Jump to content

Verschillen tussen buizen: autosuggestie?

Kraken
 Share

Recommended Posts

audiofreak,

dank voor je reacties. Even een antwoord op jouw eerste bericht: wat mij betreft is er niets mis met Jan Breem. Ik kan alleen zijn bewering niet plaatsen dat buizen enkel anders klinken dan transistoren "als je ze stuk gooit". Wanneer die bewering juist zou zijn, zou dat impliceren dat er tussen buizen onderling ook geen klankmatige verschillen bestaan - en we hebben hier met z'n allen tot nu toe vastgesteld dat zulke verschillen er wel degelijk zijn (zelfs Ruud13 onderschrijft dat). Daarom heb ik Jan Breem uitgenodigd zijn bewering hier te onderbouwen, dat is alles.

K.

ja ... het antwoord zal eenvoudig zijn ... wie denkt dat verschillende merken buis van hetzelfde type verschillend klinken moet het maar bewijzen :D

net als dat ik moet bewijzen dat mijn eindversterker anders klinkt met 3 dikke boeken erop. tussen encyclopedie of griekse mythes in dik gebonden uitvoering hoor ik overigens geen verschil.

groet

Tja Rob, nu kunnen buizen nogal verschillen in karakteristiek, en dat kan makkelijk doorgemeten worden. Met of zonder boeken op je amp wil ik die meting nog wel eens zien. Oftewel, appels en peren.. :D

ja ... het antwoord zal eenvoudig zijn ... wie denkt dat verschillende merken buis van hetzelfde type verschillend klinken moet het maar bewijzen :D

net als dat ik moet bewijzen dat mijn eindversterker anders klinkt met 3 dikke boeken erop. tussen encyclopedie of griekse mythes in dik gebonden uitvoering hoor ik overigens geen verschil.

groet

Doe het eens met een statenbijbel. ;)

jazeker appels en peren.

maar zouden de metingen dan ook consistent het verschil in geluid van de buizen verklaren ....

:rolleyes:

Dat zou ik zo niet kunnen zeggen. Ik weet alleen dat er tussen buizen in ieder geval verschillen gemeten k

audiofreak,

dank voor je reacties. Even een antwoord op jouw eerste bericht: wat mij betreft is er niets mis met Jan Breem. Ik kan alleen zijn bewering niet plaatsen dat buizen enkel anders klinken dan transistoren "als je ze stuk gooit". Wanneer die bewering juist zou zijn, zou dat impliceren dat er tussen buizen onderling ook geen klankmatige verschillen bestaan - en we hebben hier met z'n allen tot nu toe vastgesteld dat zulke verschillen er wel degelijk zijn (zelfs Ruud13 onderschrijft dat). Daarom heb ik Jan Breem uitgenodigd zijn bewering hier te onderbouwen, dat is alles.

K.

Duidelijk van je.

Zou ik ook niet snappen.

Dus ik nodig hem ook uit om dat eens te onderbouwen!!

Dat is toch duidelijk genoeg :rolleyes: zou ik zeggen ;)

Ik meen dat Klaas F. in de gedaante van Spido dat hier ook al eens heeft verkondigt :o

Als die Breem of Feenstra dat hebben beweerd, dan hebben ze plagiaat gepleegd!! :angry:

Alleen ik, Spido, had de geestigheid, gevatheid en het scherpe inzicht die tot deze vaststelling leidden.

Ik meen zelfs dat ik adviseerde om de buizen in de badkuip kapot te trappen, voor het beste klinkende resultaat.

Mijn ervaringen met transistorversterkers en buizenversterkers hebben grofweg geleid tot twee vaststellingen:

1. Alle buizenversterkers klinken nogal verschillend. Zelfs buizenversterkers die hetzelfde zouden moeten klinken, omdat ze van hetzelfde merk en type zijn. Maar sommige buizenversterkers klinken erg mooi.

2. Alle transistorversterkers klinken vrijwel hetzelfde. Maar sommige transistorversterkers klinken beter dan andere transistorversterkers. Over het algemeen klinken ze stukken beter dan buizenversterkers van dezelfde prijs: ze ruisen en rochelen ook veel minder.

Maar hoe goed een buizenversterker of een transistorversterker klinkt, hangt veel meer af van de manier waarop de buis of de transistor wordt toegepast - van de schakeling, dus - dan van de buis of de transistor zelf.

Gegeven een bepaalde (buizen) versterker kan je wat spelen met het geluid. Dat kan zeker door buizen en ook bijvoorbeeld door kabels. Het zal nooit gaan om werelden van verschil.

Mijn ervaring is dat bij mijn Conrad Johnson voorversterker verwisseling van buizen wel degelijk verschil maakt. Ik heb er wel eens Philips Jan in gehad ipv de originele en dat klonk een stuk minder mooi. Ik kon ze gelukkig terugbrengen.

Mijn handelaar adviseerde me laatst Tesla Golden Grit te proberen, niet goedkoop?

Carl