitspraken kunt doen wat beter bevalt.

De manier van testen van Erik in zijn luistersessies komt er altijd op neer dat direkt vergeleken wordt. Misschien leuk om te doen. Mijn aankoop baseer ik ewr echter nooit op.

Ik geloof daar ook niet zo in. Alleen overduidelijke verschillen komen dan boven water. Bovendien is zo'n dag dermate onrustig dat subtiele verschillen er toch niet uitkomen.

;)

Een cd-speler heeft anders ook nog een analoog gedeelte, en daar zitten m.i. de verschillen. Als ik mijn externe dac gebruik hoor ik weer geen verschillen tussen loopwerken.

En die luistertesten waar Erik graag naar verwijst; nee, het is niet zwart-wit tussen de spelers, en verwacht dan ook niet dan mensen goede uitspraken kunnen doen als je binnen korte tijd, met veel switchen, iets moet bepalen.

Ik heb nog niet anders gezien dan dat het frequentieverloop van het analoge gedeelte van een cd-speler recht is van een paar hertz tot ver boven de hoogste frequentie die uit een dac kan komen. De vervorming ervan is onwaarschijnlijk laag en de signaal/ruisverhouding is veel beter dan 100 dB. Mijn ervaring is dat er geen kwaliteitsverschillen zitten in het analoge traject van cd-spelers.

Wat bij diverse spelers onderling wel verschillend is, zijn de sterkteverschillen aan de analoge uitgang van de spelers. Om te voorkomen dat die verschillen kwalitatief worden ge

Over autosuggestie gesproken:

Had onlangs een leuke powercord van iemand geleend en ik had er wel oren naar.

Kon hem goedkoop overnemen.

Maar ja eenmaal aangesloten op de cd-speler en even een uurtje wachten: slik, niet beter!!! hoe graag ik dat ook zou willen. Nou ja, 4 uur later nog maar eens luisteren. Nee nee en nog eens nee, weg met die kabel.

Dus geen autosuggestie.

En voor diegene die beweren dat cd spelers eender klinken (en geen verschil tussen andere componenten):

1. ze zijn nog niet zover als de andere audiofielen (qua gehoor)

2. Er zit geel spul in de oren (geen oordopjes)

3. Misschien is de T-amp dan ook wel het proberen waard :D

Maar serieus: als je bv. je set niet hebt getuned met bv. Aurios onderzetters of iets anders of bv. stroomvoorziening dan krijg je meestal problemen met je laag en midden gebied en natuurlijk ook het hoog. Zeg maar alles.

Wat de meeste mensen doen is grijpen naar een rustige kabel en een kabel die terughoudend is in mid/laag.

Voor de kosten is dit goed ,maar wil je een etage hoger zul je ook moeten gaan tweaken met onderzetters e.d.

Er is hier nog iemand op het forum Aurios geil (ik ook) en ja je betaalt een bedrag maar het effect wat je daardoor krijgt krijg je niet met een 400-500 duurdere cd-speler.

Ik had vroeger ook speakers op de houtenvloer geen ontkoppeling ed.

Ja ik hoorde toen ook weinig tot geen verschil.

Totdat ik aan het tweaken ben geslagen.

Inmiddels staan alle componenten op Aurios Pro.

ls en ic kabels verhaal is nu ook klaar ( tenminste ik ben tevreden)

Dus niet internetten maar.............

Bij de cd-spelers van de laatste 5 jaar heb ik nog niet meegemaakt dat er kwaliteitsverschillen hoorbaar zijn ongeacht de prijsklasse.

Hoor ik Breem? :D;)

Ene Breem ken ik niet: ik put uit eigen ervaring.

Gezien je reactie vrees ik dat jij meer hoort dat er is.

Over autosuggestie gesproken:

Had onlangs een leuke powercord van iemand geleend en ik had er wel oren naar.

Kon hem goedkoop overnemen.

Maar ja eenmaal aangesloten op de cd-speler en even een uurtje wachten: slik, niet beter!!! hoe graag ik dat ook zou willen. Nou ja, 4 uur later nog maar eens luisteren. Nee nee en nog eens nee, weg met die kabel.

Dus geen autosuggestie.

En voor diegene die beweren dat cd spelers eender klinken (en geen verschil tussen andere componenten):

1. ze zijn nog niet zover als de andere audiofielen (qua gehoor)

2. Er zit geel spul in de oren (geen oordopjes)

3. Misschien is de T-amp dan ook wel het proberen waard :D

Maar serieus: als je bv. je set niet hebt getuned met bv. Aurios onderzetters of iets anders of bv. stroomvoorziening dan krijg je meestal problemen met je laag en midden gebied en natuurlijk ook het hoog. Zeg maar alles.

Wat de meeste mensen doen is grijpen naar een rustige kabel en een kabel die terughoudend is in mid/laag.

Voor de kosten is dit goed ,maar wil je een etage hoger zul je ook moeten gaan tweaken met onderzetters e.d.

Er is hier nog iemand op het forum Aurios geil (ik ook) en ja je betaalt een bedrag maar het effect wat je daardoor krijgt krijg je niet met een 400-500 duurdere cd-speler.

Ik had vroeger ook speakers op de houtenvloer geen ontkoppeling ed.

Ja ik hoorde toen ook weinig tot geen verschil.

Totdat ik aan het tweaken ben geslagen.

Inmiddels staan alle componenten op Aurios Pro.

ls en ic kabels verhaal is nu ook klaar ( tenminste ik ben tevreden)

Dus niet internetten maar.............

Ik heb de indruk dat je niet weet hoe autosuggestie werkzaam is. Als je een speciaal netsnoertje van iemand leent en het product bevalt je niet na het testen, wil dat nog niet zeggen dat er geen sprake is van autosuggestie is... Ook dat afkeuren kan namelijk van autosuggestie afkomstig zijn.

Het is hier niet de plek om het fenomeen uit de doeken te doen dus ik zou zeggen google eens met het begrip dan kom je er misschien achter wat er met autosuggestie wordt bedoeld.

hmm .... autosuggestie kan alle kanten op he .... je hoort iets dat er niet is .... je hoort iets niet dat er wel is ... leg me eens uit wat je nou eigenlijk het belang is van het gooien met de term autosuggestie? soort psychische storing die mensen juist treft als ze met audio bezig zijn?

is dat niet alleen het gebruik van een lekker woord? ofwel: crap. een term waarmee je iedere mening betwijfelt bewijst niks anders dan dat je niks gelooft dat anderen ervaren hebben, zelf niks hoort of niks beluister hebt.

gewoon even een observatie ....

groet

Ik heb de indruk dat je niet weet hoe autosuggestie werkzaam is. Als je een speciaal netsnoertje van iemand leent en het product bevalt je niet na het testen, wil dat nog niet zeggen dat er geen sprake is van autosuggestie is... Ook dat afkeuren kan namelijk van autosuggestie afkomstig zijn.

Maar als je er van overtuigd was dat het goed zou moeten gaan....

Dan denk je (volgens sommigen) dat het ook beter zou moeten gaan klinken.

Helaas pindakaas gaat niet op. :P

Een cd-speler heeft anders ook nog een analoog gedeelte, en daar zitten m.i. de verschillen. Als ik mijn externe dac gebruik hoor ik weer geen verschillen tussen loopwerken.

En die luistertesten waar Erik graag naar verwijst; nee, het is niet zwart-wit tussen de spelers, en verwacht dan ook niet dan mensen goede uitspraken kunnen doen als je binnen korte tijd, met veel switchen, iets moet bepalen.

Ik heb nog niet anders gezien dan dat het frequentieverloop van het analoge gedeelte van een cd-speler recht is van een paar hertz tot ver boven de hoogste frequentie die uit een dac kan komen. De vervorming ervan is onwaarschijnlijk laag en de signaal/ruisverhouding is veel beter dan 100 dB. Mijn ervaring is dat er geen kwaliteitsverschillen zitten in het analoge traject van cd-spelers.

Wat bij diverse spelers onderling wel verschillend is, zijn de sterkteverschillen aan de analoge uitgang van de spelers. Om te voorkomen dat die verschillen kwalitatief worden ge

Waarschijnlijk slaat dat 13 op je leeftijd.

Wat een houding zeg.

Ten eerste doe je de luisterervaringen van objectieve luistertests af als onzin. AB dan wel XY tests zijn de enige manieren om te toetsen of de ene CD speler beter KLINKT dan de andere. Als je zegt dat je verschil HOORT, heb je toch geen ANDERE ZINTUIGEN NODIG om te bevestigen dat de ene speler beter is dan de andere? Jij noemt dat zeer slechte methode, zonder enige onderbouwing te geven. Leg eens uit: waarom is een niet-blinde test beter dan een blinde test?

Wat een houding zeg.

Daar heb je door je eigen houding zelf om gevraagd...

Ik maak me zelf vaak schuldig aan een niet zo vrolijke houding hear. Maar het ging niet om zijn houding naar mij toe. Hij quote niet mij namelijk maar Ruud13 (niet dat ik weet wie dat is), die toch op erg geloofwaardige manier uitlegt hoe groot het verschil tussen CD-spelers is. Om daar nu op in te gaan van het is onzin en je bent 13 jaar....

Om eerlijk te zijn, ik ben gestopt met overal een verklaring voor te zoeken. Het is erg vermoeiend en meestal sta je toch op het verkeerde been. Ik weet wel dat ik in veel gevallen een verandering hoor, ook met kabels.

ik krijg soms met zeer extreme tweak te maken die als uitleg een "hoog occulte" verklaring hebben. En toch brengt dat wat.

Een collega van mij bouwt zelf versterkers en geilt op specs. Pas nadat ie op aanwijzing van mij wat minder extreme specs aanhield, werden de versterkers wel stukken muzikaler.

Ook zijn in dit topic de kreten "meten is (denken het te) weten" en "weet wat je meet" aan de orde. Mensen die beweren dat natuurkundig (dus ook electrisch) alles al te verklaren valt, slaan echt op een eiken. De mens is nog lang niet zover dat ie alles weet. Veel wetten hangen vast aan aangenomen stellingen. Dat is niet echt een basis voor enig absolutisme op dat gebied.

Ik ben iig niet zo slim dat ik alles weet en stel me dan vaak wel open voor dergelijke dingen. En als het moet, krijgt ook de zgn Voodoo een kans. En zolang ik (positieve) veranderingen hoor vind ik het prima. Het valt me op dat vooral de (electro)technici uitermate sceptisch staan tov dergelijke materie. Let wel, ook ik heb een technische opleiding genoten (al is het dan wel middelbaar), maar ben al enige jaren geleden afgestapt van dit sceptisme (gelukkig). ;)

Mee eens !!! :D:D

Ik zoek ook geen verklaring meer of probeer het te verklaren. ;)

Ik bekijk het zo : Mijn oren die vertellen het mij !! :P

groet,