Jump to content

Tweede generatie mp3 levert ruimtelijke muziek

Puur
 Share

Recommended Posts

Dit intressante artikel stond gisteren bij mij in de krant:

De tweede generatie mp3 levert muziek die je ruimtelijk omringt, net als natuurlijk geluid. Door sterke compressie kan de nieuwe sound de huiskamer nu ook via de antenne, kabel of internet bereiken.

Onlangs werd in Duitsland tijdens een festival voor het eerst surroundsound van zeer hoge kwaliteit afgespeeld op een autoradio.

Zes verschillende geluidsboxen met allemaal hun eigen signaal omringden de autorijder met het geluid van een orkest alsof hij in de concertzaal zelf zat. Het geluid was opgenomen met 6 microfoons in de zaal, hierna gemixed in de studio en omgezet in bits.

Het bereikte de auto via fm: een digitale autoradio van Visteon speelde het via een Bose 5.1 surroundsoundsysteem af.

Het meest wonderlijke was dat er voor de indrukwekkende geluidservaring niet meer bandbreedte werd gebruikt dan bij een normale radio-uitzending. ,,We spelen surroundmuziek al bij 192 kbits per seconde, bitrates die bij stereogeluid normaal zijn

Nee, ik heb het niet overgetypt, maar uit een webeditie..

Ik vind het verhaal met die dieptesleutels en het coderen/decoderen wel intressant. Wellicht dat surround dan ook intressanter gaat worden? Op dit moment zit ik niet te wachten op 6 kanaals MP3.

Ah wat sneu nou toch weer voor DD DTS SACD en DVDA.

:D

Heerlijk films kijken via internet met 6kanaals geluid.

Dag UPC!

Effe een filmpje downloaden van 1Gig en je hebt de zelfde pret als bij een dvd van 20

...

Er zijn namelijk algoritmes die met de dieptesleutels terugrekenen hoe je de ruimte-effecten nu precies in je oren hoort. Het bedrijf Ensonido, een aftakking van het Fraunhofer Instituut, verkoopt deze algoritmes bijvoorbeeld aan Aldi-leverancier Medion, die er een nieuwe generatie 3D-koptelefoons mee wil bouwen.

...

Dit wordt toch al jaren toegepast in PC-spelletjes?

Het meest wonderlijke was dat er voor de indrukwekkende geluidservaring niet meer bandbreedte werd gebruikt dan bij een normale radio-uitzending. ,,We spelen surroundmuziek al bij 192 kbits per seconde, bitrates die bij stereogeluid normaal zijn

Aangetoond is dat de meeste mensen geen verschil horen tussen CD en een goed opgenomen 160kbps MP3 (ik ook niet door een hoofdtelefoon op mijn PC).

Ik weet zeker dat niemand trefzeker keer op keer een goed opgenomen 192 kbps MP3 kan onderscheiden van de CD. Ook niet op een goede set (tenminste als de MP3 ook via een kwaliteitsspeler wordt afgespeeld).

Wie regelt even een Denon DVD-A1XV?

Aangetoond is dat de meeste mensen geen verschil horen tussen CD en een goed opgenomen 160kbps MP3 (ik ook niet door een hoofdtelefoon op mijn PC).

Ik weet zeker dat niemand trefzeker keer op keer een goed opgenomen 192 kbps MP3 kan onderscheiden van de CD. Ook niet op een goede set (tenminste als de MP3 ook via een kwaliteitsspeler wordt afgespeeld).

de meeste mensen horen ook geen verschil tussen zo`n Aldi stereo setje en een stereoset van duizenden euro`s :(

dat is gewoon een kwestie van geen interesse er voor hebben ;) of niet goed luisteren.

Marcel

de meeste mensen horen ook geen verschil tussen zo`n Aldi stereo setje en een stereoset van duizenden euro`s :(

dat is gewoon een kwestie van geen interesse er voor hebben ;) of niet goed luisteren.

Marcel

Of gewoon kunnen genieten van datgene w

Marcel

Marcel

Dat mp3 vaak erg slecht klinkt doordat het op slechte apparatuur of met slechte software gemaakt is klopt als een bus. En CD`s/DVD`s klinken inderdaad ook niet altijd goed :( vandaar dat ik zoveel vinyl draai :D;)

Maar nee mp3 heeft mij nog niet kunnen bekoren, ik vind het eigenlijk een beetje achterhaald als je ziet hoeveel ruimte harddiscs tegenwoordig hebben dan is extreem comprimeren eigenlijk niet meer nodig.

Marcel

ik kan een 1 op 1 copie gemaakt op een goede audio cd-recorder al onderscheiden van het origineel, nou en dat is veel meer dan 192 kbits. maar goed het geeft wel aan dat de mp3 techniek lekker doorontwikkeld, niets mis mee.

robin

Dat mp3 vaak erg slecht klinkt doordat het op slechte apparatuur of met slechte software gemaakt is klopt als een bus. En CD`s/DVD`s klinken inderdaad ook niet altijd goed :( vandaar dat ik zoveel vinyl draai :D;)

Maar nee mp3 heeft mij nog niet kunnen bekoren, ik vind het eigenlijk een beetje achterhaald als je ziet hoeveel ruimte harddiscs tegenwoordig hebben dan is extreem comprimeren eigenlijk niet meer nodig.

Marcel

Daar heb je een punt!

voor 99

Dat mp3 vaak erg slecht klinkt doordat het op slechte apparatuur of met slechte software gemaakt is klopt als een bus. En CD`s/DVD`s klinken inderdaad ook niet altijd goed :( vandaar dat ik zoveel vinyl draai :D  ;)

Maar nee mp3 heeft mij nog niet kunnen bekoren,  ik vind het eigenlijk een beetje achterhaald als je ziet hoeveel ruimte harddiscs tegenwoordig hebben dan is extreem comprimeren eigenlijk niet meer nodig.

Marcel

Daar heb je een punt!

voor 99

Stel je nou eens voor dat de platenmaatschapijen DD en DTS op de schop gooien en gebruik zouden maken van die nieuwe mp3D. (wel een highres versie graag)

Dan zou er nog meer ruimte op de schijf zijn omdat ze niet 2 formaten hoeven op te slaan.

Zelfs de superbit dvds moeten inboeten aan kwaliteit om dat er geen standaard is gekozen. :ph34r:

Wanneer houdt het een keer op met die dubbele standaards!!!!!!

Groeten Simon

Stel je nou eens voor dat de platenmaatschapijen DD en DTS op de schop gooien en gebruik zouden maken van die nieuwe mp3D. (wel een highres versie graag)

Dan zou er nog meer ruimte op de schijf zijn omdat ze niet 2 formaten hoeven op te slaan.

Zelfs de superbit dvds moeten inboeten aan kwaliteit om dat er geen standaard is gekozen.  :ph34r:

Wanneer houdt het een keer op met die dubbele standaards!!!!!!

Groeten Simon

jaa maar dat weet je wel he :( ze willen allemaal een eigen formaat/codering hebben in de hoop dat iedereen dat gaat gebruiken, om daar weer veel geld aan te verdienenen <_< en de consument ziet door de bomen het bos niet meer.

Veel mensen durven daarom geen SACD of DVDA-speler te kopen, want ja wat wordt de standaard voor de komende jaren? :confused:

Marcel

Veel mensen durven daarom geen SACD of DVDA-speler te kopen, want ja wat wordt de standaard voor de komende jaren?  :confused:

Geen van beiden denk ik, anders was 't inmiddels allaaaang doorgebroken :rolleyes:

Nou dat idee heb ik ook ;) Maar wat wordt het dan :confused: de maatschappijen zijn zo aan het bakkeleien en de ontwikkelling gaat zo snel.

Marcel

Gewoon 32Bit PCM files(24b 192k + tijdcode! +channel code)) die door de speler ingelezen worden. 12Mb/s voor stereo en 40Mb/s voor 6channel

Een flink cachegeheugen (10minuten ~ 1 Gig) zodat de speler rustig de tijd heeft om zijn lees fouten te herlezen en te corrigeren zonder dat dat afbreuk geeft op de datastroom.

Het medium zelf is imo van ondergeschikt belang

:rolleyes:

Groetjes Simon

Nou dat idee heb ik ook ;) Maar wat wordt het dan :confused: de maatschappijen zijn zo aan het bakkeleien en de ontwikkelling gaat zo snel.

Marcel

Gewoon 32Bit PCM files(24b 192k + tijdcode! +channel code)) die door de speler ingelezen worden. 12Mb/s voor stereo en 40Mb/s voor 6channel

Een flink cachegeheugen (10minuten ~ 1 Gig) zodat de speler rustig de tijd heeft om zijn lees fouten te herlezen en te corrigeren zonder dat dat afbreuk geeft op de datastroom.

Het medium zelf is imo van ondergeschikt belang

:rolleyes:

Groetjes Simon

We wachten af ;)

Marcel

kan ik aub een standaard krijgen zonder compressie, zonder dingen weg te laten die we zogenaamd niet horen, zonder sleutels, met een definitie hoog genoeg om (zonder teveel extra bewerkingen) ook alle 'kleine' informatie vast te leggen die nodig is om de 'ambiance' weer te geven

wellicht gaat het dan ooit richting een goede platenspeler klinken.

groet

kan ik aub een standaard krijgen zonder compressie, zonder dingen weg te laten die we zogenaamd niet horen, zonder sleutels, met een definitie hoog genoeg om (zonder teveel extra bewerkingen) ook alle 'kleine' informatie vast te leggen die nodig is om de 'ambiance' weer te geven

wellicht gaat het dan ooit richting een goede platenspeler klinken.

groet

helemaal mee eens ;) maar het lijkt wel of er nu alleen maar een strijd gaande is om wie het meest op een schijfje kan persen :(

Marcel