Guest Kraus vonBentinck Posted 20 juni 2005 Report Share Posted 20 juni 2005 geen verdere uitleg? Geeft niks, ik ben gewend nergens iets, ergens niets van te begrijpen alle genoemde trappen zijn behoorlijk aan de prijs in ieder geval; de Audio Research (PH5?) is inderdaad volledig buis meen ik en heeft flink gain; het zal dus allemaal wel kunnen maar.... Stel je hebt om op lijnniveau te komen vanuit het signaal in de groef/ het element zo'n dikke 60dB nodig. Als je uitgaat van een redelijke prijs/kwaliteitverhouding dan durf ik best de stelling te verdedigen dat (ook gehoormatig!) je het best af bent door de eerste 10 - 20dB uit het element te halen en de phonopre te beperken tot max 50db, liever eig. nog 40dB. De trend van de laatste jaren naar ultra-low-output (0,15mV) is te extreem/ niet voldoende zinvol. Wat je (misschien) wint aan de ene kant raak je aan de andere kant toch weer kwijt. Deze wijsheid is voor mij gevoelsmatig, of het werkelijk zo is? Ik denk het. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 20 juni 2005 Report Share Posted 20 juni 2005 De trend van de laatste jaren naar ultra-low-output (0,15mV) is te extreem/ niet voldoende zinvol. Wat je (misschien) wint aan de ene kant raak je aan de andere kant toch weer kwijt. Dat ben ik niet met je eens. De trent naar ultra low output is een gevolg, geen doel. Een gevolg van het zoeken naar de best mogelijke oplossing. (ik heb dit dacht ik al eens eerder geschreven) Als je de gehele audioketen bekijkt zijn er een paar punten waar je van fysisch principe veranderd. Dit zijn de allermoeilijkste punten, Het vangen van de luchtdrukverschillen bij de opname (acoustisch > mechanisch > electrisch) het snijden van de matrijzen (electrisch naar mechanisch) het afpelen van de plaat (mechanisch naar electrisch) en het in beweging zetten van de lucht (electrisch > mechanish > acoustisch). Hier treden de grootste problemen op, vervorming etc. Dit is de grootste engeneering uitdaging. Het vergroten of verkleinen van het lectrische signaaltje dat wij als transportmedium van de informatie gebruiken is hierbij vergeleken eenvoudig. Vanuit mechanisch oogpunt kan ik me tot op zekere hoogte voorstellen dat men een element zoveel mogelijk wil minimaliseren, massaloos maken, om de groef optimaal te kunnen volgen, resultaat, kleinere spoeltjes, minder signaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 20 juni 2005 Report Share Posted 20 juni 2005 Een Ace H was hier beter geweest. Een Ace L kan ook met het trafootje. Een M dus niet. Een H!!??? Wat moet ik nou met een H als een M al teveel is? Een L, ok daar kan ik inkomen, maar een H.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 20 juni 2005 Report Share Posted 20 juni 2005 Met een H had je helemaal geen step-up nodig gehad en kon je rechtstreeks naar de phonoingang. Met de L heb je gewoon de step-up nodig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 20 juni 2005 Report Share Posted 20 juni 2005 Met een H had je helemaal geen step-up nodig gehad en kon je rechtstreeks naar de phonoingang.Met de L heb je gewoon de step-up nodig. Beste Kraus, Dat is het probleem juist. Die high-output MC heeft een misaanpassing op de MM-trap en produceerd dan een "duf" geluid. Zo heb ik recentelijk ondervonden... Het nivo is dan w Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 20 juni 2005 Report Share Posted 20 juni 2005 Het is nu warm, te warm om op m'n luisterzolder naar m'n nieuwe draaitafel te luisteren en te warm om in de zon te gaan zitten. Bovendien ben ik alleen thuis (laatste dag gelukkig). Daarom maar een uitgebreid verslag van mijn bezoek gisteren bij Audio Selectief. Precies om 11 uur stapte ik de winkel binnen. Henk was er nog niet, maar MJ-OK hielp me mijn draaitafel alvast op de heilige afstelplaats te zetten. Voor diegen die mijn draaitafel niet kennen, het is een Linn LP12 met Itokk arm en Vahalla voeding. Het ding is gebouwd in 1990. Nadien is er eigenlijk niks aan gewijzigd. Ik heb hem enkele jaren geleden gekocht en sinds die tijd met een Micro Benz MC Gold element gedraaid. Ook is het ding eiegenlijk nooit goed afgesteld en afgeregeld. Ook zitten er nog orginele kabels aan. Het enig afwijkende wat ik heb kunnen vinden is een staafje ferrietkernachtig materiaal wat in het midden op de motor is geplakt. We gaan weer verder.... MJ sluit de draaitafel aan op de Oscilloscoop en zet er een testplaat op. Zo te zien niks mis. Ondertussen komen er klanten in de winkel, dus MJ gaat deze effe helpen. Dan komt Henk binnen. Nadat we kennisgemaakt hebben is ook hij erg benieuwd naar mijn draaitafel. Na nog wat test en uitlijncontroles komt hij tot de volgende conclusie... Het element is een extreem goede MC Gold. Hij spoort n.l. perfect. Zeker wanneer je weet dat de werkelijk naalddruk 1,6 gram was. Een Gold vraagt eigenlijk 2,2 gram. Henk merk wel op dat de arm iets te laag staat. Ik had em n.l. precies waterpas gezet, volgens Henk is iets aflopend naar het element beter. Dan iets merkwaardigs.... Tijdens een test met hoge snijsnelheden blijkt dat de rechterkant wel heel erg onrustig is. De linkerkant is echter perfect. Het sporen van de rechterkant gaat echter wel goed. De hele sinus slingert op en neer. Dit is zelfs voor een Goeroe als Henk helemaal nieuw. Hij zegt echter meteen "dat moet aan het loopwerk liggen". Hij vindt n.l. ook dat het plateau erg laag ligt en weinig vrijheid heeft. Ook kraken de veren een beetje wanneer het plateua beweegt. Dus de bodem eruit en kijken wat er mis is. Er worden twee klossen onder de rand van de draaitafel geplaatst en de vering wordt bijgesteld. Dit is een nauwkeurig klusje, omdat de veren zodanig moeten worden gedraaid dat het plateau de neiging heeft om alleen vertikaal te trillen. Horizontaal schudden is dus uit den bozen. Dan wordt het middenplateau uit het lager getild. Henk merk op dat er een vet in het lager zit die er niet in thuis hoort. Het is een rood vet. Ik ken dit spul als een polymeervet. Hoogwaardige smeereigenschappen bij hoge drukken. Henk vindt het echter niet in een draaitafellagers thuishoren en stelt voor om het te vervangen door Transrotor olie. Hij vult bovendien de ruimte tussen de beide lagerbussen met witte molycote pasta. Wanneer het lager schoon is blijt dit erg weinig slijtage verschijnselen te hebben. M'n draaitafel kan dus nog jaren mee. Dan dient het gekraak nog opgelost te worden. Na wat bewegingen van het plateau blijkt dat dit toch echt aan de wrijving tussen de veren en rubber dempingsringen in de veren zit. Henk stelt voor om en wat teflonvet op te sneren. Dit tast rubber n.l. niet aan en verbeterd zeker het gekraak. Hierna is Henk pas tevreden. Dit is een Linn zoals die hoort te zijn merkt hij op. Zeker wanneer de wow en fluttermeter wordt aangesloten. Van een onrustige meter voor de afstelling het nu nu een perfect stilstaande. Ook de sprootest verloopt nu perfect. helemaal geen onrust meer. Ondertussen zijn we enkele uren verder en is er ondertussen nog koffie en broodjes. Ook de catering is hier perfect verzorgt. Dan moet de New Ace erop. Dit was eigenlijk het doel van m'n reis. Nadat deze m.b.v. testplaten en mallen perfect is afgesteld is Henk pas echt tevreden. Vooral wanneer hij merkt dat deze New Ace zelfs op 1,6 graam nog perfect spoort. Je merkt dat dit afstellen routinewerk voor hem is. Wel blijft hij elke verandering scherp volgen. Routine en vakmanschap dus. Hierna stelt Henk voor om een aantal phonovoortrappen te vergelijken. Erwin is hier ook bij aanwezig. Vergeleken hebben we een Bleunote van ongeveer Link to comment Share on other sites More sharing options...
christobal Posted 20 juni 2005 Report Share Posted 20 juni 2005 Beste Hans Leuk verslag ! Fijn dat je Linn nu technisch weer in orde is Wat me wel opvalt is dat jij de Sphinx zo onderwaardeerde , terwijl Audiopaul er jaren plezier aan heeft beleefd en Henk ( Haudio) het, in zijn prijsklasse, tot een referentie rekent. Vreemd.. maar mischien vind jij het neutrale en open geluid van de Sphinx wel te confonterend, en houd je meer van het wat "belegen"'geluid van de Linn, die nu met de nieuwe Benz wel beter zal gaan presteren... Verder veel succes met je ACE en ik hoop dat je weer optimaal kunt genieten ! Groet Christobal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 20 juni 2005 Report Share Posted 20 juni 2005 Met een H had je helemaal geen step-up nodig gehad en kon je rechtstreeks naar de phonoingang.Met de L heb je gewoon de step-up nodig. Beste Kraus, Dat is het probleem juist. Die high-output MC heeft een misaanpassing op de MM-trap en produceerd dan een "duf" geluid. Zo heb ik recentelijk ondervonden... Het nivo is dan w Link to comment Share on other sites More sharing options...
christobal Posted 20 juni 2005 Report Share Posted 20 juni 2005 Beste Kraus Ik kan het meeste meegaan in jouw verhaal over het (over)waarderen van Low Output elementen. Mijn ervaring is ook dat deze inderdaad nog beter KUNNEN scoren dan andere, maar dan wel een extreem goede Phonotrap vereisen ( en helaas, dus ook een, in verhouding groot geldbedrag ) Anders is het juiste resultaat moeilijk te bereiken en heb je qua element een te hoog nivo i.v.t. de rest van het front end. Het vereist ook enorm veel geduld en vakkennis om deze elementen tot volle glorie te krijgen. Ik vind jouw beslissing om een High Output te nemen erg dapper en vooruitstrevend. Het gaat er natuurlijk wel om , dit voor je EIGEN oren te verwezelijken. Groet uit Loon Christobal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 20 juni 2005 Report Share Posted 20 juni 2005 Met een H had je helemaal geen step-up nodig gehad en kon je rechtstreeks naar de phonoingang.Met de L heb je gewoon de step-up nodig. Beste Kraus, Dat is het probleem juist. Die high-output MC heeft een misaanpassing op de MM-trap en produceerd dan een "duf" geluid. Zo heb ik recentelijk ondervonden... Het nivo is dan w Link to comment Share on other sites More sharing options...
depeter Posted 20 juni 2005 Report Share Posted 20 juni 2005 Een Ace H was hier beter geweest. Een Ace L kan ook met het trafootje. Een M dus niet. Een H!!??? Wat moet ik nou met een H als een M al teveel is? Een L, ok daar kan ik inkomen, maar een H.... Bij mij is van de low de spanning te laag(buizen pre pre simly phono) Heb er ortofoon trafootjes tussen, maar dit is niet echt geweldig. Had achter af beter de mid kunnen nemen, wordt ook geadviseerd door de importeur van unison. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 20 juni 2005 Report Share Posted 20 juni 2005 Ik was niet van plan om de Ace M weg te doen. Die is nl net lekker ingespeeld.Zou ik dat w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 20 juni 2005 Report Share Posted 20 juni 2005 Ik was niet van plan om de Ace M weg te doen. Die is nl net lekker ingespeeld.Zou ik dat w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 20 juni 2005 Report Share Posted 20 juni 2005 Ik was niet van plan om de Ace M weg te doen. Die is nl net lekker ingespeeld.Zou ik dat w Link to comment Share on other sites More sharing options...
depeter Posted 21 juni 2005 Report Share Posted 21 juni 2005 Ik was niet van plan om de Ace M weg te doen. Die is nl net lekker ingespeeld.Zou ik dat w Link to comment Share on other sites More sharing options...
MJ_OK Posted 21 juni 2005 Report Share Posted 21 juni 2005 Ik was niet van plan om de Ace M weg te doen. Die is nl net lekker ingespeeld.Zou ik dat w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 21 juni 2005 Report Share Posted 21 juni 2005 Ik was niet van plan om de Ace M weg te doen. Die is nl net lekker ingespeeld.Zou ik dat w Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 21 juni 2005 Author Report Share Posted 21 juni 2005 leuk verhaal Hans, en ook leuk dat er nog mensen zijn met technisch inzicht in de audiobranche eindelijk een lekker tweaken in het HOORBARE gedeelte van de audio. pure mechanica zo'n draaitafel. kun je tenminste zien, aanraken meten, en lekker aan prutsen. en als je klaar bent hoor je tenminste wat je gedaan hebt. Weer die discussie over wat jij wel en niet hoort.... Verschillen met speaker en element wijzigingen zijn inderdaad beter hoorbaar dan kabels e.d. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 21 juni 2005 Author Report Share Posted 21 juni 2005 Ik was niet van plan om de Ace M weg te doen. Die is nl net lekker ingespeeld.Zou ik dat w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 21 juni 2005 Report Share Posted 21 juni 2005 Nou, de Holfi is waarschijnlijk "in de aanbieding" (waarom weet ik er meer van ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 21 juni 2005 Report Share Posted 21 juni 2005 Nou, de Holfi is waarschijnlijk "in de aanbieding" (waarom weet ik er meer van ) Ha die Sodejuu, Omdat jij een fiets hebt. En ook omdat jou fiets met een bel is uitgerust. O ja met die bel kun je natuurlijk bellen. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 21 juni 2005 Report Share Posted 21 juni 2005 Nou, de Holfi is waarschijnlijk "in de aanbieding" (waarom weet ik er meer van ) Ha die Sodejuu, Omdat jij een fiets hebt. En ook omdat jou fiets met een bel is uitgerust. O ja met die bel kun je natuurlijk bellen. MvG, Haudio Mogen hier ondertitels bij want ik snap er weer helemaal niks van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 21 juni 2005 Report Share Posted 21 juni 2005 Nou, de Holfi is waarschijnlijk "in de aanbieding" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 21 juni 2005 Report Share Posted 21 juni 2005 Nou, de Holfi is waarschijnlijk "in de aanbieding" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 21 juni 2005 Report Share Posted 21 juni 2005 Ik hoor leuke dingen over de EAR Yoshino EAR834P......... De EAR is zeer muzikaal, heeft "rocK"en "groove" en een volle klank; klinkt ook upfront met een mooie holografische tekening; iets geprononceerd in het laag en ten opzichte van de echt dure trappen iets minder oplossend vermogen. Het laatste wat je van een EAR kunt zeggen is dat hij steriel klinkt. Voor het geld een hele goede keus maar wel kritisch ten opzichte van de ingangsspanning alhoewel er natuurlijk verschillende uitvoeringen van zijn. Het apparaat schijnt supersimpel van opzet te zijn en via vinyl-engine is er een speciale pagina gewijd aan modificaties voor de EAR te vinden. Interessante trap om eens te beluisteren in de eigen set-up. Niet zomaar overslaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts