siep Posted 22 augustus 2002 Report Share Posted 22 augustus 2002 Geplaatst door Kermit:Kijk jij naar de naald. Ik heb slechts aangegeven hoe ik het doe met behulp van een nieuw spel kaarten. En ik zou niet weten hoe ik een arm nauwkeuriger parallel aan het plateau kan krijgen dan op deze manier. m.vr.gr. Kermit Wat zou je zeggen van luisteren. Als regel geldt: Arm te laag: Bas wordt wollig en verliest z'n kracht. Arm te hoog:hoog wordt fel.(luister naar een vrouwenstem) Na enig experimenteren zul je ontdekken dat er een klein gebied is waar de bas natuurlijk klinkt en de hoge tonen niet meer te fel klinken. Ook zal de plaatruis stukken minder zijn en klapt het geluidsbeeld wagenwijd open. Wel je naald/dwars druk in de gaten houden want deze veranderd. (de gewone wetten uit de mechanica zijn hier van toepassing, De blokjes die op een helling lagen ,en dan maar de div.krachten uit tekenen en rekenen) Een 1mm af of oplopende arm kan een wereld van verschil geven. Vooral de zgn line contact (vd hul,gyger etc) zijn hier verschrikkelijk gevoelig voor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 augustus 2002 Report Share Posted 23 augustus 2002 Geplaatst door siep: Na enig experimenteren zul je ontdekken dat er een klein gebied is waar de bas natuurlijk klinkt en de hoge tonen niet meer te fel klinken. Ook zal de plaatruis stukken minder zijn en klapt het geluidsbeeld wagenwijd open. Juist, bedankt Siep. Kort en krachtig. Dat van die plaatruis was mij nog nooit zo opgevallen. De rest wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 24 augustus 2002 Author Report Share Posted 24 augustus 2002 Siep Je zegt dat je naar de naald kijkt. Maar hoe paal je dan de juist hoek? Ik kan het ding nauwelijks zien, laat staan dat ik de hoek kan meten. Veel meer dan de arm exact horizintaal zetten en de naaldkracht conform de aangegeven specificatie instellen kun je toch niet? En als je dan ziet wat de invloed is op de hoek van de naald als je de kracht verhoogt van de minimaal aangegeven naaldkracht (1,8 g in mijn geval) naar de maximale (2,2) dan kun je het alleen nog maar met een scope en op gehoor vaststellen. Of ben ik nu te pessimistisch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest okki-nokki Posted 24 augustus 2002 Report Share Posted 24 augustus 2002 Een blokje perspex met daar op een streepje (groefje) onder de hellings hoek (volgens opgave van de element fabrikant)En je hebt een hulp middeltje wat het nimmer kan winnen van je gehoor.De Pioneer testplaat mag best eens gereinigd worden kan mijns inziens beslist geen kwaad.Dat hoor je n.l.ook. Hulp is eigenlijk onontbeerlijk want dan kan er een de arm in de verticaal verstellen de ander hoeft alleen de oren open te houden en aanwijzingen te geven.Is de zaak zo gepiept.(met mijn arm ten minste) okki-nokki Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 24 augustus 2002 Author Report Share Posted 24 augustus 2002 Hallo Okki-nokki Leuk dat je ook reageert. Ik kan mij moeilijk voortsellen hoe je met een perspex blokje met een streepje op basis van de lengte van de cantilever een nauwkeurige meting kunt doen. Volgens mij kun je er vele graden naast zitten.. Kun je iets meer toelichting geven? m.vr.gr. Kermie Le Frogue Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 24 augustus 2002 Report Share Posted 24 augustus 2002 Hoi Kermit, Als een fabrikant een elementje afleverd gaan we er altijd maar vanuit dat wanneer de arm paralel loopt aan de lp alles wel goed zit. Helaas zijn er bijna altijd wel afwijkingen. vd hul geeft al aan dat de arm tot wel 9 mm hoger moet. Let wel TOT ,maw trial and error. Je zult de optimale hoogte voor jouw element moeten zoeken door te luisteren. Clearaudio bijv. geeft dmv een lijn op de zijkant van het element de verticale stand van het element aan,deze lijn moet dan loodrecht op de plaat staan.Wat soms een absurd lijkende armhoogte opleverd,maar wel de best klinkende.Clearaudio is gelukkig de uitzondering. De meeste farikanten zorgen ervoor dat de goeie afstelling wordt bereikt wanneer de arm in de "buurt" van paralel komt. Wat ik bedoelde met hou je naaldkracht in de gaten is dit. Wanneer je de arm omhoog of naar beneden laat lopen veranderd de naalkracht/dwars kracht. En zelfs zul je zien dat de snijpunten op je malletje niet meer 100% zijn. Naar de naald kijken doe ik niet t'kreng is zo klein. Ik zou zeggen gewoon proberen ,iets onder paralel beginnen en dan eens een milimeter hoger en 10 minuten luisteren. Daarna weer een mm hoger enz.en vooral rustig luisteren Gebruik je speelkaarten als geheugen. De naaldhoek veranderen dmv je naaldkracht te verhogen/verlagen is niet aan te raden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 24 augustus 2002 Author Report Share Posted 24 augustus 2002 Hallo Siep Dat is eigenlijk een beetje conform mijn ervaringen. Met mijn arm perfect horizontaal klonk het gewoon niet goed. daarom heb ik de onderkant van het element als uitgangspunt genomen. En toen moest de arm dus aardig omhoog. Aan een speigeltje had ik niet veel door de vertekening van de glaslaag. Mijn speelkaarten hebben me ook hier geholpen. Ik geloof dat het element met de onderkant misschien wel optimaal parallel staat. Als experiment misschien leuk om eens met een nieuwe spel kaarten aan de slag te gaan. Misschien wordt je wel verrast... Negatief of positief. De kosten zijn het niet. Heb je trouwens gezien dat er een Vanden Hul fouthoekmal aangeboden wordt voor ... 25 Euro. Dat lijkt me zo'n hoog bedrag. m.vr.gr. Kermie Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 24 augustus 2002 Report Share Posted 24 augustus 2002 Geplaatst door Kermit:Hallo Siep Als experiment misschien leuk om eens met een nieuwe spel kaarten aan de slag te gaan. Misschien wordt je wel verrast... Negatief of positief. De kosten zijn het niet. Heb je trouwens gezien dat er een Vanden Hul fouthoekmal aangeboden wordt voor ... 25 Euro. Dat lijkt me zo'n hoog bedrag. m.vr.gr. Kermie Hoi Kermit, De fabrikant van mijn arm heeft gezorgt voor een mooie stelschroef met schaalverdeling zodat hoogte instelling erg gemakkelijk is.En desnoods onder het spelen gedaan kan worden. Over die vd hul mal, wat dacht je van de spullen van ene Wally, de Wally tractor $95 voor een speciaal voor jouw arm gemaakte mal. En dat voor iets wat elke fabrikant hoort mee te leveren bij z'n arm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest okki-nokki Posted 24 augustus 2002 Report Share Posted 24 augustus 2002 Hallo kermit, Dat kan ook alleen maar bij benadering.Mijn element heeft een hoek voorgeschreven van 23 graden met het opp. van de gramm.plaat.Teken die hoek op het perspex.Zet `t achter het element en je kan je cantilever paralel brengen.Zelf geef ik er de voorkeur aan om dit gehoormatig te doen.Ben daar nu mee bezig , want ik heb een ander element op proef.Dus ik ben rap weg. okki-nokki. Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 24 augustus 2002 Report Share Posted 24 augustus 2002 Geplaatst door okki-nokki:Hallo kermit, Dat kan ook alleen maar bij benadering.Mijn element heeft een hoek voorgeschreven van 23 graden met het opp. van de gramm.plaat. okki-nokki. Sorry, maar vergeet die voorgeschreven hoek van 23 graden. Het enigste vaste gegeven is de LP. Optimale aftasting heb je wanneer de naald onder de optimale hoek in de groef zit en dit is dezelfde hoek waaronder de Snijnaald stond. Het is zelfs zo dat het per lp verschillend kan zijn. De mastering bedrijven werkten echt niet zo precies als wij denken/hopen Vandaar dat veel arm fabrikanten tegenwoordig de hoogte instelling zo maken dat je'm gemakkelijk kunt aanpassen. En echt er zijn freaks die bijhouden welke stand voor welke lp en het elke keer bijregelen. Wat mezelf betreft ben ik hier te lui voor. Luisteren en een gemiddelde goeie hoogte zoeken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest okki-nokki Posted 24 augustus 2002 Report Share Posted 24 augustus 2002 En voor dat luisteren neem ik ruim de tijd.Na enkele dagen ga ik de V.T.A. en eventueel naalddruk bij c.q. afregelen.Met mijn Unify is dat een fluitje van een cent.Ik denk dat veel mensen te bang zijn om zelf het een en ander af te stellen.Je hoeft toch niet voor elk wisse wasje naar je dealer te snellen? okki-nokki. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts