Jump to content

Denon DL-103

Porcino
 Share

Recommended Posts

Bij mijn zoektocht naar een nieuw element voor mijn tafel kom ik op buitenlandse sites regelmatig de volgende elementen tegen:

Benz ACE

Benz Glider

Denon DL-103

Zyx-RS10/20

en nog enkele

Waarom wordt de DL-103 nog zo vaak geroemd? ontworpen in 1962, nog steeds in productie en zo ongeveer cultstatus. Het elementje is met 130 euro ook helemaal niet zo erg duur. wat is jullie ervaring? ik heb op zich wel zin dit element eens te proberen alleen kan ik mijn geld maar 1 keer uitgeven. Daarbij moet het nu iig een goede stap omhoog van mijn huidige DL-110...

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Hoi Porcino,

ook ik zie dat die Denon DL-103 vaak genoemd en geroemd wordt.

Volgens mij heeft de DL-103 een zwaardere arm nodig dan jouw DL-110. En natuurlijk een MC-voorvoor.

Ik heb geen platenspeler, dus geen ervaring zelf. Misschien later, ik orienteer me wel.

Hans

Hoi Porcino,

Volgens mij heeft de DL-103 een zwaardere arm nodig dan jouw DL-110. En natuurlijk een MC-voorvoor.

Ik heb geen platenspeler, dus geen ervaring zelf. Misschien later, ik orienteer me wel.

Hans

De armmassa die de 103 nodig heeft verschilt niet van de 110. De 110 spoort beter bij hoge frequenties.

Hoi Porcino,

Hans

De armmassa die de 103 nodig heeft verschilt niet van de 110. De 110 spoort beter bij hoge frequenties.

Bedankt Headshell voor de correctie.

Klopt de rest wel?

Hans

Tja, weet het ook niet meer. Iedereen die ik gesproken heb zegt of dat het element zo verouderd is dat het niet meer goed kan klinken, of dat het veel te goedkoop is om goed te klinken...

Oud en goedkoop zijn absoluut geen reden voor slecht klinken!

En dat geldt niet alleen voor elementen.

Hans

Hi Hans 67,

die 301 heeft diverse voordelen die verbonden zijn met het feit dat het een LowOutput MC is. Je kunt daarover lezen in vandenhul.nl. Hij zal door zijn kleinere spoel een veel gunstiger vorm hebben voor het magneetveld. En de effctieve cantilevermassa is misschien lager.

Die 110 heeft een elliptische naald, wat de detaillering van het hogetonengedeelte sterk verbetert.

Sommige fans vinden de voordelen van de 103 tov zoiets als de 110 belangrijker dan de nadelen. Eigenlijk logisch dat ze dat vinden. Anders waren het geen fans.. .

Mmmm, oud?

Als ik me niet vergis zijn er in de loop der jaren nogal wat verschillende uitvoeringen van de 103 geweest.

De meest recente is nmw de DL-103R

En dit is het element waar menigeen laaiend enthousiast over is.

Prijs ligt denk ik wel iets hoger dan 130euro.

Prijs die ik zag was $249 en naar het schijnt alleen leverbaar in Japan.

Tja ik heb al zo'n 10 verschillende versies gezien, tot een gouden aan toe. Ook de verschillende naaldvormen duiken hier de kop op.

The proof of te pudding is the eating:

Wie heeft er een en wil er af voor een leuke prijs (moet wel wat overhouden voor mijn BM/ZYX/whatever :P )

Tja ik heb al zo'n 10 verschillende versies gezien, tot een gouden aan toe. Ook de verschillende naaldvormen duiken hier de kop op.

The proof of te pudding is the eating:

Wie heeft er een en wil er af voor een leuke prijs (moet wel wat overhouden voor mijn BM/ZYX/whatever :P )

Beste M.....Porcino,

Volgens mij weet ik er nog wel twee liggen.

MvG,

Haudio

:rolleyes:

De meest recente is nmw de DL-103R

Nee. Het is echt wel de oude oer-103 waar iedereen nog blij mee

is. Dat er hier en daar een duurdere 103R te koop is die misschien

nog wat beter klinkt is alleen maar plezant ...

dl-103.jpg

Waarom die DL-103?

-spotgoedkoop

-heel consistente productie

-onverwoestbaar

-gemakkelijk correct in te regelen

-levendig en muzikaal

-spoort heel goed (heb ik gemeten)

-lage vervorming (heb ik gemeten)

-neutrale frequentiecurve (heb ik gemeten)

-ontworpen door mensen die nog begrepen hoe platen gesneden werden

Daartegenover staan de nadelen

-geloofwaardigheid: zoiets ouds KAN niet goed zijn (zeggen zij die

het weten)

-geen schroefdraad voor montage

-de reputatie een zeer lage compliantie te hebben, waardoor zij die het weten

roepen dat dit element een superzware arm nodig heeft (foute rep: de

opgegeven compliantie is bij 100Hz en van weinig belang, de echte compliantie bij 10Hz is een pak hoger, en in praktijk werken armen zoals de RB-250 al vrij goed

met dit element, de armen van oude Technics DDs overigens ook)

-sferische naald (maar wel een mooie)

Een tijdje geleden was er een zuideuropees merk dat DL-103s ontkleedde en dan aan tienvoudige prijs verkocht onder de eigen merknaam.

En er zijn er ook die iets doen met bomen en DL-103s ...

0303_22.jpg

Hallo Werner,

Had jij niet voor TNT die recentie geschreven? Deze recentie heeft mijn oog op die Ouwe DL-103 laten vallen...

Dat ziet er zeker chique uit zo in een houten jasje. Maar ze strippen dan een DL-103 of zo? Hoe doen ze dat en wat claimen ze, een beter element? Met een RB250 wel te combineren zeg je, is een SME3009imp beter dan? Dan klus ik die arm zodanig op een houdertje dat ik die naast het loopwerk kan zetten op een vaste gefixeerde plaats...

Ook ik heb de laatste tijd wat onderzoek gedaan naar de dl103 op internet en heb inderdaad die sites gezien van mensen die de 103 kiezen om de reeds beschreven kwaliteiten. Vooral de prijs-kwaliteitverhouding die hieruit spreekt is voor mij reden met dit element te willen gaan spelen.

Dit is denk ik leuk om te lezen:

Denon dl103 en verdier

Ik was laatst bij een zaakje Utrecht aan het kijken naar een platenspeler die mijn huidige pro-ject 1.2 gaat vervangen in de toekomst, de rpm9 van hetzelfde merk. Daarbij gaf ik aan dat ik dan graag gebruik wilde gaan maken van een dl103 als element. De verkoper in kwestie vond dat maar niets. "Deze platenspeler verdient duidelijk een mooier element" (lees: duurder, veel duurder zelfs). Ik ben er maar niet op ingegaan maar ben wel tot de voorzichtige conclusie gekomen dat de verkoopprijs van een dl103 weinig marge laat voor het zorgvuldig inbouwen van een element. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

De meest recente is nmw  de DL-103R

dl-103.jpg

Waarom die DL-103?

-spotgoedkoop

-onverwoestbaar

-levendig en muzikaal

het weten)

opgegeven compliantie is bij 100Hz en van weinig belang, de echte compliantie bij 10Hz is een pak hoger, en in praktijk werken armen zoals de RB-250 al vrij goed

Een tijdje geleden was er een zuideuropees merk dat DL-103s ontkleedde en dan aan tienvoudige prijs verkocht onder de eigen merknaam.

0303_22.jpg

Ik denk dat de facetten levendig en muzikaal en neutrale frequentiecurve de meeste fans aansperken.

Maar ik lees net in een artkel uit Audio / 1982 over een luisteronderzoek met Denon 103, Ort. MC30 en Shure V15- IV, dat in die blinde sessie er onde alle toehoorders geen noemenswaardige kwaliteitsverschillen werden geconcludeerd. Dat neemt niet weg, dat je best zo'n 103 moet mogen waarderen.

Ik vind dat je een laagcompliante mc echt niet mag beperken tot zware armen. Wat lichtere armen moet er ook goed mee weg kunnen komen. Mits ze de energietoevoer aankunnen.

Zeker leuk om te lezen, hoe gek geweldig om eens door zo'n walhalla te bladeren...

Ik ga gewoon eens spelen met de DL-103. KWW op zijn twents... (Kiek'n Wat't Wordt)

Er worden twee tweedehands exemplaren op E-bay te koop aangeboden:

www.ebay.com

Dank voor het speurwerk! Stel ik erg op prijs.

Heb echter in Sneek al een elementje gevonden. Voordeel dat daar geen paypal kosten aan zitten, geen import en ik weet absoluut zeker dat het element OK is...

Groet,

Dank voor het speurwerk! Stel ik erg op prijs.

Heb echter in Sneek al een elementje gevonden. Voordeel dat daar geen paypal kosten aan zitten, geen import en ik weet absoluut zeker dat het element OK is...

Groet,

Okay,

Heel veel luisterplezier gewenst. Ben benieuwd naar je bevindingen.

De meest recente is nmw  de DL-103R

dl-103.jpg

Waarom die DL-103?

-spotgoedkoop

-onverwoestbaar

-levendig en muzikaal

het weten)

0303_22.jpg

Allemachtig, die duitse club Audio-Lab die kan er wat van. 900 euro voor een gemodde DL-103. Wat hebben ze er mee gedaan.

Het schijnt dat in de VS nog aan de DL-103D te komen is met een VTF van 1,5 gr en een elliptische naald. ongeveer 300 euro. Dan zou je nog beter een gewone kunnen kopen en bij VdHul (of zo) van een boron cantilever en een VdH type 1 diamantje kunnen laten voorzien... kost je dan maar 150 extra hahaha

Hee Ruud,

Lang niet gesproken. Ja dat van die EMT had je al een keer verteld. Dat is bij mij toen niet doorgegaan door gebrek aan vertrouwen in het 2e hands kopen van elementen. Helemaal van een particulier...

Ach zo blijven we wel bezig he...

@Ruud/Werner/Haudio:

Op marktplaats staat een DL-103LC II te koop zonder naald. Reparatie bij VdH kost minimaal 350 euro. (boron/VdHtype1) is dit een slimme investering?

Wel eerst dinsdag een gewone 103 bij Haudio ophalen :)

Kan haast niet wachten...

Beste Werner? :cool2:

(wat laat, sorry) :)

Dat Zuideuropese merk dat DL-103's ontkleedde en dan goud kleurde en dan onder eigen merknaam verkocht voor bv. het 10-voudige, dat merk was toch Blue ( of Bleu , zoals sommigen hier vaak typen) Blue Note, uit Italie en een van die elementen was toch de Baldinotti ?

Klonk ondanks alles Vantastisch ,maar was O ZO kwetsbaar...

Daarom hebben ze er later weer een body omheen gemaakt ...

greeetz Christobal B)