Jump to content

John Atkinson versus US versie van Breem

carl
 Share

Recommended Posts

John Atkinson is de hoofdredacteur van Stereophile. Hij is wat je noemt een subjectivist en wordt nogal bekritiseerd door de Amerikaanse Breem in casu Arny Krueger. Onlangs is tussen de twee heren een discussie geweest. In het redactioneel commentaar van het juli nummer beschrijft John Atkinson hoe hij tot zijn standpunt is gekomen (zoek ook eens op hun website).

Begonnen bij Hifi News met een wetenschappelijke achtergrond maakte hij een " dubbel blind" test mee georganiseerd door Martin Colloms. In deze test werden vier eindversterkers waaronder twee transistor en twee buizen met elkaar vergeleken. Hij kon geen verschil horen tussen de versterkers en kocht de Quad 404 omdat hij goedkoop was en veel vertrouwen in Peter Walker had.

Hij had echter geen plezier met deze versteker en ging steeds minder luisteren en op een bepaald moment kocht hij een andere eindversterker. Zijn mening is dat je audio aparatuur moet testen op de wijze waarvoor het bedoeld is namelijk langdurig gebruik. Dat is nu precies hoe ik aankoop: eerst minstens een week in huis. In die periode schakel ik ook wel eens over, maar niet al te vaak want dat zegt niets over luisterplezier. Dit is de manier van reviewen van Stereophile en staat haaks op bijvoorbeeld die van Stereoplay waar ze kennelijk in een "labor testen.

Carl

Dat "labor" bij Stereoplay stelt niet zo gigantisch veel voor. Het is een kamertje met meetapparatuur waar de specs gemeten worden. Meestal gaat zo'n apparaat dan naar een andere ruimte waar ie dan een dag of 2 aan staat. Vervolgens gaan ze luisteren. Dat doen ze met bijna alle apparatuur. Alleen de juweeltjes belanden ook nog eens voor een tijdje bij een rcencent thuis voor "nader onderzoek".

In feite weren bijna alle Duitse bladen op die manier. Het is ook de enige manier om een "vergelijkende test" op te stellen. Zoiets kom je in de Nederlandse bladen niet tegen. Maar dat heeft ook te maken met het gegeven dat de Nederlandse bladen veelal met (zij het vaste) free lance mederwerker werken.

Wat mij betreft heeft Atkinson gelijk.

Een voorbeeld voor mij was mijn CD speler. Deze speelde in alle audiofiele termen beter dan een losse non oversampling dac. Echter ik luisterde nooit CD's. Met de dac een paar dagen aangesloten zet ik de ene na de andere CD op.

Hetzelfde met een versterker. Deze was zo gemodificeerd dat er minder agressieve vervorming in het middengebied zou optreden. Echter ik vond de versterker al fantastisch. Na een uur luisteren belde ik dat ik wat miste. "Jij bent nog gewent aan die vervorming" was het antwoord. Langer doorluisteren bevestigde dit.

Als je niet ook langdurig en niet intensief een component vergelijkt weer je denk ik nog niet wat je er aan hebt.

het is voor mij inmiddels vanzelfsprekend dat lang luisteren de enige manier is iets te beoordelen. a/b vergelijken is te vluchtig om echt wat te horen.

ten eerste moet een apparaat toch een tijdje staan om optimaal te gaan klinken (rust, warm worden, weet ik veel). ten tweede is de beste test of je na verloop van tijd graag gaat zitten om te luisteren, danwel dat je steeds minder blij bent met iets.

groet

• 3 weeks later...

De website www.breem.nl stelt zich ten doel om informatie te geven over de werkelijke werking van audio componenten, maar ook over de onwerkzaamheid van sommige componenten die in de commercie als erg belangrijk aangeprezen worden maar in feite geen enkele F**K uitmaken.

Er is een bepaald technisch nivo nodig om e.e.a. te kunnen volgen. Een beginnersboekje "hoe werkt elektronica" o.i.d. is voldoende. Verder moet je gewoon je hersens gebruiken.

Goh daar hebben we Jan Breem weer :o koop allemaal goedkope k*tzooi want dat doet het net zo goed :blink: en alle CDspelers en versterkers klinken eender :wacko:

:P

Marcel

De website www.breem.nl stelt zich ten doel om informatie te geven over de werkelijke werking van audio componenten, maar ook over de onwerkzaamheid van sommige componenten die in de commercie als erg belangrijk aangeprezen worden maar in feite geen enkele F**K uitmaken.

Er is een bepaald technisch nivo nodig om e.e.a. te kunnen volgen. Een beginnersboekje "hoe werkt elektronica" o.i.d. is voldoende. Verder moet je gewoon je hersens gebruiken.

Kom ik nu al weer op meerdere topics dezelfde ingekopi

Ik heb geen beginnersboekje autotechniek nodig heb om te weten of de ene auto beter rijdt dan de ander.

In wetenschap is niet alles logisch en verklaarbaar is. Softenon was ontwikkeld als slaapmiddel. Thans wordt het gebruikt als medicijn.

Tot slot: als je ergens echt verstand van hebt ga je onmiddellijk je eigen kennis relativeren. De vraag is of de Jan Breems dat doen.

Carl

En doe er ook een boekje over autosuggestie bij.

Guest C J
Ik heb geen beginnersboekje autotechniek nodig heb om te weten of de ene auto beter rijdt dan de ander.

Alle auto's rijden eender.

Je bedoelt, van a naar b. ;) Echter de manier waarop er van a naar b wordt gereden kan een wereld van verschil uitmaken. <_<:)

Je bedoelt, van a naar b. ;) Echter de manier waarop er van a naar b wordt gereden kan een wereld van verschil uitmaken. <_<:)

Blijf toch maar met met alle wielen op de weg als je niet permanent in een andere wereld wil belanden.

:D;)

Nee, dat bedoelde ik niet :P

De beleving van een auto is, binnen bepaalde marges, gelijk.

Bij je voeten zitten pedalen. Als je het rechterpedaal intrapt, ga je harder.

Voor je zit een rond ding. Als je daaraan draait, gaat de auto een andere kant op.

Enzovoort.

Ja, er zijn nuanceverschillen.

ja waar is autosuggestie gebleven?

inderdaad ReneN, dit is een beetje 'flooding' met dezelfde tekst op diverse plekken. ik zal even gaan kijken, lijkt wel hits genereren zo. zouden er inmiddels advertenties op die site staan die per hit worden betaald :D

overigens: er staat wel goede uitleg op dit site, maar als ie zegt dat bijvoorbeeld trillingen een CD speler niet beinvloeden dat rest toch alleen de conclusie die hij weinig geprobeerd heeft of het niet hoort. beide is prima, maar het leidt niet tot het beste resultaat.

groet