Jump to content

D

WanFie
 Share

Recommended Posts

It's the thought that counts.

Bedankt alvast. Als de wachttijd inderdaad richting de 3 maanden gaat dan zou dat wellicht een hele mooie oplossing zijn.

Enno :)

En daarbij wordt er momenteel toch niet veel geluisterd vanwege de warmte en het lekkere terrasweer. De snaar is overigens sinds enkele dagen verwijderd en ligt opgeborgen, gedompeld in talkpoeder en verpakt in een stukje aluminiumfolie op een donkere en koele plek.

Vorig jaar lag de snaar na de hittegolf van juli keurig in twee

Ik hoop dat de levertijd voor mijn lager korter zijn dan voor de M-Drive. Zou aan de ene kant moeten aangezien er nu een verhoogde aandacht/vraag is voor M-Drive en minder aandacht voor de "gewone" lagers. Aan de andere kant, M-Drive is nu hot, produktiecapaciteit is begrensd, dus ga je de dingen maken waar je op dat moment belang bij hebt.

Korte versie: je weet het niet.....

We wachten wel af. Er zijn ergere dingen. Maar x maanden zonder vinyl, slik....

Gelukkig net een SACD-speler, ook leuk!

Enno :)

Guest Kraus vonBentinck
Dat namen gedoe is maar verwarrend, het dinggetje komt uit de Statement serie en heet Master en de behuizing is van hout. Het is een Moving Iron ipv een MM, MC achtig dus. De spoeltjes hebben draden die dik genoeg zijn om tankers mee af te meren.

Specs:

Grado Statement Master

Output: .5 mV

Cartridge Type: Moving Iron

Frequency Response: 10-60

Channel Separation at 1KHz:  40

Imput Load:  47K

Recommended Tracking Force  1.5

Stylus Type  E

Inductance  2mH

Resistance  2

Compliance CUs  20

Weight  6.5

GRADO-Master.GIF

Dan zou het deze moeten zijn. Interessant element. Wil ik ook graag weten wat voor phonotrap daarbij gebruikt wordt :D

Begrijp ik dat Audiopaul voor zijn Leonardo naar Duitsland afreist voor M-drive en plateau? Dat zou helemaal wat zijn. Lijkt me trouwens ook voor JR wel interessant want ik denk dat met al die aanpassingen de Leonardo tot aan de uiterste grens ("the final frontier :D:confused: ) is gebracht en dat er op de wereld geen tweede van is.

Ik denk ook dat de combinatie Transrotor/Jan Allaerts een typische Nederlands-Belgische specialiteit is die in Duitsland minder vaak voorkomt.

Aan Ruud de felicitaities voor de verovering van de VPI/Graham; een paar mooie foto's? Ben wel geintrigeerd door de operatie die nodig is om het element te monteren, daar kan ik me niet zoveel bij voorstellen.

Ik meende te begrijpen dat er bij de VPI ook de SDS voeding zit en dat er ook nog meer upgrades zijn aangebracht? Ben altijd nieuwsgierig.

Wel jammer dat gisteravond niet is doorgegaan maar gezien de ervaringen bij Haudio in de winkel en de temperatuurslag in Den Bosch toch de enig mogelijke beslissing. Ik had drie grote pakken (draaitafel + 2 x phonotrap klaar staan voor de kofferbak maar durfde het transport in de bloedhete kofferbak gisteren niet aan.

Begrijp ik dat Audiopaul voor zijn Leonardo naar Duitsland afreist voor M-drive en plateau? Dat zou helemaal wat zijn. Lijkt me trouwens ook voor JR wel interessant want ik denk dat met al die aanpassingen de Leonardo tot aan de uiterste grens ("the final frontier :D:confused: ) is gebracht en dat er op de wereld geen tweede van is.

Ik denk ook dat de combinatie Transrotor/Jan Allaerts een typische Nederlands-Belgische specialiteit is die in Duitsland minder vaak voorkomt.

Dit is inderdaad de bedoeling. Er is uitnodiging mijn kant op gekomen, maar nog geen concrete afspraak gemaakt. Je leest er t.z.t. nog wel het fijne van. ;)

Guest Kraus vonBentinck
Je leest er t.z.t. nog wel het fijne van. 

Dat hoop ik van harte want je kunt lullen wat je wilt maar dit is nou juist waarom Transrotor toch een bijzonder merk is. Het gaat niet bij elke dozenschuiver over de toonbank, het is geen anoniem ding van e.o.a. ontwerpafdeling maar een uitgebroed apparaat van

Heel benieuwd wat JR van de granieten doppio gaat vinden.

Beste Kraus, die vindt hij supermooi. Ik heb 'm in Sneek ontmoet in 2001 en hem foto's van de Leonardo Doppio laten zien.

Hij heeft kennelijk een goed geheugen voor gezichten, want in 2003 was ik op de IFA in Berlijn en herkende hij me meteen. Ook is hij op de hoogte van het bestaan van mijn website.

JR is iemand met een enorme, meer dan 30-jarige, ervaring op het gebied van draaitafelontwerpen en is ook niet te beroerd om er veel over te vertellen. Dat liet hij destijds in Sneek wel merken en later in Berlijn weer.

Je zult vast begrijpen dat ik me nu al op dat ritje zit te verheugen, wordt vervolgd ....

GRADO-Master.GIF

Dan zou het deze moeten zijn. Interessant element. Wil ik ook graag weten wat voor phonotrap daarbij gebruikt wordt :D

Plaatje lijkt er aardig op, vv is een Graaf WFB Two, torren phonotrapje en buizen lijn trap. Momenteel ingesteld op high gain en 47k, ondanks het "voorschrift" van Grado wil ik dat laatste nog eens aanpassen naar 1000 Ohm.

• 4 weeks later...

GRADO-Master.GIF

Plaatje lijkt er aardig op, ....

Voor wat het waard is, het dingetje wordt in de laatste LP (5/2005) zeer positief getest.

Wat ook leuk is om te zien, is dat de prijs in Duitsland nu eens hoger ligt dan hier :)

GRADO-Master.GIF

Plaatje lijkt er aardig op, vv is een Graaf WFB Two, torren phonotrapje en buizen lijn trap. Momenteel ingesteld op high gain en 47k, ondanks het "voorschrift" van Grado wil ik dat laatste nog eens aanpassen naar 1000 Ohm.

1000 ohm???? toch gewoon 47.000 ohm. tis geen mc element die zicht beter of slechter voelt bij een andere afsluitweerstand, of heb ik het nu fout.

robin

Elk element heeft zijn specifieke afsluitimpedantie. Een Benz MC ziet ook liever 1000Ω ipv 100. 47kΩ is dan weer net teveel. En er zijn MM's die ook liever een wat lagere impedantie zien dan die alom bekende 47kΩ.

1000 ohm???? toch gewoon 47.000 ohm. tis geen mc element die zicht beter of slechter voelt bij een andere afsluitweerstand, of heb ik het nu fout.

robin

Het is ook geen gewone MM! De zelfinductie en spoelweerstand zijn uitzonderlijk laag voor een MM, de uitgangsspanning is dat ook trouwens. Overigens is het eigenlijk ook geen MM maar een "variable reluctance" element net als de Ortofon OM elementen.

;)

Het is ook geen gewone MM! De zelfinductie en spoelweerstand zijn uitzonderlijk laag voor een MM, de uitgangsspanning is dat ook trouwens. Overigens is het eigenlijk ook geen MM maar een "variable reluctance" element net als de Ortofon OM elementen.

Inderdaad, het is geen MM, net zo min als een MC. De magneten en spoelen zijn statisch. Binnen het magneetveld wiebelt een plaatje ijzer heen en weer, aangedreven door de naald.

De uitgangsimpedantie ligt bij 0.2 ohm, reden genoeg om eens een andere ingangsimpedantie te proberen. Daarnaast is het vaak wel zo dat phonoversterkers "an sich" bij 47K "het beste klinken" om de simpele reden dat men bij deze instelling vaak de kortste signaalweg heeft.

Inderdaad, het is geen MM, net zo min als een MC. De magneten en spoelen zijn statisch. Binnen het magneetveld wiebelt een plaatje ijzer heen en weer, aangedreven door de naald.

De uitgangsimpedantie ligt bij 0.2 ohm, reden genoeg om eens een andere ingangsimpedantie te proberen. Daarnaast is het vaak wel zo dat phonoversterkers "an sich" bij 47K "het beste klinken" om de simpele reden dat men bij deze instelling vaak de kortste signaalweg heeft.

dus welke afsluitweerstand wordt er nu gekozen dan? dat wordt lastig als je bijvoorbeeld een phonopre hebt met maar 2 standen. en inderdaad 47.000 klinkt meestal gewoon het mooiste. waarom een andere afsluitweerstand klinkt de grado niet goed?

oke een benz vindt een afsluitweerstand van 1000 ohm het lekkerste, dat heb ik zelf ook ondervonden. Dat wordt door verscheidene freaks ook geprefereerd, echter is de ideale waarde voor de grado ook bekend?

robin

dus welke afsluitweerstand wordt er nu gekozen dan? dat wordt lastig als je bijvoorbeeld een phonopre hebt met maar 2 standen. en inderdaad 47.000 klinkt meestal gewoon het mooiste. waarom een andere afsluitweerstand klinkt de grado niet goed?

Ik draai nu met 47K, het klinkt uitstekend, en heb drie mogelijke instellingen. Het is gewoon een kwestie van eens rustig uitproberen en kijken of e.a. te maximaliseren is en als het resultaat is dat 47K het optimum is dan heb ik daar zeker vrede mee.

• 2 weeks later...
....... ik heb het technisch inzicht van een Teletubbie. Wow en flutter van 0,4-0,6% (of was het nu 0,04 en 0,06%?) een goede tracking op 100 mu, het zal wel, zegt mij niets maar Haudio was tevreden met de meetwaarden.

Hoi Enno,

Behalve dat jij ook uit Almere komt hebben we dus nog een overeenkomst :D

Uiteindelijk gaat het erom wat je het mooist vind klinken.

Leuk verhaal en gefeliciteerd met de verbetering. Je zult je de komende tijd dus niet vervelen en lekker genieten.

Groet,

Gerald