gruiter Posted 6 juli 2005 Report Share Posted 6 juli 2005 Dat zeg ik Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 7 juli 2005 Author Report Share Posted 7 juli 2005 Dat zeg ik Ik doelde specifiek op die dynamiek.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 12 juli 2005 Report Share Posted 12 juli 2005 Het is mijn ervaring dat een low-output / low-impedance pick-up element pas na ca. 30 jaar goed ingespeeld is, maar dat het dan nog steeds van groot belang is dat je de juiste arm gebruikt en ook een specifiek geschikt pre-ampje. Bovendien moet je voor het beoordelen nooit muziek gebruiken die tijdens het inspelen steeds minder mooi wordt. (Zoals popmuziek...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
rli Posted 12 juli 2005 Report Share Posted 12 juli 2005 Het is mijn ervaring dat een low-output / low-impedance pick-up element pas na ca. 30 jaar goed ingespeeld is, maar dat het dan nog steeds van groot belang is dat je de juiste arm gebruikt en ook een specifiek geschikt pre-ampje.Bovendien moet je voor het beoordelen nooit muziek gebruiken die tijdens het inspelen steeds minder mooi wordt. (Zoals popmuziek...) 30 jaar pardon????? 30 uur denk ik. waarom wordt popmuziek minder mooi na een tijd? robin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 14 juli 2005 Author Report Share Posted 14 juli 2005 Het is mijn ervaring dat een low-output / low-impedance pick-up element pas na ca. 30 jaar goed ingespeeld is, maar dat het dan nog steeds van groot belang is dat je de juiste arm gebruikt en ook een specifiek geschikt pre-ampje.Bovendien moet je voor het beoordelen nooit muziek gebruiken die tijdens het inspelen steeds minder mooi wordt. (Zoals popmuziek...) Drank...??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 14 juli 2005 Report Share Posted 14 juli 2005 Het is mijn ervaring dat een low-output / low-impedance pick-up element pas na ca. 30 jaar goed ingespeeld is, maar dat het dan nog steeds van groot belang is dat je de juiste arm gebruikt en ook een specifiek geschikt pre-ampje.Bovendien moet je voor het beoordelen nooit muziek gebruiken die tijdens het inspelen steeds minder mooi wordt. (Zoals popmuziek...) Drank...??? 's Nachts klinkt je stereo sowieso beter... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 5 augustus 2005 Author Report Share Posted 5 augustus 2005 Ik heb nog een korte aanvulling geschreven..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 6 augustus 2005 Report Share Posted 6 augustus 2005 Leuk dat je het consequent je verhaal update. Ik kan me wel vinden in je verhaal. Toch wel jammer dat je slechts 18 uur heb kunnen genieten in 2 maanden. Ik zit inmiddels net over de 100 uur (sinds 4 Juni). De grootste verbeteringen traden op gedurende de eerste weken (ik schat 50 uur): verfijning nam toe en een groter 3D beeld. De grootste klankverschillen zitten wat mij betreft in de opnames. Deze lopen echt uiteen van ronduit slecht tot fenominaal. In een ander topic had ik gemeld dat de LP's van Patricia Barber zich uitstekend lenen om de klank van je draaitafel te beoordelen. Inmiddels heb ik ook (dankzij dit forum) Minimum-Maximum ontdekt van Kraftwerk en dit is toch ook weer een luistersensatie: het klinkt heel ruimtelijk met fraaie geluidseffecten die je werkelijk uit alle richtingen hoort komen. Ik heb ook gemerkt dat mijn draaitafel combinatie (net als zijn baasje) zich lekkerder voelt bij het koelere weer van de afgelopen periode. Met name het 3D beeld klinkt m.i. een stuk indrukwekkender. Ik denk dat het ook meespeelt dat je je zelf ook wat lekkerder voelt nu het niet zo warm is en je daardoor iets 'gemakkelijker' luistert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 6 augustus 2005 Author Report Share Posted 6 augustus 2005 Toch wel jammer dat je slechts 18 uur heb kunnen genieten in 2 maanden. Dat is een nadeel van een luisterruimte op zolder. Bovendien speelt de vakantieperiode en het te warme weer mee. Wanneer het koeler wordt luister ik vaak meer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rli Posted 6 augustus 2005 Report Share Posted 6 augustus 2005 Toch wel jammer dat je slechts 18 uur heb kunnen genieten in 2 maanden. Dat is een nadeel van een luisterruimte op zolder. Bovendien speelt de vakantieperiode en het te warme weer mee. Wanneer het koeler wordt luister ik vaak meer. he het is al koel vanaf half juli. dus luisteren aub!!!!! kamertemp 22 a 23 graden optimaal. robin Link to comment Share on other sites More sharing options...
rli Posted 6 augustus 2005 Report Share Posted 6 augustus 2005 Ik heb ook gemerkt dat mijn draaitafel combinatie (net als zijn baasje) zich lekkerder voelt bij het koelere weer van de afgelopen periode. Met name het 3D beeld klinkt m.i. een stuk indrukwekkender. Ik denk dat het ook meespeelt dat je je zelf ook wat lekkerder voelt nu het niet zo warm is en je daardoor iets 'gemakkelijker' luistert. ja dat is bij alle draaitafels, lees elementen zo!!!! robin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 6 augustus 2005 Author Report Share Posted 6 augustus 2005 Toch wel jammer dat je slechts 18 uur heb kunnen genieten in 2 maanden. Dat is een nadeel van een luisterruimte op zolder. Bovendien speelt de vakantieperiode en het te warme weer mee. Wanneer het koeler wordt luister ik vaak meer. he het is al koel vanaf half juli. dus luisteren aub!!!!! kamertemp 22 a 23 graden optimaal. robin Laat ik nou in die tijd in het zonnige Frankrijk gezeten hebben.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
rli Posted 7 augustus 2005 Report Share Posted 7 augustus 2005 Toch wel jammer dat je slechts 18 uur heb kunnen genieten in 2 maanden. Dat is een nadeel van een luisterruimte op zolder. Bovendien speelt de vakantieperiode en het te warme weer mee. Wanneer het koeler wordt luister ik vaak meer. he het is al koel vanaf half juli. dus luisteren aub!!!!! kamertemp 22 a 23 graden optimaal. robin Laat ik nou in die tijd in het zonnige Frankrijk gezeten hebben.... mazzelaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 26 augustus 2005 Author Report Share Posted 26 augustus 2005 Ik heb het stukje nog maar 'ns aangevuld. Maar of het element nu echt anders klinkt dan in het begin..... Gelukkig niet. Ik vraag me af hoe lang "inspelen" duurt. wanneer het b.v. 200 uur duurt, moet ik nog bijna 7 keer zo lang luisteren..... 't kan dus nog effe duren.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 28 augustus 2005 Report Share Posted 28 augustus 2005 Ik heb het stukje nog maar 'ns aangevuld. Maar of het element nu echt anders klinkt dan in het begin..... Gelukkig niet. Ik vraag me af hoe lang "inspelen" duurt. wanneer het b.v. 200 uur duurt, moet ik nog bijna 7 keer zo lang luisteren..... 't kan dus nog effe duren.... Ha die Hans, De eerste 10 uur zijn de ergste, daarna is er even stilstand tot zo'n 50 uur en dan komen de verschillen weer aan het licht. Dat gaat dan in stukjes en beetjes door tot 100 uur en dan denk je dat het ophoudt. Dat is bijna zo maar in werkelijkheid gaat het dan nog door tot zo'n 200 uur maar dan in hele kleine stapjes. Schrik niet want het geluid wordt echt niet slechter en je kunt blijven genieten van de emotie overdracht die muziek je kan geven . MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 28 augustus 2005 Report Share Posted 28 augustus 2005 Ik ga er zonder meer van uit dat Haudio gelijk heeft want hij is in de gelegenheid nieuwe en ingespeelde elementen direct te vergelijken. Toch trek ik uit de ervaringen van Hans (en de mijne) de conclusie dat het met de effecten van inspelen gehoormatig wel meevalt. Ook een nieuw element is wel te beoordelen. Ik kan mij van de Benz Ace herinneren dat ik na een tijdje ineens dacht: "nou is-ie ingespeeld" vanwege het gemak en de souplesse waarmee het element muziek afgaf maar om achteraf nu te kunnen zeggen, dit of dat is ineens duidelijk veranderd of beter, nee dat nou ook weer niet. Ook na zo'n dertig uur spelen is bij Hans nog steeds de conclusie dat-ie zich een mooi element heeft aangeschaft met veel luisterplezier. Ik denk dat we hem, onder enig voorbehoud en voorlopig natuurlijk en onder dankzegging voor toegewijd luisteren en verslag leggen, want je weet het tenslotte maar nooit, langzamerhand voorzichtig kunnen feliciteren met de upgrade van Gold naar Ace. Ik ben benieuwd wat er uit de andere lopende en toegezegde "inspeelverslagen" komt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 28 augustus 2005 Report Share Posted 28 augustus 2005 Mijn eigen ervaring met m'n Audio Technica OC9 /MLII is dat de er gedurende de eerste 150 uur relatief veel verbeteringen waren waar te nemen. De eerste uren klonk het element al wel aangenaam, maar minder verfijnd (grofstoffelijk zoals Haudio het zou noemen). Daarna was er begon de verfijning en detailweergave geleidelijk aan toe te nemen. Ook was er een flinke winst te boeken in de ruimtelijkheid van de weergave. Ik schat dat ik nu zo'n 200 speeluren erop heb zitten en het klinkt nu zo goed als 'af' (denk ik). Ik hoor nu niet echt meer verbeteringen, maar kan nu wel zeggen dat de muziek een stukje mooier klink op LP dan op CD. Om het nog mooier te krijgen zal ik me met de tijd moeten gaan orienteren op een mooie phono pre. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 29 augustus 2005 Report Share Posted 29 augustus 2005 Ik ben gestopt met het "technisch luisteren" naar de Linn/Ace combo. De Ace is nu bijna een jaar oud en zal er zo'n 100 uur op hebben zitten. Ik draai ook niet steeds dezelfde muziek. De algehele indruk die een groot aantal lp's bij me achterlaat veranderd niet meer zo. Ik schuif nog wel 's met m'n speakers en m'n stoel. En sinds kort heb ik een nieuwe log Link to comment Share on other sites More sharing options...
rli Posted 30 augustus 2005 Report Share Posted 30 augustus 2005 Ik ben gestopt met het "technisch luisteren" naar de Linn/Ace combo.De Ace is nu bijna een jaar oud en zal er zo'n 100 uur op hebben zitten. Ik draai ook niet steeds dezelfde muziek. De algehele indruk die een groot aantal lp's bij me achterlaat veranderd niet meer zo. Ik schuif nog wel 's met m'n speakers en m'n stoel. En sinds kort heb ik een nieuwe log Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 augustus 2005 Report Share Posted 30 augustus 2005 Ik heb de discussie niet helemaal gevolgd maar Michael Fremer van Stereophile neemt klank van een platenspeler op (DAD of CD weet ik niet meer). Hij zegt dat dit misschien wel tot verlies leidt maar dat hij hierdoor wel na langere tijd elementen e.d. met elkaar kan vergelijken. Dat had Hans hier ook kunnen doen. Dan weet je gelijk of inspelen autosuggestie is of niet. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 30 augustus 2005 Report Share Posted 30 augustus 2005 een holfi ellipse toevallig???? Ja. In Den Bosch hebben we diverse pre's beluisterd en ik vond de verschillen toen marginaal. Maar thuis....verrast het me toch weer dat zo'n trapje z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 30 augustus 2005 Report Share Posted 30 augustus 2005 Ik heb de discussie niet helemaal gevolgd maar Michael Fremer van Stereophile neemt klank van een platenspeler op (DAD of CD weet ik niet meer). Hij zegt dat dit misschien wel tot verlies leidt maar dat hij hierdoor wel na langere tijd elementen e.d. met elkaar kan vergelijken. Dat had Hans hier ook kunnen doen. Dan weet je gelijk of inspelen autosuggestie is of niet. Carl dat heb ik bijv. wel gedaan met opnamen op 96kHz/24bit. Je kunt dan bijv. (gedeelten van) oude en nieuwe opnamen in een wave editor van elkaar aftrekken en houdt dan de verschillen over; ook kun je natuurlijk bitje voor bitje gaan vergelijken op 1/96000e seconde nauwkeurig en dan de waarden die elke bit in de oude/nieuwe opname hebben gewoon getalsmatig naast elkaar zetten. Dat geeft allemaal geen dramatisch grote verschillen en de verschillen die optreden kunnen net zo goed het gevolg zijn van verontreinigingen op de plaat of aan de naald. Uiteraard is het heel lastig om van twee opnamen op 1000en van seconden na te gaan of je exact op hetzelfde moment in de opname zit. Het is natuurlijk ook onmogelijk om het klankverschil tussen een bitje van 56343 of 56107 te beoordelen; Ga je kijken naar maximale/minimale waarden, gemiddelde RMS etc in de opnamen dan treden ook geen bijzondere verschillen op. Helaas heb ik het nooit kunnen opbrengen om series opnamen te maken van bijv. 1 uur inspelen/ 5 uur/ 20 uur etc, dat is me te saai, maar is er meer sprake van een beetje lukrake opnamemomenten. Niet echt wetenschappelijk dus. Ga je verschillende elementen op die manier vergelijken dan zijn de verschillen groter maar dan ontstaan er ook al gauw meetfouten en verschillen door kanaalongelijkheden, een iets andere montage in de arm, een veranderd afspeelgewicht enz. Gehoormatig, dwz afgespeeld via soundcard en externe dac is het vrijwel onmogelijk om onderscheid tussen maken tussen opnamen met een ingespeeld en een niet ingespeeld element, maar misschien schieten mijn oren tekort of kan ik het geduld, noch de interesse opbrengen om daar nou eens echt voor te gaan zitten. Ik ben tot nu toe niet zo onder de indruk van de effecten van inspelen; verhalen van het klinkt eerst hopeloos, er ging na 100 uur een wereld open e.d. kan ik niet beamen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 30 augustus 2005 Author Report Share Posted 30 augustus 2005 Ik ben tot nu toe niet zo onder de indruk van de effecten van inspelen; verhalen van het klinkt eerst hopeloos, er ging na 100 uur een wereld open e.d. kan ik niet beamen Ik ook niet.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 31 augustus 2005 Report Share Posted 31 augustus 2005 Ik ben tot nu toe niet zo onder de indruk van de effecten van inspelen; verhalen van het klinkt eerst hopeloos, er ging na 100 uur een wereld open e.d. kan ik niet beamen Ik ook niet.... Voodoo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snarf aka Frans Posted 31 augustus 2005 Report Share Posted 31 augustus 2005 Mijn ervaring is dat inspelen wel degelijk nodig is bij elementen, waarom zou Benz dit anders vermelden in de info die je bij het element krijgt? Na ongeveer 40 a 50 uur was mijn glider op het niveau wat ik er van verwachtte..het geluid wordt losser, het hoog minder rafelig en vooral in het begin merk je dat gaandeweg het laag van blubber naar beton gaat..niks geen voodoo hoor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts