Jump to content

Goede woofers voor dipole laag?

JeroenKV
 Share

Recommended Posts

De peerles heeft dacht ik een vrij lage Qts van 0,20, is dus sterk gedempt op de resonantiefrequentie. Dat houdt ook in dat de output op de resonantiefrequentie nog maar 1/5 is van de nominale output.

Een wat hogere Q (kleine magneet) is beter, anders ben je nogal veel kwijt in de demping. Een stevige versterker zal hem dan in bedwang moeten houden.

Verder zijn een groot oppervlak en groot klankbord aan te bevelen.

De woofer valt vanaf de kortsluitfrequentie met 6 dB per oktaaf af, een correctienetwerk moet dit corrigeren. Je kan ook niet te veel corrigeren omdat je er anders wel erg veel stroom in moet pompen om nog wat laag te gaan (ook een reden om de Q wat hoger te kiezen). Een goede belastbaarheid is ook aan te bevelen.

De peerles heeft dacht ik een vrij lage Qts van 0,20, is dus sterk gedempt op de resonantiefrequentie. Dat houdt ook in dat de output op de resonantiefrequentie nog maar 1/5 is van de nominale output.

Een wat hogere Q (kleine magneet) is beter, anders ben je nogal veel kwijt in de demping. Een stevige versterker zal hem dan in bedwang moeten houden.

Verder zijn een groot oppervlak en groot klankbord aan te bevelen.

De woofer valt vanaf de kortsluitfrequentie met 6 dB per oktaaf af, een correctienetwerk moet dit corrigeren. Je kan ook niet te veel corrigeren omdat je er anders wel erg veel stroom in moet pompen om nog wat laag te gaan (ook een reden om de Q wat hoger te kiezen). Een goede belastbaarheid is ook aan te bevelen.

Ik wil hem actief corrigeren, dus geen correctienetwerken na der versterker. Je hebt gelijk over de Qts, dan is een Visaton TIW200 beter (0.42).

Wat vindt je van deze Visaton?

http://www.visaton.com/english/artikel/art_270_1_19.html (Qts 0.65,

Die W 210/8 ziet er wel aardig uit voor jouw toepassing, alleen weet ik niet wat de x-lin is. Met een versterker die 2 Ohm stabiel is kun je ze alle vier parallel zetten zodat de demping optimaal is. Moet je ze serie-parallel zetten dan zou de demping wel eens onvoldoende kunnen zijn.

Die W 210/8 ziet er wel aardig uit voor jouw toepassing, alleen weet ik niet wat de x-lin is. Met een versterker die 2 Ohm stabiel is kun je ze alle vier parallel zetten zodat de demping optimaal is. Moet je ze serie-parallel zetten dan zou de demping wel eens onvoldoende kunnen zijn.

Dat is inderdaad het volgende "probleem" hoe ze aan te sluiten. Wat zijn de mogelijkheden en waarom?

Ik heb niet een super stabiele versterker voorhanden (moet alleen het laag doen), de Rotel RB971.

Wat bedoel je met voldoende demping?

Een luidspeker in een open baffle heeft geen opgesloten luchtvolume of een teruggekaatste drukgolf die hem op zijn resonantiefrequentie in toom houdt. Daarom zal de demping van de versterker dit moeten doen.

Met twee woofers in serie zal de demping die de versterker op de woofers afzondelijk heeft sterk verminderen.

Een woofer blijft een elastiekje met een gewichtje er aan, twee woofers zijn nooit 100% identiek. Als de ene woofer ongecontroleerd naslingerd zal de andere de omgekeerde beweging maken.

Een luidspeker in een open baffle heeft geen opgesloten luchtvolume of een teruggekaatste drukgolf die hem op zijn resonantiefrequentie in toom houdt. Daarom zal de demping van de versterker dit moeten doen.

Met twee woofers in serie zal de demping die de versterker op de woofers afzondelijk heeft sterk verminderen.

Een woofer blijft een elastiekje met een gewichtje er aan, twee woofers zijn nooit 100% identiek. Als de ene woofer ongecontroleerd naslingerd zal de andere de omgekeerde beweging maken.

Welke mogelijkheden heb ik om 4 woofers aant e sluiten? Ik lees iets over combi's van serie en parallel, maar wat is dan de invloed op de demping?

Ik lees hier iets over een sub toren:

http://www.lautsprechershop.de/hifi/index..../hifi/sub42.htm

Ze gebruiken 2 verterker modules van 500 watt!!! Dat serieschakelen van woofers vreet weerstand, dus vermogen!!

Als ik ze parallel zet neemt de weerstand toch toe?? :confused: Dus 4 woofers van 4 ohm wordt 16 ohm?

Bij serieschakeling van luidsprekers neemt de weerstand toe. Dus R + R. Bij parallel schakelen halveert de weerstand (onder de voorwaarde van twee speakers met eenzelfde impedantie). Bij condensatoren werkt het net andersom. In het geval van vier luidsprekers worden vaak twee parallel geschakelde luidsprekers in serie gezet, ten einde (ongeveer) uit te komen op de impedantie van

Met inductie gebeurt hetzelfde als met weerstand. Zet je 2 spoelen in serie, dan moet je beide inducties optellen. Zet je 2 spoelen parallel dan moeten de volgende berekening doen: Ltotaal = L1*L2 / (L1 + L2). Deze berekening geldt ook voor het bereken van vervangingsweerstanden (parallel geschakelde weerstanden dus).

Met inductie gebeurt hetzelfde als met weerstand. Zet je 2 spoelen in serie, dan moet je beide inducties optellen. Zet je 2 spoelen parallel dan moeten de volgende berekening doen: Ltotaal = L1*L2 / (L1 + L2). Deze berekening geldt ook voor het bereken van vervangingsweerstanden (parallel geschakelde weerstanden dus).

Wat betekent dit voor het geluid?

Als je het aantal speakerunits verdubbeld

Als je het aantal speakerunits verdubbeld

Dit zou ook kunnen!!

Tangband W8-740C

http://www.tb-speaker.com/detail/1208_03/w8-740c.htm

6 per kant voor $33 per stuk.

Number One SPH-135/AD

http://www.shop.hellsound.de/index.html?target=dept_29.html

8 per kant 36 euro p.s.

Fs is 39hz voor een 13 cm!! Is dit niet ideaal voor een dipole line array?  :confused:

Een lage Fs is niet relevant in deze keuze als je het mij vraagt. Je zou op op Qts (kleiner dan zeg 0.75 maar niet te laag) kunnen letten, maar eigenlijk alleen als je passief filtert (actief kun je het makkelijk corrigeren). Het heeft de voorkeur dat de woofers niet te stijl aflopen in het laag.

Dit zijn piep units met een piep Xmax. Sd=95cm2 en Xmax=1,75. Daar kom je dus niet zo ver mee... Tenminste, we hebben het toch over een sub. Beslis eerst hoeveel lucht je wilt verplaatsen. Daarna kun je gaan bepalen hoeveel units je precies nodig hebt van een bepaald type en wat daardoor de totale kosten zijn. Als je dan een shortlist hebt kun je op het forum nog eens nagaan of iemand persoonlijke ervaring heeft met die units. De ene Xmax is de andere niet namelijk. Bovendien zijn sommige drivers niet geschikt in dipoolgebruik bij hoge excursie door turbulentie, oftwel ruis.

Ik wil de subs van 30 tot 150 hz inzetten (lager mag ook). De Peerlessen kunnen dit zeker, maar welke?

Voor het gemak kun je dan kijken naar woofers die geoptimaliseerd zijn voort gesloten kasten. Dat zou optimaler zijn dan de units die voor BR afgesteld zijn.

Dan kom je dus bij deze uit:

XXLS10

XXLS12

Ik zou meteen voor de 12 kiezen. Voor de meerkosten hoef je het niet te laten, alleen als je je zorgen maakt over de breedte van de sub.

Ik wil de subs van 30 tot 150 hz inzetten (lager mag ook). De Peerlessen kunnen dit zeker, maar welke?

Voor het gemak kun je dan kijken naar woofers die geoptimaliseerd zijn voort gesloten kasten. Dat zou optimaler zijn dan de units die voor BR afgesteld zijn.

Dan kom je dus bij deze uit:

XXLS10

XXLS12

Ik zou meteen voor de 12 kiezen. Voor de meerkosten hoef je het niet te laten, alleen als je je zorgen maakt over de breedte van de sub.

Het enige nadeel is dat de XXLS-en wat heftiger opbreken bij 1100 hz, maar daar zal ik niet te veel last mee hebben als ik stijl filter.

Nu zijn er ook weer 3 versies:

4 ohm

8 ohm

8 + 8 ohm

Ik neem aan dat de normale 8 ohm de handigste is (hoogste Qts van 0.45)?

De dipole speaker heeft hele andere eisen mbt opstelling in de kamer dan een conventionele luidspreker, waar ga je deze speaker mee combineren? Als dat een "conventionele" middentoner/tweeter is dan wordt plaatsing in de ruimte lastiger.