Scat-Man Posted 9 juni 2005 Report Share Posted 9 juni 2005 Wat zijn betere kabels? Op grond van welke criteria kies je een betere kabel? Je hebt het over Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 9 juni 2005 Report Share Posted 9 juni 2005 Beste Ruud Janssen, welkom op dit forum trouwens. nu Jan Breem nog Jan heeft kennelijk een voor hem leukere hangplek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 9 juni 2005 Report Share Posted 9 juni 2005 Een cd-speler heeft anders ook nog een analoog gedeelte, en daar zitten m.i. de verschillen. Als ik mijn externe dac gebruik hoor ik weer geen verschillen tussen loopwerken. En die luistertesten waar Erik graag naar verwijst; nee, het is niet zwart-wit tussen de spelers, en verwacht dan ook niet dan mensen goede uitspraken kunnen doen als je binnen korte tijd, met veel switchen, iets moet bepalen. Ik heb nog niet anders gezien dan dat het frequentieverloop van het analoge gedeelte van een cd-speler recht is van een paar hertz tot ver boven de hoogste frequentie die uit een dac kan komen. De vervorming ervan is onwaarschijnlijk laag en de signaal/ruisverhouding is veel beter dan 100 dB. Mijn ervaring is dat er geen kwaliteitsverschillen zitten in het analoge traject van cd-spelers. Wat bij diverse spelers onderling wel verschillend is, zijn de sterkteverschillen aan de analoge uitgang van de spelers. Om te voorkomen dat die verschillen kwalitatief worden ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 9 juni 2005 Report Share Posted 9 juni 2005 wie de kenmerken kent van een CD speler van de huidige generatie en dan boven het middensegment, zal zonder meer in staat zijn om die in een DB test te kunnen onderscheiden van een 300 euro exemplaar. wellicht helpt het niet een zaaltje vol kuchende en schuifelende mensen erbij te hebben, en een installatie waar net mee gesleept is, maar de verschillen zijn enorm. ik begrijp van Ruud dat hij perfect gelukkig gaat zijn met een transistor-radio. want ongetwijfeld is er ook geen verschil tussen condensatoren etcetera. allemaal een kwestie van komen alle electronen eruit die erin gingen. en een 'goede' versterker is net zo lineair als een Japanner uit de jaren zeventig. dan aan Ruud toch de vraag of hij weleens een goed getunede installatie gehoord heeft (ik heb het niet over zomaar opgestapelde dure apparaten), en kan verklaren waarom die goed klinkt. of zit hij ervoor en hoort hij niet dat het diep en breed is, los in de ruimte staat etcetera. dan ligt het 'probleem' ergens anders. ongetwijfeld begrijp ik er niks van .... kan je autosuggestie leren trouwens? ik wil er best wat meer van nog groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 9 juni 2005 Report Share Posted 9 juni 2005 wie de kenmerken kent van een CD speler van de huidige generatie en dan boven het middensegment, zal zonder meer in staat zijn om die in een DB test te kunnen onderscheiden van een 300 euro exemplaar. Wat zijn de "kenmerken" van een CD speler? Licht eens toe en probeer niet vaag over te komen. wellicht helpt het niet een zaaltje vol kuchende en schuifelende mensen erbij te hebben, en een installatie waar net mee gesleept is, maar de verschillen zijn enorm. Of je hebt oren die niet van deze wereld zijn, of het is autosuggestie. In het eerste geval zou ik dolgraag een DBT resultaat van jou zien. Ook mooi trouwens dat je orthogonale ruis (geschuif van stoelen) aanmerkt als iets waardoor je verschillen tussen CD spelers minder goed hoort..... ik begrijp van Ruud dat hij perfect gelukkig gaat zijn met een transistor-radio. want ongetwijfeld is er ook geen verschil tussen condensatoren etcetera. allemaal een kwestie van komen alle electronen eruit die erin gingen. Ik begrijp dat je goed bent in verbanden uit elkaar trekken. en een 'goede' versterker is net zo lineair als een Japanner uit de jaren zeventig. Een lineare versterker is niet meer linear als die belast wordt met een niet-lineaire belasting, is temperatuurgevoelig, heeft een niet-uniforme dempingsfactor en heeft nog altijd parameters als achtergrondruis (vaak veel hoger dan bij CD spelers) THD (niet lineair dus, en de ene vorm van IMD is de andere niet ook al is de som nog gelijk/minder/meer) en goede/slechte kanaalscheiding. dan aan Ruud toch de vraag of hij weleens een goed getunede installatie gehoord heeft (ik heb het niet over zomaar opgestapelde dure apparaten), en kan verklaren waarom die goed klinkt. Uit jouw posts opmakend is ga ik er vanuit dat jij veel meer moeite zal hebben met het verklaren waarom een set goed/slecht klinkt dan ruud13 of zit hij ervoor en hoort hij niet dat het diep en breed is, los in de ruimte staat etcetera. Parameters van stereoplaatsing die je hier noemt hebben te maken met kanaalgelijkheid (dus met speakerkeuze/powerrespons en akoestiek) en ordes van grootte minder met de minuscule vervormingsverschillen tussen CD-spelers en kabels dan ligt het 'probleem' ergens anders. Het probleem ligt bij gelovigen die alles uit hun verband halen/de grootste onzin verzinnen/technici uitlachen om maar niet te hoeven accepteren dat ze nog niet 1% weten van wat er in hun set gebeurt, en om maar niet te hoeven accepteren dat die dure uitgave wel eens beter aan CD's had kunnen worden besteed. ongetwijfeld begrijp ik er niks van Dat heb je inderdaad goed gezien .... kan je autosuggestie leren trouwens? ik wil er best wat meer van nog Afhankelijk van hoe je set eruitziet en in welke ruimte die staat, zou je die autosuggestie wellicht echt nodig hebben inderdaad..... groet ook groeten van de irritante s0000884 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 9 juni 2005 Report Share Posted 9 juni 2005 Wat zijn betere kabels? Op grond van welke criteria kies je een betere kabel? Je hebt het over Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 9 juni 2005 Report Share Posted 9 juni 2005 Gaat het signaal als water door de rivier? Ik hoop het n.l. wel. Want daarom kies ik voor "zo dun als mogelijke kabels". Elektronensnelheid zo gelijkmatig als mogelijk. Hier kom je denk ik wel verder mee: http://www.st-andrews.ac.uk/~www_pa/Scots_...fect/page1.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
johnbo Posted 9 juni 2005 Report Share Posted 9 juni 2005 Een zeer vermakelijke discussie. De heren die pogen om e.e.a. wetenschappelijk danwel met gezond verstand te benaderen kunnen zich de moeite echter besparen : het is vrijwel onmogelijk om een gelovige van zijn geloof af te brengen. Dergelijke mensen zijn in het algemeen dermate verblind dat ze niet voor rede vatbaar zijn. Zie ze als een soort allatoyahs. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 9 juni 2005 Report Share Posted 9 juni 2005 Een zeer vermakelijke discussie. De heren die pogen om e.e.a. wetenschappelijk danwel met gezond verstand te benaderen kunnen zich de moeite echter besparen : het is vrijwel onmogelijk om een gelovige van zijn geloof af te brengen. Dergelijke mensen zijn in het algemeen dermate verblind dat ze niet voor rede vatbaar zijn. Zie ze als een soort allatoyahs. Ook wetenschap kan een soort geloof zijn als je niet relativeert, en dat bemerk ik soms ook.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 9 juni 2005 Report Share Posted 9 juni 2005 De elektronen leggen altijd de weg af met maar een en dezelfde snelheid (ongeveer 300.000 km/sec.). Als de kabel dunner wordt, wordt ook die snelheid niet lager of hoger. Een veel gemaakte fout. Fotonen hebben een constante snelheid, electronen zijn ladingsdragers en hebben massa. De snelheid van elektronen ligt in de stroomkring van een lasapparaat op orde grootte 1 mm/s. Hoe hoogimpedanter de lijn, hoe hoger de snelheid van de electronen. Voorbeeld met koper: 1 V over 1 meter koperdraad levert een electronensnelheid op van 4.62 mm/s (heel wat langzamer dan lichtsnelheid dus) link: http://www.cartage.org.lb/en/themes/Scienc...yofelectric.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 9 juni 2005 Report Share Posted 9 juni 2005 het is heel simpel en ik stelde het al eerder voor: wie denkt dat dingen als demping, bekabeling etcetera onzinnig zijn: kom maar luisteren. de vorige keer dat ik dat voorstelde was de reactie dat de betreffende persoon bang was dat hij zo onder de indruk zou zijn van het zien van wat kabeltjes en zo dat hij natuurlijk geen goed oordeel zou kunnen vellen. absoluut zwaktebod. alleen verwacht niet dat ik kabels ga wisselen en dergelijke onzin. als je niet in staat bent te horen dat het goed klinkt en dan zelf kan begrijpen dat het door allerlei kleine details zo is gaan klinken dan weten we dat op dat moment. ook goed. dan was tenminste de koffie lekker. oh ja ... geef eens een uitleg van orthogonale ruis? loodrecht staand op? Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 9 juni 2005 Report Share Posted 9 juni 2005 het is heel simpel en ik stelde het al eerder voor: die denkt dat dingen als demping, akoestische deming is zeer bepalend, demping in CD speler is onzin. bekabeling etcetera onzinnig zijn: kom maar luisteren. Voor wie niet denkt dat het onzin is: ga eens met een blinddoek om luisteren de vorige keer dat ik dat voorstelde was de reactie dat de betreffende persoon bang was dat hij zo onder de indruk zou zijn van het zien van wat kabeltjes en zo dat hij natuurlijk geen goed oordeel zou kunnen vellen. Het gaat niet om anderen. Jij zegt dat je verschillen tussen kabels kunt horen. absoluut zwaktebod. dat jij dat niet dubbelblind aantonen wilt, als je zo stellig beweert dat er enorme verschillen zijn. oh ja ... geef eens een uitleg van orthogonale ruis? loodrecht staand op? kruiscorrellatie(ruis,verschillen tussen spelers) = 0, en als de ruis in de gehoormaskeringsband ervan niet boven de onderlinge verschillen tussen spelers/kabels uitkomt, dan heeft je oor er geen last van. Afgezien van het feit dat achtergrondruis een viool niet slechter laat klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 9 juni 2005 Report Share Posted 9 juni 2005 perfecte reactie. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 9 juni 2005 Report Share Posted 9 juni 2005 Beste Ruud Janssen, welkom op dit forum trouwens. nu Jan Breem nog Precies.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 9 juni 2005 Report Share Posted 9 juni 2005 Een zeer vermakelijke discussie. De heren die pogen om e.e.a. wetenschappelijk danwel met gezond verstand te benaderen kunnen zich de moeite echter besparen : het is vrijwel onmogelijk om een gelovige van zijn geloof af te brengen. Dergelijke mensen zijn in het algemeen dermate verblind dat ze niet voor rede vatbaar zijn. Zie ze als een soort allatoyahs. Andersom ook... bovendien kunnen ze niet luisteren... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 9 juni 2005 Report Share Posted 9 juni 2005 wie de kenmerken kent van een CD speler van de huidige generatie en dan boven het middensegment, zal zonder meer in staat zijn om die in een DB test te kunnen onderscheiden van een 300 euro exemplaar. wellicht helpt het niet een zaaltje vol kuchende en schuifelende mensen erbij te hebben, en een installatie waar net mee gesleept is, maar de verschillen zijn enorm. ik begrijp van Ruud dat hij perfect gelukkig gaat zijn met een transistor-radio. want ongetwijfeld is er ook geen verschil tussen condensatoren etcetera. allemaal een kwestie van komen alle electronen eruit die erin gingen. en een 'goede' versterker is net zo lineair als een Japanner uit de jaren zeventig. dan aan Ruud toch de vraag of hij weleens een goed getunede installatie gehoord heeft (ik heb het niet over zomaar opgestapelde dure apparaten), en kan verklaren waarom die goed klinkt. of zit hij ervoor en hoort hij niet dat het diep en breed is, los in de ruimte staat etcetera. dan ligt het 'probleem' ergens anders. ongetwijfeld begrijp ik er niks van .... kan je autosuggestie leren trouwens? ik wil er best wat meer van nog groet wie de kenmerken kent van een CD speler van de huidige generatie en dan boven het middensegment, zal zonder meer in staat zijn om die in een DB test te kunnen onderscheiden van een 300 euro exemplaar. @@@ Hoe kom je aan die wijsheid? Kun je waarmaken want je zegt? wellicht helpt het niet een zaaltje vol kuchende en schuifelende mensen erbij te hebben, en een installatie waar net mee gesleept is, maar de verschillen zijn enorm. @@@ Ik ben benieuwd maar heb zelf nog nooit kwaliteitsverschillen(!) gehoord ik begrijp van Ruud dat hij perfect gelukkig gaat zijn met een transistor-radio. @@@ Ja en hoe zit het met jouw contraptie rond kersrood blozende "kromme" triodes? Robx hou het bij wat ik hier post en denk eens wat minder vervangend. want ongetwijfeld is er ook geen verschil tussen condensatoren etcetera. @@@ Ga je weer invullen? Het wordt vervelend Robx. Er zijn natuurlijk verschillen tussen condensatoren alleen moet de vraag zijn of de her en der geduide verschillen ook van hoorbare invloed zijn op het audiosignaal. allemaal een kwestie van komen alle electronen eruit die erin gingen. @@@ Waarom doe je zo geringschattend Robx: alweer vul je voor me in. Als het je niets zinnigs te melden hebt kun je ook gewoon niks zeggen. en een 'goede' versterker is net zo lineair als een Japanner uit de jaren zeventig. @@@ Vertel dan aan Ruud toch de vraag of hij weleens een goed getunede installatie gehoord heeft (ik heb het niet over zomaar opgestapelde dure apparaten), en kan verklaren waarom die goed klinkt. @@@ Als het je geruststeld: ja ik heb meerdere keren een set beluisterd waarvan gezegd werd dat hij goed getunede (wat een woord trouwens...) was. Wat ik hoorde vond ik echter niet bijzonder. Ik had de indruk dat de eigenaren van de diverse sets het eigenlijk alleen maar vervelend vonden dat je via dat "moois" ook nog muziek moest gaan afspelen. Kenmerkend in die wereld lijkt te zijn dat er schier eindeloos fragmenten worden gedraaid en dat het afspelen van een hele Bruckner VII een unicum is. Steeds moet je horen dat in die en die opname het stereotoneel zo goed is met veel zwart tussen de instrumenten maar echt naar muziek luisteren komt er niet van. Mijn gevoel zegt dat het in die handel toch wel erg om de spullen gaat en het geen middel tot is... of zit hij ervoor en hoort hij niet dat het diep en breed is, los in de ruimte staat etcetera. dan ligt het 'probleem' ergens anders. @@@ Alweer vervangend denken Robx? je bent vermoeiend. Wat is dat toch: als iets je niet duidelijk is stel dan vragen maar zit niet zo maf suggestief te pruttelen. Het is ook niet zo aadig/beleefd om zo te suggereren. Heb ik je iets misdaan of zo? ongetwijfeld begrijp ik er niks van .... @@@ Die indruk had ik al. kan je autosuggestie leren trouwens? ik wil er best wat meer van nog @@@ *zucht* groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 9 juni 2005 Report Share Posted 9 juni 2005 Andersom ook... bovendien kunnen ze niet luisteren Als iemand iets aantoont, waarvan ik dacht dat het fout was, dan neem ik dat meteen aan als waarheid. Echter gelovigen tonen niets aan en geven ongelovigen nooit gelijk, hoe vaak die dat ook aantonen. EDIT: een laf en over de kam scherende opmerking, echter ik kon hem echt niet anders formuleren...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 9 juni 2005 Report Share Posted 9 juni 2005 Andersom ook... bovendien kunnen ze niet luisteren Als iemand iets aantoont, waarvan ik dacht dat het fout was, dan neem ik dat meteen aan als waarheid. Echter gelovigen tonen niets aan en geven ongelovigen nooit gelijk, hoe vaak die dat ook aantonen. EDIT: een laf en over de kam scherende opmerking, echter ik kon hem echt niet anders formuleren...... Is het andersom anders...??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 9 juni 2005 Report Share Posted 9 juni 2005 Is het andersom anders...??? Het is anders andersom helemaal niet anders, dan dat het anders zou zijn. Immers deed ik net een stelling over dat het andersom anders was, en daar ga je niet op in. Hieruit kun je concluderen ongelovigen wel kunnen luisteren en gelovigen niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 9 juni 2005 Report Share Posted 9 juni 2005 De elektronen leggen altijd de weg af met maar een en dezelfde snelheid (ongeveer 300.000 km/sec.). Als de kabel dunner wordt, wordt ook die snelheid niet lager of hoger. Een veel gemaakte fout. Fotonen hebben een constante snelheid, electronen zijn ladingsdragers en hebben massa. De snelheid van elektronen ligt in de stroomkring van een lasapparaat op orde grootte 1 mm/s. Hoe hoogimpedanter de lijn, hoe hoger de snelheid van de electronen. Voorbeeld met koper: 1 V over 1 meter koperdraad levert een electronensnelheid op van 4.62 mm/s (heel wat langzamer dan lichtsnelheid dus) link: http://www.cartage.org.lb/en/themes/Scienc...yofelectric.htm Ik moet het vanzelfsprekend niet hebben over de snelheid van de electronen door de draad zelf maar over de snelheid waarmee een signaal zich van de ene naar de andere kant van een geleider gaat. De electronen zelf vanuit de spanningsbron leggen een koste afstand af maar de infornatieoverdracht in een geleider gaat met ongeveer de lichtsnelheid. Om daar een voorstelling van te maken: dat gaat ongeveer als knikkers in een buis als je aan een kant drukt komt ongeveer tegelijkertijd de knikker uit de buis als de hele buis met knikkers is gevuld. Het is zeg maar niet hetzelfde electron wat die afstand aflegt. Maar je hebt gelijk ik zei electronen maar bedoel natuurlijk de snelheid waarmee de overdracht door middel van electronen plaatsvindt en niet de snelheid waarmee elk electron door de draad gaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 9 juni 2005 Report Share Posted 9 juni 2005 ook aan jou Ruud: perfecte reactie. ik laat de lezer verder zelf beoordelen. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 9 juni 2005 Report Share Posted 9 juni 2005 het probleem bij de meeste audioapparatuur liefhebbers is denk ik dat men een 'set' aanschaft, dan gaat men luisteren en komt tot de conclusie dat het niet helemaal naar de zin klinkt. maar , wat KUN je veranderen? als je geen zelfbouwer bent, een versterker zonder klankregeling hebt , en alleen maar hifibladen leest?? precies!: je gaat met kabels in de weer. net zo lang met kabels en andere voodoo artikelen in de weer tot je denkt dat het beter word, dat word het zeker, want je bent inmiddels gewend aan het foute geluid van je haifai speakers in de kale luisterruimte. misschien moeten er eens een paar speakerfabrikanten workshops gaan geven over speaker opstelling en akoestische aanpassingen van de luisterruimte. daar hebben de audiofielen meer aan dan al die kabelkwakzalvers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 9 juni 2005 Report Share Posted 9 juni 2005 Arme Robbert..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 9 juni 2005 Report Share Posted 9 juni 2005 daar ben ik het geheel mee eens Erik. een paar gerichte ingrepen in de akoestiek doen heel veel. hoeft niet eens serieus geld te kosten ook. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 9 juni 2005 Report Share Posted 9 juni 2005 Ik moet het vanzelfsprekend niet hebben over de snelheid van de electronen door de draad zelf maar over de snelheid waarmee een signaal zich van de ene naar de andere kant van een geleider gaat. De electronen zelf vanuit de spanningsbron leggen een koste afstand af maar de infornatieoverdracht in een geleider gaat met ongeveer de lichtsnelheid. Om daar een voorstelling van te maken: dat gaat ongeveer als knikkers in een buis als je aan een kant drukt komt ongeveer tegelijkertijd de knikker uit de buis als de hele buis met knikkers is gevuld. Het is zeg maar niet hetzelfde electron wat die afstand aflegt. Maar je hebt gelijk ik zei electronen maar bedoel natuurlijk de snelheid waarmee de overdracht door middel van electronen plaatsvindt en niet de snelheid waarmee elk electron door de draad gaat. Niet evensnel verplaatsende elektronen in een geleider leiden tot ladingsgradienten die zichzelf met drift onmiddelijk weer oplossen. De hieruit onstaande longitudinale golf zal een zeer hoge snelheid hebben (lichtsnelheid zou kunnen, weet ik niet). Deze snelheid is echter niet relevant voor de keuze van een speakerkabel. Met betrekking tot kabeldikte is de snelheid van de ladingsverplaasing (elektronen) van belang. Die bepaalt hoevaak de elektronen tegen het metaalrooster botsen (lees energiedissipatie/verhitting) en dus hoeveel spanning over de kabel valt. De snelheid van de elektronen hangt af van de hoeveelheid vrije elektronen die beschikbaar is, en die hangt weer af van de dikte van de kabel. Zodoende valt over een dunnere kabel een hogere spanning (immers een sterker electrisch veld nodig voor dezelfde drift). Dit levert een lagere effectieve dempingsfactor op de spreekspoel op, als het wisselfilter buiten beschouwing wordt gelaten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts