Jump to content

"Ouderwetse" koperen ls-kabel

Robbert
 Share

Recommended Posts

ik gebruik nog steeds een 'gewone' koperen kabel (zie handtekening), zij het dat de kern wordt gevormd door enkele wat dikkere aders, en daarom heen zijn strengen dunner spul gedraaid, waarbij alle draadjes afzonderlijk door lak (vast het verkeerde woord) geisoleerd zijn.

was in 1988 al op de markt, na veel proberen nog steeds erg blij mee. zal wel subjectief zijn :D

Ik heb zelf een 'ouderwetse' koperkabel met een doorzichtige isolatie er omheen. Kijk hier eens: Sommercable

Bedoel je zoiets? Of dit het beste is, weet ik niet (ga ik hier iig niet zo stellig zeggen). Maar hij voldoet prima en hij is er in verschillende diktes (van 2x0,75mm2 tot 2x10mm2 per ader).

Yep; dat is hem. Welke dikte heb jij? Kun je deze kabel nog steeds kopen of weggedrukt door de kabelgekte?

Ik heb de versie waar de link naar toe wijst: 2x4mm2. Ik heb 'm bijna 3 jaar geleden bij m'n versterker en speakers gekregen. De audiowinkel wilde me toen duurdere kabels verkopen (Van Den Hul geloof ik), maar omdat ik toen vrij veel kabel nodig had, werd me dat te duur. Het zou zo'n

Koper is zeker wel goed genoeg als het een goede kwaliteit betreft, zelf heb ik geen koperen kabel maar een zilveren ( Magnum Hybrid van vd Hul ) die bevalt erg goed maar het is geen must om zo`n kabel te hebben.

Op mijn speakers geven ze net dat beetje meer sprankelendheid als een koperen kabel van de zelfde dikte (8 Qmm) je eigen smaak is ook van belang.

Kijk bij de aanschaf van kabels gewoon wat je budget is en ga dan luisteren wat je mooi vind klinken, en laat je niet door een ander vertellen wat je moet kopen.

Marcel

ik heb een conventionele koperen kabel van monitor audio van 6 mm, die heb ik er een tijdje tussen hangen, nu heeft monitor audio een nieuwe op de markt die er mooi strak en verzorgd uitziet, met een mooie mantel, dubbelvergelijk maakt in mijn oren uit dat de nieuwe een mooie strakke en open plaatsing heeft, en de oude een wat wollig karakter voortbrengt, een wat gezellig geluid.

ik prefereer nu toch de nieu :D we.

Ik heb zelf een 'ouderwetse' koperkabel met een doorzichtige isolatie er omheen. Kijk hier eens: Sommercable

Behoudens de opdruk is dat hetzelfde als Supra kabel die ik van voorheen ken, alhoewel die nu een gekleurde wit/grijzig jasje hebben :D

Die Supra kabel ken ik niet. Maar dit is gewoon standaard van de rol. Ik weet niet eens of Sommercable ze zelf maakt. Zal me niet verbazen als het uit een of andere fabriek komt die dezelfde kabel met een andere opdruk ook voor andere merken levert. Het is iig 'bulk cable'... :)

Elke kabelfirma heeft dergelijk tweelingsnoer in het pakket. Ik denk niet dat het allemaal dezelfde kabel is, maar ik geloof niet dat er in dat type veel verschil is. Ik heb zo'n vermoeden dat (bijna) elke audiozaak wel zo'n snoer kan leveren of zelfs op voorraad heeft (zou eigenlijk wel moeten ;) ). Vaak hebben ze 'm ook nog met eigen naam en logo erop. :rolleyes:;)

Ik gebruik Tasker C276 2x2.50 van Euro 1.80/m.

Dat is een twisted pair kabel met extra mantel om alles bij elkaar te houden, inclusief de zachte massa om trillingen te dempen.

Is trouwens heel flexibel. Heb ik gekocht bij de PA winkel (je weet wel elektrische gitaren, drumstellen, mixers en podiumspeakers).

Voldoet prima.

Hans

10 jaar geleden speelde ik ook nog met dergelijke snoertjes. Ze zijn redelijk, maar de plastic mantel is doorlaatbaar voor zuurstof: na een aantal jaren sloeg de kabel groen uit, met verminderde prestaties tot gevolg. Intussen heb ik diverse andere typen ertussen gehad en die waren duidelijk beter: ik wil niet meer terug.

Toch heb ik nog een tip om de performance te verbeteren: het aanbrengen van afscherming. :)

Succes!