Jump to content

V.S. netstroom

Roger Mazurel
 Share

Recommended Posts

In de VS is de netspanning 110V i.p.v. 230V. En de frequentie is hoger, namelijk 60Hz i.p.v. 50 Hz. Gevolg is dat de trafo's in je apparatuur de verhoogde frequentie waarschijnlijk nog wel aankunnen, maar dat je een te lage spanning aan de secundaire kant van de trafo krijgt. Dat gaat niet werken dus. Kortom, je zou er een andere trafo (of gehele voeding) in moeten zetten. Of een omvormer kopen, die de 110V van de VS omzet in de hier gebruikelijke 230V. Dat laatste is het makkelijkste en waarschijnlijk ook wel het beste...

Oh, en nog iets: ze hebben daar ook andere stopcontacten en dus ook andere stekkers...

Een 50 Hz apparaat werkt probleemloos op 60 Hz, is geen punt. Omgekeerd soms niet. Alleen een apparaat dat voor zijn timing van de 50 Hz afhankelijk is , zoals de syncroonmotor van een draaitafel of een wekkerradio zal 6/5 te snel gaan lopen. Zit je nog met de spanning. De meeste apparaten kunnen intern omgezet worden, dat is werk voor een techneut met verstand van zaken. Staat er achter op het apparaat iets van 50/60 Hz dan kan het meestal.

Kan dat niet dan zijn er z.g.n. "verhuistrafo's" te krijgen. Die kunnen zowel 230V naar 115V omzetten als 115V naar 230V. Voor een eindversterker heb je al gauw een 1 - 2 kVA exemplaar nodig, afhankelijk van de grootte van je eindversterker. Voor je overige apparatuur volstaat een 250 - 500 VA exemplaar in totaal. Die dingen zijn nogal zwaar en kun je het beste in de V.S. kopen dan.

;)

hallo,

ik verhuis over 3 maanden naar New York en vroeg me af of ik ernstige problemen straks krijg met het andere lichtnet daar. weet iemand er iets over te vertellen?

Ja schitterende stad. Wat betreft de stopcontacten: het zijn twee vlakke dunne pinnetjes ipv ronde dikke pinnen, er is een adapter in nederland verkrijgbaar. (een plastic ding met 2 gaten en 2 pinnen eraan, 1 euro o.i.d.). Die kun je gebruiken voor alles dat "universal voltage" heeft (scheerapparaten enz). Wat betreft die omvormers voor het geval je ze in Nederland niet kunt krijgen: Loop een winkel als "Radio Shack" binnen, die hebben ze daar wel of kunnen ze bestellen. Wel op het vermogen letten wat die omvormers kunnen leveren aan de uitgang. En dan nog een paar tips voor eten (zul je al wel weten maar ik kan het niet laten): de beste pizza's zijn te koop in de SBARRO (zijn veel filialen van in het centrum). Je vind er een vlak bij de uitgang van Penn station aan de kant van Madison Square Garden. Goedkoop groenten/fruit in Chinatown (6 bananen 1 dollar!), loop niet zo'n grocery store binnen in zuid Manhattan, dat zijn afzetters. Ook leuk: in de supermarkt in het Empire State Building kost 2 liter Pepsi 1 dollar, maar anderhalve liter water kost 3 dollar! :blink::confused:

die pizzatent is ook nu in amsterdam, nooit geweest, ik ga wel in MH wonen dus het zal wel een dure affaire worden.

Dan toch nog een tip: De 'one ride' metrocards (die dunne wit/groene) kosten 2 dollar, maar je kunt er in de A train mee van manhattan helemaal naar Far Rockaway, langs Queens enzo (half uur). Een retourtje kost dan 4 dollar maar dan kun je in queens veel goedkoper boodschappen doen dan in die kleine superdure winkeltjes (zo'n grote supermarkt heeft supersize verpakkingen).

ik zit alleen te twijfelen met electrostaten, ik heb Quads en Martin Logans, kunnen die dat alles aan. (de stroom)?

In die apparaten zit een (hoogspannings) trafo om het element op te laden. Die trafo zal niet de juiste uitgangsspanning afleveren als de ingangsspanning halveert.

maar is zo'n vervormer kwalitatief ok?

Hoe zwaarder je zo'n ding belast, hoe meer ripple hij heeft op z'n uitgangsspanning. Volgens mij zijn ze er wel in meerdere soorten en maten, probeer een goeie/hoog vermogen geschikte te pakken te krijgen.

Duh ??? Een verhuistransformator is een transformator, meer niet. Hoezo ripple?

Maar als je eindversterker is om te zetten heb je niet eens een grote verhuistransformator nodig. Je ESL's kunnen er gewoon op een kleine verhuistransformator werken. Bel anders deze tent eens op: http://www.wesemann.nl/ Dat zijn oude rotten in het vak en zijn relatief niet duur. Wellicht kunnen zij je ook adressen in de VS geven als je het daar wil aan schaffen.

Suc6 ;)

Let op! Gebruik niet je wekker die je hier ook gebruikt, behalve als het een ouwerwetse "opdraai"- of een batterijwekker is. Als je een electrische wekker van hier daar wil gebruiken, gaan de dagen snel voorbij (zo'n 20% sneller) :blink::rolleyes:

Ik denk dat, mocht je nog garantie hebben op je Martin Logans, deze zonder veel extra kosten om kunt laten bouwen door een plaatstelijke Martin Logan dealer.

die pizzatent is ook nu in amsterdam, nooit geweest, ik ga wel in MH wonen dus het zal wel een dure affaire worden.

ik zit alleen te twijfelen met electrostaten, ik heb Quads en Martin Logans, kunnen die dat alles aan. (de stroom)?

Ik zou niet raar opkijken dat het goedkoper is daar een paar nieuwe MartinLogans te kopen dan ze vanuit hier mee te nemen.

Duh ??? Een verhuistransformator is een transformator, meer niet. Hoezo ripple?

Gek is dat he maar een trafo maakt van 60 Hz geen 50 Hz. Wellicht bedoel ik met een omvormer iets anders/meer dan een trafo. Wellicht dat de uitgang van die omvormer (meer dan een trafo) meer vervormt als je die te zwaar belast. Ripple is wel een verkeerd woord hier, ik bedoel gewoon vervorming. (ripple hoort natuurlijk bij AC-DC voedingen enzo)

Het maakt ook helemaal niet uit, nou ja behalve voor elektrische wekkers dan.

Ben benieuwd wat het rendement van een trafo doet als ie ineens op een 20% sneller/langzamer oscillerend magnetisch veld zijn werk mag doen dan waar ie voor gemaakt is. Brand je vingers er maar niet aan.

Het maakt ook helemaal niet uit, nou ja behalve voor elektrische wekkers dan.

Ben benieuwd wat het rendement van een trafo doet als ie ineens op een 20% sneller/langzamer oscillerend magnetisch veld zijn werk mag doen dan waar ie voor gemaakt is. Brand je vingers er maar niet aan.

Volgens mij zoekt Roger een praktisch antwoord voor zijn verhuizing en en zit ie niet op allerlei hypotheses en vragen van ene s0000884 te wachten

:rolleyes: