Jasper Posted 27 mei 2001 Report Share Posted 27 mei 2001 Ik heb sinds kort een platenspeler (Technics sl-2000 met nieuwe naald) bemachtigd. Nu wilde ik deze aansluiten op m'n Harman Kardon receiver, tot ik erachter kwam dat ik geen phono-in erop heb zitten. Nu dacht ik, ach het zijn gewone tulp uitgangen op m'n platenspeler dus die verbind ik gewoon met de tape-in of een video-in. Helaas krijg ik een veel te zwak signaal door waardoor ik haast niets hoor. Ik vermoed (ik heb weinig verstand van platenspelers) dat het signaal van een platenspeler gewoon 10x zo zwak is. Nu is mijn vraag: is er een goedkope optie, anders dan een andere versterker erbij gebruiken, om het signaal op te krikken zodat het geschikt is voor alle andere audio-ingangen. En is mijn vermoeden juist dat het signaal van een platenspeler veel zwakker is dan van andere audio-apparatuur. BVD, Jasper Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 27 mei 2001 Report Share Posted 27 mei 2001 Beste Jasper, Je hebt geluk ! Want de Ingangstrap (voorversterker) die ingebouwd zit in een versterker zijn veelal niet van hoge kwaliteit. Als ze een beetje boven het gemiddelde uitsteken dan wordt er al gezegd er zit een zeer goed phonotrap in. Een losse voorversterker is dus op een paar na altijd beter. De uitgangsspanning van een MM element is gemiddeld 2.5 mV. De ingangsgevoeligheid van een line ingang 150 Mv dus het verschil is meer dan 10 x. Een MC element zit vaak in de buurt van 0,2 mV dan heb je dus een pre-pre nodig (voorvoorversterker) dus voor je phonetrap nog een versterker. Dan is er nog een tussenvorm dat is een high-output MC die heeft ongeveer 2 mV output. Maar er moet ook nog een zeer nauwkeurige Riaa korrectie in zitten omdat op de plaat te weinig laag gesneden (anders kan er niet genoeg op) moet dit gekorrigeerd worden. Dat betekend dus ook als een een slechte Riaa korrectie in je voorversterker hebt zitten dat je dan te weinig laag kunt hebben of teveel maar dat komt wat minder vaak voor. VV zijn er vanaf ongeveer 100,00 maar dat werkt niets van verwachten dus. Verder maakt NAD 1 van 199,00 voor MM en wil je ook MC kunnen gebruiken dan komt MF inbeeld maar dan is de prijs tussen 600,00-700,00 zo even uit het blote hoofd. En er zijn nog veel meer maar dat heeft ook met de rest van de installatie te maken. Verder is een MM een bewegende magneet en een MC een bewegende spoel. Als de totale bewegende massa zo laag mogelijk is is de stijgtijd hoog en de demping ook dus worden alle tonen ook de micro info uitstekend weergegeven. Een magneet is altijd zwaarder dan een spoel daarom kan een MM ook nooit zo goed klinken dan een MC. Een tussen vorm is de MC met high-output alleen hier zijn meer windingen gebruikt dus zwaarder en daar door ook een iets mindere kwaliteit. Omdat de totale massa erg belangrijk is maakt men het cantilever nietalleen van aluminium maar ook wel van hol aluminium of boron of vul zelf maar iets in. Maar als het materiaal lichter is moet het toch zeer stijf zijn om slingeren (deeltrillingen) van het cantilever te voorkomen (resoneren). En de naald is natuurlijk ook super belangrijk de vorm en massa ! Want als je van een vrachtwagen uit gaat van 10 ton of 1 van 20 ton dan is het verschil 10.000 kg dat is veel. Maar bij de tip massa werkt het precies zo nl een tipmassa van 0,1 gr of 0,2 gr geeft hetzelfde verschil, in de groef. Daarom zijn goede elementen zo duur , nee fout het is niet duur het is veel geld. Dergelijke naalden zijn dan ook van pure diamant gemaakt en gaan zo'n 40.000 uur mee en dan is het ook niet meer duur. Met vriendelijke groet, Haudio AS Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 27 mei 2001 Report Share Posted 27 mei 2001 Hallo Jasper, Je zou de NAD phonoversterker kunnen proberen. (kost iets van 200,-) Dit is 'n zeer klein kastje die je eenvoudig op elke ingang van je versterker aansluiten kunt aansluiten. by the way, Haudio ? Heb jij toevallig ervaringen met 't monteren van 'n Rega arm op 'n Thorens draaitafel ? (bijv. TD-166 of TD-160) Dit schijnt goed te kombineren. Is dit 'n moelijke/kostbare ingreep ? Ik zag namelijk 'n 2e hands TD166 voor 179,- bij 'n dealer staan. Zou die, in combinatie met een rega-rb300 kunnen wedijveren met 'n Rega p3 draaitafel ? b.v.d. Groeten, Alco. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 27 mei 2001 Report Share Posted 27 mei 2001 Beste Alco, Waarom geen betere ? Als je tijd hebt wil ik wel 1 voor je zoeken en ook vinden ! VTA is de grote moeilijkheid bij het instellen op een Thorens omdat op een Rega RB 300 deze mogelijkheid niet zit. Monteren is geen probleem. Met vriendelijke groet, Haudio AS Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 27 mei 2001 Report Share Posted 27 mei 2001 Beste Jasper, Wil je direct het afdoende hebben en super en altijd te gebruiken en veel waar voor je geld. Schaf dan een Black Cube Phonovoorversterker aan van Lehmann, het apparaat is geschikt voor MM en MC en later uit te breiden met een aparte PWX netvoeding een simpele is bijgeleverd. Het apparaat heeft high-end kwalificaties. Ingangsgevoeligheden 0,21 mV/2,2 mV 47 kOhm/470 Ohm/100 Ohm omschakelbaar. Prijs Hfl.799,00 optie PWX Hfl.575,00 Met vriendelijke groet, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jaspeare Posted 27 mei 2001 Report Share Posted 27 mei 2001 Beste Alco en Haudio, Bedankt voor jullie reacties maar ik zoek toch echt een GOEDKOPE manier om dit probleem op te lossen. Ik heb de platenspeler voor maar 3 tientjes gekocht, naaldje voor 3 tientjes en ik dacht daar mee klaar te zijn. 200 piek is voor mij dus echt teveel. zat meer aan een optie van een paar tientjes te denken. Anyone??? Kwaliteit hoeft echt niet super te zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 27 mei 2001 Report Share Posted 27 mei 2001 Hallo JAsper Tadaaaa, hier is dan wellicht DE oplossing voor je: Ik zat enkele jaren geleden met 't zelfde probleem. Ik heb toen bij HiFi-Corner in Groningen een Phono-versterkertje gekocht voor slechts 45,-! Het is 'n klein kastje (ong. 5x10 cm) die je gewoon op je versterker aansluit. Het dingetje klinkt erg goed! (zeker voor dat geld) Misschien dat ze die nog steeds verkopen bij die winkel. Succes, Alco. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 27 mei 2001 Report Share Posted 27 mei 2001 Haudio, Bedoel je met zoeken naar 'n betere: een betere Thorens of uberhaupt een betere draaitafel ? Bedankt voor je vriendelijke aanbod,maar ik denk dat ik t.z.t toch maar gewoon 'n nieuwe of z.g.a.n 2e hands koop bij 'n dealer. (dan toch maar 'n Rega of Linn,denk ik) Thanx, Alco. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 27 mei 2001 Report Share Posted 27 mei 2001 Jasper, Wat je zou kunnen doen is een oude versterker ritselen van 20 jaar oud of zo. Toendertijd hadden de meeste wat betere versterkers een phono ingang (MM type) en deze zijn waarschijnlijk voor jouw platenspeler geschikt. De tape-out van zo'n versterker kun je op je harman aansluiten op een ingang. Kwaliteit is vast matig maar het werkt. Voor een paar tientjes wordt het inderdaad meer plaatjes draaien dan muziek luisteren. De goedkoopste phono voorversterkers (QED Discsaver, Project Phono box etc. kosten nog altijd minstens Hfl 150,- en zijn waarschijnlijk veel beter dan deze fix. Als je echt serieus platen wilt draaien, een hobby zeg maar, dan ben je niet voor een paar tientjes klaar. M. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 27 mei 2001 Report Share Posted 27 mei 2001 Hallo Maarten, Dat simpele phono-trapje welke ik destijds bij HiFi-corner in Groningen kocht, klonkt beslist niet onaardig. Ik had toen een NAD-310 versterker,Pro-ject 2.1 draatafel met Van den Hul element en Monitor Audio speakers. Zelfs een kennis met 'n set van meer dan 10.000,- was onder de indruk van 't spotgoedkope phonotrapje. En voor 45 a 50,- kun je je toch ook eigenlijk geen buil vallen. Groeten, Alco. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 27 mei 2001 Report Share Posted 27 mei 2001 Alco, Heb je natuurlijk gelijk in, voor die prijs gewoon een CD minder kopen en daarna je hele verzameling LP's weer kunnen draaien.... Ik heb zelf sinds kort weer een platenspeler aangeschaft en dat klinkt wel anders dan m'n oude Philips. Maarten PS. Ik heb je op hifi.nl nog een message gestuurd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 28 mei 2001 Report Share Posted 28 mei 2001 Originally posted by Alco:Haudio, Bedoel je met zoeken naar 'n betere: een betere Thorens of uberhaupt een betere draaitafel ? Ik bedoel inderdaad een betere Thorens en die kunnen wedijveren met Rega en Linn en als je met het geld wat je overhoud een beter element aanschaft en hem goed laat instellen dan kun je gaan genieten. Bedankt voor je vriendelijke aanbod,maar ik denk dat ik t.z.t toch maar gewoon 'n nieuwe of z.g.a.n 2e hands koop bij 'n dealer. (dan toch maar 'n Rega of Linn,denk ik) 'n dealer ? AS betekent Audio Selectief . Thanx, Alco. Met vriendelijke groet, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 28 mei 2001 Report Share Posted 28 mei 2001 Alco, gezien de prijsstelling is Linn niet direct de beste keus, ooit bouwden ze een prachtige draaitafel, we hebben het dan wel over de jaren zeventig................ Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
berry Posted 29 mei 2001 Report Share Posted 29 mei 2001 voor sommige harman kardon versterkers bestaat er een inbouwprintje, waarmee je voor 99,- een phono-ingang mogelijk maakt. welke hk heb je? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jasper Posted 1 juni 2001 Author Report Share Posted 1 juni 2001 Bedankt voor jullie reacties, ik heb ondertussen een redelijk goed voorversterkertje gekocht a 70 piek, het geluid is fenomenaal (heb het even vergeleken met een set bij iemand anders). Wat misschien wel grappig is, ik had War of the Worlds opgezet maar m'n versterker nog op Pro Logic staan. Blijkt dat al die effecten op die plaat gewoon supergaaf klinken met pro logic (de stem komt uit het midden, muziek uit de fronts en de geluidseffecten komen ook uit de rears) Zo wordt een superoude plaat toch nog modern! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts