s0000884 Posted 8 juni 2005 Report Share Posted 8 juni 2005 QUOTE (Sodejuu @ 8 Jun 2005, 16:13:59) IWAB Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 8 juni 2005 Report Share Posted 8 juni 2005 Even aan alle "ongelovigen". Horen jullie nou echt niet dat je set beter klinkt wanneer je deze een langere tijd gebruikt steeds beter gaat klinken...??? Door het wisselen van allerlei componenten in je set breng je dit dus om zeep. Het zal dan weer een behoorlijke tijd duren voordat je set weer optimaal klinkt. Noem het gewenning, inspelen, contacten schonen, instralen en weet ik wat voor geleuter. Blijf van je set af, laat hem gewoon spelen en je geniet meer van de muziek. Als je dus b.v. een netkabel wisselt, zal je set anders klinken. Maar dat doet hij ook wanneer je die set loshaalt en weer opnieuw aansluit. Daarom is een A-B vergelijk geen vergelijk. Blind of niet blind doet er niet toe. Een eerste indruk kun je hier mee krijgen, meer niet. Of je set werkelijk beter of slechter klinkt hoor je meestal pas naar dagen. Ik tenminste wel. Met verschillende soorten muziek, met verschillende stemmingen en verschillende bronnen. Een A-B vergelijk is dus geen vergelijk. Sluit b.v. een kabel aan, laat hem enkele weken met rust en luister gewoon naar je set. Wanneer je geen verschil hoort dan kun je de aankoop beter niet doen. Hoor je het wel, en heb je het geld er voor over .... gewoon kopen. Wanneer je n.l. aandachtig luistert zul je zeggen... h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 8 juni 2005 Report Share Posted 8 juni 2005 Hans, ik heb een tijdje geleden m'n speakerkabels losgehaald. Ik heb 1 kabel (van 6m) weggelegd en de andere (4m) in tweeen geknipt en opnieuw gestript en aangesloten. Toen had ik dus 2x2m tussen m'n speakers en m'n versterker, i.p.v. 4m en 6m. Ik heb echt geen enkel verschil op kunnen merken. Ook niet na een paar weken. Zelfs toen ik een Denon CD-speler verving door een Pioneer heb ik nauwelijks verschil opgemerkt. En ik heb toch erg aandachtig geluisterd, zeker in het begin. Ik meende dat het laag ietsje minder (strakker wellicht) was en het hoog wat feller. Maar dat kan net zo goed autosuggestie zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 8 juni 2005 Report Share Posted 8 juni 2005 Ik ben het wel grotendeels met Hans eens over het effect van veranderingen. Ik heb zelf de laatste tijd erg veel veranderd en je gaat daardoor anders naar muziek luisteren. Je luistert de hele tijd naar de veranderingen, hoe klinkt dit en hoe klinkt dat en als je niet uitkijkt draai je de hele tijd voortdurend dezelfde muziek, steeds om te vergelijken. Het duurt een tijdje voor je weer gewoon kunt luisteren en muziek opzet vanwege de muziek, gewoon omdat je die graag weer eens horen wilt. Je wordt daar soms ook moe van en dan is het kennelijk tijd om weer te stoppen met veranderen en weer onbevangen aan het luisteren te slaan. Dat ga ik de komende tijd zelf ook maar weer eens doen. Afkicken van de veranderingen Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 8 juni 2005 Report Share Posted 8 juni 2005 hans heeft ook gelijk dat een set na wijzigingen een tijd nodig heeft om weer optimaal te gaan klinken. dus nerveus heen en weer sleutelen met kabeltje a en kabeltje b levert alleen op dat je van beide niet weet hoe ze kunnen klinken. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 8 juni 2005 Report Share Posted 8 juni 2005 ik ben het deels met hans eens, het klopt dat je langer moet luisteren naar iets om er een oordeel over te geven. ik maak dit zelf regelmatig mee met het prutsen aan mijn speakers, maar : bij het prutsen aan mijn speakers hoor ik altijd DIREKT verschil. ik kan alleen op dat moment nog niet zeggen of het positief of negatief uitpakt!! bij het wisselen met cd-spelers hoor ik GEEN verschil . ook niet na een week , of na een jaar. (trouwens: ons phonografisch geheugen is dermate slecht dat we na 1 minuut al niet meer weten hoe de details van het muziekstuk klonken) Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 8 juni 2005 Report Share Posted 8 juni 2005 (trouwens: ons phonografisch geheugen is dermate slecht dat we na 1 minuut al niet meer weten hoe de details van het muziekstuk klonken) Dan spreek je jezelf aardig tegen. Geen geheugen maar wel verschillen horen. btw Geheugen is te trainen, en verschilt ook nog eens p.p.(en dit is de offici Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 8 juni 2005 Report Share Posted 8 juni 2005 (trouwens: ons phonografisch geheugen is dermate slecht dat we na 1 minuut al niet meer weten hoe de details Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 8 juni 2005 Report Share Posted 8 juni 2005 bij het wisselen met cd-spelers hoor ik GEEN verschil .ook niet na een week , of na een jaar. Misschien nog 'ns een vergelijk doen op je nieuwe speakers.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 8 juni 2005 Report Share Posted 8 juni 2005 geniet meer van de muziek. EEN WAAR WOORD! Is het niet zo dat een netvoedingskabel maar een heel klein verschil zou moeten maken, idem dito andere kabels? Ik denk dat - bij ontevredenheid over je eigen sound - je beter naar de bronnen kan gaan kijken, en dan pas naar de allerlaatste puntjes op de welbekende I. Ik denk dat je fout bezig bent als je naar continu Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 8 juni 2005 Report Share Posted 8 juni 2005 Waar ik nou weer een beetje mee zit. We wissellen kabels,maakt ff niet uit waar en welke. De details die dan al dan niet te voorschijn komen zijn dan de hele zachte en subtile tonen. Meestal kan je dan ook nog zachter gaan draaien om zachter opgenomen stukken toch te horen. Heet zoiets nou niet gewoon compressie? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 8 juni 2005 Report Share Posted 8 juni 2005 Waar ik nou weer een beetje mee zit. We wissellen kabels,maakt ff niet uit waar en welke. De details die dan al dan niet te voorschijn komen zijn dan de hele zachte en subtile tonen. Meestal kan je dan ook nog zachter gaan draaien om zachter opgenomen stukken toch te horen. Heet zoiets nou niet gewoon compressie? Compressie , meer of minder , is aangebracht op de master van je bron. ( plaat of Cd) Betere kabels geven m.i. meer openheid. Maar je luisterruimte zo tunen dat ongewenste reflecties (vooral in het hoog ) niet door je ruimte gaan dansen. Daar win je zoveel meer mee dan met al dat gestoei met peperdure fantasie kabels. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 9 juni 2005 Report Share Posted 9 juni 2005 ik ben het deels met hans eens, het klopt dat je langer moet luisteren naar iets om er een oordeel over te geven. ik maak dit zelf regelmatig mee met het prutsen aan mijn speakers, maar : bij het prutsen aan mijn speakers hoor ik altijd DIREKT verschil. ik kan alleen op dat moment nog niet zeggen of het positief of negatief uitpakt!! bij het wisselen met cd-spelers hoor ik GEEN verschil . ook niet na een week , of na een jaar. (trouwens: ons phonografisch geheugen is dermate slecht dat we na 1 minuut al niet meer weten hoe de details van het muziekstuk klonken) Met jouw een minuut ben je nog behoorlijk optimistisch als het om de genoemde subtiele verschillen gaat. Ons geheugen is wat dat betreft maar heel kort. Het gaat dan om luttele secondes. Gedurende langere tijd onthouden we alleen maar zaken die direct in het oor springen. Denk daarbij aan onmiskenbare vervorming, flinke ruis, brom of evidente verschillen in de toonbalans. Ook slaan we gedurende langere tijd op als er bijvoorbeeld signaalleemtes in de muziek te horen zijn of vervorming of ruis die fluctueert en/of incidenteel optreedt. Als de verschillen heel klein zijn - of er helemaal niet zijn - bestaat de neiging om te denken dat er verschillen zijn. Ik geef een voorbeeld: als je een aantal toehoorders laat luisteren naar een en dezelfde cd-speler en je suggereert dat ze afwisselend luisteren naar een speler van 100 en een van 1500 euro, geheid dat dan de duurste speler het mooiste wordt gevonden. Blijft de prijs buiten beschouwing dan gaat onmiddellijk het cosmetische aspect een rol in de keuze spelen. Het is maar een enkeling die zegt dat de spelers hetzelfde klinken... Blijft prijs en smoel van de speler beide buiten beschouwing en je zegt dat het vergelijk tussen 2 spelers gaat en je voert afwisselend alleen maar het volume een fractie op (je doet dan alsof er dan een bepaalde speler speelt), dan wordt vrijwel standaard de voorkeur uitgesproken voor de situatie wanneer het gemiddelde volume het sterkst klinkt. Dat geluid wordt kwalitatief het beste gevonden. Uit onderzoek is immers bekend dat gemiddeld gesproken het sterkste geluid voorkeur geniet mits dat verschil natuurlijk alleen maar een kwantitatief verschil inhoudt. Als het hardere geluid bijvoorbeeld goed hoorbaar vervormd of het klinkt dof dan pakt de voorkeur anders uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 9 juni 2005 Report Share Posted 9 juni 2005 Aardig verhaal Ruud13, maar het blijven algemeenheden. Zo is de groep hier bv. geen doorsnee van de populatie, dus zouden resultaten wat van jij opsomt wel eens anders kunnen zijn. btw Het gaat nog steeds om netsnoeren hier.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 9 juni 2005 Report Share Posted 9 juni 2005 Aardig verhaal Ruud13, maar het blijven algemeenheden. Zo is de groep hier bv. geen doorsnee van de populatie, dus zouden resultaten wat van jij opsomt wel eens anders kunnen zijn. btw Het gaat nog steeds om netsnoeren hier.. Het ging hier om een vraag van Robbert m.b.t. tot de eventuele aanschaf van een prijzig netsnoer. Robbert heeft de goegemeente bedankt voor hun reacties. En is het inmiddels verworden tot een forumstrijd tussen audiofielen en net nog niet helemaal audiofielen en de bekende groep hangplek forummers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 9 juni 2005 Report Share Posted 9 juni 2005 hangplek forummers. LOL Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 9 juni 2005 Report Share Posted 9 juni 2005 Waar ik nou weer een beetje mee zit. We wissellen kabels,maakt ff niet uit waar en welke. De details die dan al dan niet te voorschijn komen zijn dan de hele zachte en subtile tonen. Meestal kan je dan ook nog zachter gaan draaien om zachter opgenomen stukken toch te horen. Heet zoiets nou niet gewoon compressie? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 9 juni 2005 Report Share Posted 9 juni 2005 Even aan alle "ongelovigen". Horen jullie nou echt niet dat je set beter klinkt wanneer je deze een langere tijd gebruikt steeds beter gaat klinken...??? Door het wisselen van allerlei componenten in je set breng je dit dus om zeep. Het zal dan weer een behoorlijke tijd duren voordat je set weer optimaal klinkt. Noem het gewenning, inspelen, contacten schonen, instralen en weet ik wat voor geleuter. Blijf van je set af, laat hem gewoon spelen en je geniet meer van de muziek. Als je dus b.v. een netkabel wisselt, zal je set anders klinken. Maar dat doet hij ook wanneer je die set loshaalt en weer opnieuw aansluit. Daarom is een A-B vergelijk geen vergelijk. Blind of niet blind doet er niet toe. Een eerste indruk kun je hier mee krijgen, meer niet. Of je set werkelijk beter of slechter klinkt hoor je meestal pas naar dagen. Ik tenminste wel. Met verschillende soorten muziek, met verschillende stemmingen en verschillende bronnen. Een A-B vergelijk is dus geen vergelijk. Sluit b.v. een kabel aan, laat hem enkele weken met rust en luister gewoon naar je set. Wanneer je geen verschil hoort dan kun je de aankoop beter niet doen. Hoor je het wel, en heb je het geld er voor over .... gewoon kopen. Wanneer je n.l. aandachtig luistert zul je zeggen... h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 9 juni 2005 Report Share Posted 9 juni 2005 Ruud13.... Je schrijft beter dan dat je luistert.... Lezen valt voor je trouwens ook niet mee..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 9 juni 2005 Report Share Posted 9 juni 2005 Einstein dan nog maar een keer, wand ik hoor toch echt (veel en te grote) verschillen: "Wat men meten kan, is niet belangrijk en wat belangrijk is, kan men niet meten". Ga er maar een handtekening van maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 9 juni 2005 Report Share Posted 9 juni 2005 Einstein dan nog maar een keer, wand ik hoor toch echt (veel en te grote) verschillen: "Wat men meten kan, is niet belangrijk en wat belangrijk is, kan men niet meten". Ga er maar een handtekening van maken. Dit is dus mijn handtekening, en jouw vertaling is ietsje anders.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 9 juni 2005 Report Share Posted 9 juni 2005 Aardig verhaal Ruud13, maar het blijven algemeenheden. Zo is de groep hier bv. geen doorsnee van de populatie, dus zouden resultaten wat van jij opsomt wel eens anders kunnen zijn. btw Het gaat nog steeds om netsnoeren hier.. Geef dan maar eens een verklaring voor het feit dat "getrainde" luisteraars in een paar jaar geleden gehouden sessie niet in staat waren om dubbelblind verschil te horen tussen een goedkope en dure cd-speler. Dat waren overigens getrainde luisteraars die zelf de locatie en installatie hadden uitgekozen, zelf de (goedkope en loeidure) cd-spelers hadden uitgekozen* en ook zelf de cd's hadden uitgekozen. Het enige dat ze niet wisten was wekle cd-speler draaide. En het verhaal kan kort zijn: geen van alle waren ze in staat om blind de dure van de goedkope speler te onderscheiden. Het voorgaande is zo simpel op te zetten dat het elk moment te herhalen is dus wie durft zo'n sessie aan? Zeg het maar. * n.b.: er werden twee eisen gesteld: het frequentieverloop moest minimaal van 10 tot 20.000 hertz binnen een kwart dB vlak lopen en de uitgangniveaus van beide spelers moeten binnen 0,1 dB aan elkaar gelijkt worden gemaakt. Het een en ander aan voorzorgen was om te voorkomen dat er appels met peren werden vergeleken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 9 juni 2005 Report Share Posted 9 juni 2005 Ruud13.... Je schrijft beter dan dat je luistert.... Lezen valt voor je trouwens ook niet mee..... Wat is er mis met mijn lezen? Zie ik iets over het hoofd? Dat kan vanzelfsprekend maar als je het meldt zeg dat ook wat er mis mee is? Dat geldt trouwens ook voor je eerste opmerking: wat hoor ik niet goed? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 9 juni 2005 Report Share Posted 9 juni 2005 Aardig verhaal Ruud13, maar het blijven algemeenheden. Zo is de groep hier bv. geen doorsnee van de populatie, dus zouden resultaten wat van jij opsomt wel eens anders kunnen zijn. btw Het gaat nog steeds om netsnoeren hier.. Geef dan maar eens een verklaring voor het feit dat "getrainde" luisteraars in een paar jaar geleden gehouden sessie niet in staat waren om dubbelblind verschil te horen tussen een goedkope en dure cd-speler. Dat waren overigens getrainde luisteraars die zelf de locatie en installatie hadden uitgekozen, zelf de (goedkope en loeidure) cd-spelers hadden uitgekozen* en ook zelf de cd's hadden uitgekozen. Het enige dat ze niet wisten was wekle cd-speler draaide. En het verhaal kan kort zijn: geen van alle waren ze in staat om blind de dure van de goedkope speler te onderscheiden. Dat doet niets af aan wat ik zei.. Je verwacht trouwens toch niet dat ik een verklaring ga geven voor jouw "er was eens" verhaal? Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 9 juni 2005 Report Share Posted 9 juni 2005 Beste Ruud Janssen, welkom op dit forum trouwens. nu Jan Breem nog Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts