Jump to content

Welke versterkers voor elektrostaten?

vanzanten
 Share

Recommended Posts

Als ik heb goed heb gegrepen dan moet een versterker voor een esl niet bang zijn voor een capacitaire lading (een esl is een grote condensator).

Wat volgens mij simpelweg van belang is dat de versterker stabiel is onder veel omstandigheden. Een buizenversterker (zoals een oude Quad II) kan ook heel goed gaan. Mijn Musical Fidelity xa-200 sturen mijn Quad esl-57 (een lastige esl) moeiteloos aan. Je hoeft dus niet per se een erg prijzige Krell, Classe of Mark Levinson aan te schaffen. Er zijn genoeg verstekers die veel goedkoper zijn en erg goed.

mijn suggesties:

Quad 303

Quad 606 MkII

Quad 707

Musical Fidelity x-a200, P270, P370, A308, A5, A500, A750 enz...

Yamaha M2 (apparatenreparatie.nl)

Denon mono eindversterkers van een tijdje terug

Vergeet niet de oude maar niet minder goede vintage versterker. Ik lees goede ervaringen over flinke jongens van bijvoorbeeld Sansui en Harman Kardon.

Ik kon merken dat mijn ex Marantz PM80 MkII de esl-57 niet kon trekken doordat de lage tonen verdwenen, hoog en mid was wel goed maar het laag was niet te horen. Misschien een tip om op te letten.

Ook nog in de vintage groep:

De Pioneer reference amp series :

De A717 , de A757 en A777 evenals de A818 enz..

Zelfs de kleinere A616 bleef stabiel en ook mooi klinken.

Geert

Voortbordurend op dit onderwerp,

Heeft er iemand al geprobeerd met versterkers uit de pro audio wereld?

Ik denk vb aan de QSC - versterkers voorbeeld de PLX serie.

Die zijn heel krachtig,

Full short circuit, open circuit, thermal, ultrasonic, and RF protection

Stable into reactive or mismatched loads

PLX SPECIFICATIONS PLX1202 PLX1602 PLX2402 PLX3002 PLX3402

STEREO MODE, Both Channels Driven

8 ohms 20 Hz-20 kHz 0.03% THD 200W 300W 425W 550W 700W

4 ohms 20 Hz-20 kHz 0.05% THD 325W 500W 700W 900W 1100W

2 ohms 1 kHz 1% THD 600W 800W 1200W 1500W 1700W

Damping Factor Greater than 500

Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar hoor het graag van anderen die dit wel hebben

Geert

• Members

Onlangs een paar Martin Logan SL 3 gehoord , en die werden aangestuurd door een Korsun V8i....

Geen centje pijn , en er kwam zowaar laag uit. Met zo'n Korsun haal je de kracht en autoriteit van een Levinson in huis , en hij kost maar een schijntje .(relatief dan) Ik vermoed , dat een Vincent er een stuk meer moeite mee zal hebben , omdat die het onder de 2 ohm gewoon opgeeft...

Nog even teruglezend kan ik ook niet terugvinden om welke elektrostaten het hier nu gaat , maar wat die Sumo betreft , ooit heb ik de Ten gehoord op een paar Finals , nou dat was dus ook de final voor de Sumo Ten. Daar was een blusser bij nodig !!!

Dus resume , bij een Quad elektrostaat kan ik me voorstellen dat je voor een versterker uit dezelfde stal kiest . Wat andere merken betreft , als zo'n Krell of Levinson te hoog gegrepen is , denk ik dat je met een Korsun hele hoge ogen kunt gooien. (koop je nieuw voor rond de 1400 euro)

In ieder geval succes ermee ...

Groet