Jump to content

Tweede generatie mp3 levert ruimtelijke muziek

Puur
 Share

Recommended Posts

ja ik ben erg bevreesd ... radio op een samplerate van 32 khz en met 14 bit definitie ... mp3-opgevoerd ... SACD wat in mijn oren niet wil klinken ondanks het f-bereik en de theoretische definitie(en ik heb toch geen lullig spelertje)

weet je, als er iets mis is in mijn set en ik wil toetsen hoe het moet klinken ... dan gaat er een LP op de thorens ... daar ligt nog steeds de waarheid. geen mainframe een rekenvermogen voor er een signaal is, maar gewoon een naald.

hoe krijgen we de industrie zover dat ze ook ons horen ....

weet je, als er iets mis is in mijn set en ik wil toetsen hoe het moet klinken ... dan gaat er een LP op de thorens ... daar ligt nog steeds de waarheid. geen mainframe een rekenvermogen voor er een signaal is, maar gewoon een naald.

hoe krijgen we de industrie zover dat ze ook ons horen ....

hallo rob,

ik ben ook lp liefhebber maar er gaat ook veel mis toch met het hele lp gedoe. ik denk dat er met een cd op zich helemaal niks mis mee is. je krijgt dan nagenoeg hetzelfde te horen als de mastertape. 44,1 khz 16 bits niks mis mee. alleen het echt vloeiend krijgen van het digitale signaal naar het analoge signaal dat gaat met een plaat beter volgens mij. maar goed wil een draaitafel echt goed klinken dan moeten wel weer alle parameters goed staan, met een cd-speler gaat verder weinig mis denk ik. mp3 ja ik durf het bijna niet te zeggen maar het is wel een super slimme techniek. en ja de meeste mensen gaan immers voor gebruiksgemak en veel nummers op een bestandje. En toegeven het klinkt aanvaardbaar, maar meer ook niet, maar dat is voor de meeste mensen voldoende denk ik. als er maar een vette bas in zit en geen ruis en tikken dan is het oke.

maar inderdaad ik wrijf ook wel eens in m'n handjes als ik ergens een sacd heb gehoord op een set van 10.000 euro en ik dan thuis op m'n transrotor porcino met rotel setje en linn speakers eigenlijk een veel lekkerder geluid heb. CD en sacd klinken zeer zuiver en dynamisch en helder dat zeker en misschien wel beter dan lp, maar toch hoor ik altijd iets wat me niet bevalt. iets van vlakheid, onnatuurlijke harmonische, of net of het lijkt dat het systeem constant probeert om het uiterste er uit te halen, correctie, ik weet niet wat het is maar ik hoor het.

het heeft me wel 3 dagen gekost om de vta instelling echt goed te krijgen. zodat stemmen ook echt natuurlijk klinken zonder randjes en rafeltjes en het hoog snel klinkt maar met warmte zoals alleen vinyl dat kan en het laag mooi vol en met attack.

robin

maar waof het

cd is ook wel aan het zingen te krijgen, maar dan moet je dingen doen met de Cd's die ik nauwelijks meer durf op te typen hier :D

je hebt gelijk: een CD of SACD waar je niet de dingen mee doet die ik niet ga opschrijven legt het snel af tegen een draaitafel.

tuurlijk gaat er een boel mis met LP's. maar d'r komt wel muziek uit waar ik lang en blij naar kan luisteren.

groet

tuurlijk gaat er een boel mis met LP's. maar d'r komt wel muziek uit waar ik lang en blij naar kan luisteren.

groet

precies het klinkt naar muziek. mp3 klinkt naar een steriele laboratoriumkamer waar chips worden gemaakt. maar goed wat zeuren we nu, als mensen nu tevreden zijn met cd, sacd, dvd, mp3, lp, fm, dat, vhs, betamax of vcc or what ever, prima toch.

Ik kan zeker genieten van een lp, cd, dvd, radiozender, cassettebandje, videoband.

robin

groet

precies het klinkt naar muziek. mp3 klinkt naar een steriele laboratoriumkamer waar chips worden gemaakt. maar goed wat zeuren we nu, als mensen nu tevreden zijn met cd, sacd, dvd, mp3, lp, fm, dat, vhs, betamax of vcc or what ever, prima toch.

Ik kan zeker genieten van een lp, cd, dvd, radiozender, cassettebandje, videoband.

robin

Het gaat uiteindelijk om het genieten van muziek :rolleyes: ben je aan het werk, sporten of autorijden dan luister je heel anders als wanneer je er echt voor gaat zitten. In zulke situaties kan mp3 best goed zijn en is het natuurlijk zeer handig.

Marcel

Mp3 is een beetje overbodig geworden met de gigantische opslagmedia die we nu hebben. Op een ipod van 40 gig kun je al minimaal 60 cd's kwijt ( (40*1024)/650). Als je nu lossless compressie (dus zonder kwaliteits verlies) zoals flac of ape toepast worden dat er al 120. Daar kun je toch een hele tijd mee vooruit lijkt me.

En als het dan echt lossy moet ga dan voor Ogg Vorbis...

Mp3 is een beetje overbodig geworden met de gigantische opslagmedia die we nu hebben. Op een ipod van 40 gig kun je al minimaal 60 cd's kwijt ( (40*1024)/650). Als je nu lossless compressie (dus zonder kwaliteits verlies) zoals flac of ape toepast worden dat er al 120. Daar kun je toch een hele tijd mee vooruit lijkt me.

En als het dan echt lossy moet ga dan voor Ogg Vorbis...

Daar hoor ik steeds meer van.

Schijnt idd best wel goed te zijn. Wordt alleen nog niet zo ondersteund door de grote jongens... <_<

Heb je een linkje waar ik wat software kan dl-en?

waarom zou je voor OGG moeten gaan ?, voor zover ik weet is dat formaat gemaakt om bij dezelfde LAGE bitrate beter te klinken dan een vergelijkbare MP3.

Ik heb zeer veel mp3's op enkel HOGE bitrate (vanaf 192kbps en up). Als ik op de OGG pagina kijk bij de vergelijkingen die ze hebben , zie ik daar ook alleen maar lage bitrate vergelijkingen (mp3 128kbps versus 64kbps OGG).

OGG vergelijking

Ik betwijfel of OGG beter klinkt bij HOGE bitrates (daar is het nm niet voor ontworpen).

MP3 sucks...

Kwestie van smaak. Ik heb eens een cd-tje gemaakt voor een vriend die beweerde dat hij het verschil met mp3 en origineel zo kon horen. Dus ik een klassiek muziekstuk gecomprimeerd naar mp3 op 320 kbps en weer teruggezet naar WAV. Dit samen met het origineel in totaal 10 keer op cd gebrand. In willekeurige volgorde. Nou, de volgende dag kwam ie terug. Resultaat: het verschil is hoorbaar (zij het met moeite) en bovendien koos hij voor de mp3 gecomprimeerde versie als antwoord op de vraag: "wat is het origineel?".

Grappige conclusie.

Groet,

Jacco

Ogg voribis (ogg is slechts de container) klinkt ook bij hogere bitrates beter dan mp3. Dit verschil is echter niet zo heel erg groot. Ik ben vooral een voorstander van ogg vorbis omdat het uitgebracht is onder de BSD-licentie en de gedachte daarachter spreekt me wel aan.

Ogg voribis (ogg is slechts de container) klinkt ook bij hogere bitrates beter dan mp3. Dit verschil is echter niet zo heel erg groot. Ik ben vooral een voorstander van ogg vorbis omdat het uitgebracht is onder de BSD-licentie en de gedachte daarachter spreekt me wel aan.

Ah oke, maar dan kun je ook LAME als encoder gebruiken ,is open source nm. En tegenwoordig de beste codec voor MP3.

The LAME Project

Mijn beste gok is dat dat dezelfde 'grappige conclusie' wordt getrokken.
Tja, zou kunnen. Het blijft immers een kwestie van smaak hoor. Die DTS tracks moeten dan wel erg goed gecodeerd zijn en misschien wel ongecomprimeerd. En o ja: hoe zit het met de sample rate van die DTS track? Als er maar geen sample rate conversie nodig is, dat gooit eigenlijk altijd roet in het eten.

Bij sacd gaat dit allemaal gelukkig eenvoudiger, maar over smaak zal ik niet gaan twisten.

Heb van het weekend een sacd gekocht met daarop een opname van Max Bruch uit 1973. Van Pentatone Classics. Geremasterd van de originele Studer A80/807 tapes. Wauw! 70 minuten kippenvel, maar wel een opname die beperkt is qua (hoorbaar) frequentiebereik. Ook compressie en smering valt waar te nemen van die tapes, misschien de ouderdom? Maar wat een beleving. Smaak...

Groet,

Jacco

Bij sacd gaat dit allemaal gelukkig eenvoudiger, maar over smaak zal ik niet gaan twisten.

Is er niet een bepaalde minimum grens aan het verschil in kwaliteit (hoe je dit ook definieert) voordat men het eenduidig als 'beter' dan wel 'slechter' bestempelt? Dat een cassette slechter klinkt dan CD, is vrij objectief, maar dat verschil is dan ook heel groot. Tussen verschillende digitale audioformaten is het verschil kleiner. Volgens mij ligt die hoorbare objectieve grens verder dan het signaalverschil tussen sommige digitale audioformaten, en zeker bij hoge resolutie formaten.

Tussen verschillende digitale audioformaten is het verschil kleiner.

Interessant onderwerp. Wat ik bedoelde met "bij sacd gaat het gelukkig eenvoudiger", is eigenlijk niets meer dan het aantal "bewerkingen" dat nodig is om geluid bij de end-user te krijgen. En daarmee bedoel ik ook het beperkte arsenaal aan knoppen die de engineer ter beschikking heeft. Ook praktijk-technisch lijkt me het eenvoudiger een sacd chip te bakken dan een complexe multibitter. Daar zit em denk ik het verschil en het gaat snel mis. een DAC kan waanzinnig mooi meten met conventionele metingen, terwijl er, als je met een oscilloscoop kijkt, een hoop aan kan schorten.

Laat ik even heel duidelijk zijn: wij kunnen het verschil niet horen tussen cd en sacd (althans ik niet) als het een systeem zou zijn zonder "digitale artifacten" (die overigens vooral analoog van aard kunnen zijn). Maar over smaak valt niet te twisten.

Groet,

Jacco