gvy Posted 8 juni 2005 Report Share Posted 8 juni 2005 Hallo, Een 2 tal weken geleden , tijdens een bezoekje aan de school, waar vrouwlief werkt, raakte ik in gesprek met een broeder, die nogal audiofiel bleek te zijn. De goede man had oa 2 QUAD ESL 63 staan, die helaas nu in onbruik waren en vervangen door 2 B&W 's. Reden, 1 van de ESL's maakte een spetterend kabaal zodra hij onder spanning gezet werd en de man vond nergens nog iemand om het ding (betaalbaar) te herstellen. Afijn, na een leuk gespek , over het feit dat ik als hobby ESL's bouwde enz..., stelde ik de man voor om de QUAD eens nader te onderzoeken. Eigenlijk puur uit interesse, want ik had er voordien nog geen open gedaan. Na wat surfen vond ik een handleiding met de correcte manier om de ESL63 te ontmantelen. Eerst bovenplaat, vervolgens doek,vervolgens metalen grilles, vervolgens dustcovers uit mylar, en tenslotte verschenen de '4 paneeltjes, waaruit de ESL63 is opgebouwd. Wat ik alvermoedde bleek ook waar. Een baspaneeltje had een gescheurd membraan. na het lossolderen van alle draden, ook die naar de bovenliggende panelen (dat zijn er nogal wat vanwege de vertragingslijn die de quad in segmenten opdeelt), kon ik de twee onderste paneeltjes verwijderen. het defecte paneeltje heb ik vervolgens opengedaan en ontvelt en gereinigd. Dan een spanraam uit MDF en denodige bouten uitgedacht en ineengeknutseld. Vervolgens kon ik een nieuw membraan gaan opspannen en verlijmen met PU lijm op het paneeltje. Vervolgens met een airbrushtechniek een nieuwe coating aangebracht. Dan kon de boel weer dicht. Alles in omgekeerde volgorde uiteraard en de dustcovers met een heatgun weer op spanning gebracht. En nu .... Speelt ie weer als nieuw. En dat vind ik zo leuk dat ik er maar een berichtje over post Groeten Geert Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 8 juni 2005 Report Share Posted 8 juni 2005 Zeker leuk, maar je had natuurlijk tegen die man moeten zeggen dat er niks meer aan te doen, en dat jij ze wel voor hem wilde afvoeren.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 8 juni 2005 Author Report Share Posted 8 juni 2005 Zeker leuk, maar je had natuurlijk tegen die man moeten zeggen dat er niks meer aan te doen, en dat jij ze wel voor hem wilde afvoeren.. 't is een broeder !!! Ik kan niet liegen anders komt de toorn van zijn baas over mij Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 9 juni 2005 Report Share Posted 9 juni 2005 Broeder blij, iedereen blij Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 11 juni 2005 Report Share Posted 11 juni 2005 Leuk verhaaltje! Foto's gemaakt van je project? Ga binnenkort bij een kennis langs om zijn ESL63's te beluisteren! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Porcino Posted 11 juni 2005 Report Share Posted 11 juni 2005 Laat ik zelf nu een paar ESL63 hebben met hetzelfde probleem. Ik ben zeeeeer geinteresseerd hoe je dit nou precies hebt aangepakt. Ben zelf niet geheel onhandig, en wil ze graag weer aan het spelen helpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 11 juni 2005 Author Report Share Posted 11 juni 2005 Laat ik zelf nu een paar ESL63 hebben met hetzelfde probleem. Ik ben zeeeeer geinteresseerd hoe je dit nou precies hebt aangepakt. Ben zelf niet geheel onhandig, en wil ze graag weer aan het spelen helpen. Hoy, Ga eerst even kijken naar http://www.euronet.nl/users/temagm/audio/esl63.htm Daar kan je de quad esl-63 service data downloaden. Hierin wordt goed uitgelegd hoe je de quad kan ontmantelen, tot en met het demonteren van de 4 afzonderlijke paneeltjes. vanaf dan ben je op jezelf aan gewezen. Herstelling van de paneeltjes wordt niet uitgelegd. Eerst moet je uiteraard uitzoeken welk paneeltje (van de 4 ) problemen heeft. Dit kan je ( eens de esl ontmanteld ) zien door in het pikdonker de spanning aan te leggen en te kijken waar het vonkt (overslag). Dit paneeltje moet er uit en hersteld worden. Het paneeltje open je eenvoudig met de 3 centrale schroeven. Vervolgens moet het membraan verwijderd worden. Daarna de randen waarop het membraan gelijmd was, schoonmaken, best met fijn schuurpapier voorzichtig opschuren om alle lijmresten netjes te verwijderen. Nazien of de Cu statorplaat nog goed aan de randen aan de plastiek drager vasthangt. Zoniet met secondelijm fixen. Vooralleer verder te gaan , ZEER grondig reinigen,ontvetten. Dan moet je een mylar membraan snijden (ongeveer op maat) en via een opspanraam, heel strak opspannen (in beide richtingen) ( trommelvelstrak en zonder rimpels over te houden). Het spanraam, tja dat heb ik zelf gefabriceerd, maar dat kan ik niet zo 123 uitleggen) Nu kan je op de gereinigde stator aan de randen Bison 2 componenten PU lijm aanbrengen en de stator in een beweging op het gespannen membraan leggen. Hierop een plaat en een heleboel gewicht (bij mij was dat 60kg bakstenen) en 24 uur laten uitharden. Alles verwijderen en het membraan met een hele scherpe cutter of scheermesje voorzichtig rond de stator snijden. Je hebt nu een stator met een nieuw strak gespannen membraan (zeker geen rimpels). Nu moet de coating erop. Ik gebruik al jaren , met succes, een mengsel van VELPON schoolijm oplosmiddelvrij 1 deel, met 2.5delen water , met enkele druppels blauwe airbrushverf. Dit breng ik aan met een airbrushpistool in een 5 tal heel dunne lagen , tussendoor met de haardroger gedroogd. De gelijkmatigheid is zichtbaar door de blauwe verf. Vooraleer te spuiten worden de randen, waar de vijzen doorzitten afgedekt , evenals de drie centrale gaten waar eveneens vijzen doorkomen. Hier mag zeker geen coating komen, dit moet niet geleidend blijven. Zo nu heb je een gecoat, hoogohmig membraan. Nu moeten er in het midden nog 3 gaten in het membraan gemaakt worden (waar de vijzen doorheen steken) Dit doe je voorzichtig met de punt van een hete soldeerbout. ( zo scheurt het niet) Dus zeker niet met een mes. Eens dit klaar kan het paneel weer toegevezen worden en gemonteerd in de ESL. Alles in omgekeerde volgorde nu. Als je de mylar stofmembranen weer geplaatst hebt, en erzijn rimpels in, dan kan je dit weer opspannen met een heteluchtpistool (haardroger werkt niet). Wel voorzichtig!!! Blijven bewegen en niet te dicht komen, ander brand je zo een gat. Voila dat is het. Ik heb helaas geen foto's genomen van de werkzaamgheden. Veel succes Geert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 11 juni 2005 Report Share Posted 11 juni 2005 je bent een engel... Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 11 juni 2005 Author Report Share Posted 11 juni 2005 je bent een engel... tja, De broeder dacht waarschijnlijk ook dat ik door God gezonden was 'k heb helaas geen vleugeltjes serieus nu Voor de ESL zelfbouwers : Sommige mylar membranen zijn heat shrinkable , je kunt ze dus strak spannen met een heat gun, dat weten jullie uiteraard. Doe dit NIET als het membraan reeds op de stator gelijmd is (en je wil nog wat bijspannen om wat voor reden ook) Het Cu op de statorplaat word heel vlug heel heet en je riskeert (met vrijwel zekerheid dat de plaat aan de randen lost van de plastiek van de stator. Met het membraan erop kan je dit NIET meer repareren met de secondelijm. 't is maar dat je t weet geert Link to comment Share on other sites More sharing options...
solidstate Posted 13 juni 2005 Report Share Posted 13 juni 2005 Het Cu op de statorplaat word heel vlug heel heet en je riskeert (met vrijwel zekerheid dat de plaat aan de randen lost van de plastiek van de stator.Met het membraan erop kan je dit NIET meer repareren met de secondelijm. 't is maar dat je t weet geert Jij kunt het wellicht niet. Ik heb het al diverse keren gedaan. Gewoon een handigheidje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 13 juni 2005 Author Report Share Posted 13 juni 2005 Het Cu op de statorplaat word heel vlug heel heet en je riskeert (met vrijwel zekerheid dat de plaat aan de randen lost van de plastiek van de stator. Met het membraan erop kan je dit NIET meer repareren met de secondelijm. 't is maar dat je t weet Link to comment Share on other sites More sharing options...
solidstate Posted 14 juni 2005 Report Share Posted 14 juni 2005 Het Cu op de statorplaat word heel vlug heel heet en je riskeert (met vrijwel zekerheid dat de plaat aan de randen lost van de plastiek van de stator. Met het membraan erop kan je dit NIET meer repareren met de secondelijm. 't is maar dat je t weet Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 15 juni 2005 Author Report Share Posted 15 juni 2005 Mug, Laten we het houden ,voor mensen die gaan experimenteren, op: Het punt is dat je beter NIET probeert een membraan van de ESL63 bij te spannen met een heatgun. Het kan extra problemen opleveren. De rest is nutteloos gekibbel. (Je zit andermaal over woorden als NIET en WELLICHT te vitten, terwijl dit niet de essentie van de boodschap was, wel dit hierboven) In ieder geval bedankt om je tip te delen met ons, mochten er mensen die nodig hebben, daar hebben ze tenminste wat aan. Mijn aangebrande reactie was niet voorbarig. Je had de tip ook ( zoals ieder normaal sociaal mens) in je eerste post kunnen meegeven, zonder eerst een post te sturen waarin gesuggereerd wordt "Jij kunt het wellicht niet. Ik heb het al diverse keren gedaan" hoeveel beter je wel bent, zonder verdere nuttige toegevoegde waarde. Maar goed Mug, Ik mag je gewoon niet, ik converseer dus niet verder met je. Is het je tenandere zelf nog niet opgevallen dat vrijwel overal waar jij opduikt en reageert, converseert, het uiteindelijk eindigt met een geirriteerde gesprekspartner? Leer misschien converseren ipv transfo's bouwen. Dat laatste kan je al goed genoeg, het eerste is nog werk aan. Ik hoop verder dat dit topic andere ESL63 bezitters geholpen heeft, vooraleer het in dit gezeik belande. Geert Link to comment Share on other sites More sharing options...
solidstate Posted 15 juni 2005 Report Share Posted 15 juni 2005 Mug, Laten we het houden ,voor mensen die gaan experimenteren, op: Het punt is dat je beter NIET probeert een membraan van de ESL63 bij te spannen met een heatgun. Het kan extra problemen opleveren. De rest is nutteloos gekibbel. (Je zit andermaal over woorden als NIET en WELLICHT te vitten, terwijl dit niet de essentie van de boodschap was, wel dit hierboven) In ieder geval bedankt om je tip te delen met ons, mochten er mensen die nodig hebben, daar hebben ze tenminste wat aan. Mijn aangebrande reactie was niet voorbarig. Je had de tip ook ( zoals ieder normaal sociaal mens) in je eerste post kunnen meegeven, zonder eerst een post te sturen waarin gesuggereerd wordt "Jij kunt het wellicht niet. Ik heb het al diverse keren gedaan" hoeveel beter je wel bent, zonder verdere nuttige toegevoegde waarde. Maar goed Mug, Ik mag je gewoon niet, ik converseer dus niet verder met je. Is het je tenandere zelf nog niet opgevallen dat vrijwel overal waar jij opduikt en reageert, converseert, het uiteindelijk eindigt met een geirriteerde gesprekspartner? Leer misschien converseren ipv transfo's bouwen. Dat laatste kan je al goed genoeg, het eerste is nog werk aan. Ik hoop verder dat dit topic andere ESL63 bezitters geholpen heeft, vooraleer het in dit gezeik belande. Geert Ja echt overal, maar dan ook overal. Grow up! Als je een beetje door de diverse forums heen bladerd zie je wel ergere dingen. Als je daar niet tegen kunt reageer je niet of zoekt een andere plek op. Volgens jou zijn mijn tips ook altijd nutteloos en nooit onderbouwd, de pot verwijt de ketel dat die zwart ziet........ Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 15 juni 2005 Author Report Share Posted 15 juni 2005 Jouw tips Mug, zijn niet nutteloos. Als je ze volledig geeft tenminste. Jouw kennis over sommige ESL zaken wordt niet ter discussie gesteld. Als je ze wilt delen tenminste. Maar jouw ideen (hoe interessant ook) zijn ook niet absoluut, er zijn vele wegen. Maar nee , in de meeste gevallen vindt meneer zijn expertise te goed of te groot om te delen met de andere doe het zelvers die , zijns inziens,maar wat aanklooien. En meneer vindt het ook belangrijk dat aan die mensen duidelijk te maken. Er zijn hiervan talrijke voorbeelden. Ik kan ze zo ophalen en publiceren (hier en ander fora) Je zult behalve met jouw persoontje , van mij nergens een ontaarde discussie vinden. En voor alle duidelijkheid. Jij hebt mij niet te zeggen waar ik wel of niet op moet reageren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
solidstate Posted 15 juni 2005 Report Share Posted 15 juni 2005 Jouw tips Mug, zijn niet nutteloos.Als je ze volledig geeft tenminste. Jouw kennis over sommige ESL zaken wordt niet ter discussie gesteld. Als je ze wilt delen tenminste. Maar jouw ideen (hoe interessant ook) zijn ook niet absoluut, er zijn vele wegen. Maar nee , in de meeste gevallen vindt meneer zijn expertise te goed of te groot om te delen met de andere doe het zelvers die , zijns inziens,maar wat aanklooien. En meneer vindt het ook belangrijk dat aan die mensen duidelijk te maken. Er zijn hiervan talrijke voorbeelden. Ik kan ze zo ophalen en publiceren (hier en ander fora) Je zult behalve met jouw persoontje , van mij nergens een ontaarde discussie vinden. En voor alle duidelijkheid. Jij hebt mij niet te zeggen waar ik wel of niet op moet reageren. Het gaat mij net zo. JIJ hebt mij niet te vertellen hoe ik reageer, of WAT ik vertel. De volledigheid er van heb JIJ niet te bepalen. Doe dus niet zo beetweterig, JIJ bepaald de regels NIET. Nee, ik ben niet de persoon die exact tot in de puntjes verteld wat je moet doen, hoe je moet wikkelen welke draad welke kern etc.. En? Dat is toch mijn goed recht? Ik geef voldoende aan maar je moet zelf ook de theorie op pakken. Als dat niet jou aanpak is jammer dan. Je kunt me niet dwingen in jou straatje te gaan lopen. Democratie Geert, vrijheid! Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 15 juni 2005 Author Report Share Posted 15 juni 2005 Vrijheid , democratie .... Waar heb je het over man? Slecht geslapen? Waar dwing ik jou tot iets? Het gaat erover dat jij hoe dan ook er in slaagt op diverse fora met meerdere mensen in de clinch te komen. Dat kan je van mij niet zeggen. En dat heeft alles te maken met een manier van comuniceren. Betweterig? Waar zie je mij beweren dat dingen die ik doe beter zijn dan hoe anderen het doen? Andermaal kan ik van jou, probleemloos posts ophalen, waar dat duidelijk naar voor komt ( en publiceren) Kijk Mug. Ik amuseer me nu al een tijdje door jouw manier van posten gewoon te spiegelen naar jou. je zult die schrijfstijl naar anderen toe nergens terugvinden, bij mij Altijd het laatste woord willen etc. Je doet uiteraard lustig mee, je weet niet beter. Maar vind je dit nu echt leuk, zo behandeld en aangesproken te worden. Ik dacht het niet. En dan hou ik het nog netjes, want er staat in mijn posts nergens dat jouw manier van werken amateuristisch is of zo, neen integendeel ik erken dat je er wel een en ander van kent. Zoiets krijg jij zelfs niet over je lippen, over een ander zelfbouwer. Geert Link to comment Share on other sites More sharing options...
solidstate Posted 15 juni 2005 Report Share Posted 15 juni 2005 Vrijheid , democratie ....Waar heb je het over man? Slecht geslapen? Waar dwing ik jou tot iets? Het gaat erover dat jij hoe dan ook er in slaagt op diverse fora met meerdere mensen in de clinch te komen. Dat kan je van mij niet zeggen. En dat heeft alles te maken met een manier van comuniceren. Betweterig? Waar zie je mij beweren dat dingen die ik doe beter zijn dan hoe anderen het doen? Andermaal kan ik van jou, probleemloos posts ophalen, waar dat duidelijk naar voor komt ( en publiceren) Kijk Mug. Ik amuseer me nu al een tijdje door jouw manier van posten gewoon te spiegelen naar jou. je zult die schrijfstijl naar anderen toe nergens terugvinden, bij mij Altijd het laatste woord willen etc. Je doet uiteraard lustig mee, je weet niet beter. Maar vind je dit nu echt leuk, zo behandeld en aangesproken te worden. Ik dacht het niet. En dan hou ik het nog netjes, want er staat in mijn posts nergens dat jouw manier van werken amateuristisch is of zo, neen integendeel ik erken dat je er wel een en ander van kent. Zoiets krijg jij zelfs niet over je lippen, over een ander zelfbouwer. Geert Jij bent op je teentjes getrapt, ik niet hoor Maar nu probeer je het anders om, ha ha lachen..... Die laatste zin ook. Dag! Daar ga je weer.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 16 juni 2005 Author Report Share Posted 16 juni 2005 Daar is meer voor nodig dan een zielig mailtje van ventjes zoals jij, Martin Mug. Jij kunt zelfs niet op mijn tenen trappen. Dat kunnen alleen mensen waar ik respect voor heb. En uiteraard antwoord ik . Je bent mijn topic grondig aan het vervuilen. Start misschien een nieuw topic op "schelden naar andere zelfbouwers" T'zou je goed liggen. dag Link to comment Share on other sites More sharing options...
solidstate Posted 16 juni 2005 Report Share Posted 16 juni 2005 Daar is meer voor nodig dan een zielig mailtje van ventjes zoals jij, Martin Mug. Jij kunt zelfs niet op mijn tenen trappen. Dat kunnen alleen mensen waar ik respect voor heb. En uiteraard antwoord ik . Je bent mijn topic grondig aan het vervuilen. Start misschien een nieuw topic op "schelden naar andere zelfbouwers" T'zou je goed liggen. dag Heb je nou echt niet door dat je voortdurend onzin / leugens verspreid? Maak het maar eens hard wat je zoal zegt zou ik zeggen. Door op de persoon te spelen kom je echt niet verder hoor, je verziekt je eigen topic hiermee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 16 juni 2005 Report Share Posted 16 juni 2005 Hoe krijgt hij het altijd weer voor elkaar.....?!?!?! Laat je niet gek maken Geert. Er zijn op de verschillende forums 2 personen (1 heeft meerdere aliassen ) die de boel lopen te zieken. Vul maar in wie..... Je hebt mooi werk geleverd met de ESL63, laat het daar lekker bij!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 16 juni 2005 Report Share Posted 16 juni 2005 Het is toch ongelofelijk dat een enthousiast verhaal over je hobby tot dit soort dingen moet leiden! Link to comment Share on other sites More sharing options...
solidstate Posted 16 juni 2005 Report Share Posted 16 juni 2005 Het is toch ongelofelijk dat een enthousiast verhaal over je hobby tot dit soort dingen moet leiden! Inderdaad, dat je van een mug een olifant weet te maken Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 17 juni 2005 Author Report Share Posted 17 juni 2005 Dag Jeroen en cqm, T'is inderdaad een spijtige wending, Martin Mug, pas op als je mensen beschuldigt van leugens . Dat doe je niet . Hier is nergens sprake van leugens, aan geen enkele zijde . Onzin , daar is geen twijfel over. Daar staan onze laatste mails van vol . Ik heb het topic gestart met de goede bedoeling om andere ESL 63 bezitters, een handje te helpen, mochten ze hetzelfde probleem hebben en zelf willen oplossen. Mijn beschrijving heb ik zo duidelijk mogelijk gemaakt, en het is iedereen vrij om hierover nog extra info te vragen.Belangrijk hierbij is dat ik exact zoals ik het beschreven heb een geslaagde reparatie heb gedaan met goed resultaat, zodat anderen vooraleer er aan te beginnen een hart onder de riem hebben . Ook ik ben geholpen geweest met mijn detailvragen door mensen (op een ander forum), waarvoor ik hen dankbaar ben.(dat heb ik ze ook teruggemaild). Verder aan Jeroen, Je hebt dik gelijk, Ik laat het hierbij, dat is inderdaad het verstandigste. Uiteraard, mochten er nog on topic dingen zijn doen we gewoon leuk door, dat spreekt voor zich. Groeten Geert Link to comment Share on other sites More sharing options...
solidstate Posted 17 juni 2005 Report Share Posted 17 juni 2005 Dag Jeroen en cqm, T'is inderdaad een spijtige wending, Martin Mug, pas op als je mensen beschuldigt van leugens . Dat doe je niet . Hier is nergens sprake van leugens, aan geen enkele zijde . Onzin , daar is geen twijfel over. Daar staan onze laatste mails van vol . Ik heb het topic gestart met de goede bedoeling om andere ESL 63 bezitters, een handje te helpen, mochten ze hetzelfde probleem hebben en zelf willen oplossen. Mijn beschrijving heb ik zo duidelijk mogelijk gemaakt, en het is iedereen vrij om hierover nog extra info te vragen.Belangrijk hierbij is dat ik exact zoals ik het beschreven heb een geslaagde reparatie heb gedaan met goed resultaat, zodat anderen vooraleer er aan te beginnen een hart onder de riem hebben . Ook ik ben geholpen geweest met mijn detailvragen door mensen (op een ander forum), waarvoor ik hen dankbaar ben.(dat heb ik ze ook teruggemaild). Verder aan Jeroen, Je hebt dik gelijk, Ik laat het hierbij, dat is inderdaad het verstandigste. Uiteraard, mochten er nog on topic dingen zijn doen we gewoon leuk door, dat spreekt voor zich. Groeten Geert Dus wel, er staan leugens. Je gaf zelf al aan "je mag mij niet". Kennelijk verblind je dat. Adieu. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts