Jump to content

Denon DL-103

Porcino
 Share

Recommended Posts

• 2 weeks later...

Goeden avond!

Afgelopen dinsdag naar Sneek geweest. Mijn Porcino is nu de trotse gastheer voor een Denon DL-103. Ik geloof dat de samenwerking door beide deelnemers en de toehoorder meer dan gewaardeerd wordt!

Het is zeer apart te horen hoe een element gedurende de eerste uuren veranderd van klank. Dof, meer enorm diep met een "loudness" bas, via schreeuwerig en bijtend naar fluweel en doorgetekend. Ik ben erg onder de indruk en had niet gedacht dat een element van deze prijs zo'n groot verschil met mijn oude DL-110 zou geven.

Binnenkort een uitgebreid luisterverslag, en voor de liefhebbers een van uur tot uur verslag van de ontwikkelingen van het element (heb me uitgesloofd met een excel sheet en zo de platen en de ontwikkelingen in het geluid bijgehouden).

@Henk: Bedankt!!!

Ik ben er maar niet op ingegaan maar ben wel tot de voorzichtige conclusie gekomen dat de verkoopprijs van een dl103 weinig marge laat voor het zorgvuldig inbouwen van een element. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Beste,

Vraag maar eens aan Porcino 1 Denon 103 in een Porcino perfect gemonteerd en ingesteld !

De tracking is supergoed !

Het is een echte MC met bijbehorende kwaliteiten voor een lage prijs !

O jee vergeten kosten + 1 cocosnoot :lol:;)

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Ik ben wel bekocht met mijn slecht trackende Ebony ;)

Ha die Kraus,

Buizenversterkers meten ook niet super goed.

Maar klinken :lol::D:rolleyes:

MvG,

Haudio

Een tracking van 100 mu :blink:

En de muziek is zo lekker!

Heb vanmorgen met rillingen naar Tim Buckley geluisterd...

voor de leek, wat wordt er bedoelt met een tracking van 100 mu????

trackt een grado prestige gold ook goed???

robin

Een tracking van 100 mu  :blink:

En de muziek is zo lekker!

Heb vanmorgen met rillingen naar Tim Buckley geluisterd...

voor de leek, wat wordt er bedoelt met een tracking van 100 mu????

trackt een grado prestige gold ook goed???

robin

Beste Robin,

Deze meetwaarde zegt niet zoveel over de muzikale kwaliteiten maar 50 mu is dus 50/1000 mm uitslag bij een hoge snijsnelheid.

De Rega kan dat niet en dat is een MM element !

Ik hou er niet van om iets af te kraken !

Dus doe ik dat ook niet, maar de div. nieuwe Rega elementen ,ook de duurste haalden dit lang niet ,plus de kanaal ongelijkheid tussen de 2 en 9db is niet erg nauwkeurig.

Ook was de Impedantie per kanaal behoorlijk verschillend.

MvG,

Haudio

Hoi Kids,

Wat is nu het grootte verschil tussen de DL 103 en de DL 160, behalve dan dat de een MC is en de andere high output MC!?

Welke raden jullie aan en waarom?

(heb trouwens een DL 160 te koop, voor de liefhebbers!?)

Groetjes AudioBill

Beste,

Vraag maar eens aan Porcino 1 Denon 103 in een Porcino perfect gemonteerd en ingesteld !

O jee vergeten kosten + 1 cocosnoot 

MvG,

Haudio

Vandaar ook mijn "uitzonderingen daargelaten" in mijn verhaal.

Zonder in herhaling te willen vallen wilde ik alleen maar aangeven dat ik het opvallend vind dat men, zonder ook maar de moeite neemt te vragen naar mijn redenen een 103 in een rpm9 te willen monteren, er direct overheengewalst wordt met de opmerking dat een platenspeler als deze wel een beter element verdient (!?!?!). Gaat ook op voor kabels. Het meest vervelende blijf ik vinden dat men niet eens de moeite neemt te vragen wat je op het moment thuis hebt staan aan apparatuur en waar je vooral naar luistert. Dat kan denk ik beter een goed advies opleveren dan genoemd cliche.

Ik ben als een kind zo blij, dat is een feit. Echter ik heb nog steeds problemen met de weergave van s-klanken. Overdreven slisssserig. Ik verwacht dat dat echt een inspeel probleem is.

Hobo's worden zo mooi hees weergegeven, je voelt gewoon dat hele instrument. ook een steel guitar is ijzig en stalig, wie er een in het echt heeft (of heeft gehoord) weet wat ik bedoel. Vreselijke jaren 80 opname: Sting met Russians. De radio's aan het begin staan om je heen. De syntersizer is rauw maar vriendelijk, de uithalen van Sting heerlijk dynamisch. Het grote orkest op gepaste afstand ruim achter mijn speakers...

Heren, als dit nog maar de instapper MC is, waar is dan het einde...? :blink:

Eigenlijk geloof ik die 100 um niet zo.... In de meeste reviews die ik heb liggen is er niet een element te vinden die dat haalt. Misschien haalt een V15 - V xMr dat, maar niet zo'n laagcompliant MC- model.

En trouwens, als je element iets van 60 a 70 um haalt, is er geen vuiltje aan de lucht hoor. Sommige dure jongens komen niet eens ver. Het is niet echt een parameter die iets zegt over de muzikaliteit. Er zijn zoveel facetten te noemen die daar wel meer invloed op hebben.

Die 100 um is een feit hoor, ik stond er (ook) bij en keek ernaar...

Verder ist inderdaad niet echt een getal om mee te showen nee, maar omdat t juist zo bijzonder is, was t wel geinig om eens over te vertellen denkik zo...

Ik weet niet eens wat mijn DL160 dan haalt...

Eigenlijk geloof ik die 100 um niet zo.... In de meeste reviews die ik heb liggen is er niet een element te vinden die dat haalt. Misschien haalt een V15 - V xMr dat, maar niet zo'n laagcompliant MC- model.

En trouwens, als je element iets van 60 a 70 um haalt, is er geen vuiltje aan de lucht hoor. Sommige dure jongens komen niet eens ver. Het is niet echt een parameter die iets zegt over de muzikaliteit. Er zijn zoveel facetten te noemen die daar wel meer invloed op hebben.

Beste Headshell,

Je hoeft het ook niet te geloven , het is een zekerheid ! :lol:;)

Niet alleen ik was erbij maar ook div anderen , wel keek ik waarschijnlijk erg verbaast , want ook ik had dat erg weinig gezien , zeer zeker bij een MC element.

Maar het kan toch :D

Is het belangrijk ?

Tja , is het belangrijk dat een auto 100 pk is ?

Als diezelfde auto gemaakt is van papier , geen veren en geen schokbrekers heeft en voor geen meter rijdt, nee dan is 100 pk niet belangrijk.

Dan heb ik liever een auto van 40 pk die wel confortabel is en wel veren en schokbrekers heeft etc.

Maar...............................

MvG,

Haudio

PS vandaag nog een Zyx R 100 onder handen gehad , deze haalde met moeite de 40 mu en bij 60 mu sprong hij uit de groef.

Beste Headshell,

Je hoeft het ook niet te geloven , het is een zekerheid ! :lol:;)

Niet alleen ik was erbij maar ook div anderen , wel keek ik waarschijnlijk erg verbaast , want ook ik had dat erg weinig gezien , zeer zeker bij een MC element.

Maar het kan toch :D

Is het belangrijk ?

Tja , is het belangrijk dat een auto 100 pk is ?

Als diezelfde auto gemaakt is van papier , geen veren en geen schokbrekers heeft en voor geen meter rijdt, nee dan is 100 pk niet belangrijk.

Dan heb ik liever een auto van 40 pk die wel confortabel is en wel veren en schokbrekers heeft etc.

Maar...............................

MvG,

Haudio

PS vandaag nog een Zyx R 100 onder handen gehad , deze haalde met moeite de 40 mu en bij 60 mu sprong hij uit de groef.

hi,

welke afsluitweerstand heeft zo'n denon 103 nodig? is het een high output mc of low output?

robin

Beste,

O jee vergeten kosten + 1 cocosnoot :lol:;)

MvG,

Haudio

Leuk om te lezen dat dat dit element na zoveel jaar nog steeds zoveel aandacht krijgt.

Ik heb de DL103 korte tijd beluisterd op mijn Thorens TD160 MK2, ik schat ergens in 1986 gedurende enkele weken. Ik had zelfs de DL103 LC2, met OFC spoel. Deze kostte als ik me goed herinner ruim FL 400,- en zo'n FL150,- meer dan de "gewone" DL103

Toch kon het geluid me maar niet bekoren, het is te lang geleden om precies te zeggen wat ik er minder aan vond.

Vervolgens heb ik destijds, mede op aanraden van Harry Dijk (Hobo Hifi), toen de DL301 (de witte) beluisterd en die deed precies wat ik wilde horen. De DL301 zat ongeveer in dezelfde prijsklasse als de DL103 LC2, namelijk FL400,- maar had toch wel een behoorlijk ander klankkarakter.

Ik heb sinds 1986 twee DL301 elementen versleten en ben nu heel zuinig op m'n derde (en waarschijnlijk laatste) exemplaar.

Beste Robin,

De Denon DL 103 MC is in zijn prijsklasse volgens mij het beste low output element die er bestaat.

De afsluitimpedantie is 100 Ohm de spanningsafgifte 0,3 mV de naaldkracht in de buurt van 25 mN , en volgens mij uitstekend geschikt voor jou.

MvG,

Haudio

Beste Robin,

De Denon DL 103 MC is in zijn prijsklasse volgens mij het beste low output element die er bestaat.

De afsluitimpedantie is 100 Ohm de spanningsafgifte 0,3 mV de naaldkracht in de buurt van 25 mN , en volgens mij uitstekend geschikt voor jou.

MvG,

Haudio

naaldkracht 2,5 gram??? zo he dat is wel hoog. en uitgangsspanning 0,3 mv, misschien toch te weinig voor de holfi ellipse. met de benz ace low output ontbrak het soms ook een beetje aan kracht. de volumeregelaar moet dan wel erg hoog staan vind ik. de 0,8 mv van de glider is wel lekker pittig en bijna net zo hard als de cd speler. 100 ohm afsluitweerstand heeft de holfi ook.

robin

em dat slissen blijft dus ook als het element perfect wordt ingebouwd zoals bij porcino. tis ook altijd wat. ja dat zal op den duur toch wel gaan vervelen. de prestige gold die ik nu heb is niet zo super qua realiteitsbeleving. wat ingetogen maar wel behoorlijk zuiver en fijnzinnig. Maar wat meer laag en sprankelender hoog zou wenselijk zijn. maar goed tis een mm en dat zijn vaak de tekortkomingen. van slissen heb ik niet zo veel last.

klinkt de 103 nu wel lekker met veel realisme maar ook een beetje rauw????

robin