Ruud13 Posted 16 juni 2005 Report Share Posted 16 juni 2005 Alweer een aantal jaren geleden ben ik gedoken in het fenomeen demagnetiseren van cd's. Het onderwerp is nog steeds actueel daarom stel ik hier de vraag opnieuw. Is het jullie bekend dat een cd gemaakt is van een kraakhelder schijfje polycarbonaat waar de putjes in worden geperst en waar dan een minuscuul dun laagje aluminium opgedampt wordt waarover dan nog een lak komt. Anders gevraagd: wat valt er te demagnetiseren? Polycarbonaat is niet magnetisch en dat geld ook voor het aluminium, de opdruk en de beschermende laklaag. Maar goed stel dat er sporen ijzer of een ander magnetisch materiaal in cd Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 16 juni 2005 Report Share Posted 16 juni 2005 ruud, je kent mijn strikt persoonlijke beleving (ik sluit even alle risico op een hakken-breken reactie uit ) dat ik het verschil goed hoor. ik ben het wel geheel eens met je vraag: hoe kan het. als ik weet waarom het werkt kan ik wellicht nog meer bereiken namelijk. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 juni 2005 Report Share Posted 16 juni 2005 Ter inspiratie: http://www.ndt-ed.org/EducationResources/C...s/Magnetism.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 16 juni 2005 Report Share Posted 16 juni 2005 [...]het fenomeen demagnetiseren[...] Hoe / waarmee wordt er eigelijk gedemagnetiseerd? Is wat men doet wel demagnetiseren of is men slechts een magnetische lading aan het orienteren? Om een permanente magneet te demagnetiseren moet je er zeer veel energie in stopppen en het lijkt me dat een CD daar niet tegen kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 16 juni 2005 Report Share Posted 16 juni 2005 Ter inspiratie: http://www.ndt-ed.org/EducationResources/C...s/Magnetism.htm Wat is het inet toch een mooie bron van informatie. Vroeger moest je hier uren in een bibliotheek voor rondsnuffelen (kan ook leuk zijn). Om de discussie alvast wat waziger te maken http://van.hep.uiuc.edu/van/qa/section/Ele...41116132318.htm De dingen zijn niet altijd zoals ze lijken (op quantum niveau) Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 16 juni 2005 Report Share Posted 16 juni 2005 voor het demagnetiseren wordt een demagnetiseerpen gebruikt (als je geen furutech wil kopen). dus een spoel waar 220 v op staat. zo'n ding dat je vroeger voor de koppen van cassettedeck gebruikte. dikke magneet onder de CD (http://www.positive-feedback.com/Issue1/swartz.htm), iets zachts erop tegen krassen en dan de demag-pen eroverheen. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 16 juni 2005 Report Share Posted 16 juni 2005 Ik meen dat ik ooit de uitleg gelezen heb dat die magnetische deeltjes zouden interfereren met de electromagneten die de laser sturen, wat dan weer een nadelige invloed op de uitlezing zou hebben. Als ik al de zwakste schakels in mijn set heb ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 juni 2005 Report Share Posted 16 juni 2005 Hoi Seed, Maak je geen zorgen, Water is diamagnetisch (wordt afgestoten door een magnetisch veld). Hier zweeft een levende kikker (Kermit?) in een veld van 10 Tesla: (filmpje): http://www.hfml.ru.nl/pics/Movies/frog.mpg Idd Duck er een hoop leuks over magnetisme te vinden op het net (alleen niet over CD's Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 16 juni 2005 Report Share Posted 16 juni 2005 Hoi Seed, Maak je geen zorgen, I'm happy Serieus, mijn vraag kwam eigenlijk neer op wat bedoeld men in audioland met het buzzword "demagnetiseren". Als het i.d.d. op het weghalen van de magnetische lading neerkomt ben ik benieuwd hoe ze dat doen. T.a.v. het "magnetisme" van water, ik heb voeger aan kernspinresonatoren mogen prutsen dus ik weet wel zo'n beetje wat magnetische velden kunnen betekenen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 16 juni 2005 Report Share Posted 16 juni 2005 Om de discussie alvast wat waziger te maken http://van.hep.uiuc.edu/van/qa/section/Ele...41116132318.htm Laat ik nou een fotonicus geweest zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 16 juni 2005 Report Share Posted 16 juni 2005 Ik meen dat ik ooit de uitleg gelezen heb dat die magnetische deeltjes zouden interfereren met de electromagneten die de laser sturen, wat dan weer een nadelige invloed op de uitlezing zou hebben. De laser is een solidstat dingetje, ik weet niet of een magneetveld daarop invloed kan hebben. Voor wat betreft de autofucus van een cd speler, dit is een zeer gevoellig en nauwkeurig apparaatje. Ik kan me voorstellen dat magneetvelden de werking hievan kunnen beinvloeden. Ik ben echter niet van plan om een luidspreker magneet boven m'n bow te hangen om te kijken of we het geheel van slag kunnen krijgen. Misschien tzt eens met m'n oude philipsje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prutteltje Posted 17 juni 2005 Report Share Posted 17 juni 2005 Anders gevraagd: wat valt er te demagnetiseren? Polycarbonaat is niet magnetisch en dat geld ook voor het aluminium, de opdruk en de beschermende laklaag. In de verf die gebruikt wordt voor de opdruk op de CD, zit vaak ijzer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 17 juni 2005 Author Report Share Posted 17 juni 2005 In de verf die gebruikt wordt voor de opdruk op de CD, zit vaak ijzer. Het zou kunnen dat er in de verf voor de opdruk ijzerverbindingen zitten alleen dat heb ik bij geen van de onderzochte cd's - in magnetiseerbare vorm - aangetroffen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prutteltje Posted 17 juni 2005 Report Share Posted 17 juni 2005 In de verf die gebruikt wordt voor de opdruk op de CD, zit vaak ijzer. Het zou kunnen dat er in de verf voor de opdruk ijzerverbindingen zitten alleen dat heb ik bij geen van de onderzochte cd's - in magnetiseerbare vorm - aangetroffen. Er zijn genoeg mensen op dit forum die het helemaal niet relevant vinden dat je het niet kunt meten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bernie Posted 17 juni 2005 Report Share Posted 17 juni 2005 ? Ik heb de discussie niet helemaal gevolgd. Ik ben ooit wel iemand tegen gekomen met een CD met daarop geluid om je kabels te demagnetiseren. Eenmaal per 1/2 jaar deze CD erin, afspelen en je kabels klonken weer helder volgens hem! Ach, dat is weer een andere discussie groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maale Posted 17 juni 2005 Report Share Posted 17 juni 2005 Het is een ware plaag... die nutteloze tweaks die ons verder helpen van het het doel kwalitatieve muziekweergave. CD zijn optisch, niet magnetisch. En magnetisme buigt geen licht. Simpel. Mensen met gebrek aan technish inzicht scheppen vaak dergelijke verwarringen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 17 juni 2005 Report Share Posted 17 juni 2005 beste maale , onlangs had ik een LUISTERaar op bezoek die het verschil tussen mijn behandelde CD's en zijn onbehandelde licht schokkend vond. en in de zomervakantie komt scepticus s0000884 langs voor dezelfde proef. dus wacht zijn reactie maar af. ik weet 'm al ... en omdat je zo stellig bent: je krijgt van mij een lijstje CD's, koop er zelf eentje die je leuk vindt, en je komt het verschil horen. onweerstaanbaar aanbod? Ruud13 heb ik hetzelfde voorstel gedaan, maar die reageert nog niet. hij weet wellicht zeker dat hij het niet hoort. groet Rob Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 17 juni 2005 Report Share Posted 17 juni 2005 Het is een ware plaag... die nutteloze tweaks die ons verder helpen van het het doel kwalitatieve muziekweergave.CD zijn optisch, niet magnetisch. En magnetisme buigt geen licht. Simpel. Mensen met gebrek aan technish inzicht scheppen vaak dergelijke verwarringen. Beste Maale, Heb je geprobeerd wat het effect van het demagnetiseren is? Ik heb (misschien wel gelukkig) geen technisch inzicht, maar ik ga wel op mijn oren af. Ik sta niet zo sceptisch tegenover aanpassingen als een aantal hear. Ik heb dit bij een medeforummer gehoord (jawel, RobX, die mij nu net voor is) en heb zelf zo'n apparaat gekocht. Het verschil was verbazingwekkend. Ik heb op mijn set nog nooit zo'n plaatsing gehad, na het demagnetiseren was het er dus. En het wordt nog beter na het invriezen...... Groeten, Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
reMC Posted 17 juni 2005 Report Share Posted 17 juni 2005 Luister eens goed naar een bepaaldje liedje. Haal vervolgens de cd uit de lade en haal beide kanten langs de grootste conus van je speaker (waar natuurlijk een magneet achter zit). Nu heb je je CD in feite gedemagniteseerd. Speel vervolgens hetzelfde liedje.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 17 juni 2005 Report Share Posted 17 juni 2005 Luister eens goed naar een bepaaldje liedje. Haal vervolgens de cd uit de lade en haal beide kanten langs de grootste conus van je speaker (waar natuurlijk een magneet achter zit). Nu heb je je CD in feite gedemagniteseerd. Speel vervolgens hetzelfde liedje.... Beste reMC, Goeie suggestie! Meteen gedaan ook. Ik heb zelf een magneet, waar ik de CD op leg, en daarna ga ik er met de demagnetiseerpen overheen. Dus die magneet heb ik gebruikt: Alleen maar de CD erover heen gehaald: inderdaad nam de plaatsing en het onderscheid tussen instrumenten enorm toe! Daarna toch de CD op de voor mij (sinds kort) "normale" manier behandeld, dus op die magneet gelegd en met de pen gedemagnetiseerd: het geluidsbeeld was ongeveer even breed, het onderscheid tussen de instrumenten ook, maar er was wel meer mid en hoog. Dus ik blijf het maar op mijn manier doen, maar op zich een goede suggestie voor mensen die geen pen hebben, maar wel een magneet. Of misschien inderdaad langs de conus van de LS halen. Proberen! Groeten, Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 17 juni 2005 Report Share Posted 17 juni 2005 Zoals de topicstarter al meldde: Magnetisme is te testen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 17 juni 2005 Report Share Posted 17 juni 2005 De magneet zet alle nullen en Link to comment Share on other sites More sharing options...
musfed Posted 17 juni 2005 Report Share Posted 17 juni 2005 Alleen maar de CD erover heen gehaald: inderdaad nam de plaatsing en het onderscheid tussen instrumenten enorm toe! Dit heb ik ook als ik naar een cd/lp luister, opsta, een glas uit de kast pak, de fles met de finest malt opentrek en het glas vul, een paar slokken neem en diezelfde cd nogmaals draai. Met andere woorden, ik ben een ongelovige en wil niet echt de moeite nemen iets te proberen in deze richting. Het geld dat ik ermee uitspaar kan mooi weer richting lp's en cd's. Anderen, gelovigen, leg ik overigens niets in de weg en ik volg deze discussie met gepast gegniffel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 17 juni 2005 Report Share Posted 17 juni 2005 ja samen met de sceptici ben ik erg benieuwd naar een werkelijke verklaring voor wat ik en anderen horen. dat geeft kans tot verdere verbetering. groet ook voor jou musfed: kom maar luisteren volgens de beschreven procedure. kan je gniffelen over degenen die niet proberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prutteltje Posted 17 juni 2005 Report Share Posted 17 juni 2005 [quote name='Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts