kingarthur Posted 13 juni 2005 Report Share Posted 13 juni 2005 Hoi, ik heb deze luidsprekers: Castle Harlech S2. Daar zitten blijkbaar tweeters in die gevuld zijn met "ferrofluid". Een olie die niet alleen de tweeter koelt, maar ook de spoel gecenterd houdt. Een audiotechnicus met enkele decennia ervaring adviseerde me om die vloeistof uit de tweeters te halen. Het geluid zou v Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 13 juni 2005 Report Share Posted 13 juni 2005 Een voordeel van de ferrofluid verwijderen is dat de dome sneller kan reageren , daardoor klinkt het inderdaad veel sprankelender dan met de ferrofluid. Een nadeel is dat de resonantie frequentie niet meer gedempt wordt waardoor er een piek in de impedantiecurve ontstaat die er eerst niet of nauwelijks was, ook zal de vervorming rond de resonantie frequentie hoger worden. Zolang de tweeter ver boven dit punt ingezet wordt is het niet zo`n probleem maar wordt hij al vanaf de rf ingezet dan moet je dit echt niet gaan doen. Is het wel mogelijk met jou speakers dan moet waarschijnlijk wel het filter aangepast worden, en vergeet niet dat de belastbaarheid ook onderuit gaat. Zelf zou ik het om deze nadelen niet zo snel doen,maar het kan klankmatig wel een verbetering zijn. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
kingarthur Posted 13 juni 2005 Author Report Share Posted 13 juni 2005 Een voordeel van de ferrofluid verwijderen is dat de dome sneller kan reageren , daardoor klinkt het inderdaad veel sprankelender dan met de ferrofluid.Een nadeel is dat de resonantie frequentie niet meer gedempt wordt waardoor er een piek in de impedantiecurve ontstaat die er eerst niet of nauwelijks was, ook zal de vervorming rond de resonantie frequentie hoger worden. Zolang de tweeter ver boven dit punt ingezet wordt is het niet zo`n probleem maar wordt hij al vanaf de rf ingezet dan moet je dit echt niet gaan doen. Is het wel mogelijk met jou speakers dan moet waarschijnlijk wel het filter aangepast worden, en vergeet niet dat de belastbaarheid ook onderuit gaat. Zelf zou ik het om deze nadelen niet zo snel doen,maar het kan klankmatig wel een verbetering zijn. Marcel en hoe kom ik die resonantiefrequentie te weten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelte Posted 13 juni 2005 Report Share Posted 13 juni 2005 Ik weet niet hou oud die Harlech's zijn, maar ferrofluid heeft de nare eigenschap om na verloop van tijd taai te worden. De klankeigenschappen van de tweeter veranderen daardoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kingarthur Posted 13 juni 2005 Author Report Share Posted 13 juni 2005 Ik weet niet hou oud die Harlech's zijn, maar ferrofluid heeft de nare eigenschap om na verloop van tijd taai te worden. De klankeigenschappen van de tweeter veranderen daardoor. die zullen nog maar een jaar of 3-4 oud zijn, denk ik. Ik heb ze pas vorig jaar in augustus van een particulier overgenomen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 13 juni 2005 Report Share Posted 13 juni 2005 Een voordeel van de ferrofluid verwijderen is dat de dome sneller kan reageren , daardoor klinkt het inderdaad veel sprankelender dan met de ferrofluid.Een nadeel is dat de resonantie frequentie niet meer gedempt wordt waardoor er een piek in de impedantiecurve ontstaat die er eerst niet of nauwelijks was, ook zal de vervorming rond de resonantie frequentie hoger worden. Zolang de tweeter ver boven dit punt ingezet wordt is het niet zo`n probleem maar wordt hij al vanaf de rf ingezet dan moet je dit echt niet gaan doen. Is het wel mogelijk met jou speakers dan moet waarschijnlijk wel het filter aangepast worden, en vergeet niet dat de belastbaarheid ook onderuit gaat. Zelf zou ik het om deze nadelen niet zo snel doen,maar het kan klankmatig wel een verbetering zijn. Marcel en hoe kom ik die resonantiefrequentie te weten? De rf is wellicht na te vragen bij de importeur, maar die audiotechnicus waar je over sprak zou het ook kunnen meten. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 13 juni 2005 Report Share Posted 13 juni 2005 heeft ferrofluid ook niet een koelingsfunktie ? Lijkt me niet echt verstandig die te verwijderen dan. Henri Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIY_Freak Posted 13 juni 2005 Report Share Posted 13 juni 2005 heeft ferrofluid ook niet een koelingsfunktie ? Lijkt me niet echt verstandig die te verwijderen dan. Henri Jazeker. Het verhoogt de belastbaarheid, wat de primaire functie van ferrofluid is. Dat het de impedantiepiek bij Fs verlaagt is een bijkomstig effect. Of dat schadelijk is in het ontwerp hangt natuurlijk af van hoe de unit is ingezet. Waarschijnlijk valt het wel mee, maar mogelijk is een hoger overnamepunt nodig of een stijlere helling. Je moet in ieder geval de impedantiepiek compenseren omdat het bestaande filter anders niet goed werkt, met een piek in het freq verloop tot gevolg bij Fs (op een relatief erg lage freq dus...). Ik weet niet of het ontbreken van ferro daadwerkelijk een beter treble geeft. Ik heb nog nooit een proef gedaan met dezelfde unit met/zonder ferrofluid. Ik ken zo ongeveer net zoveel mooie unit met als zonder het goedje... misschien de vraag eens ergens anders voorleggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kingarthur Posted 14 juni 2005 Author Report Share Posted 14 juni 2005 heeft ferrofluid ook niet een koelingsfunktie ? Lijkt me niet echt verstandig die te verwijderen dan. Henri Jazeker. Het verhoogt de belastbaarheid, wat de primaire functie van ferrofluid is. Dat het de impedantiepiek bij Fs verlaagt is een bijkomstig effect. Of dat schadelijk is in het ontwerp hangt natuurlijk af van hoe de unit is ingezet. Waarschijnlijk valt het wel mee, maar mogelijk is een hoger overnamepunt nodig of een stijlere helling. Je moet in ieder geval de impedantiepiek compenseren omdat het bestaande filter anders niet goed werkt, met een piek in het freq verloop tot gevolg bij Fs (op een relatief erg lage freq dus...). Ik weet niet of het ontbreken van ferro daadwerkelijk een beter treble geeft. Ik heb nog nooit een proef gedaan met dezelfde unit met/zonder ferrofluid. Ik ken zo ongeveer net zoveel mooie unit met als zonder het goedje... misschien de vraag eens ergens anders voorleggen. De audiotechnicus waarvan ik spreek is een vijftiger, Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 14 juni 2005 Report Share Posted 14 juni 2005 Die klank verschillen heb ik zelf ook al wel eens gehoord, toen ik expirimenteerde met een paar JVC softdomes. Als ik jou was liet ik het allemaal even nameten door Andre, de rf en het huidige kantelpunt en dan kan hij je vast wel verder helpen. Wel zal de belastbaarheid wat lager worden doordat de warmte minder goed afgevoerd word, maar als je net als ik op normale luisternivo`s draait gaat het meestal wel goed. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 14 juni 2005 Report Share Posted 14 juni 2005 heeft ferrofluid ook niet een koelingsfunktie ? Lijkt me niet echt verstandig die te verwijderen dan. Henri Jazeker. Het verhoogt de belastbaarheid, wat de primaire functie van ferrofluid is. Dat het de impedantiepiek bij Fs verlaagt is een bijkomstig effect. Of dat schadelijk is in het ontwerp hangt natuurlijk af van hoe de unit is ingezet. Waarschijnlijk valt het wel mee, maar mogelijk is een hoger overnamepunt nodig of een stijlere helling. Je moet in ieder geval de impedantiepiek compenseren omdat het bestaande filter anders niet goed werkt, met een piek in het freq verloop tot gevolg bij Fs (op een relatief erg lage freq dus...). Ik weet niet of het ontbreken van ferro daadwerkelijk een beter treble geeft. Ik heb nog nooit een proef gedaan met dezelfde unit met/zonder ferrofluid. Ik ken zo ongeveer net zoveel mooie unit met als zonder het goedje... misschien de vraag eens ergens anders voorleggen. De audiotechnicus waarvan ik spreek is een vijftiger, Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
D van der Deijl Posted 14 juni 2005 Report Share Posted 14 juni 2005 Ik had ferrofluid tweeters in mijn synthese 1 zitten maar heb deze vervangen voor non ferro fluid welke ik inderdaad veel sprankelender vind klinken. De belastbaarheid zal wat minder zijn maar daar ondervind ik totaal geen hinder van. Ik ben destijds niet op het idee gekomen om de ferrofluid te verwijderen stom eigenlijk maar het was dan ook een gok als ik ze slechter had gevonden (de non ff) dan had ik nog eenvoudig terug gekunt. Maw weet wel wat je doet Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIY_Freak Posted 14 juni 2005 Report Share Posted 14 juni 2005 Een van de reacties op de Mad board: Hans, Tweeters have one suspension point. At large deflections (E.g. low frequency), the voice coil will pull out of alignment if it has any nonlinearity in the suspension. At this point, you can get the voice coil scraping in the gap. A non-FF tweeter may have passed QA and work fine today, but will it generate rocking distortion in the future as the suspension becomes uneven because of aging and stretching? The high quality FF in the better FF tweeters provides a fluid bearing to prevent rocking distortion. Most FF is very light and has an extremely low vapor pressure. (Rotary vacuum seals use FF.) This means viscosity will not change very much over the life of the tweeter. Regards, DavidT Ik ken teveel goeie tweeter met ferro fluid, dus ik heb m'n twijfels bij het deng/ding verhaal. Het ziet er wat mij betreft naar uit dat evt. nadelen van ferrofluid niet opwegen tegen de voordelen. @Don: waar kun je non-ferrofluid krijgen? Wat denk je is de verklaring voor de vooruitgang na het vervangen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 15 juni 2005 Report Share Posted 15 juni 2005 Ik had ferrofluid tweeters in mijn synthese 1 zitten maar heb deze vervangen voor non ferro fluid welke ik inderdaad veel sprankelender vind klinken.De belastbaarheid zal wat minder zijn maar daar ondervind ik totaal geen hinder van. Ik ben destijds niet op het idee gekomen om de ferrofluid te verwijderen stom eigenlijk maar het was dan ook een gok als ik ze slechter had gevonden (de non ff) dan had ik nog eenvoudig terug gekunt. Maw weet wel wat je doet Hoe blijft nonferrofluid in de luchtspleet? Door z`n eigen dikte? of zit er stiekem toch wat ijzer in Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
pinobot Posted 15 juni 2005 Report Share Posted 15 juni 2005 http://www.ferrotec.com/usa/audio_fluids_overview.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 15 juni 2005 Report Share Posted 15 juni 2005 http://www.ferrotec.com/usa/audio_fluids_overview.htm Niks nieuws ook geen spoor van nonferrofluid Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 15 juni 2005 Report Share Posted 15 juni 2005 Don heeft het vast te druk met andere dingen, anders had hij allang uitgelegd dat hij "non-ferrofluid TWEETERS" bedoelde. Tweeters zonder ferrofluid, dus. Gewone dunne olie zou natuurlijk gewoon uit de spreekspoelspleet lopen, behalve het deel dat door normale adhesie op z'n plaats blijft. Voorkeur voor tweeters zonder ferrofluid is misschien te verklaren uit een voorkeur voor vervorming (ringing). Tweeters met FF zijn niet langzamer (stijg- en daalsnelheden) dan tweeters zonder FF. Integendeel. Hun eigenresonantie is beter gedempt, het amplitudegedrag verloopt meer lineair, de koeling van de spreekspoel is beter (en daardoor de belastbaarheid groter) en het magnetisch veld is homogener. Alleen maar voordelen, kortom. Maar ja, als 't een kwestie van sm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 15 juni 2005 Report Share Posted 15 juni 2005 Ik heb zoiets van: Waarom zouden ze het spul erin doen als het slechter is ? Minder kan meer zijn, maar niet altijd he. Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIY_Freak Posted 15 juni 2005 Report Share Posted 15 juni 2005 Ik ken teveel goeie tweeter met ferro fluid, dus ik heb m'n twijfels bij het deng/ding verhaal. Het ziet er wat mij betreft naar uit dat evt. nadelen van ferrofluid niet opwegen tegen de voordelen. Hun eigenresonantie is beter gedempt, het amplitudegedrag verloopt meer lineair, de koeling van de spreekspoel is beter (en daardoor de belastbaarheid groter) en het magnetisch veld is homogener. Alleen maar voordelen, kortom.Hebben we nu alweer een onderwerpje te pakken waar we het eens zijn. Het moet niet veel gekker worden! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steks Posted 15 juni 2005 Report Share Posted 15 juni 2005 Ik ken teveel goeie tweeter met ferro fluid, dus ik heb m'n twijfels bij het deng/ding verhaal. Het ziet er wat mij betreft naar uit dat evt. nadelen van ferrofluid niet opwegen tegen de voordelen. Hun eigenresonantie is beter gedempt, het amplitudegedrag verloopt meer lineair, de koeling van de spreekspoel is beter (en daardoor de belastbaarheid groter) en het magnetisch veld is homogener. Alleen maar voordelen, kortom.Hebben we nu alweer een onderwerpje te pakken waar we het eens zijn. Het moet niet veel gekker worden! Alweer??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 15 juni 2005 Report Share Posted 15 juni 2005 Zonder FF zou de tweeter in mijn speaker een veel hobbeliger frequentieverloop hebben en zou het impedantie verloop ook verre van vlak zijn. Maar feit blijft dat er steeds meer gerenomeerde speakerfabrikanten weer modellen maken zonder FF. Voor zover ik zelf kan herinneren van de JVC tweeter waar ik de FF uit gehaald heb, klonk dat toch wel sprankelender en doorzichtiger. Maar goed luidsprekers zijn nooit perfect en blijven een combinatie van compromissen. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
D van der Deijl Posted 15 juni 2005 Report Share Posted 15 juni 2005 @Don: waar kun je non-ferrofluid krijgen? Wat denk je is de verklaring voor de vooruitgang na het vervangen? Ik ben voor de non ferro fluid tweeters naar Speaker& Co gegaan en daar hadden ze dezelfde unit zelfde merk zelfde afmeting van SEAS met en zonder ferro fluid. Ik heb er nooit spijt van gehad . Ik zie maar 1 verklaring waardoor ik hem beter vind klinken er is minder massa en dus is de tweeter sneller. Het FF heeft zeker een koelende werking maar wanneer heb je dit nu nodig? Link to comment Share on other sites More sharing options...
D van der Deijl Posted 15 juni 2005 Report Share Posted 15 juni 2005 Don heeft het vast te druk met andere dingen, anders had hij allang uitgelegd dat hij "non-ferrofluid TWEETERS" bedoelde. Tweeters zonder ferrofluid, dus.Gewonde dunne olie zou natuurlijk gewoon uit de spreekspoelspleet lopen, behalve het deel dat door gewone adhesie op z'n plaats blijft. Voorkeur voor tweeters zonder ferrofluid is misschien te verklaren uit een voorkeur voor vervorming (ringing). Tweeters met FF zijn niet langzamer (stijg- en daalsnelheden) dan tweeters zonder FF. Integendeel. Hun eigenresonantie is beter gedempt, het amplitudegedrag verloopt meer lineair, de koeling van de spreekspoel is beter (en daardoor de belastbaarheid groter) en het magnetisch veld is homogener. Alleen maar voordelen, kortom. Maar ja, als 't een kwestie van sm Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 16 juni 2005 Report Share Posted 16 juni 2005 Dit is een hele goede opmerking Don, FF voegt ook massa toe en is dus echt niet perfect. Maar of je er zonder kan is de vraag, dat heeft alles te maken met hoe de tweeter in gezet wordt ( heel laag vanaf de rf of heel hoog vanaf 5KHz bijv ) in mijn speaker is het geen optie de FF te verwijderen omdat de tweeter al vanaf de rf begint te spelen. Een tweeter zoeken die de impedantiecurve en frequentiecurve heeft zonder FF is dan wel een optie. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
kingarthur Posted 16 juni 2005 Author Report Share Posted 16 juni 2005 wel leuk al die reakties. Fijn om al die voor- en nadelen op een rijtje te zien. Kortom, ik zou beter ne keer gaan klappen met dien audiotechnicus om te horen wat zijn meningen zijn over FF en NFFtweeters. Probleem is wel dat de babbel in 't frans moet gebeuren. Mijn audiofrans is een ramp. Veel kans dat ik enkel de crossoverfilters laat vervangen. Een audiofiele vriend vond dat veel verstandiger, ook hij zag het tweaken van die tweeters niet al te neig zitten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts