Matt Posted 5 juni 2005 Report Share Posted 5 juni 2005 Hallo allen, ik bouw graag dingen zelf en heb zo ook mijn buizen voorversterker gebouwd. Vanaf het begin heb ik echter gemerkt dat mijn voorversterker nogal gevoelig is voor instraling van mobiele telefoons. Mijn versterker heeft de klassieke opbouw, in een houten omlijsting en de buizen bovenop de behuizing: in de open lucht dus..... Nu merk ik dat de bijgeluiden via mijn speakers aanzwellen naarmate ik de telefoon dichter bij de buizen (6sn7) hou. En dat zijn niet een 'beetje' geluiden, dat gaat behoorlijk hard! Zelfs als mijn onderbuurman met zijn mobiel belt (we wonen in een oud huis in Den Haag, alles van hout) dan wordt muziek luisteren min of meer onmogelijk. Nu ben ik al een tijd bezig met filters, ferrietkralen en heb ik vandaag een kap van aluminium over de buizen geplaatst. Niks mag baten! Heeft iemand hier ook ervaring mee? Kan de straling inwerken op gloei- en hoogspanning? Zou ik intern wat ferriet moeten proberen? Inmiddels ben ik een nieuwe behuizing, geheel uit alu, aan het maken om de versterker in over te zetten. Ik hoop op die manier een betere afscherming te bewerkstelligen. Iemand suggesties? Wordt er inmiddels redelijk hopeloos van. Groet, matthias. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matt Posted 6 juni 2005 Author Report Share Posted 6 juni 2005 Niemand?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 6 juni 2005 Report Share Posted 6 juni 2005 en heb ik vandaag een kap van aluminium over de buizen geplaatst. Niks mag baten! Mag ik hopen dat die kap niet zomaar op de houten kast stond, maar goed geaard was? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matt Posted 6 juni 2005 Author Report Share Posted 6 juni 2005 Mag ik hopen dat die kap niet zomaar op de houten kaststond, maar goed geaard was? Uiteraard! Link to comment Share on other sites More sharing options...
solidstate Posted 6 juni 2005 Report Share Posted 6 juni 2005 Heb je gridstoppers gebruikt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 6 juni 2005 Report Share Posted 6 juni 2005 Mag ik hopen dat die kap niet zomaar op de houten kaststond, maar goed geaard was? Uiteraard! Zijn de mazen in de kap fijn genoeg en is de spleet tussen de kap en de rest van de behuizing stralingsdicht? Een beetje vergelijkbaar met het deurtje van een magnetron. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matt Posted 6 juni 2005 Author Report Share Posted 6 juni 2005 Zijn de mazen in de kap fijn genoeg en is de spleet tussen de kap en de rest van de behuizing stralingsdicht? Een beetje vergelijkbaar met het deurtje van een magnetron. De kap is eigelijk de onderkant van zo'n alu gegoten bakje. Daar heb ik wat gaatjes in geboord van 5 mm. voor de koeling. Verder is de behuizing niet stralingsdicht. Zoals zoveel van de behuizingen van hobby bouwers dat niet zijn: een houten 'vierkant' met alu boven en onderplaat. Mijn vermoeden is dus dat er toch wel meer mensen bekend moeten zijn met dit fenomeen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matt Posted 6 juni 2005 Author Report Share Posted 6 juni 2005 Heb je gridstoppers gebruikt? Wat voor stoppen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 6 juni 2005 Report Share Posted 6 juni 2005 Mijn vermoeden is dus dat er toch wel meer mensen bekend moeten zijn met dit fenomeen. Op mijn gewone versterker kan ik ook de invloed van mijn mobiel beluisteren als ik er te dicht bij kom. Het lijkt me dus een vaker voorkomend probleem. Een mobieltje heeft geen ontvangst als je hem in een magnetron zet, die behuizing is dus dicht voor elektromagnetische straling. Als je de buizenschakeling ook in een elektromagnetisch gesloten behuizing zet denk ik dat de storingen ook wel voorbij zijn. Je moet de interlinks ook goed afschermen, anders heb je nog steeds een paar mooie antennes aan je versterker hangen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
solidstate Posted 6 juni 2005 Report Share Posted 6 juni 2005 Heb je gridstoppers gebruikt? Wat voor stoppen? Gridstoppers zjn weerstanden die op die direkt op de ingang (rooster of grid genoemd) van de buis zijn gesoldeerd. Ze hebben de taak om hf signalen uit te filteren. De weerstand heeft een waarde tussen 100 en 1000 Ohm. Ze moeten echt zo dicht mogelijk op de buisvoet zitten anders hebben ze geen effect. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 6 juni 2005 Report Share Posted 6 juni 2005 Het twisten en vlechten van de interne bedrading zal denk ik ook kunnen helpen. Niet voor niets zag je dit in oude buizenapparatuur standaard.(bron Frank Derks) Mobiele telefoons ze storen niet alleen op buizenversterkers ze storen ook zeker op de televisie . Belt de klant ik heb allerlei strepen door mijn beeld Vraag 1 staat er een mobiele telefoon in de buurt? Dect telefoons kunnen er ook wat van je wordt er gestoord van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts