Jump to content

Ervaringen met MF X-10D .

Flakes
 Share

Recommended Posts

Hi flakes,

Als er 1 HiFi "wondertje" is dat je absoluut

eerst zelf moet uitproberen dan is 't wel de

X-10D van MF. Het is een apparaat dat op elke combinatie van apparatuur weer een

andere uitwerking heeft. Het maakt 't hoog

iets aangenamer en 't geluid krijgt iets meer

rust. Maarja, in sommige gevallen kan 't ook

too much zijn.

Ze zijn regelmatig wel ergens 2e hands op internet te vinden voor zo'n 250 a 300 piek.

Greetings,

Alco www.alcopaladin.friendpages.com

Beste mensen,

Ik gebruik de MF X-10D nu vier jaar en ben nog steeds erg tevreden. De Denon 735 ging er een klasse op vooruit bij mij. Met name de laagweergave en dynamiek verbeterden.

In combinatie met de Marantz 6000 OSE CD speler was de verbetering van een gelijke orde.

Overige componenten:

Versterker : Marantz 8000

Luidsprekers: Mission 752

Interlinks; Monster 350i

Kortom; ik ben er nog steeds entousiast over.

Binnen kort ga ik de buisjes (2x ECC88 )vervangen. De speelduur is gegarandeerd tot ruim 15000 uur, maar het apparaat staat bij mij altijd aan. De kosten vallen mee (f50,-)

Ik zou iedereen willen aanraden de MF X-10D uit te proberen!

Groeten,

Charles

Beste Flakes,

MF 10 XD buizenbuffer versterker.

Ingangsgevoeligheid van de meeste versterkers is 150 mV met een max. input van 1000 mV.

Uitgangsspanning CDspelers tot 2000 mV uitzonderingen bevestigen de regel.

Buizen hebben veel meer headroom zonder IM vervorming tot wel 6 db.

Dus met een 10 XD klinkt het meestal rustiger, ruimtelijker(verfijnder).

Bovendien wat heel erg leuk is er zitten relatief eenvoudige buizen in, dat betekent met betere buizen klinkt het ding beter.

Dit alles is natuurlijk afhankelijk van de gebruikte componenten in de totale installatie.

Ook bij Accuphase CDspelers kan een heel duidelijke verbetering hoorbaar zijn maar niet met de standaard buisjes.

Hoe is het mogelijk he.

Met Vriendelijke Groet,

Haudio

Hallo Flakes

Ik heb ook een MF 10 XD buizeneindtrap aangesloten. Voor ik tot deze aankoop overging heb ik deze trap thuis mogen uitproberen. Na zo'n 14 dagen kreeg ik thuis te horen wanneer ik deze buizeneindtrap terug ging brengen. Echter toen ik hem loskoppelde werd mij toch maar weer te verstaan gegeven dat ik hem maar weer snel moest aansluiten. Hij werd dus niet ingeleverd.

Dus met andere woorden: ik heb gelukkig een vrouw die dit soort verschillen ook hoort. Er kwam zelfs een reactie van mijn zoon (13) die vertelde dat hij het verschil ook hoorde.

Zo je maar het verschil is echt te horen. Overigens heb ik hem aangesloten met v/d Hul kabels.

Theo

hallo allemaal,

De buisjes in de X-10D zijn dubbel triodes z.g. ECC 88 types. Deze hebben geen hoge anode spanning nodig van 250 volt, maar kunnen goed functioneren op 30 volt. Ik betwijfel of er zo maar andere buisjes in kunnen worden gezet, zonder consequenties.

De aparte -gebalanceerde-adaptor levert 30 volt aan de X-10D. Het effect op de geluidskwaliteit zou vooral tot stand komen via een veel betere aanpassing van de CD speler op de versterker. De X-10D levert zelf geen versterking. Het uitgangssignaal van rond de twee volt aan de versterkeringang blijft dus ongeveer gelijk.

Groeten,

Charles

• 2 months later...

Hallo Flakes,

De X-10D is geen DA-converter, maar een zogeheten buffertrap, dwz. een versterker met nul dB gain. Het signaal komt er niet harder uit dan het er in gaat, maar krijgt doordat het versterkertje een gunstiger uitgangsimpendantie heeft en domweg tot meer krachtsinspanning in staat is wel meer "steun in de rug". Klankmatig kan dat positief zijn. Hangt van de uitgangstrap van jouw CD-speler af. Als die echt goed is dan is een buffertrap overbodig, en kun je je geld beter in een hoogwaardiger interconnect kabel stoppen. Maar heb je een "el cheapo" CD-speler dan zit daar meestal een zielig stuurtrapje dat in klankmatig opzicht een hoop punten laat liggen.

Of het nu door de gebruikte buisjes komt of niet, de X-10D heeft in de gunstige gevallen als klankmatig effect dat de weergave warmer en ruintelijker wordt, analoger zou je bijna kunnen zeggen.

Voor je `m koopt: eerst proberen.

Groet,

Marcel

Hallo allemaal. Recent heb ik de buisjes van de X10D (ECC88) vervangen door andere exemplaren van Russische makelij. Het zijn speciaal gematchte typen (6922), met gold pins. Na een korte inspeeltijd is het nog beter gaan klinken. Ik ben het niet eens met de stelling dat de X10D alleen een verbetering geeft in combinatie met goedkope Cd spelers met een simpel uitgangstrapje. Bij de Marantz 6000 OSE, die ik gebruik, is de standaard opamp vervangen door een discreet trapje met HDAM componenten.

Uiteindelijk krijgt het geluid meer diepte en glans, als ik het zo mag noemen. Zonder de X10D is de weergave relatief "plat" en een beetje saai in mijn beleving. Anderen noemen dit misschien echter wel neutraal of analytisch. Kwestie van persoonlijke smaak dus.

Charles