Silver Posted 18 juni 2005 Report Share Posted 18 juni 2005 Hallo, Net verhuisd en na enkele dagen positioneren de speakers eindelijk in de goede opstelling. Nu vroeg ik me af of spikes, op een houtenvloer, hoorbaar nut hebben? Zal het verschil echt duidelijk zijn? Kan er weinig van terug vinden op het net. Groet, Silver Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 juni 2005 Report Share Posted 18 juni 2005 Ja, eerst een laagje demping (wat onder parket/laminaat vloeren gaat), dan een flinke betonnnen of granieten tuintegel uit het tuincentrum en daar op je spikes! Werkt als een tierelier op houten vloeren. Vooral het midden wordt er een stuk rustiger en doortekend van is mijn ervaring. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bertus Posted 18 juni 2005 Report Share Posted 18 juni 2005 Ja, eerst een laagje demping (wat onder parket/laminaat vloeren gaat), dan een flinke betonnnen of granieten tuintegel uit het tuincentrum en daar op je spikes! Werkt als een tierelier op houten vloeren. Vooral het midden wordt er een stuk rustiger en doortekend van is mijn ervaring. Nog even een aanvulling: zet de spikes dan niet rechtstreeks op de tegel, maar op onderzettertjes waar vilt onder zit. Trillingen die door de spikes worden overgedragen op de tegel laten de tegel resoneren wat een negatief effect heeft op de klank. De vilt in gedmpte onderzetterjes laten rusten zorgen ervoor dat trillingen niet worden doorgegeven aan de tegel. In ieder geval betekende deze simpele ingreep een betere laagweergave en een meer doortekend geluid. Probeer het maar eens uit zou ik zeggen. Veel luisterplezier , Bertus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 juni 2005 Report Share Posted 18 juni 2005 Tja Bertus, Dat hangt er van af en is nogal experimenteel. Zelf heb ik de ervaring dat de spikes rechtstreeks op de tegel de speaker goed verankert op de tegel wat juist het midden ten goede kwam. Denk dat het erg speakerafhankelijk is en van het soort houten vloer. Met wat jij voorstelt kun je beter de spikes weglaten en op de hoeken stukjes van zo'n rubber tuintegel onder de speaker doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bertus Posted 18 juni 2005 Report Share Posted 18 juni 2005 Tja Bertus, Dat hangt er van af en is nogal experimenteel. Zelf heb ik de ervaring dat de spikes rechtstreeks op de tegel de speaker goed verankert op de tegel wat juist het midden ten goede kwam. Denk dat het erg speakerafhankelijk is en van het soort houten vloer. Met wat jij voorstelt kun je beter de spikes weglaten en op de hoeken stukjes van zo'n rubber tuintegel onder de speaker doen. Hoi Pjotr, Je hebt gelijk als je zegt dat e.e.a. situationeel is. Bij mij werkte dit truukje althans. Daarbij heb je een punt als je zegt dat het wellicht beter is de spikes weg te laten een soortgelijke oplossing als jij voordraagt uit te proberen. Ik was al zoiets van plan, ga het zeker nu uitproberen. Greetzz Bert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 juni 2005 Report Share Posted 18 juni 2005 Het is ook wel een beetje lastig Bert. Aan de ene kant wil je dat de speaker goed verankerd staat zodat de kast zelf zo min mogelijk trilt t.g.v. van de bassen -> komt het midden ten goede. Aan de andere kant wil je de trillingen van de kast zo goed mogelijk van de vloer isoleren zodat ze de vloer niet ingaan -> komt de bas ten goede. Zijn eigenlijk twee tegenstrijdige dingen om op te lossen. Zou je eigenlijk twee tegels op elkaar moeten gebruiken met daartussen rubber en dan de speaker op spikes er boven op o.z.i. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 18 juni 2005 Report Share Posted 18 juni 2005 Hallo Silver, Een aantal jaren terug heb ik in een huis gewoond met houten vloeren en dat is audio-technisch behelpen. Spikes werkten, de tegel ook. Redelijk werd het toen ik ook de tegel ging spiken. Het klinkt suf, maar voor de stereo is een betonnen vloer het helemaal! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silver Posted 20 juni 2005 Author Report Share Posted 20 juni 2005 Dag allen, Bedankt voor de reacties. Ik ga de speakers binnenkort eens van spikes voorzien. De meegeleverde bestaan echter uit alleen spikes wat ik voor de houten vloer wat minder vind. Kent iemand een adres (eventueel ook te bestellen via internet) waar spikes te bestellen zijn met, tja hoe heet dat in professionele termen, een 'plaatje' waar de spikes dan weer invallen/op staan? Een tegel is wellicht de volgende stap maar eerst ff zo proberen. Groet, Silver Link to comment Share on other sites More sharing options...
sultankat Posted 20 juni 2005 Report Share Posted 20 juni 2005 Ik raad je dan de Soundcare spikes aan. Die hebben een vlakke voet en een inwendige spike. Werkt subliem en geen ellende met wegschietende schoteltjes bij het verschuiven en zo. Je hebt ze in verschillende uitvoeringen: met een schroefdraad om in de speaker te draaien (M-bouten in verschillende maten) of met een zeer solide plakstrip. Bijgaand de website. KLIK Hier: KLIKKLIK vind je een webwinkel die ze verkoopt, in ieder geval de plakversie. Ik heb onder mijn Elipson 1303 er drie stuks van per zuil. Met drie stuks heb je nooit de kans van een wiebelende box. Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 21 juni 2005 Report Share Posted 21 juni 2005 Er is al eens een draadje geweest over spike voetjes. Het idee van het opwekken van een zeer grote kracht op een zeer klein oppervlak wordt teniet gedaan als je er een muntje of schoteltje onder plaatst. Het oppervlak, en dus ook de kracht waarmee de speaker op de ondergrond (een tegel, een plankje laminaat of wat dan ook) drukt is NIET meer van de gewenste grootte. Als dit schoteltje een diameter heeft van 15mm dan kan je net zo goed een 15mm buisje onder elke hoek schroeven.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Porcino Posted 21 juni 2005 Report Share Posted 21 juni 2005 Dit is niet waar Je kan dan ook de vloer beschouwen als een muntje van meerdere vierkante meter. Een maar: met een laminaatvloer of een andere zwevende vloer is een andere optie met bijvoorbeeld rubberblokjes misschien beter... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 juni 2005 Report Share Posted 21 juni 2005 Niels heeft wel een punt. Spikes zijn bedoeld om dwars door het tapijt te prikken en zo je speakers goed op de ondervloer te verankeren. Voor het overige is de toepassing meer cosmetisch en kan het ook anders dan met spikes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 21 juni 2005 Report Share Posted 21 juni 2005 Ik heb spikes onder mijn speakers en die staan op Target-schijven: metalen ronde schijven van 40 mm. doorsnede, waar de spike in een putje op zijn plaats gehouden wordt. In die metalen schijven zit aan de onderkant rubber. De bedoeling van dit alles is mij eigenlijk (na het lezen van diverse topics hierover) niet geheel duidelijk meer. Door de spike wordt de massa van de luispreker virtueel zwaarder gemaakt (op een paar mm. rust nu het gewicht van de LS=koppelen), maar dit wordt dan weer door de Target verdeeld over een grotere oppervlakte van misschien een 10 cm Link to comment Share on other sites More sharing options...
sultankat Posted 21 juni 2005 Report Share Posted 21 juni 2005 Niels heeft wel een punt. Spikes zijn bedoeld om dwars door het tapijt te prikken en zo je speakers goed op de ondervloer te verankeren. Voor het overige is de toepassing meer cosmetisch en kan het ook anders dan met spikes. Sorry daar ben ik het niet mee eens. Ik heb mijn speakers staan op parket en de toevoeging van de soundcare spikes leverde een verbazingwekkende verbetering op tov het plaatsen van dempingsrubbers van Tonar of geheel zonder voetjes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 juni 2005 Report Share Posted 21 juni 2005 Dat kan best sultankat. Maar wat ligt er onder dat parket, beton ofzo? Dan is het weer anders. Waar het ook om gaat is dat je trilling van de onderkant van de kast niet de vloer in gaat. Zet je hem plat op de vloer dan heb je dat dus niet. Zet je spikes op de hoeken isoleer je weer wel omdat de bodem van de kast daar de minste paneelresonanantie heeft. Mooiste blijft gewoon eerst een betontegel er onder om extra massa te creeren. Zeker als je een ouderwetse planken vloer hebt zoals ik in mijn vorige huis in A'dam. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 21 juni 2005 Report Share Posted 21 juni 2005 Ik heb mijn speakers sinds februari ook op spikes staan, maar dan wel op Harmonix RF900 coins. Zonder coins is het niet om aan te horen. De speakers staan op een "MDF" natuurstenen tegel die op een tapijttegel ligt ter bescherming van de parketvloer die op zijn beurt weer op beton gelegd is. Met alleen de spikes rechtstreeks op de tegel (de rest eronder blijft onveranderd) ontstaat er een gat in het laagmidden en zakt het geluidsbeeld in elkaar. Een stuk tappijttegel tussen speaker en natuursteen doet het dan beter. Met spikes en coins is het wel goed. Toch zullen de spikes binnenkort (als het ff meezit) het veld weer ruimen om de speakers compleet te ontkoppelen met Aurios MIB Pro. Reden, ik heb mijn rek met apparatuur ook gekoppeld. Beide koppelen is niet zo best omdat er dan een grote kans op acoustische terugkoppeling onstaat. Ik heb de Aurios hier mogen uitproberen en die deden het aanzienlijk beter dan de spikes met RF900 coins. Dat wil niet zeggen dat iedereen nou gelijk deze opstelling moet toepassen. Het is natuurlijk wel allemaal set- en ruimte-afhankelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 21 juni 2005 Report Share Posted 21 juni 2005 speakers moeten met de gewone materialen goed klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 21 juni 2005 Report Share Posted 21 juni 2005 speakers moeten met de gewone materialen goed klinken. Op zich heb je daar wel gelijk in, maar zelf zie ik spikes ook als gewone materialen die bij/onder elke speaker hoort. Niet zozeer een e.v.t, toekomstige upgrade. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 21 juni 2005 Report Share Posted 21 juni 2005 eigenlijk is het onzin dat een speaker het moet hebben van een setje spikes. een speaker moet gewoon zwaar en stabiel genoeg van zich zelf zijn, hij zal dan niet trillen, en ook niet wiebelen,. maar tegenwoordig varkopen ze allemaal van die waaibomenhouten speakers. en meteen een setje spikes erbij. en als het dan nog niet klinkt ligt het aan de bekabeling, en smeren ze je nog even wat kabels aan. ze zijn echt slim die haifai handelaars. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 21 juni 2005 Report Share Posted 21 juni 2005 eigenlijk is het onzin dat een speaker het moet hebben van een setje spikes.een speaker moet gewoon zwaar en stabiel genoeg van zich zelf zijn, hij zal dan niet trillen, en ook niet wiebelen,. maar tegenwoordig varkopen ze allemaal van die waaibomenhouten speakers. en meteen een setje spikes erbij. en als het dan nog niet klinkt ligt het aan de bekabeling, en smeren ze je nog even wat kabels aan. ze zijn echt slim die haifai handelaars. Ik had niet het idee dat ik "bedonderd" werd toen ik na 18 jaar trouwe dienst van mijn electrostaten op zoek ging naar wat anders. Er werd wel degelijk gevraagd naar wat ik had en of dat mij beviel. En of dat ik ook weer zoiets zocht in een "conventionele" luidspreker. Ik kreeg een heel goed advies en je opmerking over haifai handelaars is voor mij niet aan de orde. Ik zou iedereen die iets naar zijn smaak zocht doooverwijzen naar die handelaar! Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 22 juni 2005 Report Share Posted 22 juni 2005 mijn speakers wegen een krappe 55 kilo momenteel (gaat nog wat kilo's bijkomen ivm filtermod), maar de weergave was behoorlijk gebaat bij spikes (door rapijt en ondertapijt heen) en dan masterbase. 3 x per luidspreker. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 22 juni 2005 Report Share Posted 22 juni 2005 Mijn speakers staan met een soort spikes op een granieten plaat waaronder masterbase. Ik zeg een soort spikes want zijn zijn van hout en ik kan ze niet van mijn speaker verwijderen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 22 juni 2005 Report Share Posted 22 juni 2005 Ik heb de Aurios hier mogen uitproberen en die deden het aanzienlijk beter dan de spikes met RF900 coins. Het is natuurlijk wel allemaal set- en ruimte-afhankelijk. Beste Roger, Dat waag ik werkelijk te betwijfelen, in alle door mij ondernomen testjes met de Auriossen hoorde ik, en ook de toehoorders (-1) duidelijke verbeteringen en dan met name in het laag, dat de ruimtelijkheid daarbij tevens toenam is mooi meegenomen in eerste instantie heb ik ze meegenomen naar degene die "problemen" met het laag had c.q. heeft. Ontkoppeling van de vloer is mijns inziens altijd noodzakelijk, immers wie wil er dat de vloer dingen toevoegt Die laatste regel uit de tekst die je quote hoort niet bij de opmerking over afhankelijkheid Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 23 juni 2005 Report Share Posted 23 juni 2005 in de vorige Stereophile (mei 2005) staan er metingen van (B&W 805) speakers in een grote gymzaal, met en zonder spikes, al dan niet op een stand. De journalist is het niet opgevallen, maar met spikes ontstaat er altijd een resonantie rond de 500 Hz. Spikes of rubber pootjes, het maakt niet uit. Met rubber pootjes duren de resonanties langer. In het laagste laag is er geen verschil te zien, maar misschien meet men niet laag genoeg (>20Hz). Dus waarom uberhaupt spikes??? Het artikel was overigens een theoretisch verhaal over meettechnieken aan luidsprekers, met voorbeelden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 24 juni 2005 Report Share Posted 24 juni 2005 zou het luidsprekerafhankelijk zijn, of en wanneer zo'n bij-effect optreedt? ofwel experimenteren tot het gehoor happy is? groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts