berend Posted 10 februari 2006 Report Share Posted 10 februari 2006 [quote name='Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 17 februari 2006 Report Share Posted 17 februari 2006 boven Benz wood L2 na 5/6 uur inspelen in Morch UP4 1-punter onder Benz Wood L2 na 10 uur inspelen in SME IV arm phonopre/kabel/AD-conversie idem Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 17 februari 2006 Report Share Posted 17 februari 2006 Tja ik ben dus ook een Benz Ace M aan het inspelen, het aantal uur ben ik allang kwijt, maar ik merk geen schokkende dingen meer. Ik heb even een ander vraagje wat is de beste afsluitimpedantie voor een Benz element en welke cappaciteit kan ik het beste aanhouden. Het element mag met 100ohm.... 47K worden afgesloten, van een iets grotere cappaciteit kan ik me iets voorstellen dan wordt het geluid iets minder helder. Maar wat heeft b.v. een veel lagere afsluitweerstand voor invloed op het geluid? Ik ben vanavond van 47K naar 15K gegaan door een weerstandje van 22K paralel te solderen, omdat Benz ook een riaa versterker heeft met een ingangsimpedantie van ik dacht 22K.... Maar merk weinig verschil. Vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 17 februari 2006 Report Share Posted 17 februari 2006 voor de Ace wordt een afsluitweerstand van 200 - 47kOhm aanbevolen; ik heb er weinig mee geexperimenteerd eigenlijk maar ik meen dat een lagere afsluitweerstand iets meer laag geeft. Het zal ook wel een beetje afhankelijk zijn van de gebruikte phonopre maar de verschillen zijn ook in mijn ervaring geen echt drama. Meestal wijk ik niet af van de aanbevolen waarde en kies dan de laagste. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jurgenvanes Posted 18 februari 2006 Report Share Posted 18 februari 2006 Even inhaken op het instellen van de waarden. Ik ben me langzaam aan het orienteren naar een geschikte vervanger voor mijn huidige speler. Nu komt daar ook een nieuwe phone pre bij en uiteraard een nieuw element. Een overstap van MM naar MC hoort daar waarschijlijk ook bij. Ik wil dan ook een phono pre aanschaffen die instelbaar is, een AQvox bijvoorbeeld (qua mogelijkheden en prijs een seriueze optie) Worden bij MC elementen de waarden die je moet instellen opgeven of moet je hierbij ook nog gexperimenteerd worden naar gelang je eigen smaak? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 18 februari 2006 Report Share Posted 18 februari 2006 Beiden. Er wordt meestal een optimale waarde opgegeven voor het element. Daar mag je vanaf wijken. Wat de Aqvox betreft, dat is een prima trap. Enig nadeel is dat deze eigelijk gebalanceerd aangestuurd moet worden. In feite is een draaitafelelement wel gebalanceerd, maar wordt het ongebalanceerd aangesloten. Je zult de phonokabel moeten aanpassen of verlooppluggen (afrader) moeten gebruiken om het beste uit de Aqvox te halen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 18 februari 2006 Author Report Share Posted 18 februari 2006 Ik speel m'n Ace M op 350 of 1000 Ohm. Hier is het element voor mij het meest dynamisch. Ga ik lager dan heb ik het gevoel dat er wat vervorming gaat optreden. Hoger wordt het minder dynamisch. veel scheelt het echter allemaal niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 18 februari 2006 Report Share Posted 18 februari 2006 Hier een beetje voortschrijdend inzicht mijnerzijds: Het is 1 opname van dezelfde track; de PC liep gewoon door maar aan het einde van het nummer is de afsluitweerstand veranderd van 100 naar 475 Ohm; het verschil is visueel spectaculair en ook gehoormatig heel goed te constateren: van een beetje duf naar lekker levendig. De afsluitweerstand is dus zeker iets om even naar te kijken en uit te proberen De opname is gemaakt met een Benz Ace M in een M Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 18 februari 2006 Report Share Posted 18 februari 2006 Mooi Hans dan ga ik 1K proberen Kraus mooie plaatjes! Wat ik dan niet snap dat het orginele phonoding van Benz de 22K ....... is Lukaschek PP-1 Phono Stage RIAA Equalization +/- 0.5dB Integrated Rumble Filter 10 Hz (-1dB at 20 Hz) Gain at 1kHz 1280 (62dB) Crosstalk below measuring range Signal/Noise Ratio (0.5mV 0 ohm) 82dB (IHF Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 18 februari 2006 Report Share Posted 18 februari 2006 Je hebt het toch over een Benz Ace M? Die Lukaschek PP1 is overigens een heel erg mooi trapje en wat ik er van gehoord heb kan hij ook daadwerkelijk heel goed overweg met de Benz elementen. Zowel een Hi-output Benz als een low-output Benz deden het er werkelijk prima mee zonder enige aanpassing. Ik vermoed dat het apparaat heel ruime marges kent want 62dB is voor de meeste elementen veel te veel en ik merkte van oversturing bij een high-output helemaal niks. Of je dus met externe aanpassing bij die PP1 verbeteringen gaat bereiken, ik weet het niet. (de specs geven ook een maximum input van 5mV; dan zit je al lang bij een MM) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 18 februari 2006 Report Share Posted 18 februari 2006 Je hebt het toch over een Benz Ace M? Die Lukaschek PP1 is overigens een heel erg mooi trapje en wat ik er van gehoord heb kan hij ook daadwerkelijk heel goed overweg met de Benz elementen. Ja Kraus, een Benz M Voor nog betere elementen is mijn TD-2001 m.i. ongeschikt. Oja voor de duidelijkheid ik heb geen Lukaschek PP-1 Phono Stage! "mijn" buizen riaa (RB85) weet van 0,8mv zo'n 2...3 volt te maken. Brom en ruis = onhoorbaar. Met MM kan hij prima overweg, daar was hij oorspronkelijk voor bedoeld De output is mooi regelbaar. Dat ie het zo goed doet, met een Benz M is meer geluk dan wijsheid. Vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 18 februari 2006 Report Share Posted 18 februari 2006 Ik heb de Benz Ace M vanmiddag ook even op mijn buizenpre gehad en dat ging ook nog wel; normaal heb ik daar een High-Output op van 2,5mV, dat gaat natuurlijk een stuk harder. Ik heb overigens gehoord dat forumleden bezig zijn met de PP1 en deze gaan uitproberen met een verbeterde voeding. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 18 februari 2006 Report Share Posted 18 februari 2006 Ik heb de Benz Ace M vanmiddag ook even op mijn buizenpre gehad en dat ging ook nog wel; normaal heb ik daar een High-Output op van 2,5mV, dat gaat natuurlijk een stuk harder. Ik heb overigens gehoord dat forumleden bezig zijn met de PP1 en deze gaan uitproberen met een verbeterde voeding. De Radio Buletin voorversterker die ik alleen gebruik als riaa. (Oorspronkelijk was het een voorversterker voor de Menno van der Veen versterkers van 40 en 100watt.) (jammer dat ik niet weet hoe je plaatjes op dit forum zet) Heeft 4x een halve ECC83 (of soortgenoot er zijn er zoveel....) per kanaal. Een ECC83 versterkt al iets van 100x in het gunstigste geval..... dus 3 versterker trappen achterelkaar en active riaa ipv passief wil wel Affijn er komt "herrie"genoeg uit, iets meer als een cd-speler. Leuk dat er forumleden bezig zijn met een PP1 met verbeterde voeding. Wie heeft er zin in een A/B test? en een gezellige middag? Vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 18 februari 2006 Members Report Share Posted 18 februari 2006 Ik heb overigens gehoord dat forumleden bezig zijn met de PP1 en deze gaan uitproberen met een verbeterde voeding. Oooh?? Ik heb gehoord dat jij meegaat, en daar jij de beste schrijver bent hoop ik dat jij dan de bevindingen hear neerpent... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 18 februari 2006 Report Share Posted 18 februari 2006 Ik heb overigens gehoord dat forumleden bezig zijn met de PP1 en deze gaan uitproberen met een verbeterde voeding. Oooh?? Ik heb gehoord dat jij meegaat, en daar jij de beste schrijver bent hoop ik dat jij dan de bevindingen hear neerpent... Ik heb net gehoord dat je ook te veel kunt zeggen en het is misschien niet netjes als je voor een ander spreekt dus houd ik het maar vaag. Maar ik ben wel benieuwd en hoop ook van de partij te kunnen zijn, zoveel is zeker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 18 februari 2006 Report Share Posted 18 februari 2006 Ik heb overigens gehoord dat forumleden bezig zijn met de PP1 en deze gaan uitproberen met een verbeterde voeding. Oooh?? Ik heb gehoord dat jij meegaat, en daar jij de beste schrijver bent hoop ik dat jij dan de bevindingen hear neerpent... Ik heb net gehoord dat je ook te veel kunt zeggen en het is misschien niet netjes als je voor een ander spreekt dus houd ik het maar vaag. Maar ik ben wel benieuwd en hoop ook van de partij te kunnen zijn, zoveel is zeker. Weet ik hier meer van BTW, de op 2 februari bestelde trafo is nog steeds niet binnen. Als deze er woensdag nog niet is, dan zal ik ergens anders eentje moeten bestellen. Ik kom dus misschien in tijdnood te zitten. Gelukkig heb ik het weekend om het ding in elkaar te zeten, dus ga er maar vanuit dat alles klaar is Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 18 februari 2006 Report Share Posted 18 februari 2006 boven Ebony H in Morch UP4, onder zelfde element in SME IV wat je ziet is volgens mij het verschil in stijfheid van de armen; de SME slokt gewoon minder energie op dan de Morch. Let op de verschillen in het midden van het plaatje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 februari 2006 Report Share Posted 18 februari 2006 wat je ziet is volgens mij het verschil in stijfheid van de armen; de SME slokt gewoon minder energie op dan de Morch. Let op de verschillen in het midden van het plaatje Is dat zo? Volgens mij laat de SME gewoon meer laag door? Maar wat is nu kort gezegd het grote klankverschil tussen die twee armen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 februari 2006 Report Share Posted 18 februari 2006 Is dat een bonusvraag Verkeerde zender? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 18 februari 2006 Report Share Posted 18 februari 2006 Aan de linkerzijde van het plaatje en in het midden is er sprake van flinke dynamiek; wat ik meen te zien is dat in de stille passages daarna de Morch nog natrilt terwijl de SME onberoerd blijft. Ik ben op het ogenblik flink aan het wisselen en een direct vergelijk maken is me nog niet gelukt. De Morch heeft mijn hart gestolen omdat je er werkelijk in no time een element perfect in monteert, de SME is de arm die neutraler, strakker en dynamischer/energieker klinkt. Met mijn oude ACE kon ik niet veel verschil horen tussen beide maar met een Jan Allaerts en met de Ebony zijn er wel verschillen tussen Morch en SME, zoals bovengenoemd. Geen werelden, maar wel degelijk merkbaar. De SME vind ik geen prettige arm om mee om te gaan; het monteren van een element is veel moeilijker. In theorie is alles veel beter instelbaar maar bijv. het aflezen van de overhang is een k*tkarwei, de fouthoek instellen zou bij een SME eigenlijk niet hoeven omdat er maar 1 vaste plek is in de headshell maar in werkelijkheid is er toch bewegingsruimte en moet je daar toch erg op letten. Nu heb ik er andere, doorgaande bekabeling in zitten maar dat er in het origineel achter een vaste headshell toch die connectoren zitten vind ik gek. Een ander raar ding is dat je de afstand van de armsteun tot het draaiplateau goed in de gaten moet houden andes werkt de antiskating verkeerd. In de praktijk is het gewoon zo dat het afregelen van zo'n 1-punter veel makkelijker en beter gaat dan zo'n zogenaamde superarm. Klinken doet-ie natuurlijk wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 februari 2006 Report Share Posted 18 februari 2006 Bedankt Kraus, Duidelijk antwoord. Nee het was geen strikvraag zoals Ruud suggereerde, maar was gewoon nieuwsgierig nu je die twee zo direct aan het vergelijken bent. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 19 februari 2006 Report Share Posted 19 februari 2006 ...een Jan Allaerts... Inmiddels een JA aan het arsenaal toegevoegd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 19 februari 2006 Report Share Posted 19 februari 2006 Ik heb overigens gehoord dat forumleden bezig zijn met de PP1 en deze gaan uitproberen met een verbeterde voeding. Oooh?? Hallo Sodejuu, Zoek je soms een ringkerntrafo? +/- 15 ... 17 volt? http://www.baco-army-goods.nl/ 8euro Zelfde trafo, 7,5 euro http://www.vandijkenelektronica.nl/site/index.php4 http://www.vandijkenelektronica.nl/site/pr...527&table=files Ook een mooie up-date voor diverse Thorens draaitafels. Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 19 februari 2006 Report Share Posted 19 februari 2006 Nee, ik moet gewoon een 24V ringkern hebben (of 2x12V zoals ik reeds besteld heb). Ik heb die rechtstreeks bij Amplimo besteld, samen met een raffel buisvoeten voor een ander project. Maar na bijna 3 weken is het spul nog niet binnen. Ik heb hier wel nog een aantal 30V trafo's liggen, maar die gebruik ik daar liever niet voor. Dan zou ik de PP1 zelf moeten gaan aanpassen, en dat is (nog) niet de bedoeling. het gaat trouwens om de Lukaschek PP1 van Benz Micro en niet dat ouwe NAD ding Ik vraag morgen ff een collega of zijn vriend er een mee kan brengen, zodat ik vooruit kan. Mocht ik de Amplimo alsnog krijgen is er geen man overboord. Zo'n trafo vindt altijd wel een toepassing Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 19 februari 2006 Report Share Posted 19 februari 2006 Nee, ik moet gewoon een 24V ringkern hebben (of 2x12V zoals ik reeds besteld heb). Sodejuu, Ik zou toch zweren dat ik een Benz riaa met 16volt wissel heb gezien Deze heeft inderdaad 24~ nodig http://www.musicalsurroundings.com/pp1.html Ik vind hem er zeer mooi uitzien, klinkt ie ook zo mooi? Vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts