Jump to content

platenpuck zin of onzin?

rli
 Share

Recommended Posts

hallo,

ik heb een vrij zware platenpuck te leen om te beoordelen of de geluidkwaliteit beter wordt of niet. Ik draai met een transrotor porcino. in mijn geval lijkt het geluid wat voller te worden maar de levendigheid gaat er een beetje vanaf. Het klankbeeld lijkt ook wat naar achteren te verschiuiven met de puck. Het lijkt ook wel of het draaiplateau een fractie langzamer draait. Ik heb geen stroboscoop schijf maar ik weet wel dat de snelheid perfect is zonder puck, dat is bij audio selctief een keer nagemeten. Misschien is de motor van de porcino wel niet geschikt om een wat zwaarder plateau aan te drijven, who knows, of het lager?

Iemand ook ervaring dat met een platenpuck de klank niet mooier wordt maar eigenlijk minder? Ik heb nog geen platenklem geprobeert, misschien werkt dat beter!

Robin

hallo,

ik heb een vrij zware platenpuck te leen om te beoordelen of de geluidkwaliteit beter wordt of niet. Ik draai met een transrotor porcino. in mijn geval lijkt het geluid wat voller te worden maar de levendigheid gaat er een beetje vanaf. Het klankbeeld lijkt ook wat naar achteren te verschiuiven met de puck. Het lijkt ook wel of het draaiplateau een fractie langzamer draait. Ik heb geen stroboscoop schijf maar ik weet wel dat de snelheid perfect is zonder puck, dat is bij audio selctief een keer nagemeten. Misschien is de motor van de porcino wel niet geschikt om een wat zwaarder plateau aan te drijven, who knows, of het lager?

Iemand ook ervaring dat met een platenpuck de klank niet mooier wordt maar eigenlijk minder? Ik heb nog geen platenklem geprobeert, misschien werkt dat beter!

Robin

Platenpuck is een onontbeerlijk stuk platenspeler gerief.

Audioselectief wil je ongetwijfeld de bij jouw platenspeler behorende puck verkopen.

In jouw geval ,zo te lezen,is dat ding inderdaad veel te zwaar.

Terug dus naar Sneek. ;)

hallo,

Robin

Platenpuck is een onontbeerlijk stuk platenspeler gerief.

Audioselectief wil je ongetwijfeld de bij jouw platenspeler behorende puck verkopen.

In jouw geval ,zo te lezen,is dat ding inderdaad veel te zwaar.

Terug dus naar Sneek. ;)

wat lul je nou elke keer over terug naar sneek. niks naar sneek. zo zwaar is die puck niet. nog geen halve kilo. ik denk dat een platenklem misschien beter werkt.

en waarom zou een platenpuck onontbeerlijk zijn. Waarom wordt deze er dan niet standaard bijgeleverd!

robin

Onontbeerlijk is een platenpuck of een platenklem niet. Maar het heeft wel een paar voordelen om zo'n ding te gebruiken. Het grootste daaarvan is dat veel niet vlakke platen min of meer vlak gedrukt worden. En hoe vlakker de plaat, hoe beter het is. Er kunnen ook nadelen aan zitten. De veren van het subchassis zullen verder ingedrukt worden, dus dat kan nastelling of zelfs andere veren vereisen.

• Members

Het zal ongetwijfeld werken , maar het probleem wat ik er altijd mee heb , is dat je er toch een massa-loopwerk van gaat maken. (in mijn geval dan) Zelf heb ik toen bewust een loopwerk aangeschaft met een zwevend opgehangen sub-chassis.

Deze tafels hebben een wat romantischer geluid als massaloopwerken , en dat past net meer in mijn smaak. Ga je op dat soort tafels gewicht toevoegen , ga je het principe dus om zeep helpen. Je zal nl de veren veel te veel gaan belasten...

Als je echter al voor een massaloopwerk hebt gekozen , zal het waarschijnlijk veel beter werken , omdat je het principe dan doorvoert.

Maar het belangrijkste is denk ik toch of je het zelf beter vindt klinken.

Ik ben echter zeer content met mijn VPI klem , en zal dus nooit voor zo'n gewicht kiezen

Groet

A= Waarom wordt deze er dan niet standaard bijgeleverd!

A= Bij mijn draaitafel zat er wel een bijgeleverd,standaard in de verpakking!

B= ik denk dat een platenklem misschien beter werkt.

en waarom zou een platenpuck onontbeerlijk zijn.

B= Bijna geen een plaat is vlak ! Helaas maar waar.

Voor optimaal resultaat dient plaat vlak aangedrukt op het plateau te liggen !

Helaas maar waar!

C= zo zwaar is die puck niet. nog geen halve kilo.

C= In jouw geval kennelijk wel,want je geeft aan dat je toerental terug loopt

en je diepte in je geluidsbeeld afneemt.

Gewicht en materiaalsoort brengen dit voort.

D= over terug naar sneek. niks naar sneek.

D= In Sneek zit onze Forum Dealer Expert op het gebied van alles wat

met analoog van doen heeft. Dus niet zo`n gekke reactie , toch ?

E= wat lul je nou elke keer

E= Ach , van een HARINGKOP , kan ik zulke taal wel velen.

p.s. voor de niet wetenden HARINGKOP = BARGOENS voor VLAARDINGER ! ;)

Een platenpuck drukt de plaat stevig tegen het plateau door zijn zware gewicht. Het verbeterde contact tussen de plaat en het plateau verminderd/voorkomt resonanties en zorgt voor minder ongewenste bewegingen.

Het elimineren van die resonanties zorgt dan weer voor een rustigere weergave. Het effect van een zware puck is trouwens goed zichtbaar te maken m.b.v. een scoop, de laatste riedeltjes in de sinusgolf worden door een zware puck volledig gladgetrokken. :D

Nadeel van een zware puck kan zijn dat het lager zwaarder wordt belast en dat kan tot overmatige slijtage en rumble leiden.

De massaloopwerken van Transrotor zouden geen problemen met zo'n puck mogen hebben, de lagers zijn er op berekend. Ik gebruik zelf al jaren de 760 gram zware Transrotorpuck op een Leonardo.

Met de stroboscoop en lamp die ik op de externe Fein-voeding aansluit kun je dan ook zien dat een Leonardo geen enkele probleem heeft met dat gewicht en keurig op toeren haar rondjes blijft draaien.

Als je denk dat jouw puck invloed op het toerental heeft, dan zou ik even een stroboscoop regelen en het nameten. Volgens mij zou een Porcino ook geen probleem met een puck mogen hebben. Is het lager nog wel voldoende gesmeerd?

Het wordt er iig rustiger van vind ik en dat vind ik zelf wel aangenamer. Overigens moet het plateaulager er wel tegen kunnen. Een puck van een kilo op een oude Thorens zou ik toch niet doen, kun je beter een klem nemen.

;)

<Edit>

Ah zie dat je tegelijkertijd hetzelfde post Paul :)

E= wat lul je nou elke keer

E= Ach , van een HARINGKOP , kan ik zulke taal wel velen.

p.s. voor de niet wetenden HARINGKOP = BARGOENS voor VLAARDINGER ! ;)

ha ha. was maar een grapje hoor. ik heb henk al gemaild en wacht op zijn reactie.

groet robin

Speel zelf dus ook met de Porcino en Transrotor puck. Dat het geluidsbeeld stabieler wordt kan ik beamen. Ik heb me idd ook wel eens verwonderd afgevraagd of het plateau niet iets trager ging draaien. Af en toe lijkt er wat leven uit een opname te worden gezogen. Ik speel zelf dus niet altijd met de puck...

Speel zelf dus ook met de Porcino en Transrotor puck. Dat het geluidsbeeld stabieler wordt kan ik beamen. Ik heb me idd ook wel eens verwonderd afgevraagd of het plateau niet iets trager ging draaien. Af en toe lijkt er wat leven uit een opname te worden gezogen. Ik speel zelf dus niet altijd met de puck...

ha dat is mooi we hebben dezelfde speler. wat weegt die transrotor puck? maar goed je geeft toch ook aan dat er wat leven wordt weggezogen. misschien is het wel minder kleuring o.i.d. goh maar dan hou ik dus van kleuring. Heb je wel eens een klem geprobeert of kan dat niet op onze speler. er zit immers geen tapdraad op de spindle! maar inderdaad als er een plaat tussen zit die wat fel klinkt dan kan de puck er op, klinkt de opname al prima dan zonder puck. je kan natuurlijk kiezen en dat is wel makkelijk.

welk element gebruik jij en welke phonotrap?

Mooie speler vind ik, ben er zeer content mee. zeer degelijk en werkt vlekkeloos. ik heb er wel een tr2.5 arm in zitten.

robin

ha dat is mooi we hebben dezelfde speler. wat weegt die transrotor puck? maar goed je geeft toch ook aan dat er wat leven wordt weggezogen. misschien is het wel minder kleuring o.i.d. goh maar dan hou ik dus van kleuring. Heb je wel eens een klem geprobeert of kan dat niet op onze speler. er zit immers geen tapdraad op de spindle! maar inderdaad als er een plaat tussen zit die wat fel klinkt dan kan de puck er op, klinkt de opname al prima dan zonder puck. je kan natuurlijk kiezen en dat is wel makkelijk.

welk element gebruik jij en welke phonotrap?

Mooie speler vind ik, ben er zeer content mee. zeer degelijk en werkt vlekkeloos. ik heb er wel een tr2.5 arm in zitten.

robin

Probeer eens een puck van Acryl of een klem van Delrin ( Pom ). ;)

. wat weegt die transrotor puck?

Ik gebruik deze Transrotor puck, gewicht is 760 gram:

1068142127-7311.jpg

Een lichter alternatief is deze puck, ook van Transrotor, gewicht is 450 gram:

1068142168-7828.jpg

hi audiopaul,

die puck van 460 gram lijkt mij dan meer geschikt voor de porcino. wat kost deze? maar zou een platenklem van bijvoorbeeld mitchell ook kunnen?

robin

. wat weegt die transrotor puck?

Ik gebruik deze Transrotor puck, gewicht is 760 gram:

1068142127-7311.jpg

Nog steeds :huh: Ik dacht dat dit niet meer goed ging met de JA :unsure:

Jawel, behalve als ik niet op tijd de uitloopgroef haal. :o

In dat geval gebruik ik deze puck als reserve, namelijk de Perfect Sound Record-Stabiliser die zelfs 835 gram weegt! :blink: Een middagje platendraaien bespaart me met die puck een bezoek aan de sportschool. :D

1090248933-29467.jpg

die puck van 460 gram lijkt mij dan meer geschikt voor de porcino. wat kost deze? maar zou een platenklem van bijvoorbeeld mitchell ook kunnen?

robin

Hoi Robin,

Kijk voor een prijsindicatie maar eens achter << deze link >>. Daar vind je een heel assortiment clamps en pucks, ook die van Transrotor. ;)

Uiteraard kun je ook een clamp op je Porcino gebruiken.

Jawel, behalve als ik niet op tijd de uitloopgroef haal.  :o

In dat geval gebruik ik deze puck als reserve, namelijk de Perfect Sound Record-Stabiliser die zelfs 835 gram weegt!  :blink: Een middagje platendraaien bespaart me met die puck een bezoek aan de sportschool.  :D

1090248933-29467.jpg

Ha, deze heb ik ook maar dan in een goudkleurige uitvoering.

Heb precies dezelfde puck als audiopaul. Zover ik echter weet is de motor voor veel modellen in de onderste regionen van Transrotor dezelfde. Dus snap niet waarom hij hem niet zou kunnen trekken. Ik denk zelf wel dat ik van bepaalde vervorming houd. beetje boosten van het laag wordt al snel als prettig ervaren niet?

Ja ik ben er meer dan heel erg blij mee. Deze speler is zo mooi gemaakt, geeft me bovenal zo veel plezier in mijn hobbie dat ik hem niet meer wil missen. Klanktechnisch heb ik nog een weg te gaan aangezien de aanschaf van de speler destijds budgetair niet helemaal gemakkelijk ging. Mijn toenmalige vriendin heeft me, ja echt waar!, over de streep getrokken om hem aan te schaffen. Als elementje gebruik ik daarom een oude DL110 in een RB250, als phonotrap de Musical Fidelity X-LPS/X-PSU. Deze staat echter te koop. Element wil ik nu graag vervangen, maar eigenlijk is de opdracht nog moeilijker: Max 800 euro te besteden, max opbrengst er uit halen. alles is een optie (arm, phonotrap, element). Voor een extreem gereguleerde voeding worden reeds de eerste potloodstrepen gezet (DIY).