telefunken Posted 13 juni 2005 Report Share Posted 13 juni 2005 nou ben ik toch benieuwd, of hear nog forumers zijn die zelf een digitale kabel hebben gemaakt. (voor tussen een loopwerk en dac op rca bassis) ik zit er hard over na te denken,en heb al wat ideetjes. maar het zal niet meevallen om zo'n kabel 75ohm te krijgen. maar aangezien er hear zoveel van die zelfbouwers zijn,is het misschien wel leuk om hier wat aan mee te denken. ik had voor de lol al 2 verschillende 75ohm antenne kabels geprobeerd waarbij er al 1 afgevallen is. misschien dat hear iemand is met een antenne kabel die goed klinkt. dus wie weet raad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 14 juni 2005 Report Share Posted 14 juni 2005 Hoi Rob, Ik heb ook wel eens wat gebrouwen van antennekabel omdat ik meerdere meters wilde overbruggen van dvd-speler naar dac, maar zo'n simpele kabel zul je vast al geprobeerd hebben. Waarom vielen de kabels bij jou af? Bij mij klonk het gewoon goed, niet anders dan de korte merkkabel die ik daarvoor gebruikte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 14 juni 2005 Report Share Posted 14 juni 2005 Niet zo maar een willekeurige antennekabel nemen, vraag bij de vakman om de beste kabel die hij heeft en die echt 75ohm is. Ik heb zelf een kabel gemaakt van kabel van het merk Pro (versie voor digitale schotels) Deze werkt erg goed, werkte zelfs beter als de originele kabel. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 14 juni 2005 Report Share Posted 14 juni 2005 vraag bij de vakman om de beste kabel die hij heeft en die echt 75ohm is. Dat wordt dan iets met massief koper i.p.v. staal als geleider, een dubbele mantel: gevlochten draad over folie, en luchtcellen i.p.v. een massief dielectricum. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 juni 2005 Report Share Posted 14 juni 2005 Dus gewoon SATV downstreamkabel van de schotelboer! Ja dat spul kost weinig en is overal goed voor Monacor plugjes er aan, heb je voor 15 euro een topkabel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 14 juni 2005 Report Share Posted 14 juni 2005 vraag bij de vakman om de beste kabel die hij heeft en die echt 75ohm is. Dat wordt dan iets met massief koper i.p.v. staal als geleider, een dubbele mantel: gevlochten draad over folie, en luchtcellen i.p.v. een massief dielectricum. Dat soort ja, die van Pro koste 2euro de meter deze was nog mooi soepel ook. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 juni 2005 Report Share Posted 14 juni 2005 Hoi Marcel, Als het mooi soepel is dan is het niet met een massieve kern (met 1 dikke kerndraad dus). Of je dat ook werkelijk hoort is een andere vraag, als het tenminste 75 ohm is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 14 juni 2005 Report Share Posted 14 juni 2005 Ik ben wel benieuwd naar die zelfbouw digitale interlinks met 'natuurlijke materialen', isolatie van (japans) papier en katoen en dat soort zaken. Ik kon het zo gauw niet vinden, maar ik meen dat DHT Rob er wel wat over geschreven heeft. Lijkt me leuk om te doen, maar het concept erachter om er 75 ohm van te maken : Link to comment Share on other sites More sharing options...
telefunken Posted 14 juni 2005 Author Report Share Posted 14 juni 2005 Hoi Rob, Ik heb ook wel eens wat gebrouwen van antennekabel omdat ik meerdere meters wilde overbruggen van dvd-speler naar dac, maar zo'n simpele kabel zul je vast al geprobeerd hebben. Waarom vielen de kabels bij jou af? Bij mij klonk het gewoon goed, niet anders dan de korte merkkabel die ik daarvoor gebruikte. en toch er is verschil,ik had 2 verschillende antenne kabels met zelfde merk pluggen gesoldeerd. 1 kabel was solid koper met folie en koper afscherming,deze klonk verstopt. 1 kabel was stranded koper verzilverd met alleen afscherming zonder folie,klink open. bijde kabels zijn 75 ohm volgens de audio boer. ik heb nog 4 van deze pluggen hier liggen,dus ik ga nog meer 75 ohm kabels proberen (kost niks bijna) maar wat raden jullie mij aan voor 75ohm kabel (merk + type) en als laatste ga ik zelf iets in elkaar proberen te flansen. maar hoe komt men aan 75ohm , waar heeft dit mee te maken is het de afstand tussen de ader en afscherming. of heeft het te maken met aderdikte wie heeft hier antwoord op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 14 juni 2005 Report Share Posted 14 juni 2005 maar hoe komt men aan 75ohm , waar heeft dit mee te maken is het de afstand tussen de ader en afscherming.of heeft het te maken met aderdikte wie heeft hier antwoord op. Het is de karakteristieke impedantie bij 5MHz van 100m van die kabel. Ik vraag me dan eigenlijk ook wel een beetje af waarom je per se een 75Ω kabel moet gebruiken voor die (hooguit) 1 m. De frekwentie is met 44,1kHz beduidend lager Een stuk SW Silverbullit werkt ook prima als digitale verbinding en geeft een mooier resultaat dan bijv een vdH The First (die daar ook regelmatig voor gebruikt wordt), CAI Coax 12 grondkabel en een Translator Green Link (die wel 75Ω is) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 14 juni 2005 Report Share Posted 14 juni 2005 Hallo Telefunken, Ik heb zelf van Shark Wire de Silver Dream PO1 kabel 3 interconnects gemaakt ( Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 15 juni 2005 Report Share Posted 15 juni 2005 Het is de karakteristieke impedantie bij 5MHz van 100m van die kabel. Ik vraag me dan eigenlijk ook wel een beetje af waarom je per se een 75Ω kabel moet gebruiken voor die (hooguit) 1 m. De frekwentie is met 44,1kHz beduidend lager Niet per se bij 5MHz. De KI (Z0) is de wortel van de verhouding van de specifieke L over de specifieke C van de kabel. Dus een kabel met een lage Z0 heeft een lage L, hoge C (aders dicht bijeen), hoge Z0 hoge L en lage C (aders ver uiteen). Het is de impedantie van een oneindig lange kabel, en boven 10-100kHz is de waarde frequentie-onafhankelijk (daaronder verloopt Z0 eerder met sqrt(R/fC)) Geen 44.1kHz. De bitstroom loopt aan meer dan 2 x 44100 x 16 = 1.4MHz, eigenlijk 2MHz omdat er nog overhead in de data zit. Een 2MHz serieel signaal met ingebedde klok transporteren vraagt om een bandbreedte van minstens 20MHz, liefst nog meer. Dat geeft een golflengte van een 10m, en effecten van een verkeerde kabelafsluiting worden zichtbaar bij kabels van pakweg 1m. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 juni 2005 Report Share Posted 15 juni 2005 Ter aan vulling op Werner: De digitale S/PDIF signalen hebben tamelijk steile flanken. De looptijd daarvan is 5 ns/m (om en nabij). Is een kabel niet goed van karakteristieke impedantie of niet goed met de juiste weerstand afgesloten (in dit geval 75 ohm) dan ontstaan er reflecties op de kabel: Over 1 m resulteert dat in onregelmatigheden van 5 nS die weer extra jitter tot gevolg hebben. Praten we dan over een jitter van 100 pS die volgens sommigen hoorbaar zou zijn.... vul dan zelf maar in. Technische linkjes: http://www.on4cp.org/cursus/index.htm Ga in de linker colum naar: Antennes - voedingslijnen - Basisbegrippen --> De voedingslijn En op de Breem site (ohhhhhhhjeeeeeeeeeee ) http://www.breem.nl/fldtechniek/pgkabeltechniek.htm Daar staan halverwege plaatjes van hoe die reflecties op een scoop er uitzien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 15 juni 2005 Report Share Posted 15 juni 2005 Hoi Marcel, Als het mooi soepel is dan is het niet met een massieve kern (met 1 dikke kerndraad dus). Of je dat ook werkelijk hoort is een andere vraag, als het tenminste 75 ohm is. Jawel hoor de geleider is wel massief die soepelheid komt meer voort uit de isolatie/dielectric materialen die gebruikt zijn. Het is natuurlijk niet zo soepel als een Interlink maar veel soepeler als de meeste van die dikke antenne kabels . Oja deze kabel schijnt door meer dozenschuivers verkocht te worden Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 15 juni 2005 Report Share Posted 15 juni 2005 Niet per se bij 5MHz. De KI (Z0) is de wortel van de verhouding van de specifieke L over de specifieke C van de kabel. Dus een kabel met een lage Z0 heeft een lage L, hoge C (aders dicht bijeen), hoge Z0 hoge L en lage C (aders ver uiteen). Het is de impedantie van een oneindig lange kabel, en boven 10-100kHz is de waarde frequentie-onafhankelijk (daaronder verloopt Z0 eerder met sqrt(R/fC)) Geen 44.1kHz. De bitstroom loopt aan meer dan 2 x 44100 x 16 = 1.4MHz, eigenlijk 2MHz omdat er nog overhead in de data zit. Een 2MHz serieel signaal met ingebedde klok transporteren vraagt om een bandbreedte van minstens 20MHz, liefst nog meer. Dat geeft een golflengte van een 10m, en effecten van een verkeerde kabelafsluiting worden zichtbaar bij kabels van pakweg 1m. Ter aan vulling op Werner: De digitale S/PDIF signalen hebben tamelijk steile flanken. De looptijd daarvan is 5 ns/m (om en nabij). Is een kabel niet goed van karakteristieke impedantie of niet goed met de juiste weerstand afgesloten (in dit geval 75 ohm) dan ontstaan er reflecties op de kabel: Over 1 m resulteert dat in onregelmatigheden van 5 nS die weer extra jitter tot gevolg hebben. Praten we dan over een jitter van 100 pS die volgens sommigen hoorbaar zou zijn.... vul dan zelf maar in. Technische linkjes: http://www.on4cp.org/cursus/index.htm Ga in de linker colum naar: Antennes - voedingslijnen - Basisbegrippen --> De voedingslijn Duidelijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts