Jump to content

een real time spectrum analyser ,is dit wat ?

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

vanmiddag was ik even bij een car hifi zaak ,waar ik vroeger vaak kwam .

die hadden nl vroeger zo,n frequentie meter waarmee je mbv een pink noise kon kijken of alle frequenties wel even luid klonken .

dus vanmiddag ging ik naar hem toe om te vragen of hij dat apparaat nog had .

en jawel hij had hem nog ,

keurig in een aluminium koffertje inclusief microfoon .

nou is mijn vraag :

hij wil hem verkopen aan mij voor 500 euro .

hij kostte 13 jaar geleden 4500 gulden .

het is een kast ter groote van een versterker met aan de voorkant een led dispay waarin de 1/3 oktaaf terts banden worden weergegeven met een schaal van +12 en -12 db .

er zit een mooie gebalanceerde interlink tussen het apparaat en de microfoon .

de microfoon is een soort cilinder van 2 cm doorsnee met aan het uiteinde een versmalling wat uitloopt op een soort tuitje met een opening van 0.5 cm .

verder kun je ook een db meting doen ,en nog wat snufjes .

is dit iets voor dit geld .

ik zat te denken

als ik hem nou koop ,voor die 500 ,en dan kunnen jullie bijv voor een klein bedrag hem van mij lenen om eens lekker een weekendje mee te spelen en te kijken of je set wel in orde is mbt het frequentie spectrum .

ook kun je gelijk je akoustiek aan passen ,en /of problemen oplossen met staande golven (ik noem maar wat .)

kijk ik ben er heel eerlijk in

ik vind het hem wel waard ,maar voor die paar keer dat ik ga meten aan mijn installatie vindt ik het een beetje te duur ,

snap je ?

ik hoor het graag :)

Vind 500 euro'tjes nog erg veel geld voor zo'n apparaat.

Het is 13 jaar oud en de technologie is inmiddels al veel verder. Zou er zelf hooguit 100 a 200 EU voor geven afhankelijk van de staat waarin het verkeert. Als ik het nodig zou hebben, maar dat heb ik niet.

cool.gif

Geplaatst door erik klijnsmit:

ik zat te denken

als ik hem nou koop ,voor die 500 ,en dan kunnen jullie bijv voor een klein bedrag hem van mij lenen om eens lekker een weekendje mee te spelen en te kijken of je set wel in orde is mbt het frequentie spectrum .

ook kun je gelijk je akoustiek aan passen ,en /of problemen oplossen met staande golven (ik noem maar wat .)

kijk ik ben er heel eerlijk in

ik vind het hem wel waard ,maar voor die paar keer dat ik ga meten aan mijn installatie vindt ik het een beetje te duur ,

snap je ?

ik hoor het graag :)

Wat bedoel je. Ik bedoel,wat kost dat dan per dag....???

Geplaatst door Sebastiaan:

Jazeker de nieuwe. die is waanzin!! en beel en veel te goedkoop :)

Helaas komt hij pas in juli uit.

Groeten,

Bas

Ha ha, had mijn berichtje weer weggehaald ;)

Maar kan de RTA van de DEQ2496 meer dan de 8024?

Wacht de 2496 is 61 bands en de 8024 is slechts 31 bands (1/3 octaaf).

Erik, dit zijn ongetwijfeld zeer mooie apparaten, maar wel volledig door de tijd achterhaald. Je kunt zoiets tegenwoordig ook op een pc doen en dat kost dan weinig tot niets.

Wel interessant, maar hooguit voor €100,00 ofzo ...

Wel verstandig dat je nu eens naar je kamerakoustiek gaat kijken. Dat is -na je luidprekers- toch het belangrijkste in een set.

Ik zelf ben ook druk aan het studeren op de diverse apparatuur van Behringer, om uiteindelijk een soort "poor man's TACT" te fabrieken.

Paul.

Geplaatst door Paul Jenner:

Ik vermoed dar Erik zo'n RTA juist wil gebruiken om zijn luisterruimte onder de loupe te nemen, niet om luidsprekers te ontwikkelen.

Paul.

idd paul .

ik denk nl dat er aan mijn luisterruimte best nog wel wat te verbeteren valt mbt speakerplaatsing en luisterstoelplaatsing .

en evt wat demping hier en daar.

en het is natuurlijk leuk en leerzaam zo,n apparaat.

eerst het mailtje van bas maar eens afwachten

:rolleyes:

Dit is een zeer interressant apparaat dat ik voornemens ben in de toekomst te gaan gebruiken voor (een poging tot) room correctie.

Met een beetje zoeken vind je hem ook iets goedkoper hoor, nl € 263,00

PAul.

Hallo Erik!

Ben je van plan afgestemde frequentieslurpers ("bass-traps" op basis van Helmholz resonatoren) te plaatsen?

Dat wordt dan wel een heel avontuur, vrees ik. Want niet alleen de afstemming (frequentie en Q) van die dingen speelt een rol, maar ook weer de plaatsing ervan.

Bovendien zijn ze net zo - eh - dominant

Geplaatst door spiekerboer:

Hallo Erik!

Ben je van plan afgestemde frequentieslurpers ("bass-traps" op basis van Helmholz resonatoren) te plaatsen?

Dat wordt dan wel een heel avontuur, vrees ik. Want niet alleen de afstemming (frequentie en Q) van die dingen speelt een rol, maar ook weer de plaatsing ervan.

Bovendien zijn ze net zo - eh - dominant

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Beste Eric,

HIj staat bij mij in de prijslijst voor 451 euro.

Dit is hem, lees het zelf maar eens door. http://www.behringer.com/02_products/prodi...EQ2496〈=eng

Beetje zelfstudie kan geen kwaad Eric :):)

Groeten,

Bas

sjonge ,das geen geld.

als ik het goed begrijp kun je hem dus ook als voorversterker gebruiken ?

of vormt hij een extra schakel in je keten

ps ,wel stoer al die lampjes

:);)

Hallo jongens.

Volgens mij is die DEQ2496 toch niet helemaal eenzelfde soort apparaat als die UltraCurve. De functies overlappen elkaar wel voor een groot deel, maar hij is in ieder geval bedoeld voor een andere toepassing dacht ik. Ik moet toegeven dat ik de manual nog niet uitgespit heb ...

Paul.

Geplaatst door Paul Jenner:

Hallo jongens.

Volgens mij is die DEQ2496 toch niet helemaal eenzelfde soort apparaat als die UltraCurve. De functies overlappen elkaar wel voor een groot deel, maar hij is in ieder geval bedoeld voor een andere toepassing dacht ik. Ik moet toegeven dat ik de manual nog niet uitgespit heb ...

Paul.

Beste Paul,

De oude was voor PA gebruik ontworpen, de nieuwe voor mastering.

De nieuwe is bij uitstek geschikt voor het doel van de audiofielen. En je kunt er veel meer mee dan een tact.

Wil je hem echt goed gebruiken, koop je een goede Apogee DA/AD converter, en gebruik je de behringer alleen digitaal. Ik ga hem tussen loowerk en dac zetten, zodat ik de uitgangsstage vermijd. Al is de uitgangstage zeker niet slecht!

Groeten,

Bas