Jump to content

Inspelen....

Recommended Posts

Ik heb me dus toch bedacht...

Ik was eerst van plan om een recentie te schrijven wanneer dit element goed is ingespeeld was.

Nu denk ik dat het ook best leuk is om te proberen ook het verloop van het inspelen te volgen.

Ik vul dit dan telkens op deze eerste pagina aan, hierdoor ontstaat (hopelijk) een duidelijk verhaal.

18-06-2005: (na ca 1 uur)

Het element is door Henk Niemeijer van Audio Selectief gemonteerd. Hem viel op dat dit element al met een naaldkracht van 1,6 gram goed de groef volgt (spoort). Hij merkte daarbij op dat het handgemaakte producten zijn die wel wat spreiding kunnen hebben.

19-06-2005: (na ca 4 uur)

In de morgen toch heel kort naar dit element geluisterd. Mijn set staat n.l. op zolder en de temperatuur laat niet toe dat je daar uitgebreidt gaat zitten luisteren. In de morgen lukte dit nog. De temperatuur was toch al 28 grd C. Te warm eigenlijk want BM geeft aan dat 23 grd C optimaal is.

Toch valt het me alles mee. In eerste instantie ongeveer een half uur klinkt het element tamelijk bruin en met relatief weinig hoog. Op valt, dat vooral stemmen extreem mooi worden weergegeven. Herman van Veen staat bij mij op zolder zeg maar.... :huh:

Na dat halve uur komt er al wat verandering. Het hoog wordt iets briljanter, maar is nog duidelijk zachter dan bij de MC gold. Hierna stop ik er mee.

's-avonds toch maar weer de hitte getrotseerd en gaan luisteren. De temperatuur is inmiddels weer gezakt tot dezelfde 28 grd C. Dit is het moment waarop ik besluit om toch maar dit verhaal te gaan schrijven.

De klank is bij de eerste platen al zoveel beter dan wat ik gewend was dat ik dacht.... "ik hoop dat er niks meer veranderd". Helaas kun je dat met inspelen niet te regelen. Je bent nu geheel overgeleverd aan de grillen van de fabrikant.

De muziek staat prachtig afgebeeld in een enorm natuurlijke klankrijkdom voor ons (m'n broer was er ook bij). Wat we ook draaide alles klonk even fantastisch. Mocht dit komen door het geluk van de nieuwe aanwinst, dan is het zelfs de moeite om af en toe je op deze manier te verwennen.

Wel veranderd er in de loop van de avond nog wat. Langzamerhand werd de klank n.l. steeds dynamischer. Was dit in het begin nog redelijk rustig, nu spettert het uit de speakers. Wel vinden we beiden dat het wel wat vloeiender mag. Mischien dat het aan de gekozen muziek ligt (ook enkele digiloog platen), maar alles klinkt nogal kortaf (droog..??). Misschien dat ik er aan moet wennen, of dat dit komt door een niet ingespeeld element... ik weet het niet.

Wel is er een enorm meeslepend karakter te horen. Je kunt je voet niet stil houden en je wordt heel erg geboeid door de muziek.

Ik mag hopen dat de ontwikkelingen de goede kant op gaan. Nu weet ik wat Henk bedoeld met zijn verhaal betreffende de potentie van dit element.

21-05-2005 (na ca 6uur)

ondanks de warmte nog twee uur geluisterd (De temperatuur was ca 27 grd.C).

Muziek van Flairck komt prachtig uit de speakers, alle trommels en percussieinstrumenten zijn heel goed te volgen. Van het korte uitklinken heb ik niks meer gehoord. Waarschijnlijk ligt dit toch aan de eerder gedraaide opnamen. Ook nog muziek van Bruce Springsteen (the river) gedraaid. Dit klinkt toch wel heel veel minder. Weinig aanstekelijk en saai opgenomen. Dus snel eraf die plaat. Ik zal die plaat over enkele weken nog 'ns draaien. Misschien is het dan beter. Aznavour gaat al veel beter. Stemmen blijven heel mooi. Ik vindt dit wel een heel belangrijke eigenschap.

Maar dan.... is er wat veranderd.....??? Ik kan het niet zeggen. :confused: . En (t

Guest Kraus vonBentinck

Wat 'n thriller!!!

Of is het science fiction? Het doet me denken aan een boek/film van een astronaut die ergens diep in de ruimte met ijzeren discipline zijn rapport schrijft in de onzekerheid of het ooit onder 's mensen ogen zal komen.

Ik zit nagelbijtend achter het scherm te wachten op het vervolg.

Je hebt talent Hans!

Dit is de mooiste:

Wat we ook draaiden alles klonk even fantastisch. Mocht dit komen door het geluk van de nieuwe aanwinst, dan is het zelfs de moeite om af en toe je op deze manier te verwennen.

Volgens mij hoef je je overigens weinig zorgen te maken: slechter zal een element nooit gaan klinken door inspelen en omgekeerd geldt naar mijn bescheiden mening ook dat als het in het begin qua karakter niet goed klinkt dan wordt het ook na inspelen niet veel beter.

Ongetwijfeld zal de "grote beurt" zoals het smeren van het lager, de nieuwe instelling van de arm ook allemaal bijdragen aan de goede ervaringen tot nu toe.

Op naar Hoofdstuk II van "The Thriller in the Attic" :D

Wat 'n thriller!!!

Of is het science fiction? Het doet me denken aan een boek/film van een astronaut die ergens diep in de ruimte met ijzeren discipline zijn rapport schrijft in de onzekerheid of het ooit onder 's mensen ogen zal komen.

Je hebt talent Hans!

Dit is de mooiste:

Wat we ook draaiden alles klonk even fantastisch. Mocht dit komen door het geluk van de nieuwe aanwinst, dan is het zelfs de moeite om af en toe je op deze manier te verwennen.

Volgens mij hoef je je overigens weinig zorgen te maken: slechter zal een element nooit gaan klinken door inspelen en omgekeerd geldt naar mijn bescheiden mening ook dat als het in het begin qua karakter niet goed klinkt dan wordt het ook na inspelen niet veel beter.

Ongetwijfeld zal de "grote beurt" zoals het smeren van het lager, de nieuwe instelling van de arm ook allemaal bijdragen aan de goede ervaringen tot nu toe.

Jij kan er anders ook wat van, Kraus. :rolleyes::D

Wat 'n thriller!!!

Je hebt talent Hans!

Dit is de mooiste:

Jij kan er anders ook wat van, Kraus. :rolleyes::D

:D:D

Dit is de mooiste:

Ik deed het erom.... :rolleyes:

Guest Kraus vonBentinck

Ik meen het oprecht, hoor; ik vind het meeslepend, goedgeschreven en het smaakt naar meer. Dat inspelen klopt echt wel, alleen verhalen van 200 uur een element inspelen of zelfs het plateau, de kabels etc. en voordien geen zinnige uitspraken kunnen doen, dat komt mij wat overdreven voor.

Op dit moment zijn er elders zelfs al vragen opgeworpen over de klankverschillen tussen houten en metalen pucks. Een beetje nuchterheid af en toe kan geen kwaad.

Die gequote opmerking is volgens mij "Des Pudels Kern" (of zoiets); het is toch ook leuk om af en toe iets nieuws te kopen, de AS behandeling te ondergaan en achteraf na te genieten? Dat is van grotere invloed dan een ebbenhouten volumeknop. ;)

Een mooiere titel zou trouwens wel zijn "The Case of the Ace in the Attic" (vrij naar Earle Stanley Gardner" (of "The Case of the See-Through Cartridge - John D Macdonald)

Ik meen het oprecht, hoor; ik vind het meeslepend, goedgeschreven en het smaakt naar meer. Dat inspelen klopt echt wel, alleen verhalen van 200 uur een element inspelen of zelfs het plateau, de kabels etc. en voordien geen zinnige uitspraken kunnen doen, dat komt mij wat overdreven voor.

Op dit moment zijn er elders zelfs al vragen opgeworpen over de klankverschillen tussen houten en metalen pucks. Een beetje nuchterheid af en toe kan geen kwaad.

Die gequote opmerking is volgens mij "Des Pudels Kern" (of zoiets); het is toch ook leuk om af en toe iets nieuws te kopen, de AS behandeling te ondergaan en achteraf na te genieten? Dat is van grotere invloed dan een ebbenhouten volumeknop. ;)

Een mooiere titel zou trouwens wel zijn "The Case of the Ace in the Attic" (vrij naar Earle Stanley Gardner" (of "The Case of the See-Through Cartridge - Dashiel Hammet)

Hallo Kraus,

Een kritische houding is volkomen terecht. Dat maakt deze 'inspeel'-case over de BM-Ace en de parallel lopende case over de AT-OC9 juist interessant. Wellicht is niet elk apparaat er even gevoelig voor, maar mijn ervaring met de OC9 is dat deze de tijd moet krijgen. :)

Een mooiere titel zou trouwens wel zijn "The Case of the Ace in the Attic" (vrij naar Earle Stanley Gardner" (of "The Case of the See-Through Cartridge - Dashiel Hammet)

Inspelen van een plateau prima, dat lijkt me niet zinnig, maar de andere zaken brengen wel degelijk verschillen teweeg. Wat echter wel mijn ervaring is, is dat het vanaf het begin af aan moet klinken. Bepaalde aspecten kunnen gaande het spelen verbeteren of veranderen, want inspelen hoeft niet altijd een verbetering te betekenen.

Natuurlijk kan een element minder gaan klinken als hij raakt ingespeeld.

Dit hoeft niet door het element komen.

als je een set heb die wat de nadruk op het hoog legt, en je elemen word in het hoog ook wat opener, dan kan het hoog toch wel wat teveel worden.

Frits

Guest Kraus vonBentinck

Maar dan kun je zeggen dat het element niet in je set past; het element gaat niet slechter spelen.

Ik ben eerlijk gezegd heel benieuwd naar de verdere bevindingen van Hans want in mijn idee wordt het element door het inspelen niet echt veel anders.

De eerste 10 uur verandert er het meest, daarna nauwelijks meer, het wordt wat losser en gemakkelijker naar mijn ervaring en dat is het dan.

Dat het meer detail zou gaan geven, opener in het hoog of dieper gaat in het laag dat is allemaal maar marginaal en meer het gevolg van intensief luisteren dan van werkelijke veranderingen.

Ik heb in 2 jaar tijd 4 splinternieuwe elementen ingespeeld en wil het effect van inspelen niet ontkennen maar ook bepaald niet overdrijven, er voltrekt zich geen metamorfose.

Maar misschien komt Hans tot heel andere conclusies, het is interessant dat hij er eens goed voor gaat zitten en een dagelijks rapport hoopt te gaan bijhouden. Ik ben benieuwd

Eerlijk gezegd heb ik maar 1 nieuw element gekocht en dat was mijn eerste ( Denon DL110 ) en dat klonk eerlijk gezegd niet echt toen ik hem thuis beluisterde . Inspelen en dat meerdere weken was wel nodig voor dat het muziek ging maken .

Moet er wel effe bijzeggen dat de pre en interlink ook nieuw waren en dus ook invloed kan hebben hierop .

Mijn MB Ace "old " ;) heeft denk ik maar enkele omwentelingen nodig gehad om te wennen :D Wel zo handig zo'n second hand ( ook voor de euro's )

groetjes

John

Ook nog muziek van Bruce Springsteen (the river) gedraaid. Dit klinkt toch wel heel veel minder. Weinig aanstekelijk en saai opgenomen. Dus snel eraf die plaat.

Hans,

Ik neem aan dat je dit gedaan hebt in het kader van het bewust analytisch luisteren naar geluidsmatige kwaliteiten van het element.

Anders zou het toch wel erg zonde zijn om mooie muziek te laten schieten vanwege geluidskwaliteit. Dan ben je m.i. te ver doorgeschoten in de audiofiele beleving en lijd je onder het, onder audiofielen (helaas) wel vaker voorkomend geluidskwaliteitssyndroom.

Ik ga maar even van dat eerste uit.

groet,

21-05-2005 (na ca 6uur)

Ook nog muziek van Bruce Springsteen (the river) gedraaid. Dit klinkt toch wel heel veel minder. Weinig aanstekelijk en saai opgenomen. Dus snel eraf die plaat. Ik zal die plaat over enekele weken nog 'ns draaien. Misschien is het dan beter.

Ik heb dat altijd een oorsaaie album gevonden, dus mijns inzien lijkt het op een correcte weergave. ;)

21-05-2005 (na ca 6uur)

Ook nog muziek van Bruce Springsteen (the river) gedraaid. Dit klinkt toch wel heel veel minder. Weinig aanstekelijk en saai opgenomen. Dus snel eraf die plaat. Ik zal die plaat over enekele weken nog 'ns draaien. Misschien is het dan beter. 

Ik heb dat altijd een oorsaaie album gevonden, dus mijns inzien lijkt het op een correcte weergave. ;)

Dan zijn we het daar overeens.... :(

21-05-2005 (na ca 6uur)

De meeste muziek van Bruce Springsteen komt behoorlijk saai over wat klank betreft, tja en met zo`n mooi element valt hij nog sneller door de mand :D

Marcel

21-05-2005 (na ca 6uur)

21-05-2005 (na ca 6uur)

04-07-2005 (na ca 13 uur)

Merkwaardig is dat nu de dynamiek (vooral in midden en hoog) veel beter is. Wel merk ik wat scherpte in dit midden en hoge gebied. Ik hoop dat dit weg zal gaan na inspelen of dat het toch aan de opname ligt van de gedraaide platen.

Maar nu de verschillen t.o.v. het begin. ?? Misschien dat het laag iets losser is..?? Of het hoog iets scherper..?? Het kan natuurlijk ook aan de gekozen platen liggen.

Beste Hans,

Ik volg je bevindingen met grote interesse, mede vanwege het feit dat ik zelf ook "aan het inspelen ben".

Het blijft inderdaad lastig in te schatten hoe de klank zich ontwikkeld als je (zoals ik) veel platen heb die erg verschillen in opname kwaliteit, maar als je na een week of 2 weer dezelfde plaat opzet, dan is het toch een aangename verrassing om te horen dat het weer een stukje beter klinkt. Verder heb ik ook gemerkt dat de draaitafel zich (net als ik) ook wat beter voelt bij wat koelere temperaturen. Dit geeft natuurlijk ook een "vals" beeld over hoe de klank zich ontwikkeld: de ene dag klinkt het een stuk beter dan de andere dag.

Platen die ik goed vind klinken zijn oa:

Aimee Mann - Lost in Space

Lucinda Williams - Live at the Fillmore

Patricia Barber - Night Club (prijzig, maar zeker de moeite waard)

Sara K - Waterfalls (alleen te vaak gehoord)

Bjork - Debut en/of Medulla

Eagles - Hell Freezes over

Diverse Jazz-titels van het Bluenote label.

Van het Waterlooplein: diverse titels van Steve Miller Band, Alan Parsons Project, Pink Floyd

De platen die in de mid-80ties zijn gemaakt vind ik veelal minder klinken, maar juist vanwege jeugdsentiment wel erg leuk om af te spelen. Daarnaast vind ik de heruitgaven van Simply Vinyl (o.a. REM, Texas, Dire Straits) ook tegenvallen (ondanks dat het 180 g persingen zijn), dus die koop ik niet meer. Vaak kun je de oorspronkelijke releases voor een prikkie kopen en die klinken voor mijn gevoel een stuk beter.

Succes en veel plezier met inspelen.

04-07-2005 (na ca 13 uur)

Merkwaardig is dat nu de dynamiek (vooral in midden en hoog) veel beter is.

Beste Hans,

Ik volg je bevindingen met grote interesse, mede vanwege het feit dat ik zelf ook "aan het inspelen ben".

Verder heb ik ook gemerkt dat de draaitafel zich (net als ik) ook wat beter voelt bij wat koelere temperaturen. Dit geeft natuurlijk ook een "vals" beeld over hoe de klank zich ontwikkeld: de ene dag klinkt het een stuk beter dan de andere dag.

Dit komt mi door de lagere temperatuur.

:)