Guest C J Posted 31 augustus 2005 Report Share Posted 31 augustus 2005 Joopus je ontketend een vette oorlog heb ik het idee ineens stervensdruk hear in dit topic Maakt het wel leuke materie om over te ouwehoeren vind ik dan Ooh, ik dacht dat ik de boel op z'n kop had gezet. En sommigen zijn daar niet blij mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 31 augustus 2005 Author Report Share Posted 31 augustus 2005 Elementen,bekabeling enzenzenz mythes meer niet in mijn beleving [let op subjectief dus] Het is puur een kwestie van een ander geluid in je huis ineens door een bepaald onderdeel wat je vervangen hebt element,kabel,amp enz. Nadermate het geluidsbeeld went destelekkerder gaat het klinken. Men noemt dat gewenning niet inspelen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snarf aka Frans Posted 1 september 2005 Report Share Posted 1 september 2005 het inspelen van elementen is gewoon een mechanische kwestie, daarover zijn we het eens. Dus wat dat betreft kan de discussie over het inspelen van elementen gesloten worden. Dit is gewoon noodzakelijk, iedereen die een draaitafel heeft en daar ooit een nieuw element in gemonteerd heeft kan dit beamen. Van de fabriek af klinkt een element nog niet zoals het hoort. Fabrikanten weten dit en hebben een gemiddelde inspeeltijd aanbevolen in de gebruiksaanwijzing. Of er 40 of 200 uur voor staat moet je zelf maar uitmaken, feit is dat een element gaandeweg beter gaat klinken. Over kabels en aanverwanten moeten we het maar niet hebben, dat wordt echt een gebed zonder end. Maar het inspelen van mechanica (elementen en speakers) is gewoon noodzakelijk....basta.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 1 september 2005 Report Share Posted 1 september 2005 het inspelen van elementen is gewoon een mechanische kwestie, daarover zijn we het eens. Dus wat dat betreft kan de discussie over het inspelen van elementen gesloten worden. Dit is gewoon noodzakelijk, iedereen die een draaitafel heeft en daar ooit een nieuw element in gemonteerd heeft kan dit beamen. Van de fabriek af klinkt een element nog niet zoals het hoort. Fabrikanten weten dit en hebben een gemiddelde inspeeltijd aanbevolen in de gebruiksaanwijzing. Of er 40 of 200 uur voor staat moet je zelf maar uitmaken, feit is dat een element gaandeweg beter gaat klinken. Over kabels en aanverwanten moeten we het maar niet hebben, dat wordt echt een gebed zonder end. Maar het inspelen van mechanica (elementen en speakers) is gewoon noodzakelijk....basta.. Nou ja, een auto (is meganisch) moet je w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 1 september 2005 Report Share Posted 1 september 2005 het inspelen van elementen is gewoon een mechanische kwestie, daarover zijn we het eens. Dus wat dat betreft kan de discussie over het inspelen van elementen gesloten worden. Dit is gewoon noodzakelijk, iedereen die een draaitafel heeft en daar ooit een nieuw element in gemonteerd heeft kan dit beamen. Van de fabriek af klinkt een element nog niet zoals het hoort. Fabrikanten weten dit en hebben een gemiddelde inspeeltijd aanbevolen in de gebruiksaanwijzing. Of er 40 of 200 uur voor staat moet je zelf maar uitmaken, feit is dat een element gaandeweg beter gaat klinken. Over kabels en aanverwanten moeten we het maar niet hebben, dat wordt echt een gebed zonder end. Maar het inspelen van mechanica (elementen en speakers) is gewoon noodzakelijk....basta.. Nou ja, een auto (is meganisch) moet je w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 1 september 2005 Report Share Posted 1 september 2005 het inspelen van elementen is gewoon een mechanische kwestie, daarover zijn we het eens. Dus wat dat betreft kan de discussie over het inspelen van elementen gesloten worden. Dit is gewoon noodzakelijk, iedereen die een draaitafel heeft en daar ooit een nieuw element in gemonteerd heeft kan dit beamen. Van de fabriek af klinkt een element nog niet zoals het hoort. Fabrikanten weten dit en hebben een gemiddelde inspeeltijd aanbevolen in de gebruiksaanwijzing. Of er 40 of 200 uur voor staat moet je zelf maar uitmaken, feit is dat een element gaandeweg beter gaat klinken. Over kabels en aanverwanten moeten we het maar niet hebben, dat wordt echt een gebed zonder end. Maar het inspelen van mechanica (elementen en speakers) is gewoon noodzakelijk....basta.. Nou ja, een auto (is meganisch) moet je w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 1 september 2005 Report Share Posted 1 september 2005 Iets wat meganisch is kun je niet inspelen. Wel soepeler maken, waardoor het allemaal wat beter gaat. Idd, en dat noemt men dan meestal "inlopen". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 1 september 2005 Report Share Posted 1 september 2005 Iets wat meganisch is kun je niet inspelen. Wel soepeler maken, waardoor het allemaal wat beter gaat. Idd, en dat noemt men dan meestal "inlopen". Kijk aan, kijk aan. Komen we langzaam maar zeker to the point. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snarf aka Frans Posted 1 september 2005 Report Share Posted 1 september 2005 What's in a name Iedereen (zowel 'aanhangers' als 'tegenhangers') weet wat er wordt bedoeld met 'inspelen' basta Link to comment Share on other sites More sharing options...
muziekfreak Posted 2 september 2005 Report Share Posted 2 september 2005 Elementen,bekabeling enzenzenz mythes meer niet in mijn beleving [let op subjectief dus] Het is puur een kwestie van een ander geluid in je huis ineens door een bepaald onderdeel wat je vervangen hebt element,kabel,amp enz. Nadermate het geluidsbeeld went destelekkerder gaat het klinken. Men noemt dat gewenning niet inspelen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 3 september 2005 Report Share Posted 3 september 2005 misschien zegt een plaatje meer dan woorden: op de onderste helft staan ongeveer 2/1000e sec van een opname linker- en rechterkanaal, de bovenste helft exact hetzelfde moment;het verschil tussen beide is een vrijwel nieuw en een 3 maanden ingespeeld element. Zoek de verschillen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snarf aka Frans Posted 3 september 2005 Report Share Posted 3 september 2005 Dat zijn er nogal wat, moet ik ze allemaal aanwijzen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
berend Posted 4 september 2005 Report Share Posted 4 september 2005 misschien zegt een plaatje meer dan woorden:op de onderste helft staan ongeveer 2/1000e sec van een opname linker- en rechterkanaal, de bovenste helft exact hetzelfde moment;het verschil tussen beide is een vrijwel nieuw en een 3 maanden ingespeeld element. Zoek de verschillen het moet bij jou na 3 maanden toch wel heel anders en beter klinken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 4 september 2005 Report Share Posted 4 september 2005 over het klinken heb ik het even niet, het plaatje geeft visueel de verschillen aan tussen 3 maanden. slecht klinken vond ik het nooit, niet nu en niet in het begin. Ik heb het element voor aankoop splinternieuw, zo uit de doos, nooit eerder afgespeeld, beluisterd en waarom zou ik het gekocht hebben als het toen zo slecht had geklonken? Toch niet in de verwachting dat het na maandenlang tobben en ergernis misschien wel beter zou worden? Voor die gok was het veel te prijzig. Dan had ik beter voor een ingespeeld 2ehandsje kunnen gaan, dan weet je wat je hebt. Wat ik nu hoor kan ik op geheugen echt niet meer vergelijken met wat ik 3 maanden geleden hoorde maar het plaatje geeft wel een indruk van die "verschillen". Het geheugen op de PC is echt wel betrouwbaarder dan mijn grijze massa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 4 september 2005 Report Share Posted 4 september 2005 Dit plaatje geeft dus ook keihard weer dat inspelen niet bestaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 4 september 2005 Report Share Posted 4 september 2005 Dit plaatje geeft dus ook keihard weer dat inspelen niet bestaat. my favourite sport is jumping to conclusions over the week-end Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 4 september 2005 Report Share Posted 4 september 2005 Dit plaatje geeft dus ook keihard weer dat inspelen niet bestaat. my favourite sport is jumping to conclusions over the week-end Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 4 september 2005 Report Share Posted 4 september 2005 over het klinken heb ik het even niet, het plaatje geeft visueel de verschillen aan tussen 3 maanden.slecht klinken vond ik het nooit, niet nu en niet in het begin. Ik heb het element voor aankoop splinternieuw, zo uit de doos, nooit eerder afgespeeld, beluisterd en waarom zou ik het gekocht hebben als het toen zo slecht had geklonken? Toch niet in de verwachting dat het na maandenlang tobben en ergernis misschien wel beter zou worden? Voor die gok was het veel te prijzig. Dan had ik beter voor een ingespeeld 2ehandsje kunnen gaan, dan weet je wat je hebt. Wat ik nu hoor kan ik op geheugen echt niet meer vergelijken met wat ik 3 maanden geleden hoorde maar het plaatje geeft wel een indruk van die "verschillen". Het geheugen op de PC is echt wel betrouwbaarder dan mijn grijze massa. Beste Kraus, Inderdaad is een geheugen anders dan een harde schijf Mijn verwachting ivm de plaatjes was precies andersom, kun je nagaan. Nadat jou element 3 maanden heeft gespeeld, zit er heel duidelijk verschil in de plaatjes , nl na het ''inspelen'' zijn de signalen duidelijk ronder van vorm, minder spits dat had ik niet verwacht. Mooi dit vind ik super , ook al omdat ik elke dag naar degelijke plaatjes zit te kijken, zijn de verschillen voor mij misschien groter. Hiermee bewijs je maar weer eens dat de techniek voor niets staat, super Kraus ik had het zelf kunnen bedenken. Als het oplossend vermogen groter was geweest, waren de verschillen duidelijker te zien. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 4 september 2005 Report Share Posted 4 september 2005 Toch vind ik het moeilijk hier conclusies aan te verbinden. De golfvormen zijn dan wel niet identiek, maar het marginale verschil kan ook te maken hebben met omstandigheden (temperatuur, luchtvochtigheid e.d). Om gelijk te zeggen dat het aan het inspelen ligt, gaat mij iets te ver. Je weet nl dat een MC (ook een high output) anders presteert bij veranderde condities. Ik sluit niet uit dat het aan inspelen ligt. Je kan het misschien ook "settelen" noemen. Na een afregeling gaat de mechanica toch nog iets werken. Ook al zie je er niks van, het versteld toch nog minimaal. Vergelijk het met kruiend ijs op een gletscher. Dat zie je ook niet bewegen, maar als je over een periode bekijkt, beweegt het ijs toch. Er wordt een balans/rust gezocht. Ik denk dat dat ook bij de mechanica van een platenspeler het geval is. Zeker de eerste tijd na een afregeling. BTW, de STAX van Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 4 september 2005 Report Share Posted 4 september 2005 Is het nu inspelen of slijten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 4 september 2005 Report Share Posted 4 september 2005 even voor de zekerheid maar een nieuw bijna identiek plaatje: boven is nieuw, onder ingespeeld het zijn 96kHz/32bit opnamen Vergelijking is niet echt toegestaan omdat de onderste opname is gemaakt met grotere netvoeding en TMD, de bovenste niet om maar iets te noemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 4 september 2005 Report Share Posted 4 september 2005 hoe je die verschillen moet interpreteren zou ik eigenlijk niet weten; ik had ook de neiging om te denken dat een scherpere hoek in plaats van een flauwere ronding zou optreden na inspelen maar je kunt heel logisch redeneren en, gezien het geringe tijdsverloop op het plaatje, juist stellen dat de rondere hoeken aangeven dat er meer detail wordt geregistreerd dan voorheen. Hoe ronder de hoek, des te analoger het signaal zou je toch zeggen? Eigenlijk zou het aardig zijn om een detailopname van de plaatgroef nog te maken en dat naast de plaatjes te leggen en dan te kijken wat de afwijkingen zijn, maar hoe vind je dat stukje van de groef ooit met zekerheid op een foto terug? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 september 2005 Report Share Posted 4 september 2005 Eigenlijk zou het aardig zijn om een detailopname van de plaatgroef nog te maken en dat naast de plaatjes te leggen en dan te kijken wat de afwijkingen zijn, maar hoe vind je dat stukje van de groef ooit met zekerheid op een foto terug? Beste Kraus, Gaat het hier nu om het inspelen van element of van een plaat? Denk dat je beter de naald eens na een paar 100 uur onder een microscoop kunt bekijken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 4 september 2005 Report Share Posted 4 september 2005 Eigenlijk zou het aardig zijn om een detailopname van de plaatgroef nog te maken en dat naast de plaatjes te leggen en dan te kijken wat de afwijkingen zijn, maar hoe vind je dat stukje van de groef ooit met zekerheid op een foto terug? Beste Kraus, Gaat het hier nu om het inspelen van element of van een plaat? Denk dat je beter de naald eens na een paar 100 uur onder een microscoop kunt bekijken. Uhhhh......, tja, wat is het nou, de kip of het ei? Wat ik wel weet is, dat een element niet inspeelt. Wat moet daar elektrisch aan veranderen dan? Aan de plaat veranderd wel iets, namelijk, slijtage, waardoor de groef zich aanpast aan de naald . De naald slijt ook. Noem je dat dan inspelen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 september 2005 Report Share Posted 4 september 2005 De naald slijt ook. Noem je dat dan inspelen? Valt dat niet in de categorie inlopen? Blijft de vraag of je net als met auto's je zo'n naald niet veel op zijn staart mag trappen het eerste x-aantal km's? Dus geen heavy metal maar smooth Jazz ofzo? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts