Jump to content

Thorens


Kermit
 Share

Recommended Posts

Hallo Fanalogen (samentrekking van fanatiek analogen).

Sinds een paar maanden ben ik in het bezit van en Thorens 2001 met TP90 arm. Ik wil daar nu eens wat mee gaan doen en ik heb 3 elementen: een Ortofon MC3, een Ortofon MC20 super en een ADC TRX2.

Is die Thorens nog iets naar de huidige maatstaven?

Welke van deze elementen vormt een mooie combinatie met de arm?

 

m.vr.gr.

Kermie Le Frogue :P

Link to comment
Share on other sites

Beste Kermit,

 

 

Ook jou Thorens kan uitstekend meekomen in een High -End ! installatie.

De Ortofon X3MC is een element wat er technisch het beste inpast , maar in de praktijk niet en zal hij na een jaar behoorlijk doorgezakt zijn !

De ADC kan er ook in maar dat zou ik niet adviseren omdat de compliance te hoog is (ervaring).

De Ortofon MC 20 super past er technisch misschien niet helemaal bij maar zal toch de beste resultaten geven.

En ook in de praktijk is dit de beste keus voor de draaitafel.

Voor de rest van de installatie weet ik niet omdat ik de gegevens niet ken.

 

Met vriendelijke groet,

 

Haudio

 

 

:rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Hallo Haudio

Dank je wel voor je reactie. Mijn installatie bestaat nu uit een Luxman L430 die ik passief als VV gebruik. Alleen voor de draaitafel gaat hij aan. Verder een Quad 606 en Quad ESL63's. En een natuurlijk ook een mooie CD-speler, maar die is nu even van minder belang.

Binnenkort hoop ik een mooie pre-pre te hebben van Hifi.nl medewerker Frank Speet

m.vr.gr.

Kermit

Link to comment
Share on other sites

Hoi Kermit,

 

Mijn ervaring is toch dat het montagevlak van de MC20, de bovenkant dus van het element parallel met de plaat moet staan. Dan klinkt hij optimaal. Ik weet niet hoe oud je element is qua draaiuren, maar van een foutief afgesteld element zal ook de naald "scheef" afgeleten zijn. Als je het er voor over hebt zal een nieuw EN goed afgesteld element nog aanzienlijk beter klinken.

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Kermit:

Haudio

Ik ben er ongeveer een uuurtje mee bezig geweest. Nu moet er wel bijzeggen dat op hoogte stellen van de TP90 niet bepaald lastig is...

 

m.vr.gr.

kermit

 

:P

 

 

Zo we hebben er een pro bij.

Een uurtje dat gaat lekker vlot.

Dat redt ik niet.

Link to comment
Share on other sites

Hoi Kermit,

 

Ach of ik het beter doe weet ik niet,maar voordat ik helemaal uit getweakt ben is er al mooi wat tijd verstreken.

Vooral als je bezig bent het verschijnsel VTA/SRA op een gemiddeld goeie stand te krijgen.

Nadeel van armhoogte veranderen is dat al je settings veranderen,Naald en dwars kracht en natuurlijk hta (de snijpuntjes op je mal).

vandaar mijn opmerking ,dat redt ik niet in een uurtje.

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Jitze:

 

Hallo Henk,

 

als ik dit verhaal zo lees, moet je het toch kunnen, binnen een uur zelfs, als de hulp er voor zorgt dat je niet kunt kletsen ?

Ik laat je binnenkort eens een leuk hulpmiddel zien, of horen, wat jje wilt........

 

Groet Jitze :D

 

Nou Jitze ik ben benieuwd, Een paar jaar geleden kwam ik Allen Perkins (Imedia draaitafels en arm) en Jonathan Carr (Lyra) tegen en geen van beiden kon me een technisch hulpmiddel noemen om je VTA afteregelen.Jaren daarvoor ontmoete ik de heer Kuzma en afgelopen mei heb ik het nog eens een keer gevraagd aan Harry Weisfeld beiden gaven hetzelfde antwoord.

Je oren gebruiken.

Dwars druk etc. gaat perfect met een scoop.

Wel aardig was de demonstratie dat wanneer je de armhoogte een paar tiende milimeter hoger/lager zet het ook inderdaad hoorbaar is.

Link to comment
Share on other sites

Hoi Kermit,

 

In het kort,

Met VTA/SRA wordt de hoek bedoeld die de naald met het plaat oppervlak maakt.

Door deze zo in testellen dat ie aardig overeenkomt met de hoek die de matrijzen maker destijds heeft gebruikt tast je plaat optimaal af en haal je de meeste informatie uit de groef.

 

Als ik me niet vergis heeft Haudio al eens een verhaal gemaakt waar deze 2 verschijnsels worden beschreven.

 

Mischien een link Henk?? ik ben em effe kwijt.

Punt is, je kunt erg veel klankwinst boeken wanneer je de armhoogte goed afregeld.

Mijn ervaring is dat 100% horizontaal bij mij nog nooit het best heeft geklonken.

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Haudio:

Beste Depeter en Siep , +

 

Klopt, niet voor iemand met 2 linker handen ! :D

 

 

:rolleyes:

 

??? voor iemand met 2 linkerhanden klopt het niet?,dus heb je 2 rechterhanden dan klopt het wel

 

confused.gif:D

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door siep:

 

Nou Jitze ik ben benieuwd,

Dwars druk etc. gaat perfect met een scoop.

Wel aardig was de demonstratie dat wanneer je de armhoogte een paar tiende milimeter hoger/lager zet het ook inderdaad hoorbaar is.

 

Heb m'n oren inderdaad nodig om de armhoogte in te regelen, voor dwarsdruk is een plaat als de testelpee van Pioneer/Melodia CNR P695001/2, met een signaal in oplopende amplitude van 40 t/m 100 mu, een handig hulpmiddel.

Mensen zonder scope kunnen hiermee eea. heel behoorlijk instellen.

de test elpee's van Jan Kool schieten hierin tekort.

 

Overigens ben ik ook niet in staat hulpmiddelen anders dan een setje oren aan te bevelen voor de instelling van armhoogte etc.en kost het inregelen van een platenspeler altijd meer tijd dan je graag zou willen.............

Ben wel benieuwd naar de toepassing van een nieuw stel speelkaarten.

 

Groet Jitze

Link to comment
Share on other sites

Eigenlijk erg eenvopudig. Afstellen is een stuk eenvoudiger als je een vergelijking hebt. En daar misbruik ik het spel kaarten voor...

Als ik een arm precies horizontaal wil hebben, dan stapel ik de nieuewe speelkaarten net zo hoog als de arm moet komen. Door ze op het plateau precies parallel te leggen aan de arm (die ik boven het plateau heb gezet) kun je echt perfect de arm horizontaal krijgen, mits je rekening houdt met

Link to comment
Share on other sites

Die kaarten gebruik ik omdat ze heel dun en vlak zijn. Daardoor kun je door stapelen heel exactde gewenste hoogte bereiken.

 

Nog even een kleine toelichting p de werkwijze:

 

1-Ik de arm boven het plateau

2-Ik bepaal de hoogte die ik wil hebben op basis van de naald op de plaat.

3-Ik neem een stapeltje kaarten waarvan ik denk dat het de juiste hoogte is.

4-die schif ik met de lange kant tegen de armbuis aan (lift een beetje omlaag

5 Ik doe de lift omhoog en ga aan de zijkant van de draaitafel zitten en kijk naar de armbuis en het stapeltje kaarten.

Nu laat ik de lift langzaam zakken en ik kijk waar het licht (oei, hier stond een spelfout!) tussen de armbuis en de shell verdwijnt. Is dat bij de shell, dan staat de arm iets te hoog, is het aan de lagerkant, dan staat de arm iets te laag.

De situatie waar je naar toe wilt is dat de overgang tussen licht en geen licht over de gehele buis tegelijk plaatsvindt op de hoogte die nodig is als het element vrij op de plaat staat.

 

Met de thorens-arm gaat dat heel eenvoudig, omdat je met een schroef de arm heel nauwkeurig omhoog en omlaag kunt regelen. Dus na een eerste meting stel je de arm al vrij exact, stapeltje kaarten aanpassen (iets meer of minder kaarten) en dan het fijne werk zoals net beschreven.

Ben ik zo iets duidelijker?

 

m.vr.gr.

Kermit

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...