Jump to content

Inspelen....


Recommended Posts

Het belang van inspelen is in ieder geval dat je hersens aan het nieuwe geluid wennen. Vandaar dat handelaren er veel aandacht aan besteden. Zeker als mensen zeggen dat het geluid het net niet is en twijfelen aan koop.

 

Toch lijkt mij dat elk component zich zal moeten "zetten". Dat geldt zeker voor mechanische zaken als luidsprekers en element. Daarnaast is mijn ervaring dat zeker luidspreker en element ook behoorlijk gevoelig zijn voor de kamertemperatuur. Bij de luidspreker is me niet duidelijk of dat doorwerkt op de (koude) oren (en de rest van het lichaam), de geluidsoverdracht in de kamer of de surrounds e.d. van de speaker. Waarschijnlijk op alle drie een beetje.

 

Gelukkig hoef je voor inspelen weinig te doen. 100 uur geloof ik zeker niet in. Is ook niet vast te stellen behalve dan a la Fremer.

 

Carl

Link to comment
Share on other sites

Mijn ervaring is dat inspelen wel degelijk nodig is bij elementen, waarom zou Benz dit anders vermelden in de info die je bij het element krijgt? Na ongeveer 40 a 50 uur was mijn glider op het niveau wat ik er van verwachtte..het geluid wordt losser, het hoog minder rafelig en vooral in het begin merk je dat gaandeweg het laag van blubber naar beton gaat..niks geen voodoo hoor ;)

:o Huh? :P:lol::D

Link to comment
Share on other sites

Het belang van inspelen is in ieder geval dat je hersens aan het nieuwe geluid wennen. Vandaar dat handelaren er veel aandacht aan besteden. Zeker als mensen zeggen dat het geluid het net niet is en twijfelen aan koop.

 

Toch lijkt mij dat elk component zich zal moeten "zetten". Dat geldt zeker voor mechanische zaken als luidsprekers en element. Daarnaast is mijn ervaring dat zeker luidspreker en element ook behoorlijk gevoelig zijn voor de kamertemperatuur. Bij de luidspreker is me niet duidelijk of dat doorwerkt op de (koude) oren (en de rest van het lichaam), de geluidsoverdracht in de kamer of de surrounds e.d. van de speaker. Waarschijnlijk op alle drie een beetje.

 

Gelukkig hoef je voor inspelen weinig te doen. 100 uur geloof ik zeker niet in. Is ook niet vast te stellen behalve dan a la Fremer.

 

Carl

Het is waar dat warme apparatuur beter klinkt dan koude.

Maar...., het inspelen van kabels en dergelijke verwijs ik naar het rijk der fabelen.

Of voodoo, wat je maar wilt. Ik geloof daar gewoonweg niet in.

Ik heb die vraag hieronder al eens eerder gesteld, maar daar kwamen alleen maar onzin opmerkingen op. :huh:

Zou het niet zo kunnen zijn, dat apparatuur bij iedere verandering van component, d.w.z. na het plaatsen on/of aansluiten daarvan, eerst moet wennen aan de nieuwe situatie en dat je dit dus kunt horen? ;):) Dit zal dan waarschijnlijk door menigeen (onterecht) als inspelen van de nieuwe componenten worden beschouwt.

Link to comment
Share on other sites

Mijn ervaring is dat inspelen wel degelijk nodig is bij elementen, waarom zou Benz dit anders vermelden in de info die je bij het element krijgt? Na ongeveer 40 a 50 uur was mijn glider op het niveau wat ik er van verwachtte..het geluid wordt losser, het hoog minder rafelig en vooral in het begin merk je dat gaandeweg het laag van blubber naar beton gaat..niks geen voodoo hoor ;)

:o Huh? :P:lol::D

heh? :D:blink::D

Link to comment
Share on other sites

Het belang van inspelen is in ieder geval dat je hersens aan het nieuwe geluid wennen. Vandaar dat handelaren er veel aandacht aan besteden. Zeker als mensen zeggen dat het geluid het net niet is en twijfelen aan koop.

 

Toch lijkt mij dat elk component zich zal moeten "zetten". Dat geldt zeker voor mechanische zaken als luidsprekers en element. Daarnaast is mijn ervaring dat zeker luidspreker en element ook behoorlijk gevoelig zijn voor de kamertemperatuur. Bij de luidspreker is me niet duidelijk of dat doorwerkt op de (koude) oren (en de rest van het lichaam), de geluidsoverdracht in de kamer of de surrounds e.d. van de speaker. Waarschijnlijk op alle drie een beetje.

 

Gelukkig hoef je voor inspelen weinig te doen. 100 uur geloof ik zeker niet in. Is ook niet vast te stellen behalve dan a la Fremer.

 

Carl

Het is waar dat warme apparatuur beter klinkt dan koude.

Maar...., het inspelen van kabels en dergelijke verwijs ik naar het rijk der fabelen.

Of voodoo, wat je maar wilt. Ik geloof daar gewoonweg niet in.

Ik heb die vraag hieronder al eens eerder gesteld, maar daar kwamen alleen maar onzin opmerkingen op. :huh:

Zou het niet zo kunnen zijn, dat apparatuur bij iedere verandering van component, d.w.z. na het plaatsen on/of aansluiten daarvan, eerst moet wennen aan de nieuwe situatie en dat je dit dus kunt horen? ;):) Dit zal dan waarschijnlijk door menigeen (onterecht) als inspelen van de nieuwe componenten worden beschouwt.

Ook het inspelen van speakers en elementen? CJ?

ooit een nieuw element gekocht en beluisterd?

Link to comment
Share on other sites

Het belang van inspelen is in ieder geval dat je hersens aan het nieuwe geluid wennen. Vandaar dat handelaren er veel aandacht aan besteden. Zeker als mensen zeggen dat het geluid het net niet is en twijfelen aan koop.

 

Toch lijkt mij dat elk component zich zal moeten "zetten". Dat geldt zeker voor mechanische zaken als luidsprekers en element. Daarnaast is mijn ervaring dat zeker luidspreker en element ook behoorlijk gevoelig zijn voor de kamertemperatuur. Bij de luidspreker is me niet duidelijk of dat doorwerkt op de (koude) oren (en de rest van het lichaam), de geluidsoverdracht in de kamer of de surrounds e.d. van de speaker. Waarschijnlijk op alle drie een beetje.

 

Gelukkig hoef je voor inspelen weinig te doen. 100 uur geloof ik zeker niet in. Is ook niet vast te stellen behalve dan a la Fremer.

 

Carl

Het is waar dat warme apparatuur beter klinkt dan koude.

Maar...., het inspelen van kabels en dergelijke verwijs ik naar het rijk der fabelen.

Of voodoo, wat je maar wilt. Ik geloof daar gewoonweg niet in.

Ik heb die vraag hieronder al eens eerder gesteld, maar daar kwamen alleen maar onzin opmerkingen op. :huh:

Zou het niet zo kunnen zijn, dat apparatuur bij iedere verandering van component, d.w.z. na het plaatsen on/of aansluiten daarvan, eerst moet wennen aan de nieuwe situatie en dat je dit dus kunt horen? ;):) Dit zal dan waarschijnlijk door menigeen (onterecht) als inspelen van de nieuwe componenten worden beschouwt.

Ook het inspelen van speakers en elementen? CJ?

ooit een nieuw element gekocht en beluisterd?

Inspelen nvan kabels, tja dat gaat mij ook iets te ver....en jouw opmerking dat de apparatuur moet wennen aan de nieuwe situatie, das pas voodoo ;)

Link to comment
Share on other sites

Inspelen nvan kabels, tja dat gaat mij ook iets te ver....en jouw opmerking dat de apparatuur moet wennen aan de nieuwe situatie, das pas voodoo ;)

Het is heel gevoelig spul Frans,

 

Je kunt aan de klank van je versterker 's-avonds horen met wie je vrouw heeft zitten theeleuten terwijl jij hard aan het werk was. Waarom dacht je anders dat de meeste audiofielen liever vrijgezel blijven?

 

:P:lol:

Link to comment
Share on other sites

Inspelen nvan kabels, tja dat gaat mij ook iets te ver....en jouw opmerking dat de apparatuur moet wennen aan de nieuwe situatie, das pas voodoo ;)

Het is heel gevoelig spul Frans,

 

Je kunt aan de klank van je versterker 's-avonds horen met wie je vrouw heeft zitten theeleuten terwijl jij hard aan het werk was. Waarom dacht je anders dat de meesten audiofielen liever vrijgezel blijven?

 

:P:lol:

H

Link to comment
Share on other sites

na het plaatsen on/of aansluiten daarvan, eerst moet wennen aan de nieuwe situatie en dat je dit dus kunt horen?  Dit zal dan waarschijnlijk door menigeen (onterecht) als inspelen van de nieuwe componenten worden beschouwt

CORRECT!!! PETJE AF nuchter iemand hulde :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck

Niemand heeft van mij kunnen lezen dat je elementen niet moet inspelen, maar ik relativeer wel de veranderingen. Ook ik vind op het gehoor dat je na een aantal uren wel kunt horen dat het element beter speelt maar volgens mij is na zo'n 10 inspeeluurtjes de toon wel ongeveer gezet. Het wordt losser, soepeler en schelheid en scherpe randjes zijn zo verdwenen.

 

100 uur inspelen is bijna 5 dagen onafgebroken luisteren, de 1e 10 uur zitten er bij mij bij een nieuw element zo op. Daarna worden de verschillen ongetwijfeld kleiner en vooral veel moeilijker te constateren. "De bas wordt dieper" is er gezegd, wie weet maar kun je dat na bijv. 3 weken met zekerheid beweren? Ik denk het niet.

Hooguit vind je na een week of drie opnieuw dat het zo goed klinkt maar hoe vaak hoor je niet zeggen, ik hoor mijn platen/cd's opeens "voor het eerst"? Die luisterindrukken zijn wel erg subjectief en ik althans, heb ze niet kunnen bevestigen door meten.

Nogmaals, naar mijn idee zijn na een klein aantal uren, de grootste veranderingen wel achter de rug en ook die veranderingen zijn niet echt wereldschokkend.

 

Als je roept dat Benz zegt dat elementen 40 uur moeten inspelen en dat het dan wel zo moet zijn, dat heet een bewijs uit het ongerijmde en dat is geen bewijs. Overigens hebben ze daarin volgens mij wel gelijk maar het inspelen is absoluut geen drama.

Ik denk dat bij luidsprekers nog iets meer van inspelen sprake is dan bij elementen en dat het inspelen van kabels of het laten van wennen van apparatuur aan andere componenten in het rijk der fabelen thuis hoort.

Maar ja, een fabeltje doet geen mens kwaad.

Link to comment
Share on other sites

Niemand heeft van mij kunnen lezen dat je elementen niet moet inspelen, maar ik relativeer wel de veranderingen. Ook ik vind op het gehoor dat je na een aantal uren wel kunt horen dat het element beter speelt maar volgens mij is na zo'n 10 inspeeluurtjes de toon wel ongeveer gezet. Het wordt losser, soepeler en schelheid en scherpe randjes zijn zo verdwenen.

 

100 uur inspelen is bijna 5 dagen onafgebroken luisteren, de 1e 10 uur zitten er bij mij bij een nieuw element zo op. Daarna worden de verschillen ongetwijfeld kleiner en vooral veel moeilijker te constateren. "De bas wordt dieper" is er gezegd, wie weet maar kun je dat na bijv. 3 weken met zekerheid beweren? Ik denk het niet.

Hooguit vind je na een week of drie opnieuw dat het zo goed klinkt maar hoe vaak hoor je niet zeggen, ik hoor mijn platen/cd's opeens "voor het eerst"? Die luisterindrukken zijn wel erg subjectief en ik althans, heb ze niet kunnen bevestigen door meten.

Nogmaals, naar mijn idee zijn na een klein aantal uren, de grootste veranderingen wel achter de rug en ook die veranderingen zijn niet echt wereldschokkend.

 

Als je roept dat Benz zegt dat elementen 40 uur moeten inspelen en dat het dan wel zo moet zijn, dat heet een bewijs uit het ongerijmde en dat is geen bewijs. Overigens hebben ze daarin volgens mij wel gelijk maar het inspelen is absoluut geen drama.

Ik denk dat bij luidsprekers nog iets meer van inspelen sprake is dan bij elementen en dat het inspelen van kabels of het laten van wennen van apparatuur aan andere componenten in het rijk der fabelen thuis hoort.

Maar ja, een fabeltje doet geen mens kwaad.

Hmmm, dus Benz lult maar wat. Onzin, een element moet loskomen. Benz neemt daar een gemiddelde van 40uur voor. Het is natuurlijk onzin dat het element na 40uur plots perfect klinkt. Dit is een gelijdelijk proces.

Link to comment
Share on other sites

Het belang van inspelen is in ieder geval dat je hersens aan het nieuwe geluid wennen. Vandaar dat handelaren er veel aandacht aan besteden. Zeker als mensen zeggen dat het geluid het net niet is en twijfelen aan koop.

 

Toch lijkt mij dat elk component zich zal moeten "zetten". Dat geldt zeker voor mechanische zaken als luidsprekers en element. Daarnaast is mijn ervaring dat zeker luidspreker en element ook behoorlijk gevoelig zijn voor de kamertemperatuur. Bij de luidspreker is me niet duidelijk of dat doorwerkt op de (koude) oren (en de rest van het lichaam), de geluidsoverdracht in de kamer of de surrounds e.d. van de speaker. Waarschijnlijk op alle drie een beetje.

 

Gelukkig hoef je voor inspelen weinig te doen. 100 uur geloof ik zeker niet in. Is ook niet vast te stellen behalve dan a la Fremer.

 

Carl

Het is waar dat warme apparatuur beter klinkt dan koude.

Maar...., het inspelen van kabels en dergelijke verwijs ik naar het rijk der fabelen.

Of voodoo, wat je maar wilt. Ik geloof daar gewoonweg niet in.

Ik heb die vraag hieronder al eens eerder gesteld, maar daar kwamen alleen maar onzin opmerkingen op. :huh:

Zou het niet zo kunnen zijn, dat apparatuur bij iedere verandering van component, d.w.z. na het plaatsen on/of aansluiten daarvan, eerst moet wennen aan de nieuwe situatie en dat je dit dus kunt horen? ;):) Dit zal dan waarschijnlijk door menigeen (onterecht) als inspelen van de nieuwe componenten worden beschouwt.

nou kan ik er ook wat over zeggen maar dat word toch als onzin beschouwd dus zeg ik maar niks maar ik weet wel beter

Link to comment
Share on other sites

Het belang van inspelen is in ieder geval dat je hersens aan het nieuwe geluid wennen. Vandaar dat handelaren er veel aandacht aan besteden. Zeker als mensen zeggen dat het geluid het net niet is en twijfelen aan koop.

 

Toch lijkt mij dat elk component zich zal moeten "zetten". Dat geldt zeker voor mechanische zaken als luidsprekers en element. Daarnaast is mijn ervaring dat zeker luidspreker en element ook behoorlijk gevoelig zijn voor de kamertemperatuur. Bij de luidspreker is me niet duidelijk of dat doorwerkt op de (koude) oren (en de rest van het lichaam), de geluidsoverdracht in de kamer of de surrounds e.d. van de speaker. Waarschijnlijk op alle drie een beetje.

 

Gelukkig hoef je voor inspelen weinig te doen. 100 uur geloof ik zeker niet in. Is ook niet vast te stellen behalve dan a la Fremer.

 

Carl

Het is waar dat warme apparatuur beter klinkt dan koude.

Maar...., het inspelen van kabels en dergelijke verwijs ik naar het rijk der fabelen.

Of voodoo, wat je maar wilt. Ik geloof daar gewoonweg niet in.

Ik heb die vraag hieronder al eens eerder gesteld, maar daar kwamen alleen maar onzin opmerkingen op. :huh:

Zou het niet zo kunnen zijn, dat apparatuur bij iedere verandering van component, d.w.z. na het plaatsen on/of aansluiten daarvan, eerst moet wennen aan de nieuwe situatie en dat je dit dus kunt horen? ;):) Dit zal dan waarschijnlijk door menigeen (onterecht) als inspelen van de nieuwe componenten worden beschouwt.

nou kan ik er ook wat over zeggen maar dat word toch als onzin beschouwd dus zeg ik maar niks maar ik weet wel beter

Als ik iets onzin vind, dan zeg ik dat. ;) Maar dat wil niet zeggen dat ik je mening niet respecteer. ;):)

Dus, zeg gewoon wat je wilt. :)

Link to comment
Share on other sites

Maar...., het inspelen van kabels en dergelijke verwijs ik naar het rijk der fabelen.

Of voodoo, wat je maar wilt. Ik geloof daar gewoonweg niet in.

 

Zou het niet zo kunnen zijn, dat apparatuur bij iedere verandering van component, d.w.z. na het plaatsen on/of aansluiten daarvan, eerst moet wennen aan de nieuwe situatie en dat je dit dus kunt horen? ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck

@ Frans soms weet ik ook niet meer hoe ik het zeggen moet. Dat Benz het zegt is geen bewijs; in de regel erna zeg ik dat ze volgens mij met die 40 uur wel gelijk hebben. Ik zeg dus niet dat Benz maar wat lult, ik zeg alleen dat je de optredende veranbderingen niet moet overdrijven en ik beschouw de ervaringen van Hans, die er toch echt voor is gaan zitten als een mooie bevestiging voor die stelling.

 

@Berend, van mij zul jij niet horen dat je onzin uitkraamt; jij hebt ervaring met het inspelen van een JA, waarvoor de inspeeltijd van 200 uur geldt.

Zijn jouw ervaringen dezelfde als die door Haudio zijn vermeld en vond je die nou echt groot en duidelijk? Als de veranderingen dan echt zo geleidelijk gaan dan is op het gehoor toch niet, na 200 uur(!), daar zo eenvoudig de vinger op te leggen?

Ik vond een JA ook vanaf het begin erg goed klinken, heb er denk ik ruim 20 uur mee gespeeld en vond de veranderingen, na een paar uur niet meer noemenswaard.

Link to comment
Share on other sites

@ Frans soms weet ik ook niet meer hoe ik het zeggen moet. Dat Benz het zegt is geen bewijs; in de regel erna zeg ik dat ze volgens mij met die 40 uur wel gelijk hebben. Ik zeg dus niet dat Benz maar wat lult, ik zeg alleen dat je de optredende veranbderingen niet moet overdrijven en ik beschouw de ervaringen van Hans, die er toch echt voor is gaan zitten als een mooie bevestiging voor die stelling.

 

@Berend, van mij zul jij niet horen dat je onzin uitkraamt; jij hebt ervaring met het inspelen van een JA, waarvoor de inspeeltijd van 200 uur geldt.

Zijn jouw ervaringen dezelfde als die door Haudio zijn vermeld en vond je die nou echt groot en duidelijk? Als de veranderingen dan echt zo geleidelijk gaan dan is op het gehoor toch niet, na 200 uur(!), daar zo eenvoudig de vinger op te leggen?

Ik vond een JA ook vanaf het begin erg goed klinken, heb er denk ik ruim 20 uur mee gespeeld en vond de veranderingen, na een paar uur niet meer noemenswaard.

ik weet nog wel toen ik de J A kreeg dat mijn vrouw zij als dit het is kun je hem wel weggooien die vond het niks maar nu vind ze hem prachtig klinken en ik ook maar dat heeft wel 200 uur geduurt

Link to comment
Share on other sites

Het belang van inspelen is in ieder geval dat je hersens aan het nieuwe geluid wennen. Vandaar dat handelaren er veel aandacht aan besteden. Zeker als mensen zeggen dat het geluid het net niet is en twijfelen aan koop.

 

Toch lijkt mij dat elk component zich zal moeten "zetten". Dat geldt zeker voor mechanische zaken als luidsprekers en element. Daarnaast is mijn ervaring dat zeker luidspreker en element ook behoorlijk gevoelig zijn voor de kamertemperatuur. Bij de luidspreker is me niet duidelijk of dat doorwerkt op de (koude) oren (en de rest van het lichaam), de geluidsoverdracht in de kamer of de surrounds e.d. van de speaker. Waarschijnlijk op alle drie een beetje.

 

Gelukkig hoef je voor inspelen weinig te doen. 100 uur geloof ik zeker niet in. Is ook niet vast te stellen behalve dan a la Fremer.

 

Carl

Het is waar dat warme apparatuur beter klinkt dan koude.

Maar...., het inspelen van kabels en dergelijke verwijs ik naar het rijk der fabelen.

Of voodoo, wat je maar wilt. Ik geloof daar gewoonweg niet in.

Ik heb die vraag hieronder al eens eerder gesteld, maar daar kwamen alleen maar onzin opmerkingen op. :huh:

Zou het niet zo kunnen zijn, dat apparatuur bij iedere verandering van component, d.w.z. na het plaatsen on/of aansluiten daarvan, eerst moet wennen aan de nieuwe situatie en dat je dit dus kunt horen? ;):) Dit zal dan waarschijnlijk door menigeen (onterecht) als inspelen van de nieuwe componenten worden beschouwt.

nou kan ik er ook wat over zeggen maar dat word toch als onzin beschouwd dus zeg ik maar niks maar ik weet wel beter

Je kunt lullen als brugman amps inspelen enz klinklare nonsens....ik daag je uit een amp openteschroeven ff je vingers op de transistoren houden die zogezegd warm gedraaid dienen teworden..wedden dat je het geen 5 minuten uithoud met een klasse A bak die zogezegd een 45min mot warmlopen ;)

 

Elementen,bekabeling enzenzenz mythes meer niet in mijn beleving [let op subjectief dus] Het is puur een kwestie van een ander geluid in je huis ineens door een bepaald onderdeel wat je vervangen hebt element,kabel,amp enz. Nadermate het geluidsbeeld went destelekkerder gaat het klinken. Men noemt dat gewenning niet inspelen ;)

Link to comment
Share on other sites

Elementen,bekabeling enzenzenz mythes meer niet in mijn beleving [let op subjectief dus] Het is puur een kwestie van een ander geluid in je huis ineens door een bepaald onderdeel wat je vervangen hebt element,kabel,amp enz. Nadermate het geluidsbeeld went destelekkerder gaat het klinken. Men noemt dat gewenning niet inspelen  ;)

Maakt dat wat uit? Gewenning of inspelen? Als het beessie maar een naam heeft toch ... :D Van een aantal componenten is mij wel duidelijk dat ze een tijdje nodig hebben om los te komen zoals bij speakers soms overduidelijk is.

 

Of ik nou aan het spul moet wennen of het spul aan mij zal mij verder een biet zijn. Vast staat dat het een tijdje duurt of iets WEL bevalt of iets NIET bevalt.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Even los van elementen: mijn nieuwe Lehmann phonotrap klonk indertijd slecht. Ik ben er absoluut zeker van dat de Lehmann beter ging klinken na een uur of 10 aan de stroom te zitten. Ik heb dat van meer mensen gehoord. Maar ja neem het op een DAD recorder op als je het niet gelooft. Gewoon rechtstreeks aansluiten op de uitgang van de phono trap.

 

Carl

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...