Jump to content

Kunnen cd's magnetisch zijn?

Ruud13
 Share

Recommended Posts

rd_2.1.jpg

Vooropgesteld: een verklaring voor het verschijnsel dat CD-weergave anders/beter wordt door de CD vooraf te demagnetiseren blijft steken in vele hypothesen.

Ook ik sta/stond buitengewoon sceptisch tegenover het fenomeen.

Totdat ik bij Johan Ketelaar in

Wat ik me met de RD-2 kan voorstellen is dat het wisselende magnetische veld dat hij produceert de statische lading van de cd neutraliseert.

Een statisch geladen cd in een kunststof omgeving (cdlade) zorgt m.i. voor extra weerstand en dus voor een wat onregelmatiger snelheid, wat je ervaart als de stressige weergave die Picoso noemt.

Het motortje in de cdspeler kan deze weerstand kennelijk niet overwinnen.

Na verloop van tijd zal het effect afnemen en moet je een behandelde cd opnieuw in de RD-2 leggen.

Misschien kan Picoso dit bevestigen met een cd die hij vaak draait .... :unsure:

Andr

Is dit hulpstuk niet wat gemakkelijker? :o

En , voor de doorsnee forummer , wat voordeliger in aanschaf . :rolleyes:

Statmat mk2 CDi

De STATMAT MK2 CDi is een zeer sterke dunne ronde polypropylene schijf met aan de bovenzijde een elektrisch geleidende laag die in een speciaal patroon is aangebracht. Deze zorgt voor het verwijderen van de statische ladingen die ook bij CD's een negatief effect op de geluidskwaliteit hebben. Bij het roteren van de CD worden aanwezige statische ladingen versterkt en kunnen fase-draa

Die Statmat is uitermate gevoelig. Het is een superdun velletje dat voor je het weet gescheurd is :blink: De RD-2 doet het ook beter dan de statmat. En idd, binnen zeer afzienbare tijd moet je de "behandeling" herhalen.

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, draait de cd NIET in de RD-1 of RD-2. Hij ligt gewoon stil. De spoel aan de onderzijde doet het werk. Je moet ook beide kanten van de cd doen.

Nog een nadeel van de Statmat: spelers die gebruik maken van een Pioneer spm loopwerk kunnen 'm niet of moeilijk gebruiken. Ik raad het ook af deze in een lade-speler te gebruiken of je moet De Mat erbij gebruiken. De kans is nl aanwezig dat de statmat door de speler vliegt.

Bij een bovenlader of een Zonie speler waarbij de laser statisch gemonteerd is, is het geen probleem.

Voor de 'die hards' onder jullie heb ik het patent van Bedini er maar bijgehaald:

European patent office: Bedini's patent

De theorie is niet eenvoudig, maar het is er toch redelijk helder in uitgelegd. Boeiende info en niet alleen over de clarifier, maar wat denken jullie hiervan:

Using the identical technique and steps as described in Example IV, steps 1-9, a second Photo-CD, Nature's Way, published by Gazelle Technologies and produced by Kodak, was tested "before" and "after" application of the present device. In this Example, the original bytes numbered 74,151 before clarifying with the device. After clarifying, the number of bytes were reduced to 70,214 resulting in a 5.6% byte reduction.

Voor nog wat testjes en kritieken over Bedini's Clarifier, hoewel niet helemaal recent:

Soundscape review reprints: Bedini's Clarifier

Succes! -_-

nou ben ik benieuwd hoe een behandeling met de Furutech zich laat vergelijken met wat ik doe: demagnetiseerpen, grote magneet eronder.

ofwel: klinkt het met wat oude spulletjes zoals met de Furutech.

groet

Using the identical technique and steps as described in Example IV, steps 1-9, a second Photo-CD, Nature's Way, published by Gazelle Technologies and produced by Kodak, was tested "before" and "after" application of the present device. In this Example, the original bytes numbered 74,151 before clarifying with the device. After clarifying, the number of bytes were reduced to 70,214 resulting in a 5.6% byte reduction.

Doet me toch wel heel erg sterk denken aan de vonkversterkers uit de jaren '60 waarmee je 5 a 10% benzine zou besparen.

Maar als bytes zoekraken op een data CD lijkt mij dat toch niet erg in orde :rolleyes:

;)

weer een vraag: raken er bytes kwijt, of komen er onbehandeld meer bytes uit dan er origineel op gezet zijn .... dus zijn die 4000 verschil gegenereerd door uitleesproblemen, reflecties of weet ik veel wat.

zou leuke test zijn, CD branden met een bekende hoeveelheid info en dan bytes tellen met en zonder behandeling.

groet

een audio-cd is evenzeer een data-CD. gaat ook alleen over nullen en enen.

het is niet beter omdat er meer of minder bytes zijn.

het is beter omdat het beter klinkt, zie de tekst over de Furutech een stukkie terug.

en mijn vraag is dus wat er dichter bij het origineel zit, de versie met meer of de versie met minder bytes.

groet

een audio-cd is evenzeer een data-CD. gaat ook alleen over nullen en enen.

Klopt, maar bij een audio CD is de error correctie minder robuust dan van een data CD. Een paar leesfoutjes is niet rampzalig bij audio.

Stel je voor dat bij een Windows installatie CD er zomaar een paar kb zoek is :lol: Gaat niet werken dan.

;)

De testmethode die de beste man gebruikt is op z'n minst dubieus:

Hij opent de foto's van de photo-CD's in Photoshop, dan maakt hij er PostScript-bestanden van, dat converteert hij dan naar tekstbestanden met WordPerfect. Daarna gaat hij het eerste deel van die tekstbestanden met elkaar vergelijken.

En dan zit er verschil in! Goh, wat raar na zo veel conversie-stappen, zou het daar misschien aan kunnen liggen?

Zoals Pjotr al zei, data-CD's (photo-CD's zijn ook data-CD's) hebben een prachtige ingebouwde foutcorrectie. De nulletjes en eentjes zijn m.b.v. die foutcorrectie 100% correct in te lezen. Vandaar dat CD-ROM's met programma's erop het gewoon altijd doen, tenzij ze zo zwaar beschadigd zijn dat er niks meer aan te redden valt, d.w.z. als de CD-ROM-speler ze niet meer in kan lezen. Demagnetiseren van data-CD's is dus flauwe kul, beter dan 100% correct kan niet.