CyberScum Posted 18 augustus 2002 Report Share Posted 18 augustus 2002 Tijdens het uitzoeken van nieuwe speakers (zie :Speaker advies voor een Copland CTA-402 ), heb ik enkele luistertests met een Primare D20 gedaan. Deze Primare was mij op mijn verzoek ter beschikking gesteld door de dealer omdat ik de tekortkomingen van mijn eigen Marantz CD-65 II teveel zou horen. De eerste luistersessies vielen echter behoorlijk tegen. De muziek kwam niet lekker los van de speakers. Het was alsof er een gordijntje tussen mij en de speakers was gehangen. Uiteindelijk heb ik de Primare voor mijn Marantz geruild. Dit bleek een voor mij zeer aangename verbetering te geven. De muziek werd levendiger, meeslepender. Tevens nam de detailering toe. Wel klinkt de Marantz wat schel. Het verbaast mij echter dat een Marantz speler uit 1989 met een 2x 16 bits DAC (destijds zo'n 800 gulden) voor mij beter kan presteren dan een hedendaagse speler waar zo'n slordige 1250 euro voor wordt gevraagd. Heeft iemand soortgelijke ervaringen met de Primare D20 ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 18 augustus 2002 Report Share Posted 18 augustus 2002 D20 nieuw uit de doos dus? Marantz al 13 jaar oud. Link to comment Share on other sites More sharing options...
CyberScum Posted 18 augustus 2002 Author Report Share Posted 18 augustus 2002 Kleine correctie : productiejaar 1988 (net nog even op de Marantz site opgezocht). Maar hij is inderdaad 13 jaar oud aangezien ik hem in 1989 heb aangeschaft. Ik sta behoorlijke perplex aangezien de Primare behoorlijke specs heeft. En ik blijk niet helemaal gek te zijn. Mijn medeluisteraar had hetzelfde gevoel. En hij luistert normaliter naar een Wadia 860. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 18 augustus 2002 Report Share Posted 18 augustus 2002 W860 is wel andere koek natuurlijk. Lijkt me niet normaal. Je hebt de cdspeler waarschijnlijk in bruikleen. Ik zou zeggen, draai gewoon eerst een week of 1/2 muziek zonder er aandacht aan te schenken en kom dan nog eens terug. Maw, inspelen bij deze speler is waarschijnlijk geen flauwe kul, want jouw mankementen herken ik niet in mijn ervaringen. Specificaties zeggen natuurlijk bijna niets. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 18 augustus 2002 Report Share Posted 18 augustus 2002 Geplaatst door CyberScum:Kleine correctie : productiejaar 1988 (net nog even op de Marantz site opgezocht). Maar hij is inderdaad 13 jaar oud aangezien ik hem in 1989 heb aangeschaft. Ik sta behoorlijke perplex aangezien de Primare behoorlijke specs heeft. En ik blijk niet helemaal gek te zijn. Mijn medeluisteraar had hetzelfde gevoel. En hij luistert normaliter naar een Wadia 860. Op papier ziet hij er leuk uit, maar vergelijken met een Wadia 860 (alleen het loopwerk al) is niet echt maatgevend, er zit een faktor 10 prijsverschil in Maar voor het geld mag de Primare wel veel beter presteren, of hij zou toevallig moeite gehad moeten hebben met de gebruikte interlink, of hij is gevoelig voor storing van een nabijstaand apparaat. Eigenlijk lijkt vooral de outputstage met een impedantie van 100 ohm goed ontworpen, dat vind je bij Wadia ook. Hoe deze 1 bits d/a normaal gesproken klinkt weet ik niet. Vreemd geval Zou je hem thuis mogen beluisteren? Greetinx Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard Posted 18 augustus 2002 Report Share Posted 18 augustus 2002 Misschien vind je de klank van multibit spelers prettiger dan van een bitstreamconverter, dat komt vaker voor. Richard Link to comment Share on other sites More sharing options...
CyberScum Posted 18 augustus 2002 Author Report Share Posted 18 augustus 2002 Op papier ziet hij er leuk uit, maar vergelijken met een Wadia 860 (alleen het loopwerk al) is niet echt maatgevend, er zit een faktor 10 prijsverschil in Ik wilde de Primare ook niet vergelijken met de Wadia. De opmerking was bedoeld om aan te duiden dat ik niet geheel gek ben geworden. Van iemand die naar een W860 luistert mag je verwachten dat ie onvolkomenheden in de speler goed hoort. Ook hij prefereerde het geluid van de Marantz, ook al is het scherp, niet altijd even homogeen etc. De Primare was aangesloten op een Copland CTA-402 met een Audio Quest Viper interlink. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 18 augustus 2002 Report Share Posted 18 augustus 2002 Het is mij niet helemaal duidelijk: Heb je die Primare nu wel of niet gekocht, of is ie in bruikleen ? Anyways, een nieuwe speler uit een hogere prijsklasse zou die Marantz uit 1988 zo weg moeten spelen. Het lijkt mij heel sterk dat na inspelen de rollen ineens omgedraaid zijn. Bovendien zou zo'n ding op een standaard dropveter ook (misschien wel: juist) goed moeten klinken. Dus overgevoeligheid voor een zekere interlink lijkt me ook onwaarschijnlijk. Maar wie ben ik ? Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
CyberScum Posted 18 augustus 2002 Author Report Share Posted 18 augustus 2002 Het is mij niet helemaal duidelijk: Heb je die Primare nu wel of niet gekocht, of is ie in bruikleen ? De Primare is in bruikleen en lijkt niet nieuw uit de doos. Ik verwacht dat ie al ingespeelt zou moeten zijn. Ik stop hem morgen weer eens in mijn set en ga nog eens goed luisteren naar wat moeilijkere stukken muziek (Stravinski's Petruschka, Steve Reich's Tehillem). Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 20 augustus 2002 Report Share Posted 20 augustus 2002 En...? Link to comment Share on other sites More sharing options...
donny Posted 21 augustus 2002 Report Share Posted 21 augustus 2002 De Primare zal ongetwijfeld een betere speler zijn, maar waarschijnlijk vind je de klankkleur van de Marantz mooier in je systeem passen. De Primare is inderdaad een rustige speler die in veel combinaties wel de sterren van de hemel speelt. Een logische stap lijkt me een Marantz speler in de prijsklasse van de primare... vriendelijke groeten, Donny Link to comment Share on other sites More sharing options...
CyberScum Posted 21 augustus 2002 Author Report Share Posted 21 augustus 2002 Inmiddels heeft de Primare nog een aantal uurtjes in mijn set meegedraait. Het geluidsbeeld is heel rustig. Voor menigeen wellicht een must, ik verveel me erbij. Ik sluit me dan ook zondermeer bij de opmerking van Donny aan. De nieuwere Marantz spelers zullen zeker een optie zijn (als ik weer geld heb, momenteel gaat alles op aan de speakers). En wachten is geen slechte optie, gezien de reacties in de thread 'Nieuwe cd speler! '. Overigens had een van de adviseurs van Wilberts Hifi in Utrecht dezelfde ervaring tijdens een vergelijking van een oudere Arcam (1992) met een nieuwe speler van Arcam. Sommige nieuwe spelers zijn gewoon errug rustig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts