Jump to content

platenpuck zin of onzin?

rli
 Share

Recommended Posts

Klanktechnisch heb ik nog een weg te gaan aangezien de aanschaf van de speler destijds budgetair niet helemaal gemakkelijk ging. Mijn toenmalige vriendin heeft me, ja echt waar!, over de streep getrokken om hem aan te schaffen. Als elementje gebruik ik daarom een oude DL110 in een RB250, als phonotrap de Musical Fidelity X-LPS/X-PSU. Deze staat echter te koop. Element wil ik nu graag vervangen, maar eigenlijk is de opdracht nog moeilijker: Max 800 euro te besteden, max opbrengst er uit halen. alles is een optie (arm, phonotrap, element). Voor een extreem gereguleerde voeding worden reeds de eerste potloodstrepen gezet (DIY).

dat valt toch wel mee. die xlps met aparte voeding is toch best wele en mooie phonotrap. je hebt alleen een mooi element nodig. vraag maar aan henk. een benz mc gold, een goldring 1042, rega exact als tie goed is. het kan altijd nog mooier maar of er daadwerkelijk meer muziek gespeeld wordt dat denk ik niet. de klank wordt strakker en ruimtelijker met een veel duurder element/phonotrap, maar een beetje kleuring vind je toch mooi? Dat ga je dan misschien een beetje missen. als ik jou was zou ik die xlps lekker houden en een mooi element kopen

robin

die puck van 460 gram lijkt mij dan meer geschikt voor de porcino. wat kost deze? maar zou een platenklem van bijvoorbeeld mitchell ook kunnen?

robin

Hoi Robin,

Kijk voor een prijsindicatie maar eens achter << deze link >>. Daar vind je een heel assortiment clamps en pucks, ook die van Transrotor. ;)

Uiteraard kun je ook een clamp op je Porcino gebruiken.

oke paul. die transrotor puck van 450 gram kost 95 euro, vind ik veel te veel. die platenklem van mitchell 60 euro, nou dat gaat net. maar klemt die zich dan? er zit toch geen tapdraad op de spindle van de porcino. zal met een extra gewicht van 190 gram de motor ook opnieuw moeten worden afgesteld op snelheid? Leuk en aardig maar ik heb geen zin om alleen voor de motorafstelling naar sneek af te reizen. misschien kan ik het zelf met een stroboscoop schijf, die leen ik dan wel ergens? Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik dat een beetje eng vind om zelf aan de motorinstelling te gaan kloten.

Robin

die puck van 460 gram lijkt mij dan meer geschikt voor de porcino. wat kost deze? maar zou een platenklem van bijvoorbeeld mitchell ook kunnen?

robin

Hoi Robin,

Kijk voor een prijsindicatie maar eens achter << deze link >>. Daar vind je een heel assortiment clamps en pucks, ook die van Transrotor. ;)

Uiteraard kun je ook een clamp op je Porcino gebruiken.

oke paul. die transrotor puck van 450 gram kost 95 euro, vind ik veel te veel. die platenklem van mitchell 60 euro, nou dat gaat net. maar klemt die zich dan? er zit toch geen tapdraad op de spindle van de porcino. zal met een extra gewicht van 190 gram de motor ook opnieuw moeten worden afgesteld op snelheid? Leuk en aardig maar ik heb geen zin om alleen voor de motorafstelling naar sneek af te reizen. misschien kan ik het zelf met een stroboscoop schijf, die leen ik dan wel ergens? Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik dat een beetje eng vind om zelf aan de motorinstelling te gaan kloten.

Robin

Hoi Robin,

Je hebt verschillende clamps die je met een klemmechanisme tegen de spindel kunt vastzetten. Er hoeft dus geen schroefdraad op je spindel te zitten.

De motor van je Porcino hoeft, voor zover mij bekend, normaliter ook niet afgesteld te worden, deze is krachtig genoeg om op toeren te blijven.

Als ik me goed herinner was er bij Ome Henk sprake van dat de poelie van de motor iets aanliep, deze is in de winkel iets bijgesteld.

Bedacht me net, over aanlopen gesproken, loop de snaar eens na van je Porcino. Met de standaard Transrotor voetjes loopt de snaar niet helemaal vlak, wat bij een vergrootte massa extra weerstand in de snaar geeft. Gaf bij mij veel rust toen ik daar RVS plaatjes onderschoof van 2 mm dik. (dus niet onder de motor maar alleen onder de drie voetjes...)

Bedacht me net, over aanlopen gesproken, loop de snaar eens na van je Porcino. Met de standaard Transrotor voetjes loopt de snaar niet helemaal vlak, wat bij een vergrootte massa extra weerstand in de snaar geeft. Gaf bij mij veel rust toen ik daar RVS plaatjes onderschoof van 2 mm dik. (dus niet onder de motor maar alleen onder de drie voetjes...)

hallo porcino,

nou volgens mij loopt de snaar wel vlak. verleden week heb ik er ook een nieuwe snaar ingezet. over de gelijkloop heb ik dan ook niets te klagen. zelfs met de moeilijkste pianotonen o.i.d. geen jank te horen. nou dat is met veel goedkopere spelers toch wel anders. maar goed volgens audiopaul is de motor sterk genoeg voor een extra puck. toch wel raar dat het lijkt alsof het plateau iets langzamer draait. misschien is dat niet zo. in een platenklem zie ik dan misschien meer heil.

robin

Sinds een week draai ik nu met een zelfgemaakte puck ( RVS 392 gram ) op mijn Thorens TD147 . Puck is zeer precies gedraait en heeft een speling van 0,08 mm op de as van de Thorens .

Het valt reuze mee met het subchasis , ik had ook gedacht dat hij verder "wegzakte "maar dat is haast nihil . Veren worden wel nog even iets bijgesteld .

Of ik verschil hoor met of zonder deze puck , een volmondig JA . Veel meer rust , plaatsing, details en een veel mooier laag .

Echter de beste upgrade was de speler plaatsen op AZE dempers , dit deed toch wel effe erghh veel . Kost natuurlijk ook een paar euro's die dempertjes :rolleyes:

Het is wel leuk om te horen dat elke verandering direct hoorbaar is , gelukkig in dit geval in alles een verbetering . Zal ook wel aan de Ace liggen dat deze toch elke verandering beter laat horen .

Ben nog steeds erghh gelukkig met deze Thorens waar je erg veel kan uithalen voor weinig geld B) en zelfs met een puck kan draaien , mits wel binnen de maat .

Foto's THorens upgrade > Thorens kast wijziging

Foto's van puck en bodemplaat staan nu ook op de server

groetjes

John

Sinds een week draai ik nu met een zelfgemaakte puck ( RVS 392 gram ) op mijn Thorens TD147 . Puck is zeer precies gedraait en heeft een speling van 0,08 mm op de as van de Thorens .

Het valt reuze mee met het subchasis , ik had ook gedacht dat hij verder "wegzakte "maar dat is haast nihil . Veren worden wel nog even iets bijgesteld .

Of ik verschil hoor met of zonder deze puck , een volmondig JA . Veel meer rust , plaatsing, details en een veel mooier laag .

Echter de beste upgrade was de speler plaatsen op AZE dempers , dit deed toch wel effe erghh veel . Kost natuurlijk ook een paar euro's die dempertjes :rolleyes:

Het is wel leuk om te horen dat elke verandering direct hoorbaar is , gelukkig in dit geval in alles een verbetering . Zal ook wel aan de Ace liggen dat deze toch elke verandering beter laat horen .

Ben nog steeds erghh gelukkig met deze Thorens waar je erg veel kan uithalen voor weinig geld B) en zelfs met een puck kan draaien , mits wel binnen de maat .

Foto's THorens upgrade > Thorens kast wijziging

Foto's van puck en bodemplaat ( hij staat nu op dubbel mdf en daar tussen granieten plaat en hieronder AZE dempers ) volgen nog .

groetjes

John

zo he die thorens ziet er prachtig uit zeg. prachtige warme houtenkast er omheen. ja dat heeft ook wel wat. Ik vond de P25 van rega ook altijd mooi om te zien. jij gebruikt ook een holfi ellipse, mooi trapje is dat!!!!!! Wat ligt er nu op de glasplaat van het rack on de thorens en holfi? Is dat een mdf plaat?

robin

Hallo Robin ,

Volgorde plaatsing >

- mdf

- graniet

- AZE dempers

De snelheid , nee heb ik niet gemeten en kan ik ook zelf niet meten . Maar ik hoor geen verschil in tempo of wat dan ook met de puck erop .

Wat de Holfi betreft , een vriend van mij heeft hem ook en heeft een vergelijk gedaan met diversen pre's . Volgens hem en ook anderen was de Blue Note toch " voller "dan de Holfi . De Blue Note van 495,- hebben we het dan over .

Hij krijgt hem denk ik deze maand nog en dan ga ik in mijn set de Blue Note eens effe aansluiten ;)

Persoonlijk vind ik de Holfi in mijn set zeker passen , luister wel met een monitor en niet in een grote ruimte . Of dit ook nog invloed kan hebben ?

Of de Blue Note en de Holfi op andere punten afwijken van elkaar weet ik nog niet , laat de Holfi dingen niet horen of wat dan ook ?

Ach ja , het houdt ons wel van de straat :rolleyes:

groetjes

John

Ook bij een Transrotor Porcino met een goed element en deze goed ingesteld , zal er een verbetering plaats vinden .

Het gehele klankbeeld wordt er rustiger van , dit zal ook resulteren dat het in eerste instantie lijkt of de draaitafel iets te langzaam draait, wat niet het geval is , want ook de motor van de Porcino is sterk genoeg om het toerental te waarborgen.

Dit effect heb je ook bij hele goede Cd spelers het lijkt of ze te langzaam draaien , maar dat is niet zo.

Gisteren samen met Erwin en Hans een Phono Pre van Sphinx,Bluenote,Array,Mission Cyrus, beluisterd de Array blijft lijken op een Holfi Ellipse maar speelt wel op een hoger niveau .

Ook lijkt de Array op een Bluenote die een grote muziekrijkdom heeft (warm) de Array is iets nauwkeuriger .

De Sphinx is nog steeds mijn Referentie (neutraal) alles wat er boven zit is beter en wat eronder zit minder goed.

Mission Cyrus zal wel een hele lange inspeeltijd nodig hebben .

Tot nu toe is voor mij de Roksan Ref. samen met de Lehmann Silver Cube de beste.

Wel ben ik erg nieuwschierig naar de Phono Pre van Bluenote de nr 2 die binnenkort komt.

MvG,

Haudio

:rolleyes:

hallo porcino,

nou volgens mij loopt de snaar wel vlak. verleden week heb ik er ook een nieuwe snaar ingezet. over de gelijkloop heb ik dan ook niets te klagen. zelfs met de moeilijkste pianotonen o.i.d. geen jank te horen. nou dat is met veel goedkopere spelers toch wel anders. maar goed volgens audiopaul is de motor sterk genoeg voor een extra puck. toch wel raar dat het lijkt alsof het plateau iets langzamer draait. misschien is dat niet zo. in een platenklem zie ik dan misschien meer heil.

robin

delrinpuck6ff.jpg

Goede morgen Henk, (en anderen natuurlijk ook :P )

Ik heb vannacht eens liggen denken. Dat er leven uit een plaat lijkt te worden gezogen met puck, dat stel ik mij voor als het ontbreken van allerlij minime verstorinkjes die toch vanuit de o.a. motor op het plateau terecht komen. Opgeteld bij de modulatie van de plaat wordt dit opgepikt door het element en weergegeven en zal zo dus moeilijk zonder scope waar te nemen zijn. Extra leven dus. Het rare is dus dat ons stuk grijze spons in ons hoofd dit extra leven niet direct als vuilnis categoriseerd, maar juist prettig vind. Tot je inderdaad met deze kennis "beter" gaat luisteren. Dan lijkt het juist alsof aardedonker van diepzwart naar roetzwart gaat en glashelder naar cristalhelder. Omdat het signaal leger wordt. Ik ga zo eens wat testen met "rotplaten"...

Lijkt wel japanse kunst. Duurt even voordat je dat kan waarderen, maar de leegte en de vreselijk subtiele vormen, perfect afgestemd, zijn toch een waar eye-candy!

Ik zou graag eens over luisterervaringen met/zonder puck lezen.

Dat het op een scoop net iets beter uitziet zegt niks over of het klankmatig beter is.

Henri

Dat een scoopbeeld niks zegt is niet waar. Waar Paul het over heeft was wel duidelijk. Ik was er zelf bij met mijn scoop. Zonder puk was er op track 8 van de Hifi News test LP een duidelijke vervorming te zien. Met de zware Transrotor puk erop, was die beduidend minder (bijna helemaal weg). Dat was ook terug te horen. Het had net een beetje meer rust gekregen. Blijkbaar doet een puk toch een boel.

De antiskating tracks (6-9) op de HiFi News test LP zijn volgens mij niet helemaal clean. Ik meet altijd een kleine vervorming in het rechter kanaal en ook altijd op hetzelfde punt. Zowel met mijn LP als ook met die van Paul. :o:(

Maar als je dat weet kun je er wel rekening mee houden :rolleyes:

BTW Henri, jou TD160Mk2 kwam uitstekend door track 8 van die LP ;) Track 9 (+18dB) is ondoenlijk voor een element. Ik ben er nog geen tegengekomen die daar feilloos doorheen komt

Ik zou graag eens over luisterervaringen met/zonder puck lezen.

Dat het op een scoop net iets beter uitziet zegt niks over of het klankmatig beter is.

Henri

Organiseer een HARTVERWARMENDE platen puck dag. :rolleyes:

Misschien is er in Nederland ook een importeur van Shun Mook.

Een demo van deze Mpingo ebbenhouten dingen is bijzonder verrassend. ;)

Ik heb die sjoelschijven hier ook al eens geprobeerd. Het klankbeeld werd er minder door. Alles liep door elkaar. Het werd dus wazig. De "demonstrateur" mocht ze gelijk weer meenemen <_<

Ik heb die sjoelschijven hier ook al eens geprobeerd. Het klankbeeld werd er minder door. Alles liep door elkaar. Het werd dus wazig. De "demonstrateur" mocht ze gelijk weer meenemen <_<

Dit is een interessante opmerking: het materiaal is dus van invloed op de klank.

Een beperkte brainstorm levert de volgende voor de hand liggende materialen op:

koper, aluminium, staal, hout en nylon. Het zou aardig zijn om een verzameling puckjes naast elkaar te horen die min of meer hetzelfde gewicht hebben. :huh:

Puck of klemmen, maakt volgens mij niet veel uit. Het doel is om de plaat strakker op de mat te drukken.

En het verschil wat je hoort zit volgens mij niet in de toegepaste puck, maar in het type mat. heb je een dikke viltmat b.v., dan zal de plaat volledig op het vilt worden aangedrukt. Hierdoor worden trillingen in de plaat gedempt. Dit zal resulteren in een andere klank.

Bij een rubber, of zelfs acryl mat of tafel wordt de plaat op een hard vlak gedrukt. Hierdoor raakt de plaat op meer plaatsen het plateau en zal dus ook anders gaan trillen. Dit klinkt weer anders.

M.b.t. massatraagheid en het hiermee verbeteren van de gelijkloop mag je je niet teveel voorstellen. het gewicht zit zo dicht bij de spindel dat er met een toerental van 30 omw/min weinig effect zal zijn. M.b.t. een clamp of puck wel het volgende... HET LAGER WORDT DOOR EEN PUCK ZWAARDER BELAST. Zeker met een Thorens met dunne as (kunstof binnen plateau) kan dit tot verhoogde slijtage leiden.

:)

Hoi forummers, warm he? :ph34r:

De zin/ invloed van een platenpuck is wel bewezen....

Ik heb nog een mooie TRANSROTOR Puck, messing verchroomd, van 135 euro te koop voor 69 euri, Wie biedt?

(Wegens aanschaf BASIS draaitafel, en daar zit een mooie aluminium clamp op.)

veel groeten en draai ze...

Christobal :D

Ook bij een Transrotor Porcino met een goed element en deze goed ingesteld , zal er een verbetering plaats vinden .

Het gehele klankbeeld wordt er rustiger van , dit zal ook resulteren dat het in eerste instantie lijkt of de draaitafel iets te langzaam draait, wat niet het geval is , want ook de motor van de Porcino is sterk genoeg om het toerental te waarborgen.

Dit effect heb je ook bij hele goede Cd spelers het lijkt of ze te langzaam draaien , maar dat is niet zo.

Gisteren samen met Erwin en Hans een Phono Pre van Sphinx,Bluenote,Array,Mission Cyrus, beluisterd de Array blijft lijken op een Holfi Ellipse maar speelt wel op een hoger niveau .

Ook lijkt de Array op een Bluenote die een grote muziekrijkdom heeft (warm) de Array is iets nauwkeuriger .

De Sphinx is nog steeds mijn Referentie (neutraal) alles wat er boven zit is beter en wat eronder zit minder goed.

Mission Cyrus zal wel een hele lange inspeeltijd nodig hebben .

Tot nu toe is voor mij de Roksan Ref. samen met de Lehmann Silver Cube de beste.

Wel ben ik erg nieuwschierig naar de Phono Pre van Bluenote de nr 2 die binnenkort komt.

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Over dit bezoek ga ik een recentie schrijven.... Lijkt me ook leuk voor anderen.

:)