Guest Hubertinus Posted 19 juni 2005 Report Share Posted 19 juni 2005 Wat is eigenlijk de zin van verzilverde luidsprekerkabels? Of kabels waarin 2 of drie verschillende metalen gevlochten zijn, dus niet een legering, maar echt gevlochten of getwist. Al die metalen geleiden toch op een verschillende manier? Iets in mij zegt dat kabels van een materiaal zinvoller zijn. Wie kan er wat zinnigs over vertellen? Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 19 juni 2005 Report Share Posted 19 juni 2005 de theoretische rechtvaardiging kan ik je niet vertellen, alleen dat ik de CS122 van Van den Hul een keer probeerde. verzilverd koper. weekje inspelen om je niet vergissen in de klank, en toen snel weer afgevoerd. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 19 juni 2005 Report Share Posted 19 juni 2005 weg met dat zilver. ook mijn keus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 19 juni 2005 Report Share Posted 19 juni 2005 weg met dat zilver.ook mijn keus. Dit is wel erg kort door de bocht Ik ben het met je eens dat je geen zilver over koper moet doen. Gescheiden koper en zilver aders zou eventueel nog kunnen. Ik ben geen fan van die bi-metaal kabels. Ze klinken vaak gestresst. Een zuiver koper of zuiver zilver kabel zal niet gouw gestresst klinken, mits 't metaal goed verwerkt is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 19 juni 2005 Report Share Posted 19 juni 2005 Dit topic zal wel veel onzinnige reacties opleveren. De Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 19 juni 2005 Report Share Posted 19 juni 2005 Ik heb op zich niks tegen verzilverde kabels. Over 't algemeen geven ze 't hoog iets meer helder/sprankelend weer, maar soms kan dat ook nadelig zijn, waardoor 't TE fel/schel word. de theoretische rechtvaardiging kan ik je niet vertellen, alleen dat ik de CS122 van Van den Hul een keer probeerde. verzilverd koper. weekje inspelen om je niet vergissen in de klank, en toen snel weer afgevoerd Ik ben zelf ook absoluut geen fan van de CS122, maar waarom vond jij 'm tegenvallen, Rob ? De CS122 heeft namelijk niet zozeer een klankkarakter die vrij kenmerkend is voor verzilverde kabels. De CS122 vind ik namelijk veel te donker/terughoudend in 't hoog. (en te wollig/aangedikt in 't laag) Op dit moment gebruik ik een set van 2x5 meter Van den Hul 'Clearwater' Het is de goedkoopste en ik had 'm al jaren in de kast liggen, vandaar eigenlijk. En toch vind ik die beter dan de CS122. Hij klinkt zeer open en gedetailleerd, maar benadrukt wel 't hoog waardoor 't af en toe iets TE is... Vooral in sets met buizenversterkers zie je vaak dat men verzilverde kabels gebruikt. Wellicht dat dat ook beter/mooier combineert met de, over 't algemeen rustiger/smoother hoogweergave. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 19 juni 2005 Report Share Posted 19 juni 2005 Ik heb, zoals bijna iedereen, ook eens met de CS-122 gespeeld. De eerste indruk dit snoer geeft, tov de standaard Oehlbach, Monitor PC, Visaton etc kabel is dat hij alles beter doet. Die eerste indruk geeft je vertrouwen, maar na verloop van tijd hoor je dat de CS-122 teveel doet. Rommelig aangedikt laag en scherp hoog (bij metal dome tweeters) zijn kenmerkend. De Clearwater doet dit ook allemaal, maar allemaal een stuk gematigder. Ik verkies ook de Clearwater boven de CS-122 en de D-352. De magnum is dan toch net iets beter, maar die is voor een tweelingsnoer toch behoorlijk aan de prijs en ook die is niet exact qua afbeelding. Een Translator Green Link had van dit alles minder last en dat is ook een verzilverde koper kabel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 19 juni 2005 Report Share Posted 19 juni 2005 Grappig is wel dat zoveel kabelfabrikanten op de markt zijn of komen met verzilverd koper. Wellicht omdat het wel aardig staat in de folder? Of zijn er toch verschillende manieren van verzilveren? Dat CS-122 scherp klinkt hoor je steeds weer, maar hoe zit het met die honderden andere kabels? Bv deze Chord ( http://www.hifi.nl/recensies.php?id=2328 ) OFC koper met zilver coating (is dat iets anders dan verzilverd) laten Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
reMC Posted 19 juni 2005 Report Share Posted 19 juni 2005 Zilver heeft naar mijn idee duidelijk andere eigenschappen dan koper. Koper klinkt wat natuurlijker, is vaak wat rijker van klank. Het laag van zilver is wat donkerder maar het hele frequentiespectrum biedt wel wat meer openheid, tegelijkertijd neigt zilver vaak naar scherpte en uiteenvallende noten (in het hoog). Voor veel kabels gaan deze eigenschappen wel op denk ik MAAR in een goede uitvoering kan ook zilver extreem goed klinken! Sterker nog, op het allerhoogste niveau heb ik liever zilver dan koper Met verschillende soorten metaal in een kabel heb ik nog geen goede ervaringen gehad. Datzelfde geldt voor 'goud' en zilver in RCA-pluggen en speakerterminals. Zie je best vaak maar 'klinkt' niet echt als je het mij vraagt..gewoon weer een extra overgang! Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 20 juni 2005 Report Share Posted 20 juni 2005 op de vraag naar mijn ervaring met de CS122: rommelig laag, geen diepte, matige focus, stress, waterig hoog, neuzelig, erg snel luistermoe. maar eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik ook wel eens commentaar heb gezien dat iemand de CS122 erg fijn vond. het zal een kwestie van matchen zijn. Die Chord die genoemd werd mag ik binnenkort even proeven. ik zal mijn ervaring hier optiepelen. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Soundwave Posted 20 juni 2005 Report Share Posted 20 juni 2005 Alleen zilver voor mij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robbert Posted 20 juni 2005 Report Share Posted 20 juni 2005 Met een grote boog om die kabels van v.d. Hul heenlopen. Als je tenminste van muziek houdt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 20 juni 2005 Report Share Posted 20 juni 2005 Grappig al die commentaren op zo'n kabel. Toevallig heb ik hem ook maar herken de kritiek niet. Zou het dan toch aan andere of meer dingen kunnen liggen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jaapiekrekel Posted 20 juni 2005 Report Share Posted 20 juni 2005 Die Chord die genoemd werd mag ik binnenkort even proeven. ik zal mijn ervaring hier optiepelen. Ga je hem in combi met de Chord interlink uitproberen ? Groet, JkR Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 20 juni 2005 Report Share Posted 20 juni 2005 ik gebruik als interlink bron-vv overal de VdH First Ultimate. dat bevalt goed. Ik probeer alleen de Chord luidsprekerkabels. als ik meer verander weet ik niet waar ik naar zit te luisteren. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 20 juni 2005 Report Share Posted 20 juni 2005 Of zijn er toch verschillende manieren van verzilveren? Ja. Electrochemisch, 'mechanisch' en 'sputteren/opdampen'. De eerste variant 'wil je niet hebben', omdat er veel chemie aan te pas komt die de nodige invloed op de metalen kan hebben en omdat het kontakt tussen de metalen niet optimaal is. Sputteren lijkt me geen zinvol procedee voor het maken van kabels en ben ook nog niet tegen gekomen. Mechanische procedees, b.v. co-extrusie, wordt over het algemeen als meest aanbevelenswaardig gezien. 'k heb jaren lang met een verzilverde speakerkabel (witte mantel) van Translator gespeeld. Ben later overgestapt naar massief zilver van Homegrown Audio Ben eigenlijk over beiden zeer tevreden, het is niet echt mogelijk beiden alleen op het aspect koper/zilver versus zilver te vergelijken omdat de construkties compleet anders zijn. Mijn gevoel zegt me dat het verschil voor het grootse deel door het vlechten komt en minder door het materiaal. De meest exotisch kabel die ik ben tegengekomen was een aziatisch produkt. Het was een dunwandige relatief harde kunststof buis, die men normaal als mantel gebruikt echter nu was de buitenzijde van die buis voorzien van een laag zilver. Duidelijk het product van een skineffectfanaat. Helaas kan ik geen referentie meer van dit product op het net vinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 20 juni 2005 Report Share Posted 20 juni 2005 Dit topic zal wel veel onzinnige reacties opleveren. De Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 20 juni 2005 Report Share Posted 20 juni 2005 Met een grote boog om die kabels van v.d. Hul heenlopen. Als je tenminste van muziek houdt... mijn idee Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 21 juni 2005 Report Share Posted 21 juni 2005 Met een grote boog om die kabels van v.d. Hul heenlopen. Als je tenminste van muziek houdt... mijn idee Tjonge, als je dat allemaal zo leest, begrijp je niet dat dat kabelbedrijf nog steeds bestaat. Maar waarom al dat geneuzel over wel of geen zilver? Ook ik heb verschillende l.s. kabels beluisterd en ben tenslotte tot een keuze gekomen, waar ik tot op de dag van vandaag nog geen milliseconde spijt van heb gehad. Deze kabel, de ''ANALYSIS PLUS OVAL 9'' laat alles, maar dan ook alles wat ik tot nu heb mogen beluisteren ver achter zich. Maar ja, wie ben ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 21 juni 2005 Report Share Posted 21 juni 2005 Maar ja, wie ben ik. Een gelukkig mens , nee dan ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 21 juni 2005 Report Share Posted 21 juni 2005 Met een grote boog om die kabels van v.d. Hul heenlopen. Als je tenminste van muziek houdt... mijn idee Tjonge, als je dat allemaal zo leest, begrijp je niet dat dat kabelbedrijf nog steeds bestaat. het is volgens mij ook een hoop gel*l smaken verschillen en dat mag ook , maar ik heb zelf luidsprekerkabel vd Hul Magnum Hybrid en interlink D102mk3 Hybrid en die bevallen erg goed. Ik heb zelf Oehlbach en Monster kabels gehad, maar ik vond die toch aanmerkelijk minder klinken. Beter zal het best wel kunnen maar daar moet je dan waarschijnlijk erg diep voor in de buidel tasten. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 21 juni 2005 Members Report Share Posted 21 juni 2005 Zoveel smaken als er zijn , zoveel soorten speakerkabel is er in de handel te verkrijgen. Wat moet je er op een gegeven moment nog mee. Vroeger op mijn Infinity RS Gamma gebruikte ik vd Hul Magnum , en vond dat er niets beters was. Na mijn overstap naar B&W matrix 801 MK III was dit ineens niets meer , en werd het na veel omzwervingen een Audioquest Hyperlitz. Toen kwamen de mini -monitoren in het zicht , en daar gingen we weer. Toen moest het Siltech worden. Nu ik echter met enorme Tannoy- monitoren speel , werd het een nog groter drama. Van alles geprobeerd , maar nooit je van het...totdat ik op zolder bij een maatje van me opliep tegen een soort telefoonkabeltje van MIT (hebben ze dus ook ooit gemaakt) geen kastjes ertussen , alleen maar 2 dunne koperdraadjes . Dit bleek dus de gouden greep te zijn in mijn huidige situatie... Wat ik hiermee aan wil geven , is dat hoe mooi een kabel ook kan zijn , en wat voor fantastische theorieen er ook aan de grondslag kunnen liggen , een kleine mismatch is al voldoende om het effect van zo'n kabel om zeep te helpen. Ook heb ik vaak het idee , dat er pas een maximaal rendement uit een kabelfilosofie komt , als de gehele set is voorzien van dit consept. De persoon waar mijn MIT Zap 3 telefoonkabeltje vandaan komt , is van voor tot achter voorzien van referentiekabels van deze producent. Dat heeft in zijn totaliteit meer gekost als de set , en die is toch ook niet bepaald kinderachtig... Maar...waar ben je dan nog mee bezig Aldoende heb ik echter wel geleerd , dat er voor iedere situatie wel een oplossing is te vinden , het kan soms alleen wel even duren , voordat je zover bent. Kreten als ....moet je snel aan voorbij lopen vind ik dan ook ietwat kort door de bocht. In andere situaties zou dit juist DE kabel kunnen zijn... Het komt dus zoals altijd weer neer op luisteren , luisteren , en nog eens luisteren... Groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 21 juni 2005 Report Share Posted 21 juni 2005 Zoveel smaken als er zijn , zoveel soorten speakerkabel is er in de handel te verkrijgen. Wat moet je er op een gegeven moment nog mee. Vroeger op mijn Infinity RS Gamma gebruikte ik vd Hul Magnum , en vond dat er niets beters was. Na mijn overstap naar B&W matrix 801 MK III was dit ineens niets meer , en werd het na veel omzwervingen een Audioquest Hyperlitz. Toen kwamen de mini -monitoren in het zicht , en daar gingen we weer. Toen moest het Siltech worden. Nu ik echter met enorme Tannoy- monitoren speel , werd het een nog groter drama. Van alles geprobeerd , maar nooit je van het...totdat ik op zolder bij een maatje van me opliep tegen een soort telefoonkabeltje van MIT (hebben ze dus ook ooit gemaakt) geen kastjes ertussen , alleen maar 2 dunne koperdraadjes . Dit bleek dus de gouden greep te zijn in mijn huidige situatie... Wat ik hiermee aan wil geven , is dat hoe mooi een kabel ook kan zijn , en wat voor fantastische theorieen er ook aan de grondslag kunnen liggen , een kleine mismatch is al voldoende om het effect van zo'n kabel om zeep te helpen. Ook heb ik vaak het idee , dat er pas een maximaal rendement uit een kabelfilosofie komt , als de gehele set is voorzien van dit consept. De persoon waar mijn MIT Zap 3 telefoonkabeltje vandaan komt , is van voor tot achter voorzien van referentiekabels van deze producent. Dat heeft in zijn totaliteit meer gekost als de set , en die is toch ook niet bepaald kinderachtig... Maar...waar ben je dan nog mee bezig Aldoende heb ik echter wel geleerd , dat er voor iedere situatie wel een oplossing is te vinden , het kan soms alleen wel even duren , voordat je zover bent. Kreten als ....moet je snel aan voorbij lopen vind ik dan ook ietwat kort door de bocht. In andere situaties zou dit juist DE kabel kunnen zijn... Het komt dus zoals altijd weer neer op luisteren , luisteren , en nog eens luisteren... Groet Wat , denk je van : lezen,lezen,lezen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 21 juni 2005 Members Report Share Posted 21 juni 2005 (.......) Wat ik hiermee aan wil geven , is dat hoe mooi een kabel ook kan zijn , en wat voor fantastische theorieen er ook aan de grondslag kunnen liggen , een kleine mismatch is al voldoende om het effect van zo'n kabel om zeep te helpen. (.....) En dit stukje gemakshalve maar overgeslagen ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tijn Posted 21 juni 2005 Report Share Posted 21 juni 2005 Je kunt niet in het algemeen stellen dat V/d Hul slechte kabels maakt. Het hangt van veel factoren af. Zelf was ik ook nooit zo gecharmeerd van dit merk. Totdat ik ineens een hele goedkope interlink van dit merk ( ben t type vergeten ) heb beluisterd. Deze kon zich meten met veel duurdere concurrenten. De kabel of interlink, moet maar net matchen met de rest van de set. Het is ook niet eerlijk om een fabrikant gelijk af te kraken, wanneer 1 of 2 kabels zijn beluisterd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts