vanzanten Posted 12 juni 2005 Report Share Posted 12 juni 2005 Ik ben van plan een set tweedehands elektrostaten aan te schaffen. Nou hoor ik nogal tegenstrijdige dingen over de noodzaak tot onderhoud aan elektrostaten. Ik lees enerzijds dat coating en folie regelmatig moeten worden vervangen (ik lees dat zelfs panelen vervangen moeten worden), anderzijds hoor ik dat er nooit iets aan hoeft te gebeuren. Kan iemand me vertellen hoe het Link to comment Share on other sites More sharing options...
enno Posted 12 juni 2005 Report Share Posted 12 juni 2005 Beste Vanzanten, Ik heb de Van Medevoort electrostaten (EE/EB) zo'n 10 jaar gehad. Met veel plezier naar geluisterd. In deze 10 jaar zijn ze 2 keer naar AudioArt (handelsnaam van Van Medevoort) geweest voor onderhoud/reparatie. De eerste keer na 5 jaar om de membramen opnieuw op te spannen. Duurde ongeveer een week en kostte iets van 200 NLG (waarschijnlijk vriendenprijsje omdat ik toendertijd nog contact had met een AudioArt medewerker). De 2e keer na 8 jaar voor opnieuw opspannen en een nieuwe hoogspannings unit aan 1 kant, kosten +/- 400 NLG. In mijn ogen bedragen die goed op te brengen zijn dus. Houdt er wel rekening mee dat (in ieder geval voor de vM electrostaten): - je behoorlijke zware versterkers nodig hebt - het laag en hoog verschillend zijn (laag dynamisch, midden/hoog electrostatisch) - een gat hebt tussen laag en midden - het laag Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 13 juni 2005 Report Share Posted 13 juni 2005 Electrostaten zijn in mijn ogen fantastisch maar geenzins de ideale luidspreker maar dit is geen enkel luidspreker systeem. Als er iets mis is met een electrostaat kan je dat meteen horen. Dit zal in veel gevallen zijn het knetteren (vonken). Je moet ze dan zo snel mogelijk uitzetten en laten repareren. Bij vele electrostaten heb je een flinke (eind)versterker nodig maar niet bij allemaal, zoals de Quad esl-63 (wel bij de esl-57). Je moet bij de aankoop van electrostaten rekening houden met en bereid zijn tot het laten uitvoeren van reparaties. Mijn ervaringen met electrostaten zijn dat het, zoals Quad het zegt "the closest aproach to the original sound" is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sabina Posted 13 juni 2005 Report Share Posted 13 juni 2005 ik heb een set van medevoort esl staan de laatste versie van de ee 150 en moet zeggen op een vm set is het een fantastiche installatie,als je esl van vm koopt kan je lid worden van de vm club zodat je wat meer van het merk te weten komt en ook eens in de keuken bij ad van medevoort mag kijken . gr een groot vm fan Link to comment Share on other sites More sharing options...
palu Posted 4 juli 2005 Report Share Posted 4 juli 2005 Ik ben van plan een set tweedehands elektrostaten aan te schaffen. Nou hoor ik nogal tegenstrijdige dingen over de noodzaak tot onderhoud aan elektrostaten. Ik lees enerzijds dat coating en folie regelmatig moeten worden vervangen (ik lees dat zelfs panelen vervangen moeten worden), anderzijds hoor ik dat er nooit iets aan hoeft te gebeuren. Kan iemand me vertellen hoe het Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts