Jump to content

Denon DL-103

Porcino
 Share

Recommended Posts

Die 100um zullen dan niet betrekking hebben op het hogetonengebied, maar op iets van 300Hz, een track van een testLP.

De sferische tip kan de scherpere bochten van een sterke hogetonenuithaal in de binnenste groef wat slechter volgen dan de elliptische of nog slankere profielen. Dus zelfs wat alleen het spoorvermogen betreft zitten er al wat haken en ogen aan.

De energietoevoer naar de arm blijft overigens ook aanzienlijk. Wat ook weer consequenties oplevert.

Maar voor zijn prijs is het model wel een erkend winnaartje.

rli,

wat is de naalddruk waar je nu mee werkt? En kan je verschil ontdekken tussen de slsigeluiden in de binnenste en de buitenste groef? In dat geval kan je wat verhelpen door de geometrie wat beter in te stellen met een goeie mal.

Die 100um zullen dan niet betrekking hebben op het hogetonengebied, maar op iets van 300Hz, een track van een testLP.

De sferische tip kan de scherpere bochten van een sterke hogetonenuithaal in de binnenste groef wat slechter volgen dan de elliptische of nog slankere profielen. Dus zelfs wat alleen het spoorvermogen betreft zitten er al wat haken en ogen aan.

De energietoevoer naar de arm blijft overigens ook aanzienlijk. Wat ook weer consequenties oplevert.

Maar voor zijn prijs is het model wel een erkend winnaartje.

rli,

wat is de naalddruk waar je nu mee werkt? En kan je verschil ontdekken tussen de slsigeluiden in de binnenste en de buitenste groef? In dat geval kan je wat verhelpen door de geometrie wat beter in te stellen met een goeie mal.

hi headshell,

de prestige gold wordt op de plaat gedrukt door 1,77 gram. Het element heb ik perfect afgesteld met een schon sjabloon. De vta staat goed. Maar ik heb met enkele platen wel last van s uithalen die wel bijna de speaker uit donderen. Maar goed niet al m'n platen (lees de meeste platen) zijn in goede staat. Maar goed de gold kost 119 euro ja en dan kun je natuurlijk niet het uiterste verwachten. Het middengebied vind ik een sterk punt van de gold. en ja het klinkt vrijwel nooit vervelend of agressief. Je moet wat als fabrikant, of zeer gedetailleerd maar wel met randjes of wat minder maar wel schoner.

robin

Beste rli,

ik ben het met je eens over de ontwerp - consessies. Maar een fel soort als een AT zal toch ook niet gaan slissen, vermoed ik. Ik heb zelf een AT3400 en nog zoiets met Akai erop geplakt , maar slissen, daar laten ze zich niet mee in, hoewel die scherpe kantje soms wel leuk zijn voor het geld.

Maar mi. mag je bij een goeie LP voor dat geld dat jij noemt geen slisklanken hebben. Mijn advies: probeer het eens op een onbesproken LP - zal je ongetwijfeld hebben- Grado is een geluid dat eerder smooth is dan scherp. Daarom verbaast het me ook.

Beste Haudio,

wat denk je hiervan: je zult er ongetwijfeld weleens over hebben nagedacht: de blind test. Je pakt een Denon 103 en een 160, een AT 110E, een Goldring van die prijs, een Sure M97xE, een verdwaalde Rega, een sappige Grado en nog wat van die rakkers uit dezelfde prijsklasse en laat ze ongezien en onaangekondigd achter een scherm hun werk doen. Laat ze achtereenvolgens dezelfde tune weergeven.

De resultaten zullen je verbazen. De attente luisteraar zal geen verschil horen tussen MC's en de anderen, want de overige verschillen overschaduwen de ontwerpwijze. Een vlakke frequentiekromme en de minste fasedraaiing gaan de winst opleveren. Zeker als je niet verraadt welk element er aan het performen is.

In de beschrijving van een blind test die ik pas heb gelezen kwamen die conclusies naar voren tenminste.

Beste Jan,

Bijna blind vergelijkingen !

Bijna elke dag maken we het mee, en elke dag is vrij veel , helemaal als je bedenkt dat dat 250 werkdagen per jaar zijn .

Dan worden er verschillende componenten vergeleken, ik kan je verzekeren dat in heel veel gevallen de mensen niet weten welk element/arm/phono-pre er gebruikt worden.

Daarom kunnen ze ook niet zeggen welk merk/type ze mooier vinden , want er wordt alleen geluisterd.

Praktisch iedereen hoort de verschillen, die horen bij een Benz Micro Ace,Benz Micro Glider/Goldring Eroica/Jan Allaerts/Koetsu/Bluenote/Grado/Audio Technica/Denon/Benz Micro Gold.

Veel meer laten wij in 1 keer niet horen, want anders wordt het teveel, zeer zeker als er ook nog naar verschillende Phono Pre's moet worden geluisterd.

Ook begrijp je , dat dit niet in een kwartiertje lukt.

Daar ben je toch bijna een dag mee bezig.

Als iemand het beste wil is het gemakkelijk :lol:;)

Dus de verschillen/verbeteringen zijn zo groot dat bijna iedereen het hoort, ook blind.

Maar de apparatuur is dan ook van hoge kwaliteit.

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Maar mi. mag je bij een goeie LP voor dat geld dat jij noemt geen slisklanken hebben. Mijn advies: probeer het eens op een onbesproken LP - zal je ongetwijfeld hebben- Grado is een geluid dat eerder smooth is dan scherp. Daarom verbaast het me ook.

hi,

nee met een goede lp ook geen slisklanken, maar dat is nu juist het probleem de meeste lp's die ik heb zijn niet in een superstaat maar zeer zeker aanvaardbaar.

Je hoort ook veel verschillen in klank tussen lp's. van ronduit prachtig mooi en warm tot ronduit dun, vlak en een natte krantengeluid.

maar wat denk jij is de dl103 wat voor mijn porcino met rega tr2.5 arm en holfi ellipse phonotrap? het ene jaar de dl103 het andere jaar de grad prestige gold!

robin

hi,

nee met een goede lp ook geen slisklanken, maar dat is nu juist het probleem de meeste lp's die ik heb zijn niet in een superstaat maar zeer zeker aanvaardbaar.

Je hoort ook veel verschillen in klank tussen lp's. van ronduit prachtig mooi en warm tot ronduit dun, vlak en een natte krantengeluid.

maar wat denk jij is de dl103 wat voor mijn porcino met rega tr2.5 arm en holfi ellipse phonotrap? het ene jaar de dl103 het andere jaar de grad prestige gold!

robin

Kijk, die uitingen van kwaliteitsverschillen die tonen juist aan, dat je spullen van niveau zijn. Er is gigantisch veel verschil in allerlei parameters tussn verschillende vinylproducten.

Omdat er ook relatief lange tijd telkens door verschillende labels en studio's verschillende parameters zijn bijgesteld. Het medium vinyl bleek voor wijziging van fabrikage- en- opnamepractices erg gevoelig en beinvloedbaar te zijn. Vandaar dat deze nogal onvolmaakte uitvinding soms geweldige kwaliteitsniveaus kon bereiken.

Ik heb echt ook een hoge pet op van de 103. Ik weet alleen niet wat er de meest voorkomende versie van is. Mijn reviews (UK) waren erg te spreken over de C- variant. Het moet zelfs mogelijk zijn om het ding op een gewone mm- ingang te laten draaien. Maar je hebt natuurlijk veel liever iets lagers dan 47 kohm paralel om op aan te sluiten.

En ik denk dat een Rega- arm er prima mee overweg kan. Ik heb ook geen hekel aan relatief hoge rf's. Ik zie er juist voordelen van in. Maar al die discussies over Rega- arm- mods heeft mi. de reputatie niet veel goed gedaan. Ten onrechte denk ik.

En van een Grado kan je ook veel lol hebben. Het lijkt me wel dat ze muzikaal gezien van elkaar verschilen.

• 2 weeks later...
  • 2 years later...

Ik heb een extra armwand voor mijn Graham 2.2 Ik zit er wel eens over te denken om daar in het najaar een element in te zetten zodat ik de armwand kan verwisselen. Moet natuurlijk anders klinken dan mijn Benz Wood L2. De vraag is als je er een Denon 103 inzet valt dat dan helemaal in het niet bij zo'n Benz? Als dat zo is gebruik je hem natuurlijk nooit.

Misschien wel leuk te vermelden, in januari had ik mijn DL103, welke aan het begin van de draad nieuw was, met dik 1000 uur afgeschreven. Hij heeft me geen moment verveeld. Wel heb ik ondertussen mogen horen dat er beter is. Maar wat mij kon bekoren is gelijk bijna 4x zo duur...

(...) Praktisch iedereen hoort de verschillen, die horen bij een Benz Micro Ace,Benz Micro Glider/Goldring Eroica/Jan Allaerts/Koetsu/Bluenote/Grado/Audio Technica/Denon/Benz Micro Gold.(...)

Hoe hoger het absolute kwaliteitsniveau van de contestanten, hoe kleiner de verschillen zullen zijn....

Wil je 't jezelf echt moeilijk maken, beoordeel dan de topmodellen van EMT, Ortofon, Breuer, Decca - elk via de voor hen optimale phonotrappen.

Voor een low impedance / low output element, moet die phonotrap een ingangsimpedantie van ca. 10 Ohm hebben, en niet meer!

(Zoals een luidspreker niet beter kan zijn dan zijn behuizing, of een auto niet beter dan de banden waar-ie op staat, zo kan een element niet beter zijn dan de arm waar-ie in zit,

hallo ik ben nieuw hier.........

Ik krijg helaas mn 103 niet aan het zingen.......heb hem aan een sme 2009 II gehangen phono equalizer van sphinx. Maar er komt geen muziek ...

Heb de montage en afregeling van sme uit de handleiding gevolgd..wordt er niet vrolijk van.

:(:(:(:(:(

zit er echt mee..Wel heb ik het al heel lang niet gespeeld...vond ook nog een mc 20 mk II van ortofon.. Echt waar ik wist niet eens dat ik die had. Misschien is die meer iets voor mij??

Guest KT88

Een SME3009 II bedoel je waarschijnlijk?

Ik ken al die armen niet uit elkaar, maar daar zijn vrij veel soorten in meen ik en waarschijnlijk aan de lichte kant voor de stijve DL103.

Die ziet liever wat massa achter zich.

Maar ik kan niet helemaal uit je bericht opmaken wat er gebeurt; heb je helemaal geen geluid of klinkt 't niet goed?

ja inderdaad 3009 II. Ja er komt wel geluid maar het trekt op niks, het klinkt schel en zonder laag. Tevens gaat hij bij een iets hger vermogen rond zingen en "ploppen" net of de signalen dan eventjes helemaal wegvallen.

Heb ook het idee dat als ik de naalddruk op een min of meer correcte waarde van 2.25 gram zet het elementhuis de plaat raakt (het tuitje wat er onder zit) waardoor er plos een enorme ruis in het hoog ontstaat.

Het zit me niet lekker mede omdat ik arm en element heb laten nazien bij een audiowinkel hier in gent, die geen problemen hebben geconstateerd. Overigens heb ik nooit echte top ervaringen met dit element gehad.

Wie kan mij een suggestie doen om het beter te krijgen ?

Welke elementen passen beter aan de 3009 II ?

Wat is een stijvere en beter geschikte arm voor bijv ook de ortofon mc20 mk II (zwaar)

Ik ben zeker niet vies van tweedehands............

Heb een loopwerk van 10 lagen verlijmt beuken multiplex met daarin een deck van sony (tts 3000) de motor is niet meer aan het alluminium van het deck gemonteerd maar op het multiplex. De arm is op een ebbenhouten plaat verschroefd.

De problemen zitten volgens mij of in de sphinx phono of het element is niet goed en hebben ze me bij stevens audio in gent gewoon genept (ik heb een vermoeden ) :confused:

Ik heb jaren terug met deze speler wel goede resultaten gehad dus het kan wel, weet helaas niet meer of ik toen ook al met de denon speelde.

Guest KT88

Ik ben zeer te spreken van de Audioquest armpjes icm. Denon DL103R.

Gebruik zelf een (Jelco) PT-6, de huidige PT-9 is door de lage dollarkoers erg betaalbaar en een fijne match voor dat element.

Speelt hier in ieder geval de sterretjes van de hemel. B)

Phonotrap is zelfbouw dus kan daar weinig over zeggen in vergelijking met jouw phonopre.

De Sphinx ken ik alleen van binnen, niet van klank.

(...) Wat is een stijvere en beter geschikte arm voor bijv ook de ortofon mc20 mk II (zwaar) (...)

Beste Darius,

De Ortofon AS212 arm (S-vormig, met magnetische zijdrukcompensatie, zowel verticaal als horizontaal gekogellagerd) is vermoedelijk de optimale arm voor dit element.

Deze arm werd standaard gemonteerd op de USA-export modellen van Thorens TD125 en TD126.

Ook werd er een versie van de AS212 standaard gemonteerd op Telefunken S600 en S500, maar die draaitafels blijken bij gebruik van dergelijke low-output / low impedance MC-elementen te veel elektrisch stoorsignaal te produceren.

De Telefunken-versie was overigens niet voorzien van een in de sokkel ge

• 1 month later...

Ik had al weer een tijdje geleden deze topic gelezen en in de tussentijd heeft een Rega P25 de gelederen versterkt. Via audiohoekje.nl een dl103 proberen te bestellen maar dat duurde te lang. En dus via de www een gloednieuwe op de kop getikt en helemaal zelf ingebouwd. Daarvoor een paar sjabloontjes gedownload, geprint en geplastificeerd en een naaldwegertje gekocht. Het heeft even geduurd maar toen de 103 uiteindelijk goed zat kon het luisteren beginnen. Ik had de MC kaarten al een tijdje geleden in de VV gezet.

Eerst afgelopen zodagmiddag het element in laten spelen. Het geluid varieerde flink tijdens de eerste lp's. Van donker tot erg helder en alles wat ertussen zit. Nu we een uur of tien verder zijn ben ik al een erg tevreden luisteraar. Ik heb ergens gelezen dat het inspelen van een dl103 wel 100 uur kan duren en ben dus erg benieuwd tot welke hoogten het geluid nog kan stijgen. Ik kom van een Pro-ject 1.2 met Grado Gold en ben met de p25/103 combo er aanzienlijk op vooruit gegaan.

Ik las ergens in deze topic de opmerking "als dit budget element een prima instapper is, waar eindigt dan de reeks" oid, en daar kan ik me volledig bij aansluiten. Ik mag dit wel, 120 euro voor een element die de sterren van de hemel speelt. Houd je tenminste nog wat geld over om te experimenteren met bijvoorbeeld een voeding voor de p25 (die Heed Orbit).