WanFie Posted 19 juni 2005 Report Share Posted 19 juni 2005 Het is nu warm, te warm om op m'n luisterzolder naar m'n nieuwe draaitafel te luisteren en te warm om in de zon te gaan zitten. Bovendien ben ik alleen thuis (laatste dag gelukkig). Daarom maar een uitgebreid verslag van mijn bezoek gisteren bij Audio Selectief. Precies om 11 uur stapte ik de winkel binnen. Henk was er nog niet, maar MJ-OK hielp me mijn draaitafel alvast op de heilige afstelplaats te zetten. Voor diegen die mijn draaitafel niet kennen, het is een Linn LP12 met Itokk arm en Vahalla voeding. Het ding is gebouwd in 1990. Nadien is er eigenlijk niks aan gewijzigd. Ik heb hem enkele jaren geleden gekocht en sinds die tijd met een Micro Benz MC Gold element gedraaid. Ook is het ding eiegenlijk nooit goed afgesteld en afgeregeld. Ook zitten er nog orginele kabels aan. Het enig afwijkende wat ik heb kunnen vinden is een staafje ferrietkernachtig materiaal wat in het midden op de motor is geplakt. We gaan weer verder.... MJ sluit de draaitafel aan op de Oscilloscoop en zet er een testplaat op. Zo te zien niks mis. Ondertussen komen er klanten in de winkel, dus MJ gaat deze effe helpen. Dan komt Henk binnen. Nadat we kennisgemaakt hebben is ook hij erg benieuwd naar mijn draaitafel. Na nog wat test en uitlijncontroles komt hij tot de volgende conclusie... Het element is een extreem goede MC Gold. Hij spoort n.l. perfect. Zeker wanneer je weet dat de werkelijk naalddruk 1,6 gram was. Een Gold vraagt eigenlijk 2,2 gram. Henk merk wel op dat de arm iets te laag staat. Ik had em n.l. precies waterpas gezet, volgens Henk is iets aflopend naar het element beter. Dan iets merkwaardigs.... Tijdens een test met hoge snijsnelheden blijkt dat de rechterkant wel heel erg onrustig is. De linkerkant is echter perfect. Het sporen van de rechterkant gaat echter wel goed. De hele sinus slingert op en neer. Dit is zelfs voor een Goeroe als Henk helemaal nieuw. Hij zegt echter meteen "dat moet aan het loopwerk liggen". Hij vindt n.l. ook dat het plateau erg laag ligt en weinig vrijheid heeft. Ook kraken de veren een beetje wanneer het plateua beweegt. Dus de bodem eruit en kijken wat er mis is. Er worden twee klossen onder de rand van de draaitafel geplaatst en de vering wordt bijgesteld. Dit is een nauwkeurig klusje, omdat de veren zodanig moeten worden gedraaid dat het plateau de neiging heeft om alleen vertikaal te trillen. Horizontaal schudden is dus uit den bozen. Dan wordt het middenplateau uit het lager getild. Henk merk op dat er een vet in het lager zit die er niet in thuis hoort. Het is een rood vet. Ik ken dit spul als een polymeervet. Hoogwaardige smeereigenschappen bij hoge drukken. Henk vindt het echter niet in een draaitafellagers thuishoren en stelt voor om het te vervangen door Transrotor olie. Hij vult bovendien de ruimte tussen de beide lagerbussen met witte molycote pasta. Wanneer het lager schoon is blijt dit erg weinig slijtage verschijnselen te hebben. M'n draaitafel kan dus nog jaren mee. Dan dient het gekraak nog opgelost te worden. Na wat bewegingen van het plateau blijkt dat dit toch echt aan de wrijving tussen de veren en rubber dempingsringen in de veren zit. Henk stelt voor om en wat teflonvet op te sneren. Dit tast rubber n.l. niet aan en verbeterd zeker het gekraak. Hierna is Henk pas tevreden. Dit is een Linn zoals die hoort te zijn merkt hij op. Zeker wanneer de wow en fluttermeter wordt aangesloten. Van een onrustige meter voor de afstelling het nu nu een perfect stilstaande. Ook de sprootest verloopt nu perfect. helemaal geen onrust meer. Ondertussen zijn we enkele uren verder en is er ondertussen nog koffie en broodjes. Ook de catering is hier perfect verzorgt. Dan moet de New Ace erop. Dit was eigenlijk het doel van m'n reis. Nadat deze m.b.v. testplaten en mallen perfect is afgesteld is Henk pas echt tevreden. Vooral wanneer hij merkt dat deze New Ace zelfs op 1,6 graam nog perfect spoort. Je merkt dat dit afstellen routinewerk voor hem is. Wel blijft hij elke verandering scherp volgen. Routine en vakmanschap dus. Hierna stelt Henk voor om een aantal phonovoortrappen te vergelijken. Erwin is hier ook bij aanwezig. Vergeleken hebben we een Bleunote van ongeveer Link to comment Share on other sites More sharing options...
enno Posted 19 juni 2005 Report Share Posted 19 juni 2005 Leuk verhaal Hans. Ik moet bekennen dat je draaitafel/phonoversterker in Den Bosch niet mijn voorkeur hadden. Hopelijk kun je thuis goed horen dat het element je set naar een hoger niveau heeft geholpen. Aanstaande vrijdag gaat Henk mijn Transrotor een beurtje geven. Hopelijk hebben we dan ook even tijd om de Bluenote te horen, ben zeer benieuwd. Enno Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 19 juni 2005 Report Share Posted 19 juni 2005 Friesland is kennelijk een land van uitersten. Henk zit in ieder geval aan de uiterst goede kant. Een echte liefhebber en een freak (in de goede zin van het woord). Dat wordt weer genieten. Laat je nog eens iets weten als je een paar weken geluisterd hebt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 19 juni 2005 Author Report Share Posted 19 juni 2005 Laat je nog eens iets weten als je een paar weken geluisterd hebt? Uiteraard.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 19 juni 2005 Report Share Posted 19 juni 2005 Mooi verhaal, Hans. Wel knap dat je in 1 dag Audioselectief zoveel spijkers met koppen hebt weten te slaan. Grote beurt draaitafel, nieuw element en nog ff een phonotrappen-test, dat kan alleen een routinier Ik neem aan dat je bij de Array zonder meer hebt gekozen voor een low-output Ace? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 19 juni 2005 Report Share Posted 19 juni 2005 Leuk Hans. Ik heb zelf gisteravond ook weer zitten genieten van een paar lp's op mijn redelijk low budget combi. Het is toch echt wel de moeite waard om wat centen te steken in het analoge deel van de set, al hou je het bescheiden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 19 juni 2005 Author Report Share Posted 19 juni 2005 Mooi verhaal, Hans. Wel knap dat je in 1 dag Audioselectief zoveel spijkers met koppen hebt weten te slaan. Grote beurt draaitafel, nieuw element en nog ff een phonotrappen-test, dat kan alleen een routinier Ik neem aan dat je bij de Array zonder meer hebt gekozen voor een low-output Ace? Ik kon kiezen uit 'n M en 'n M. Die is het dus ook geworden. Voordeel van 'n hogere output is dat je voortrap 't wat makkelijker heeft. Vooral wat betreft signaal-ruisverhouding. Een L is soms iets lichter waardoor hij een fractie beter aftast. Een H heeft voor mij denk ik geen voordelen. Ik ben dus gelukkig met m'n M.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 19 juni 2005 Report Share Posted 19 juni 2005 Ik kon kiezen uit 'n M en 'n M. Die is het dus ook geworden. Lastig h Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 19 juni 2005 Author Report Share Posted 19 juni 2005 Ik kon kiezen uit 'n M en 'n M. Die is het dus ook geworden. Lastig h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 19 juni 2005 Report Share Posted 19 juni 2005 Ik ben het helemaal met je eens, hoewel de Array volgens mij makkelijk een low-output zou kunnen hebben. Van Henk heb ik begrepen dat hij nooit klankmatige verschillen heeft kunnen ontdekken tussen de L en M versies van de verschillende elementen. Theoretisch zou het zo moeten zijn dat een low-output een iets betere dynamiek heeft en wat meer detail. Ik ben er echter van af gestapt omdat volgens mij de eisen die aan de phonotrap worden gesteld door een (ultra)low output element gewoon te hoog zijn of in ieder geval een extreem dure phonotrap noodzakelijk maken. Wat je wint door de lage massa in het element gaat weer verloren in de phonotrap, meer dan dat zelfs. Ik heb het idee gekregen dat zo'n low-output element een te hoog gegrepen concept is en dat je met een medium/high output MC of zelfs een MM-element gemiddeld genomen beter, en ieder geval voordeliger uit bent. (en dan zwijg ik nog maar over de eisen aan armbekabeling; in het ongunstigste geval zitten er in de bekabeling naar de phonotrap nog 2 verschillende kabels en 4 overgangen) Ik ben eigenlijk benieuwd of van de mogelijkheid om bij de JA-elementen de spanning wat op te voeren tot zo'n 1,5mV veel gebruik wordt gemaakt en hoe Jan Allaerts daar zelf tegenover staat. Ik vind dat mijn ASR miniBasis met een high-output MC en nu met een MM-element veel beter uit de voeten kan dan voorheen met een low-output MC hoewel de ASR toch ook een gain van 70dB haalt. De laagweergave is verbeterd (meer druk) en het geluidsbeeld is in het algemeen wat beter qua tekening en diepte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 19 juni 2005 Author Report Share Posted 19 juni 2005 Ik ben het helemaal met je eens, hoewel de Array volgens mij makkelijk een low-output zou kunnen hebben.Van Henk heb ik begrepen dat hij nooit klankmatige verschillen heeft kunnen ontdekken tussen de L en M versies van de verschillende elementen. Kennelijk wel tussen deze twee en de H types.... De Ebony H is een speciaal "geval" denk ik.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 19 juni 2005 Report Share Posted 19 juni 2005 Ik heb je mooie verhaal met grote interesse gelezen. Gefeliciteerd met de opwaardering. En nu lekker genieten (is 't nu eigenlijk te warm voor)! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 19 juni 2005 Report Share Posted 19 juni 2005 Volgens Henk zijn de high-outputs minder en het kan niet anders of bij de Ebony gaat hetzelfde op. De Benz LP Ebony heeft naar mijn idee weer hetzelfde probleem: je telt heel veel geld neer voor een element maar zit meteen ook vast aan een hele dure keten (niet onlogisch natuurlijk, maar toch). Die Benz LP heb ik overigens nooit gehoord en die ambitie heb ik ook laten varen. Wel uit nieuwsgierigheid natuurlijk, maar als reele mogelijkheid heb ik er afstand van gedaan. Ik zou wel eens willen weten wie er zo'n low-output met een buizentrap gebruikt en dan zonder een paar steendure step-ups toch goede resultaten behaalt. Dat gaat gewoon niet. En ikke wilde graag buizen in de voortrap. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 19 juni 2005 Report Share Posted 19 juni 2005 Ik kon kiezen uit 'n M en 'n M. Die is het dus ook geworden. Voordeel van 'n hogere output is dat je voortrap 't wat makkelijker heeft. Vooral wat betreft signaal-ruisverhouding. Een L is soms iets lichter waardoor hij een fractie beter aftast. Een H heeft voor mij denk ik geen voordelen. Ik ben dus gelukkig met m'n M.... Allereerst ff vermelden dat je idd een leuk verhaaltje hebt geschreven. Ik weet precies hoe het bij Henk er aan toe gaat En dan nog wat over een M. Zeker een goeie keuze, maar alleen als je een instelbare phonotrap hebt (en die heb jij). Ik was vrijdag bij Geerdie en die heeft ook een M. Die past helaas niet bij zijn Arcam. De Arcam heeft een MM ingang en GEEN MC, dus moet hij zich behelpen met een oud 1:10 Dynavector trafootje. Dus blaast de 0,8mV van de Ace M zo naar 8mV en dat is weer te veel voor de Arcam . Een Ace H was hier beter geweest. Een Ace L kan ook met het trafootje. Een M dus niet. Nu ben ik de beroerdste niet en heb de Supa phono daar gelaten. Dan kan hij tenmiste zonder oversturing naar zijn LP's luisteren. (O ja Hans, de tip om de Ace M zonder trafootje op de MM ingang aan te sluiten, beviel niet zo. Het klonk Geerdie te sloom en de volumeknop moet te ver open (ruis)) Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 19 juni 2005 Author Report Share Posted 19 juni 2005 (O ja Hans, de tip om de Ace M zonder trafootje op de MM ingang aan te sluiten, beviel niet zo. Het klonk Geerdie te sloom en de volumeknop moet te ver open (ruis)) Waarschijnlijk klopt de aanpassing dan niet. Een MM ingang heeft een ingangsweerstand van 47 kOhm. Een M houdt van ongeveer 1 kOhm. Wanneer de ruis ook een probleem wordt is jouw oplossing beter. Ingebouwde phonotrappen halen vaak ook niet de schoonheidsprijs. Deze worden er als extra feature ingebouwd. Voor het geld wat dat mag kosten kun je geen fatsoenlijke phonotrap bouwen. Een voordeel van een ingebouwde trap is wel het ontbreken van een interlink. Jouw Supa is een mooie oplossing denk ik. Het geluid zal nu in elk geval beter klinken dan met de trafo of ingebouwde phonotrap. Mijn voorstel sloeg dan ook vooral op het testen of de phonotrap niet werd overstuurd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 19 juni 2005 Report Share Posted 19 juni 2005 Ingebouwde phonotrappen halen vaak ook niet de schoonheidsprijs. Deze worden er als extra feature ingebouwd. Voor het geld wat dat mag kosten kun je geen fatsoenlijke phonotrap bouwen Hier heb je de uitzondering: Octave 500SE Jubilee voorversterker, met phonotrap (MM + MC) Ruud Geplaatst op 19 Jun 2005, 18:58:28 Binnenkort is mijn Aitos pre-pre weer terug. Kunnen we wel wat afspreken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 19 juni 2005 Report Share Posted 19 juni 2005 Ingebouwde phonotrappen halen vaak ook niet de schoonheidsprijs. Deze worden er als extra feature ingebouwd. Voor het geld wat dat mag kosten kun je geen fatsoenlijke phonotrap bouwen. Mijn Unico P heeft ook een ingebouwde phonotrap (was een extra feature voor een betrekkelijk kleine meerprijs). Ik heb nooit echt vergelijkingsmateriaal in mijn setup gehad (wel ooit een NAD PP1 gehad, maar de Unico klonk in mijn oren wel een stapje beter) maar "Wat niet weet wat niet deert" zegt men toch altijd. Betekent dit dat ik nu toch nog naar een onfatsoenlijke phonotrap zit te luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
berend Posted 19 juni 2005 Report Share Posted 19 juni 2005 Volgens Henk zijn de high-outputs minder en het kan niet anders of bij de Ebony gaat hetzelfde op. De Benz LP Ebony heeft naar mijn idee weer hetzelfde probleem: je telt heel veel geld neer voor een element maar zit meteen ook vast aan een hele dure keten (niet onlogisch natuurlijk, maar toch). Die Benz LP heb ik overigens nooit gehoord en die ambitie heb ik ook laten varen. Wel uit nieuwsgierigheid natuurlijk, maar als reele mogelijkheid heb ik er afstand van gedaan. Ik zou wel eens willen weten wie er zo'n low-output met een buizentrap gebruikt en dan zonder een paar steendure step-ups toch goede resultaten behaalt. Dat gaat gewoon niet. En ikke wilde graag buizen in de voortrap. dat moet toch kunnen Link to comment Share on other sites More sharing options...
berend Posted 19 juni 2005 Report Share Posted 19 juni 2005 Ik ben het helemaal met je eens, hoewel de Array volgens mij makkelijk een low-output zou kunnen hebben.Van Henk heb ik begrepen dat hij nooit klankmatige verschillen heeft kunnen ontdekken tussen de L en M versies van de verschillende elementen. Theoretisch zou het zo moeten zijn dat een low-output een iets betere dynamiek heeft en wat meer detail. Ik ben er echter van af gestapt omdat volgens mij de eisen die aan de phonotrap worden gesteld door een (ultra)low output element gewoon te hoog zijn of in ieder geval een extreem dure phonotrap noodzakelijk maken. Wat je wint door de lage massa in het element gaat weer verloren in de phonotrap, meer dan dat zelfs. Ik heb het idee gekregen dat zo'n low-output element een te hoog gegrepen concept is en dat je met een medium/high output MC of zelfs een MM-element gemiddeld genomen beter, en ieder geval voordeliger uit bent. (en dan zwijg ik nog maar over de eisen aan armbekabeling; in het ongunstigste geval zitten er in de bekabeling naar de phonotrap nog 2 verschillende kabels en 4 overgangen) Ik ben eigenlijk benieuwd of van de mogelijkheid om bij de JA-elementen de spanning wat op te voeren tot zo'n 1,5mV veel gebruik wordt gemaakt en hoe Jan Allaerts daar zelf tegenover staat. Ik vind dat mijn ASR miniBasis met een high-output MC en nu met een MM-element veel beter uit de voeten kan dan voorheen met een low-output MC hoewel de ASR toch ook een gain van 70dB haalt. De laagweergave is verbeterd (meer druk) en het geluidsbeeld is in het algemeen wat beter qua tekening en diepte. een ja element gaat maar tot 1.1mv Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 20 juni 2005 Report Share Posted 20 juni 2005 [...] Ik zou wel eens willen weten wie er zo'n low-output met een buizentrap gebruikt en dan zonder een paar steendure step-ups toch goede resultaten behaalt. Dat gaat gewoon niet. Met wat ik zo in de loop der jaren aan Graaf pre's heb gehoord mag dat toch niet echt een probleem zijn. M'n WFB2 echter, gebruikt torren in het phono deel en buizen in de lijntrap. Met de Ortofon Jubilee staat de volumeknop op 6 uur en ruist het een beetje meer, maar dat stoort me in het geheel niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 20 juni 2005 Report Share Posted 20 juni 2005 [...] Ik zou wel eens willen weten wie er zo'n low-output met een buizentrap gebruikt en dan zonder een paar steendure step-ups toch goede resultaten behaalt. Dat gaat gewoon niet. Met wat ik zo in de loop der jaren aan Graaf pre's heb gehoord mag dat toch niet echt een probleem zijn. M'n WFB2 echter, gebruikt torren in het phono deel en buizen in de lijntrap. Met de Ortofon Jubilee staat de volumeknop op 6 uur en ruist het een beetje meer, maar dat stoort me in het geheel niet. Ha die Seed Seven, Hoe klinkt ie nou ? MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 20 juni 2005 Report Share Posted 20 juni 2005 Ha die Seed Seven, Hoe klinkt ie nou ? Ha Henk, Het heeft welzeker een verbetering opgeleverd. Die Sarah K. die klonk bij mij eerst extreem upfront en vreemd, klinkt nu perfect. Toch een rammelend elementje ... en uhhm, die zwarte koetsu zag er wel erg hip uit, dus wie weet ... De lagermodificatie heb ik nog niet uitgevoerd, wil nog een ruwheidsmeting aan de tip van de spindel uitvoeren en waar ik eerst dacht dat'ie met paspennen gepositioneerd is lijkt het er op dat het een perspassing is. Ook wil ik eerst nog met een endoscoop in de bodem van het lagerhuis kijken, ik heb het idee dat het daar ruimer is dan in de schacht zelf en we willen natuurlijk niet dat de keramische kogel heen en weer gaat rollen. Oh ja, minimum afname van de kogels was 100 stuks maar heb een mogelijk ander adresje gevonden. En dan, moed verzamelen en de zaag er in .... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 20 juni 2005 Report Share Posted 20 juni 2005 [...] Ik zou wel eens willen weten wie er zo'n low-output met een buizentrap gebruikt en dan zonder een paar steendure step-ups toch goede resultaten behaalt. Dat gaat gewoon niet. Met wat ik zo in de loop der jaren aan Graaf pre's heb gehoord mag dat toch niet echt een probleem zijn. M'n WFB2 echter, gebruikt torren in het phono deel en buizen in de lijntrap. Met de Ortofon Jubilee staat de volumeknop op 6 uur en ruist het een beetje meer, maar dat stoort me in het geheel niet. Ja maar dan heb je het toch over een transistor phonotrap. En dan nog eentje waar Graaff op staat, dat is dus niet goedkoop. Maar een low-output en een buizen phonotrap? Volgens mij kan dat eigenlijk niet. (Bovenstaande klinkt geheimzinnig, ingrijpend en dramatisch. Sluiertip?) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 20 juni 2005 Report Share Posted 20 juni 2005 Ja maar dan heb je het toch over een transistor phonotrap. En dan nog eentje waar Graaff op staat, dat is dus niet goedkoop. Maar een low-output en een buizen phonotrap? Volgens mij kan dat eigenlijk niet. De Graaf WFB One en de GM70 zijn puur buizen, de laatste is 'alleen maar' een phono trap. Er staat momenteel een WFB 1 op HIFI.nl voor 1250.- (geen idee of die nog nieuw geleverd worden). Technisch is het geen probleem om een buizen pre-pre te bouwen, de ruisvloer kom allleen een beetje hoger te liggen, ca 70dB bij een gain van rond de 50-60 dB. Er zijn instrumentele buizenversterkers gebouwd die met nog veel kleinere signalen kunnen omgaan, maar ja, die hoeven dan ook niet goed te klinken. Ze zijn ook niet echt zeldzaam, naast de al genoemde Graaf's, Octaves en Aitossen, denk aan Unison Research Simply Phono, Manly Ironhead (zit denk ik een stepuptrafo in), Einstein heeft er een in ontwikkeling, Jadis MP80, Conrad Johnson premier 15, Audio Research SP16 etc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 20 juni 2005 Report Share Posted 20 juni 2005 (Bovenstaande klinkt geheimzinnig, ingrijpend en dramatisch. Sluiertip?) 'geneuzel' van twee technische perfectionisten zonder dat er een sonische aanleiding voor is. Ik zal verslag doen als het gedaan is, als het ooit zo ver komt en ook al snap je er nog niets van laat ik het hier verder bij ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts