Jump to content

platenpuck zin of onzin?

rli
 Share

Recommended Posts

Sodejuu said:
en nog steeds geen geel plaatje erop :P:lol:;)

Maar terugkomend op puks. Heb jij wel verschil gehoord tussen de diverse materialen en zo ja, waren de puks dan ook dezelfde massa?

Oke,alle gekheid op een stokje.

Jazeker hoor je verschil .

Gewicht is alleen nodig om de plaat aan te drukken. Daar is echt geen 850 gram voor nodig.

Callas b.v. heeft mooie ebbenhouten puck`s ( en nog andere hout soorten) geven absoluut klankverandering.

Of je daar prijs op stelt ? Dat is weer een anders verhaal.

Heb prettige ervaring met : een Canadees driepootje : EON .

En voor de dj-tafel gebruik ik de Cleverclamp ( makkelijk mee te nemen) samen met de Harmonicer van Clearaudio. ( verfoei die vieze vilt schijven )

Thuis de Delrin clamp ook met de harmonicer.

Die Harmonicer had ik ergens op een beurs gezien en daar ook gekocht voor een vriend. Die had een probleem en dat leek mij een oplossing voor hem.

Zwaar spijt dat ik er maar 1 gekocht had. heb op de mijne nog wel even moeten wachten tot dat het hier ook te koop was.

Er zijn echter vele wegen die naar Rome leiden , dus probeer eens een en ander.

Gebruik vooral je eigen Oren. :D

Sodejuu said:
BTW Henri, jou TD160Mk2 kwam uitstekend door track 8 van die LP ;) Track 9 (+18dB) is ondoenlijk voor een element. Ik ben er nog geen tegengekomen die daar feilloos doorheen komt

Dat is een hele geruststelling Sodejuu.

Ik heb je al geschreven hoe ik mijn element klankmatig omschrijf.

Ik zal het hier effe herhalen.

Kort en bondig :

-Lage, diepe strakke maar toch detailrijke bass.

-Erg mooi in het midden, losstaande stemmen.

-Sprankelijk en helder hoog zonder "t

jepe! said:
Hoe zwaar mag een puck maximaal zijn voor de Buenote?

Heb jij ook een Bluenote?

Ik gebruik zelf deze van Perfect Sound op mijn Picolo en is me aanbevolen door Audio Selectief.

785161b0.jpg

Zoals Audiopaul aangaf weeg deze puck 835 gram.

Hij is er ook in "zilverkleur"

Heeft iemand hier ervaring met Rega platenspelers (P25) en puck en of clamps, zelf ben ik war huiverig om een "groot" gewicht er op te leggen. Ik weet niet of het lager dat aankan.

Was de filosofie van Rega nou juist niet om het licht te houden zodat trillingen snel afgevoerd worden of zo? Dan zou zo'n puck toch niet passen, want die vermeerdert het totaalgewicht.

op TNT-audio(?) werd een zelfbouw clamp beschreven:

een jampotdekseltje met een gat in het midden.

Het gat moet je wel redelijk in het midden boren en moet een fractie groter zijn dan je draaitafel-as.

Voordeel: licht, goedkoop, klemt de LP stevig tegen de mat*

Nadeel: beetje lastig opzetten en afhalen, lelijk

*heeft iemand ooit bedacht dat een LP kan "slippen" op een glad oppervlak?

Probeer maar eens met je vinger de LP te draaien terwijl je het plateau vasthoudt.

Gaat verbazingwekkend makkelijk.

The_Ark said:
*heeft iemand ooit bedacht dat een LP kan "slippen" op een glad oppervlak?

Probeer maar eens met je vinger de LP te draaien terwijl je het plateau vasthoudt.

Gaat verbazingwekkend makkelijk.

Gewoon de naaldkracht niet zo gigantisch hoog zetten. Heb je er geen last van :rolleyes:B)

Mordante said:
sommige van de gwichten die hier werden genoemd 500-800 gram vind ik best veel. En mischien is groot niet de juiste omschrijving zwaar was een beter woord .

Koop een cleverclamp licht in gewicht en het kost niet zo veel geld.

Geheel in de REGA filosofie. :D

Henri1 said:
  Sodejuu said:
BTW Henri, jou TD160Mk2 kwam uitstekend door track 8 van die LP ;) Track 9 (+18dB) is ondoenlijk voor een element. Ik ben er nog geen tegengekomen die daar feilloos doorheen komt

Kort en bondig :

John said:
  Henri1 said:
  Sodejuu said:

Kort en bondig :

christobal said:
Hoi forummers, warm he? :ph34r:

De zin/ invloed van een platenpuck is wel bewezen....

Ik heb nog een mooie TRANSROTOR Puck, messing verchroomd, van 135 euro te koop voor 69 euri, Wie biedt?

(Wegens aanschaf BASIS draaitafel, en daar zit een mooie aluminium clamp op.)

veel groeten en draai ze...

Christobal :D

Ik heb deze gekocht. Gebruik hem nu tijdlijk op een Thorens 160 maar de puck krijg ik niet precies op het midden. Het gaatje loopt nl taps toe maar daat waar het gatje echt formaat van de as van de tafel krijgt raakt de as hem niet. Of gaatje zit te diep of as is te kort. Is dit oplosbaar?

Het " niet in het midden zitten van de puck " kan de volgende oorzaken hebben.

Of de puck is slecht gedraaid, of het center gat van de puck is niet goed geboord of...het etiket van de plaat zit niet in het midden.

Dit zal je zelf even moeten controleren.

Ps de puck moet er gewoon los opliggen !

Vast zetten hoeft in dit geval niet omdat de zwaarte-kracht gewoon zijn werk doet.

quad and more said:

Of de puck is slecht gedraaid, of het center gat van de puck is niet goed geboord of...het etiket van de plaat zit niet in het midden.

Vast zetten hoeft in dit geval niet omdat de zwaarte-kracht gewoon zijn werk doet.

Nee, daar ligt het allemaal niet aan. Een Transrotor draaitafel heeft een behoorlijk lange spindle en een Thorens een tamelijk korte. De Transrotor puk loopt in het begin konisch en centreert alleen goed op een langere spindle, omdat is daar dan wel past. Ik denk niet dat er een passende oplossing is voor je probleem. Alleen een andere puk, die dus niet die konische "aanloop" heeft, kun je gebruiken.

BTW, let op met puks bij Thorens draaitafels. Ze mogen niet te zwaar zijn. Een klem is beter, maar als je toch een puk wil dan wel < 500g.

Beste Jepe

Dat probleem had ik eerst ook op mijn ERA draaitafel en heb hem toen omgeruild voor jouw model en had dat probleem niet meer...

Op mijn latere BASIS 1400 helemaal niet, maar daar zit al een clamp bij....

Sodeju omschrijft het probleem precies!

Christobal

ps check je mail :cool2:

Mijn Pro-ject RPM 4 wordt standaard geleverd met een opschroefklem. Ik gebruik hem niet meer <_< , zonder klem klinkt het allemaal levendiger en losser. Ik geloof op zich wel in het idee, maar bij deze DT heb ik het idee dat de klem de slechte eigenschappen versterkt - ik speel zonder mat, op een MDF platter, en het lager, daar heb ik ook geen heel hoge pet van op. Straks, als ik een betere DT heb ga ik nog wel es experimenteren.

Op die Pro-ject moet je de klem op de spindel schroeven, vind ik ook veel te veel gedoe bij platen wisselen :angry: dan is een losse puck veel gebruiksvriendelijker :rolleyes:

Trouwens:

Jaaaaa en wat nu zijn PEENBUIKERS ?

Zijn er hear ook Loosduiners????????????? :blink:

Nog effe lekker verder off-topic:

Wat zijn KIEKEFRETTERS? :D:D

buizenbart said:
Mijn Pro-ject RPM 4 wordt standaard geleverd met een opschroefklem. Ik gebruik hem niet meer <_< , zonder klem klinkt het allemaal levendiger en losser. Ik geloof op zich wel in het idee, maar bij deze DT heb ik het idee dat de klem de slechte eigenschappen versterkt - ik speel zonder mat, op een MDF platter, en het lager, daar heb ik ook geen heel hoge pet van op. Straks, als ik een betere DT heb ga ik nog wel es experimenteren.

Op die Pro-ject moet je de klem op de spindel schroeven, vind ik ook veel te veel gedoe bij platen wisselen :angry: dan is een losse puck veel gebruiksvriendelijker :rolleyes:

Trouwens:

Jaaaaa en wat nu zijn PEENBUIKERS ?

Zijn er hear ook Loosduiners????????????? :blink:

Nog effe lekker verder off-topic:

Wat zijn KIEKEFRETTERS? :D:D

Eet gebeuren rond het Mannekepis ! :D:D:D

Over jouw draaitafel merk ,tsja je zegt het zelf ook al .

Bij ons thuis noemen ze zoiets : brandhout. :unsure:

Sodejuu said:
  quad and more said:

Nee, daar ligt het allemaal niet aan. Een Transrotor draaitafel heeft een behoorlijk lange spindle en een Thorens een tamelijk korte. De Transrotor puk loopt in het begin konisch en centreert alleen goed op een langere spindle, omdat is daar dan wel past. Ik denk niet dat er een passende oplossing is voor je probleem. Alleen een andere puk, die dus niet die konische "aanloop" heeft, kun je gebruiken.

BTW, let op met puks bij Thorens draaitafels. Ze mogen niet te zwaar zijn. Een klem is beter, maar als je toch een puk wil dan wel < 500g.

Ik heb hier zowel een Transrotor (met originele 760 grams puck) als een Thorens TD160 MK2 staan en heb het even uitgeprobeerd.

De spindels van beide draaitafels zijn op het oog even lang, waarbij opgemerkt moet worden dat op de Thorens de dikke TD160 Super mat ligt en op de Transrotor helemaal geen mat.

Op mijn Thorens past de Transrotorpuck niet omdat de spindelgat van de puck te klein is.

De spindel blijft in het eerste stuk van het, wat taps uitlopende, kunststof binnenwerk van de puck hangen en past simpelweg niet in het spindelgat van de puck. De puck blijft dus als geheel ca. 2 centimeter boven de mat "bungelen" en is dus helaas ongeschikt voor de Thorens.

Een Perfect Sound puck heb ik hier ook nog, deze past perfect, maar lijkt met 835 gram beslist te zwaar voor de Thorens.