Jump to content

Inspelen....

Recommended Posts

De naald slijt ook. Noem je dat dan inspelen? :lol:

Valt dat niet in de categorie inlopen?

Blijft de vraag of je net als met auto's je zo'n naald niet veel op zijn staart mag trappen het eerste x-aantal km's? Dus geen heavy metal maar smooth Jazz ofzo?

;)

Wij begrijpen elkaar. :lol:B)

Ik had er al een opmerking over gemaakt. Het kan toch niet zo zijn dat het met audio weer eens anders is dan in de rest van de wereld? Oftewel, een nieuw produkt moet even optimaliseren, en zal daarna alleen maar slechter worden.

Ik had er al een opmerking over gemaakt. Het kan toch niet zo zijn dat het met audio weer eens anders is dan in de rest van de wereld? Oftewel, een nieuw produkt moet even optimaliseren, en zal daarna alleen maar slechter worden.

Ik denk dat je daar een punt hebt. :)

Jammer dat de opnamen met verschillende apparatuur gemaakt zijn. Is het niet mogelijk de opname over te doen met de oorspronkelijk apparatuur?

Wanneer ik goed naar die lijntje kijk, zie ik wel dat sommige "details" na het inspelen ontbreken. Zou dit kunnen zijn dat de oningespeelde naald de groef niet goed volgde...?

Leuk om te zien wat voor verschillen er te zien zijn in zo'n grof plaatje. Alleen lastig om te bepalen waar deze vandaan komen.

:)

Guest Kraus vonBentinck

zoals eerder vermeld ben ik weinig wetenschappelijk te werk gegaan; alle opnameappararuur was gelijk (kabel, element -ouderdomsverschil-, pre, arm etc ) m.u.v. 2 betrekkelijk kleine ingrepen aan de draaitafel (lager en voeding).

Ik ben eigenlijk benieuwder naar een mogelijke interpretaitie van de plaatjes en de hoekigheid van de curves; het gaat om een bemonsteringsfrequentie van 96000 per seconde en in mijn idee wil dat zeggen dat hoe vloeiender de lijn verloopt, des te "beter" het analoge signaal benaderd wordt, ononderbroken tast immers de naald de groef af. Op deze tijdschaal geeft ook een korte tik in de plaat een vloeiende lijn te zien. Dat grafische beeld/indruk verandert natuurlijk bij een veel grotere momentafbeelding van bijv. 5 sec.

De lijn geeft ook alleen het volumeverloop weer en zegt niets over de frequenties, daarvoor moet je een spectraalafbeelding maken (zal ik eens doen)

Andere invloeden zoals een slijtage aan de naald lijken mij irrelevant, er zit een diamant in zo'n element hoor, dat is niet voor niets beroemd om zijn hardheid. In pakweg 200 uur strijd bij hoge temperaturen tussen vinyl en diamant, komt de diamant ongeschonden uit de strijd en bij het juiste afspeelgewicht zal het bij het vinyl met de slijtage ook wel meevallen. De naald is wel 200uur in actie maar het vinyl wordt maar een heel kort moment beroerd. Dan spelen toevallige verontreigingen een grotere rol.

Ik ga voorlopig uit van de waarnemingen van Hans, inspelen is geen drama komt kortgezegd zijn wedervaren op neer. Mijn ervaring is dezelfde en het materiaal wat ik heb om die mening te staven zegt dit naar mijn idee ook, maar "bewijs" heb ik absoluut nog niet kunnen leveren. Noch mijn geheugen, noch mijn PC'tje helpen mij veel verder.

PS. alle wavefiles zijn door mij versterkt tot een niveau waarbij de max. waarde uitkomt op -1dB, dit laat dynamiekverschillen onaangetast.

Tja, Kraus,

Wat zegt dat nu? Zou het niet weten, rondere hoeken zou ook kunnen betekenen verlies aan de hoogste frequenties, maar natuurlijk net zo goed minder vervorming.

Als je een spectraal analyse doet heeft dat het meeste zin met een sinus van een testplaat. Kun je misschien wat veranderingen in de vervormingscomponenten zien. Maar in de tussenliggende tijd mag je dan niets aan de instellingen doen want die beinvloeden dat weer.

Overigens slijt een diamant zeker wel, zij het niet snel. Sluit veranderingen daardoor dus niet op voorhand uit.

;)

Guest Kraus vonBentinck

ik doe in ieder geval een poging om een uitspraak te doen over het fenomeen "inspelen van een element" (daarover gaat dit topic) en mij daarbij naast ervaring te baseren op iets meer dan herinnering. Het materiaal dat ik daarbij ter beschikking heb is onvoldoende voor een krasse uitspraak. Helaas, maar ik heb nogal wat filetjes op de plank liggen en ga toch eens even verder kijken

Tja, Kraus,

Wat zegt dat nu? Zou het niet weten, rondere hoeken zou ook kunnen betekenen verlies aan de hoogste frequenties, maar natuurlijk net zo goed minder vervorming.

Als je een spectraal analyse doet heeft dat het meeste zin met een sinus van een testplaat. Kun je misschien wat veranderingen in de vervormingscomponenten zien. Maar in de tussenliggende tijd mag je dan niets aan de instellingen doen want die beinvloeden dat weer.

Overigens slijt een diamant zeker wel, zij het niet snel. Sluit veranderingen daardoor dus niet op voorhand uit.

;)

Beste Pjotr,

Je hebt gelijk als je steld , een diamant slijt onder invloed van wrijving en temperatuur.

Maar de naalden van vroeger waren een paar tikkeltjes anders dan nu, er wordt minder gebruik gemaakt van industrie(afval) diamant en ook van synthetische(kunst) diamant, daardoor hebben de ''nieuwe''(moderne) elementen er veel betere diamant in zitten, bovendien hebben ze een veel betere ''pasvorm'' die een veel grotere aanrakingsoppervlak heeft.

Bovendien zijn ze super glad gepolijst, en ook dat verminderd de wrijving enorm, dat betekend dat dit soort naalden na 2000 uur nog helemaal niets van slijtage vertoond ( zelf geconstateerd, onder de microscoop ) dus is dit fenomeen bij Kraus uit te sluiten, wat wel kan is de temperatuur veranderingen, de meeste elementen presteren het best bij zo'n 18- 23 graden Celsius , daarboven nemen de sporingseigenschappen toe , maar de kwaliteit af.

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Guest Kraus vonBentinck

vandaag ben ik het nergens mee eens dus ook hier mee niet.

het is met audio niet anders dan in de rest van de wereld maar het is in de wereld vaak anders dan men denkt, daar zit het verschil.

Veel goederen kennen een gebruiksverloop volgens het zgn. badkuipmodel:

badkuip.jpg

bij ingebruikname treden vaak al snel problemen aan het licht, daarna functioneert een product een tijdlang probleemloos op hetzelfde niveau en tenslotte vallen alle produkten in een korte tijd uit omdat ze aan het einde van hun levensduur zijn.

een auto rijdt na 10 of 20000 km echt niet anders maar na bijv. 100000km is het ineens snel gebeurd. (misschien had ik als voorbeeld beter een ijskast kunnen nemen, die werkt ook volgens dit badkuipmodel maar is minder beladen)

Beste Haudio,

Diamant is miljoenen jaren oud, dus die van nu zijn niet beter/harder dan van 30 jaar geleden. Waar je wel gelijk in hebt is dat ze beter geslepen zijn en een betere vorm hebben. En zal de selectie voor de topelementen beter zijn (misschien). Een goed afstelling zal ook zijn steentje bijdragen. Maar ik denk dat kleine slijtage die onder een gewone microscoop niet te zien is wel invloed zou kunnen hebben.

En je gaat me toch niet vertellen dat in die Ebony een synthetische diamant zit voor dat geld? ;)

Guest Kraus vonBentinck
En je gaat me toch niet vertellen dat in die Ebony een synthesche diamant zit voor dat geld? ;)

Ik reken wel op een perfecte kunstdiamant in plaats van zo'n grillig stukje natuurproduct

Beste Haudio,

Diamant is miljoenen jaren oud, dus die van nu zijn niet beter/harder dan van 30 jaar geleden. Waar je wel gelijk in hebt is dat ze beter geslepen zijn en een betere vorm hebben. En zal de selectie voor de topelementen beter zijn (misschien). Een goed afstelling zal ook zijn steentje bijdragen. Maar ik denk dat kleine slijtage die onder een gewone microscoop niet te zien is wel invloed zou kunnen hebben.

En je gaat me toch niet vertellen dat in die Ebony een synthesche diamant zit voor dat geld? ;)

Beste Pjotr,

Diamant is miljoenen jaren oud, dus die van nu zijn niet beter/harder dan van 30 jaar geleden

Voordat een diamant gekloofd is en geslepen, zit er wat steenachtig (hard) spul omheen , sommige mensen zeggen het heeft ernaast gelegen :lol:;) .

Sommige andere mensen beweren dat dat diamant is en monteren dat dus in elementen , tja en dat slijt ! :(<_<

Zelfs na 6000 uur is er nog helemaal niets te zien ! :(;)

Jammer, ze gaan veeel te lang mee <_<

MvG,

Haudio

Ik reken wel op een perfecte kunstdiamant in plaats van zo'n grillig stukje natuurproduct

Beste Kraus,

Oeps !

Ik ben bang dat je er toch zo'n echt natuurproduct in hebt zitten :(

Ben je nu boos ? :P;)

MvG,

Haudio

Nee Kraus, er gaat niets boven een perfect bewerkt stukje natuurdiamant. ;)

Moeder natuur heeft daar miljoenen jaren over kunnen doen, en dat heeft geresulteerd in het hardste materiaal wat er op aarde is te vinden. ;):)

Daar kan zeker geen namaak tegen op. :)

Guest Kraus vonBentinck

diamant ontstaat naar mijn idee in een klap en niet als het einde van een evolutionair proces. Kunstdiamant is perfect, natuurdiamant niet en evenmin is er iemand die kunstdiamant van echt kan onderscheiden.

maar goed, een kniesoor die daar bij een elementje op let.

diamant ontstaat naar mijn idee in een klap en niet als het einde van een evolutionair proces. Kunstdiamant is perfect, natuurdiamant niet en evenmin is er iemand die kunstdiamant van echt kan onderscheiden.

maar goed, een kniesoor die daar bij een elementje op let.

Beste Kraus,

Is dit ook goed ?

http://physicsweb.org/articles/news/9/8/16/1?rss=2.0

MvG,

Haudio

Guest Kraus vonBentinck

betrapt :mad2:

ik probeer er nog het beste van te maken want het is natuurlijk zo'n enge ..... diamant. ;)

Edit{ ah het gaat te snel), ik heb dus een echte diamant en geen kunststukje uit de warzone; het is niet anders en ik bezit nu dus iets dat vele malen ouder is dan elk ander deeltje van mijn huishouding (behalve misschien de kiezelstenen in de tuin ;) )

Guest Kraus vonBentinck

ebony%203%20mnd%20onder.JPG

linker kanaal nieuw element bovenste

linkerkanaal ingespeeld 1 na bovenste

rechterkanaal nieuw element 1 na onderste

rechterkanaal ingespeeld element onderste

misschien zegt een plaatje meer dan woorden:

op de onderste helft staan ongeveer 2/1000e sec van een opname linker- en rechterkanaal, de bovenste helft exact hetzelfde moment;het verschil tussen beide is een vrijwel nieuw en een 3 maanden ingespeeld element.

Zoek de verschillen

ebony%203%20mnd.JPG

Ja doe dat eens om het uur...zie je ook verschil wedden :rolleyes:

Of nog leuke om de minuut :)

Wat mij bij beide grafieken opvalt is dat het signaal sterker (toppen hoger) is nadat het element is ingespeeld. Bij de eerste dacht ik nog "dit zal aan de signaalsterkte liggen". Bij de tweede is het inderdaad ook zo. Het element is dus een fractie dynamischer georden.

:)

ebony%203%20mnd%20onder.JPG

linker kanaal nieuw element bovenste

linkerkanaal ingespeeld 1 na bovenste

rechterkanaal nieuw element 1 na onderste

rechterkanaal ingespeeld element onderste

Hoi Kraus,

Uit bovenstaand blijkt volgens mij dat de ophanging van de Ebony iig losser is en makkelijker spoort. Weet jij nog bij welke temperatuur beide opnames zijn gemaakt??? Ik heb zo'n idee dat het een combinatie is van inspelen en omgevingsinvloeden (temperatuur, luchtvochtigheid) dat het zo op het plaatje uitzie. Alleen bij echt gelijke omstandigheden zou je bindende conclusies aan je metingen kunnen verbinden. :rolleyes:;)

Diamant is destijds gekozen als naaldmateriaal omdat het minder snel sleet dan robijn of saffier.

Niet vanwege de akoestische eigenschappen.

De hardheid van diamant levert uitstekende mogelijkheden, maar dan alleen in combinatie met een optimale cantilever en suspension.

Met de gewenste stijfheid, dus, en de benodigde demping.

De kristallijne structuur van natuurlijke diamant kan overigens nog problemen opleveren bij de beruchte 40 kHz oscillatie.

Enfin... de grofstoffelijke vibratie van de... eh... dinges, vat je, Bommel?

Een achterlijk resonant ding, eigenlijk, zo'n pick-up element...

• 4 weeks later...