Jump to content

Kunnen cd's magnetisch zijn?

Ruud13
 Share

Recommended Posts

Als ik onder een hele vette electromagneet op de sloop ga staan word ik niet omhoog getrokken,maar langdurige blootstelling zou niet goed voor de gezondheid zijn,zou die magneet dan toch wat anders kunnen dan kinderlijke spelletjes of papiertjes op koelkasten plakken?

:unsure:

Grote innames van water leidt tot de dood, Moet ik nu mijn cd's uit de buurt van mijn fles spa houden?

Dat van die schadelijke effecten heb ik nog niet bewezen gezien, en daar is al aardig wat onderzoek naar gedaan.

Als ik mijn bank pas onder een magneet leg word hij niet aangetrokken maar hij doet het daarna niet meer.

Zo'n beveiligingsstrip kan ook funest zijn. Misschien die proberen op een cd?

Als ik mijn bank pas onder een magneet leg word hij niet aangetrokken maar hij doet het daarna niet meer.

Zo'n beveiligingsstrip kan ook funest zijn. Misschien die proberen op een cd?

Magnetische beveiligingsstripjes zitten standaard op de CD's van de bibliotheek in Rotterdam.

Gaan standaard al door een demagnetiseerder als je ze leent. Zou daar eens informeren CGM.

:D

Gaan standaard al door een demagnetiseerder als je ze leent. Zou daar eens informeren CGM.

:D

Moet jij eens kijken met zo'n strip van de Hema! Ik had een mooi hoesje voor m'n pasjes van die toko. Na enige tijd was er een pas ongeldig geworden. Nieuwe geregeld, werd ie na een week ook ongeldig! Bovendien gingen er poortjes af als ik er doorheen liep. De laatste winkel waar het gebeurde had een juffrouw met ervaring. Die vroeg me of ik iets bij de Hema had gekocht. En ja hoor, in een donker hoekje van het hoesje zat nog een strip.

Er kon bij de Hema nog geen sorry vanaf..

Eerlijk gezegd geloof ik geen bal van het nut van die demagnitizer-dingen. Een cd is een stuk kunststof, en het kleine beetje metaal dat op het label zit en evt. magnetisch zou kunnen zijn kan volgens mij nooit een zodanige invloed hebben op de putjes waar de nulletjes en eentjes in gecodeerd staan dat de laserstraal van de cd-speler de verkeerde data inleest.

Als dat wel zo zou zijn, dan wordt het tijd dat we al onze cd-spelers de deur uit doen, zo'n demagnetiseer-ding kopen (op de website van Furutech staat ie trouwens onder het kopje 'Magic'...) en al onze cd's meteen nadat ze gedemagnetiseerd zijn inlezen met een CD-ROM-drive. Als ze eenmaal op de harde schijf staan dan hoeven we ons geen zorgen meer te maken over magnetisme dat de helderheid van de muziek geweld aandoet. Tenzij Furutech met een harde-schijf-demagnitiseerder aan komt zetten...

Maarrr...ik ben wel erg benieuwd naar die luistertest bij robx, als het mag wil ik daar graag bij aanwezig zijn. Ik wil wel wat cd's meenemen als 'controlemateriaal'.

Volgens mij is er ook andere, makkelijkere manier om te controleren of een behandelde cd daadwerkelijk veranderd is: met een goed cd-rip programma als EAC kun je voor en na het demagnetiseren een rip maken, en deze twee rips zouden dan verschillend moeten zijn. Met een wave-editor kun je dan zelfs nog gaan bekijken (en beluisteren) wat er nu precies veranderd is.

Volgens mij is er ook andere, makkelijkere manier om te controleren of een behandelde cd daadwerkelijk veranderd is: met een goed cd-rip programma als EAC kun je voor en na het demagnetiseren een rip maken, en deze twee rips zouden dan verschillend moeten zijn. Met een wave-editor kun je dan zelfs nog gaan bekijken (en beluisteren) wat er nu precies veranderd is.

Ach Oematoema,

Heb dat een paar jaar terug gedaan en er diverse keren melding van gemaakt. Maar dat wordt straal genegeerd door de gelovigen. Men WIL het gewoon geloven. Kijk maar eens naar de overdijvende trap van de overdrijvende trap van de omschijvingen die er aan gegeven worden zoals "Een wereld van verschil" enz.

Van mij mag dat hoor inclusief de pseudo-wetenschappelijke fantasieen die er op los gelaten worden om het te verklaren. Men moet toch wat te dromen hebben.

:rolleyes:

Wie verrast mij , ok ik ben een niet gelover wat betreft het demagnetiseren van CD's, bij LP's is het natuurlijk wat anders :D;)

Ook wil ik het best geloven maar zelf wel eerst horen !

De Furutech is bij mij geweest en ik heb er zo'n 80 CD's mee bewerkt ook in verschillende Cd spelers beluistert , maar geen verschillen kunnen konstateren.

MvG,

Haudio

De eerste "winkelier" die een potentieel product zo hard weer met bijde benen op de grond zet.

Heb de getallen niet in de buurt, maar reken ff mee:

Licht verlaat de laser met de lichtsnelheid. De afstand tot de CD is enkele milimeters maximaal. De dikte van het plastic van de CD is ten opzichte van de luchtspleet verwaarloosbaar, dus geen moeilijkheden met omrekenen naar een andere dichtheid. Vermenigvuldig de afstand met 2, of voor mijn part met 4 als je veilig wil zitten en reken uit hoe lang een foton over deze afstand doet. In deze tijd moet er dus door middel van magnetisme een kracht op dit foton worden uitgeoefend wat zich uit in een afwijking van de baan. Speel maar eens met deze kracht en de te verwachten afwijking zal NIHIL blijven! (ofwel, het putje is groter dan de afwijking en de ontvangstcensor ook, opgeteld zijn de afwijkingen ook niet groot genoeg binnen het tijdsdomein.

oematoema je bent ook welkom.

en ik wil het Haudio ook wel demonstreren. dan lever ik een lijstje CD's aan uit mijn voorraad, en dan neem je er uit die llijst een paar mee van jezelf die niet behandeld zijn.

knappe jongen als je het verschil niet hoort.

groet

Wat bedoel je met "niet behandeld" :huh: De "demagnetisatie" zul je telkens moeten herhalen, dus voor elke keer dat je de cd afspeelt. En ik geloof ook niet dat S-39 en Oematoema een gedemagnetiseerde cd thuis hebben :rolleyes:

Misschien kan ik niet meer zo goed horen :(

Dat ik het demagnetiseren niet kan horen. :(

maar als dat zo is dan zijn de verschillen tussen Cdspelers en Platenspelers,elementen,armen,phonotrappen in het echt veel groter dan dat ik ooit gehoord heb. :D;)

MvG,

Haudio

Wie verrast  mij , ok ik ben een niet gelover wat betreft het demagnetiseren van  CD's,  bij LP's is het natuurlijk wat anders  :D  ;)

Ook wil ik het best geloven maar zelf wel eerst horen !

De Furutech is bij mij geweest en ik heb er zo'n 80 CD's mee bewerkt ook in verschillende Cd spelers beluistert , maar geen verschillen kunnen konstateren.

MvG,

Haudio

Hallo Haudio! :D

Die 100 uur inspeeltijd heb ik er intussen wel opzitten: wat een verademing t.o.v. van het CD-geluid!

In deze wirwar van meningen zijn de weinige ervaringen meestal positief. Overigens is het een high-end accessoire en dienen de spullen navenant te zijn.

Het is jammer dat ik onlangs mijn Clarifier niet bij je heb achtergelaten voor enig testwerk: voorlopig gebruik ik

voor het demagnetiseren wordt een demagnetiseerpen gebruikt (als je geen furutech wil kopen). dus een spoel waar 220 v op staat. zo'n ding dat je vroeger voor de koppen van cassettedeck gebruikte.

dikke magneet onder de CD (http://www.positive-feedback.com/Issue1/swartz.htm), iets zachts erop tegen krassen en dan de demag-pen eroverheen.

groet

Misschien is deze iets gemakkelijker in het gebruik . :rolleyes:

biostabil1nz.jpg

voor het demagnetiseren wordt een demagnetiseerpen gebruikt (als je geen furutech wil kopen). dus een spoel waar 220 v op staat. zo'n ding dat je vroeger voor de koppen van cassettedeck gebruikte.

dikke magneet onder de CD (http://www.positive-feedback.com/Issue1/swartz.htm), iets zachts erop tegen krassen en dan de demag-pen eroverheen.

groet

Misschien is deze iets gemakkelijker in het gebruik . :rolleyes:

biostabil1nz.jpg

Ha die Scat-Man,

:D:D:D:lol::lol::lol:;)

MvG,

Haudio

Hey! Joelie niet dolle ofer mai zeer bizondere hangert. is zeer koet ja!

De zigeuner..

Oeps,

Mijn ex komt uit een zeer groot land, in dat land wordt er Russisch gesproken, er komen daar ook mensen uit een ander land en of wonen daar zelfs.

Deze mensen noemen ze daar Segainjas dit is vertaald uit het Russisch de mensen die daar normaal wonen lopen met een zeer grote boog om de Segainjas heen, ik begreep dit niet maar zag het wel.

Vol verwondering vroeg ik mij af wat er aan de hand was, de Segainjas staan daar bekent als crimineel en als ze jou dichter naderen dan 2 meter dan ben je gegarandeerd iets kwijt.

Dit alles volgens de mensen daar, wij schijnen ze zigeuners te noemen.

Of het dezelfde zijn weet ik niet :rolleyes::ph34r:

MvG,

Haudio

oematoema je bent ook welkom.

en ik wil het Haudio ook wel demonstreren. dan lever ik een lijstje CD's aan uit mijn voorraad, en dan neem je er uit die llijst een paar mee van jezelf die niet behandeld zijn.

knappe jongen als je het verschil niet hoort.

OK, te gek! B)

Als je een lijstje met je CD's bij de hand hebt, dan moet je die maar PM-en, zal ik eens kijken of ik er ook wat van heb.

Beste Scan-mat, Pjotr, Ruud13, Seed7, Buizenbart, Bernie en anderen zonder setbeschrijving,

Iedereen die hear kritische opmerkingen post wil ik oproepen om zijn setbeschrijving enigszins te updaten: dat zou de diverse discussies een stuk transparanter maken. Als het niet echt "high-end" is, neem dan een voorbeeld aan oematoema. <_<

Beste Scan-mat, Pjotr, Ruud13, Seed7, Buizenbart, Bernie en anderen zonder setbeschrijving,

Iedereen die hear kritische opmerkingen post wil ik oproepen om zijn setbeschrijving enigszins te updaten: dat zou de diverse discussies een stuk transparanter maken. Als het niet echt "high-end" is, neem dan een voorbeeld aan oematoema. <_<

Bella-Boy , Kom je net kijken ? Je hebt de klok horen luiden , maar weet kennelijk niet waar de klepel hangt . :D

Licht verlaat de laser met de lichtsnelheid. De afstand tot de CD is enkele milimeters maximaal. De dikte van het plastic van de CD is ten opzichte van de luchtspleet verwaarloosbaar, dus geen moeilijkheden met omrekenen naar een andere dichtheid. Vermenigvuldig de afstand met 2, of voor mijn part met 4 als je veilig wil zitten en reken uit hoe lang een foton over deze afstand doet. In deze tijd moet er dus door middel van magnetisme een kracht op dit foton worden uitgeoefend wat zich uit in een afwijking van de baan. Speel maar eens met deze kracht en de te verwachten afwijking zal NIHIL blijven! (ofwel, het putje is groter dan de afwijking en de ontvangstcensor ook, opgeteld zijn de afwijkingen ook niet groot genoeg binnen het tijdsdomein.

Hallo wakker worden :D

Pak er eens een natuurkundeboek bij. Magnetisme berust principieel op elektronen die met een bepaalde snelheid zich voort bewegen. Een foton is geen elektron.

Ter overdenking: In de focusserings servo's en tracking servo's van de laserkop van een CD-speler zit een berg elektromagnetische actuatortjes. Als iets er magnetisch een puinhoop met dat licht van zou moeten maken is dat het wel. De praktijk is anders .... :rolleyes:

Iedereen die hear kritische opmerkingen post wil ik oproepen om zijn setbeschrijving enigszins te updaten: dat zou de diverse discussies een stuk transparanter maken. Als het niet echt "high-end" is, neem dan een voorbeeld aan oematoema.  <_<

Ik was al bang voor dit soort reacties, dus heb ik bij het inschrijven voor Hear.nl meteen maar een 'disclaimer' in mijn profiel gezet...

Mijn ervaring met andere audio-fora is helaas dat sommige mensen je niet serieus willen nemen als je geen enorme waslijst met (dure) spullen in je set-beschrijving hebt staan. Jammer hoor, alsof een minder goede/dure/exotische set meteen gelijk staat aan doofheid en onwetendheid...