Pjotr Posted 9 juni 2005 Report Share Posted 9 juni 2005 Kennelijk omdat het toch niet gaat om een gigantisch frequentiebereik, zo laag mogelijk ruisniveau, enorme dynamiek, 96 kanaals-opnames, hoogwaardige editmachines met geraffineerde knip-en plak toepassingen. Misschien is een portie gezond verstand, liefde en kennis voor muziek, een stel goede oren, ervaring en een beetje intuitie toch veel belangrijker. En vergeet niet dat er toen ook heel andere musici waren: veel meer gepokt en gemaze;d, omdat ze gewoon elke dag op moesten treden om een boterham te verdienen. Ik kan iedereen de film Ray aanbevelen. Geeft, naast fantastische muziek, ook een goed inzicht in hoe het er toen in de muziekwereld aan toe ging. Dat "vroeger en nu" is echt een non-discussie en slaat m.i. nergens op. Er is wat betreft kwaliteit gewoon geen verschil. Zowel vroeger als nu waren/zijn er goede en slechte muzikanten en dirigenten en werden/worden er goede en slechte opnamen gemaakt. Het enige wat "vroeger" van "nu" onderscheidt is dat de troep van vroeger vergeten is en alleen het goede de tand des tijds heeft overleeft. Die paar overgebleven goede opnamen afzetten tegen "alles" wat nu uitkomt is geen vergelijk. Over 50 jaar wordt waarschijnlijk precies zo'n vergelijk gemaakt als nu hier. Karajan heeft werkelijk schitterende opnames gemaakt, maar lang niet alles is even goed. Eigenlijk vond ik zijn top liggen in de jaren ' 50 en ' 60. Je kan van de man zeggen wat je wilt, maar hij heeft de wereld verrijkt met een aantal tijdloze platen. Denk maar aan de beethovencyclus van begin jaren '60 voor (toen nog) DGG. Ben ik geheel met je eens. Zijn jaren '50 - '60 periode was de mooiste en toen heeft hij ook zijn roem vergaard. Daarna vind ik hem gewoon doorgeslagen in zijn perfectionisme i.p.v. dat hij zijn rijpheid aanwendde om op een nog hoger niveau te komen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 9 juni 2005 Report Share Posted 9 juni 2005 beste opname fanaten, ik ben afgelopen zaterdag in twee kerken geweest. de grote kerk in dordt, en de grote kerk in maassluis. de Link to comment Share on other sites More sharing options...
smijnster Posted 9 juni 2005 Report Share Posted 9 juni 2005 Ook die 180 grams persingen worden een aardige melkkoe. En dan zijn het vaak ook nog eens oninteressante opnames (op klassiek gebied dan). Een slimme manier om nog eens geld te maken voor opnames van 2e rangs dirigenten en orkesten die eigenlijk al lang als niet meer uit te brengen in de archieven waren beland. Tegen prijzen waar ik in ieder geval steil van achterover sla. De hele platenhandel heeft zich indertijd vreselijk vergist in de consequenties van de invoering van de CD als prominente geluidsdrager. Die dingen gaan vrijwel niet kapot en ze slijten niet. Dat kun je van platen niet zeggen. Dat betekent dat een belangrijke deel van de markt, de vervangingsmarkt, vrijwel volledig is weggevallen. En die plaat van Kari Bremnes? Afgrijselijk! en dan heb ik het over de muziek. Als iemand dat mooi vindt, dan krijg ik toch sterke associaties met audiofiel Sado-masochisme. De zweep er over.... Misschien wil mevrouw Bremnes zich voor de gelegenheid nog wel in het zwart leer hullen. Tja Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 9 juni 2005 Report Share Posted 9 juni 2005 Lang geleden dat ik weer ff goed gelache heb,dank je Hans. Vooral om je:" Zonder compressoren, limiters ". Denk je nu echt dat er op een LP meer dan 60a, 70dB word gezet, vergeet het maar,die 70 dB zijn uitzonderingen, spat n.l. zo'n plastik draagbaar Philips pick-up uitelkaar en zoals je weet moet iedereen een LP kunnen kopen en er word al zeker geen rekening met die enkele gestoorde audiofiel gehouden. Op CD's en DVD-A en SACD word al flink met de copressor gekloot (er zijn dacht ik maar een label of 2-3 die minder gebruik maken van compressie (dacht dat Bis een serie klassiek heeft) dan nog mag je je handen dicht knijpen als het richting 80 tot 85dB gaat. Zelfs de beste audiofiele set kan het ongecomprimeerd gewoon niet aan. Bij Die Digitale opnames van jou is geprobeerd meer op de zwarte schijfen te persen door 'andere' compressie technieken,dat dat niet of nauwelijks lukt is wel duidelijk. De veronderstelling dat alles om 'ons' audiofielen draait blijf ik een giller vinden. Er moet verkocht worden.(punt) Theo Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 10 juni 2005 Report Share Posted 10 juni 2005 P.s. Mensen kunnen niet met hun eigen beperkingen omgaan. We willen alles kunnen horen wat een ander ook hoort en liefst ietsje meer. We kunnen daarom ook niet acepteren dat een LP goed klinkt omdat die veel beter voldoet aan hoe ons gehoor het wil, er word daarom van alles verzonnen door Jan en alleman, waarom de LP dan wel beter zou zijn. Wees eens tevreden met je eigen 'ding'. Opnamen worden alleen maar beter dankzij de (verder voledig nuttelose) nieuwe media,SACD en DVD-A,hier profiteren LP en CD absoluut van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 10 juni 2005 Report Share Posted 10 juni 2005 Vooral om je:" Zonder compressoren, limiters ".Denk je nu echt dat er op een LP meer dan 60a, 70dB word gezet, vergeet het maar,die 70 dB zijn uitzonderingen, Mmmm. Even een blik werpen op de schema's van alles wat er in de snijkamer in het signaalpad zit werkt inderdaad verhelderend. Opamps (goedkope/oude), limiters, koppel-elco's, ... en geen kat die boven 10kHz de RIAA standaard nog volgt. Audiofiel fascisme is zinloos. Analoog en digitaal kunnen beide heel goed klinken, maar er moet wel competent mee omgesprongen worden. Intussen ben ik weer zover dat ik overweeg het signaal van mijn heilige element door een ADC te halen, en een versterker met klankregeling toe te laten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 10 juni 2005 Report Share Posted 10 juni 2005 Zelfs de beste audiofiele set kan het ongecomprimeerd gewoon niet aan Effe een beetje nuanceren, de set "an sich" zal er geen probleem mee hebben, ik weet echter dat iedere luisteraar binnen een kwartier met gillende koppijn de luisterkamer uit rent als er niets aan de opnamen gedaan wordt. Een mooi voorbeeld hiervan was een van de allereerste cd's die verkrijgbaar was en ook weer redelijk snel verdween. Het was een opname van Barbara Streisand, die dame heeft veel power en haar aanzetten zijn nog wel eens aan de zeer stevige kant. Op de bewuste cd heeft men dit allemaal mooi in stand gehouden, het was _niet_ om aan te horen. Bij iedere nieuwe regel tekst die ze zong had je de neiging om even aan de volume knop te draaien. Een andere bijna ondraaibare CD/LP is die van KODO op Sheffield Labs. Verder heeft Pjotr m.i. alles wel zo'n beetje gezegd Dat "vroeger en nu" is echt een non-discussie en slaat m.i. nergens op.[...] Een mooi voorbeeld hiervan vind ik de carriere van Rudy van Gelder, al decennia lang een zeer constante en hoge opname kwaliteit. p.s. De slechtste recente opname, Natasha Beddingfield, volgens mij stonden bij de mix alle schuiven, voor boven de 1 KHz, op +60dB. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 10 juni 2005 Author Report Share Posted 10 juni 2005 Lang geleden dat ik weer ff goed gelache heb,dank je Hans. Vooral om je:" Zonder compressoren, limiters ". Denk je nu echt dat er op een LP meer dan 60a, 70dB word gezet, vergeet het maar,die 70 dB zijn uitzonderingen, spat n.l. zo'n plastik draagbaar Philips pick-up uitelkaar en zoals je weet moet iedereen een LP kunnen kopen en er word al zeker geen rekening met die enkele gestoorde audiofiel gehouden. Op CD's en DVD-A en SACD word al flink met de copressor gekloot (er zijn dacht ik maar een label of 2-3 die minder gebruik maken van compressie (dacht dat Bis een serie klassiek heeft) dan nog mag je je handen dicht knijpen als het richting 80 tot 85dB gaat. Zelfs de beste audiofiele set kan het ongecomprimeerd gewoon niet aan. Bij Die Digitale opnames van jou is geprobeerd meer op de zwarte schijfen te persen door 'andere' compressie technieken,dat dat niet of nauwelijks lukt is wel duidelijk. De veronderstelling dat alles om 'ons' audiofielen draait blijf ik een giller vinden. Er moet verkocht worden.(punt) Theo 60 a 70 dB wauw.... deze meeste CD's komen nog niet aan de 10dB..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 10 juni 2005 Author Report Share Posted 10 juni 2005 P.s. Mensen kunnen niet met hun eigen beperkingen omgaan. We willen alles kunnen horen wat een ander ook hoort en liefst ietsje meer. We kunnen daarom ook niet acepteren dat een LP goed klinkt omdat die veel beter voldoet aan hoe ons gehoor het wil, er word daarom van alles verzonnen door Jan en alleman, waarom de LP dan wel beter zou zijn. Wees eens tevreden met je eigen 'ding'. Opnamen worden alleen maar beter dankzij de (verder voledig nuttelose) nieuwe media,SACD en DVD-A,hier profiteren LP en CD absoluut van. ik hoor slechter dan de meesten en geniet ook van Cd's en SA-CD's. DVD's zijn aan mij niet besteed. Een goede LP klinkt wel beter dan de rest (is mijn mening).... Op een of andere manier voel je meer betrokkenheid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 10 juni 2005 Report Share Posted 10 juni 2005 Een mooi voorbeeld hiervan vind ik de carriere van Rudy van Gelder, al decennia lang een zeer constante en hoge opname kwaliteit. Ja en dan ook nog voor elk label haar eigen sound waarborgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 10 juni 2005 Report Share Posted 10 juni 2005 60 a 70 dB wauw.... deze meeste CD's komen nog niet aan de 10dB..... Je moet de 'pop' ook niet mee rekenen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 10 juni 2005 Report Share Posted 10 juni 2005 Van Gelder, laatst ergens een interview gezien. Die man luisterd de Mastertape's (en mixt) af op meters hoge Veelweg speaker die strak tegen de muur staan,ongeveer 90 graden gedraaid tov z'n 'werkplek'. een wonder hoe die man tot die resultaten komt,"lucky fingers"? Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 10 juni 2005 Report Share Posted 10 juni 2005 Een goede LP klinkt wel beter dan de rest (is mijn mening).... Op een of andere manier voel je meer betrokkenheid. "Audiofiel" = iemand die niet mag zeggen dat iets lekker klinkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 10 juni 2005 Author Report Share Posted 10 juni 2005 Een goede LP klinkt wel beter dan de rest (is mijn mening).... Op een of andere manier voel je meer betrokkenheid. "Audiofiel" = iemand die niet mag zeggen dat iets lekker klinkt. Psies.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 10 juni 2005 Report Share Posted 10 juni 2005 een wonder hoe die man tot die resultaten komt,"lucky fingers"? Ja......... en dat al langer dan 50 jaar Wat een geluksvogel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 10 juni 2005 Report Share Posted 10 juni 2005 FF voor diegene die nog niet weten waar het over gaat: http://www.bluenote.com/rvg_promo.asp Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 10 juni 2005 Author Report Share Posted 10 juni 2005 Ik wacht op analoge CD's..... Dat moet het beste van twee werelden zijn... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 10 juni 2005 Report Share Posted 10 juni 2005 De voorloper van de CD, de videodisk van Philips, was analoog. Maar het signaal stond daar toch ook niet rechtstreeks op hoor maar gemoduleerd op een carrier (draaggolf zo als bij radio zeg maar). Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 10 juni 2005 Report Share Posted 10 juni 2005 Ik weet het ben niet zo snel. maar,zou het niet zo zijn, dat met de intro van Digitaal in de audio, Het op een andere manier is mis gegaan? Was het niet eerst iets zoiets als liefde en gevoel voor het vak, Werd het niet plotseling iets voor 'techneuten'? Digitaal,altijd goed, wat er in gaat komt er precies zo uit, metertjes erbij, frequentie korekt, kan niet mis gaan. Bij de introductie van de cd was het ook al zo, perfect, precies zo als in de studio. Ja het frequentie streepje was altijd mooi vlak, dat er met het afkappen bij 20.000hz. zeer veel mis gaat, dat heeft o.a. Wadia , DVD-A en SACD onderhand wel bewezen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 11 juni 2005 Report Share Posted 11 juni 2005 Maar wanneer zou de markt qua techniek nou niet eens worden afgestemd op de eindgebruiker ( en dat mag wat mij betreft nog steeds men een winstoogmerkje, hoor! ) in plaats van de meest makkelijke technieken? Ik zou voor een mooie remaster best een paar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 juni 2005 Report Share Posted 11 juni 2005 Weet het niet hoor Piet, Denk dat we er met de komst van CD technisch gezien beslist niet op achteruit zijn gegaan. Analoog en zeker vinyl, kent technisch gezien een aantal beperkingen. Met digitaal verdwenen een behoorlijk aantal van die beperkingen. Heb het idee dat het meer daar in zit. Op een of andere manier heb je beperkingen nodig om tot iets moois te komen. Verdwijnen veel van die beperkingen dan verdwijnt ook een deel van de horizon, je referenties zeg maar, en kan het stuurloos worden. Van Gelder is een prachtig voorbeeld. Hij is opgegroeid met die beperkingen en heeft er zeer goed mee leren omgaan. Hij heeft als geen ander door dat je met zo'n nieuwe bolide die alles kan niet gelijk plank gas moet geven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 11 juni 2005 Author Report Share Posted 11 juni 2005 Zelfs Blue Note komt nu al met reclame's op TV, dus die gaan ook de wat minder audiofiele kant op? Bleu Note is nooit 'n audiofiel label geweest. Wel een jazzlabel wat door jazzliefhebbers wordt gewaardeerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 12 juni 2005 Report Share Posted 12 juni 2005 Zelfs Blue Note komt nu al met reclame's op TV, dus die gaan ook de wat minder audiofiele kant op? Bleu Note is nooit 'n audiofiel label geweest. Wel een jazzlabel wat door jazzliefhebbers wordt gewaardeerd. Wat typeert dan de echte Audiofiele labels? Ik dacht dat het meestal lag aan de hoge mate van aandacht aan opnametechniek en natuurlijke overbrenging op de luisteraar? Iets wat Blue Note toch wel pretendeert! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 12 juni 2005 Report Share Posted 12 juni 2005 Weekend Edition - Sunday, July 20, 2003 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 12 juni 2005 Report Share Posted 12 juni 2005 Blue Note Records pretendeert niet een audiofiel label te zijn, maar door de enorme toewijding van de editor en de achtergrond van een van de oprichters (kwaliteitscontroleur), is het produkt wel goed. Maar natuurlijk zijn er uitzonderingen Het Blue Note van toen was een klein onafhankelijk label. Hun producten waren van HIGH FIDELITY kwaliteit . Maar ook andere kleine Jazzlabels uit die tijd hadden een hoge kwaliteits norm. Thans zijn al die kleine labels bijeen gegaard door inversterings maatschappijen. Licenties worden ook verstrekt aan goudzoekers met als gevolg dat de kwaliteit van de persingen erg terug is gegaan. Uit gezonderd enkele Japanse licentiehouders. EMI-Toshiba = Super !! Daarentegen staat er momenteel een productie 180 gr vinyl in de bakken die er gelikt uitziet , maar ver benedenmaats klinkt. ( diverse labels) Voor cd`s geld dit natuurlijk niet want dat klinkt blijkbaar allemaal vanhetzelfde. ( heb dat nimmer gecontroleerd) Alleen , de echt goed klinkende persingen zijn een flink stukje duurder dan de persingen van bedenkelijk niveau. Helaas. Maar gelukkig is er nog veel vinyl voor 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts