Jump to content

Welke versterker bij Elipson Colonne?

erikkore
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal,

ik ben nieuw in dit forum en nieuw in high end audio. Kan iemand mij helpen? Het volgende is het geval:

Ik heb recent een set Elipson Colle Designs gekocht. Ik ben daar zeer enthousiast over. Lekker strak laag, helder en goed geplaatst hoog. Nu zoek ik een goede gebruikte versterker. En daar loop ik spaak. Ik heb getracht me te informeren over wat hier goed bij zou passen, in aanmerking genomen wat voor geluidsbeleving ik prettig vind. (zie hierboven). Ik denk eraan om een set JK Acoustics te kopen. Separate voorversterker en twee monoblokjes als eindversterkers. Nu word mij op het hart gedrukt om toch vooral met een buizenversterker aan de gang te gaan. Da`s dus heel wat anders.. De volgende "expert" zweert bij Audioanalyse, ook voor- en eind-versterkers gescheiden. De derde meldt dat er maar

Hallo allemaal,

ik ben nieuw in dit forum en nieuw in high end audio. Kan iemand mij helpen? Het volgende is het geval:

Ik heb recent een set Elipson Colle Designs gekocht. Ik ben daar zeer enthousiast over. Lekker strak laag, helder en goed geplaatst hoog. Nu zoek ik een goede gebruikte versterker. En daar loop ik spaak. Ik heb getracht me te informeren over wat hier goed bij zou passen, in aanmerking genomen wat voor geluidsbeleving ik prettig vind. (zie hierboven). Ik denk eraan om een set JK Acoustics te kopen. Separate voorversterker en twee monoblokjes als eindversterkers. Nu word mij op het hart gedrukt om toch vooral met een buizenversterker aan de gang te gaan. Da`s dus heel wat anders.. De volgende "expert" zweert bij Audioanalyse, ook voor- en eind-versterkers gescheiden. De derde meldt dat er maar

Hallo allemaal,

Ik ga het onderwerp maar niet meer quoten. 2 x is volgens mij wel voldoende.

Belangrijk is wat je budget is. En verder is het meestal een kwestie van thuis uitproberen. Als je een beetje analiserend kunt lezen kun je uit veel "recenties" wel het eea aan klankkleur en kwalitiet uitfilteren.

Als je de JK thuis zou kunnen uitproberen, dan zou ik dat proberen. Idem voor de Audio Analyse. Je leert er nl alleen maar van. Ik begrijp ook best dat je niet alles uit kunt proberen, maar je weet iig wel waar je dan naar toe wil/kan.

Ik heb de Elipson 1303 FT 's een tijdje in huis gehad, ik gok dat jouw speaker de zelfde klankkleur zal hebben?!?!?! Deze 1303 heeft enigszins het karakter van een electrostaat. Misschien dat Quad iets voor je is...

Kijk sowieso even naar impedantie en gevoeligheid van je speaker. Misschien dat bij een lage impedantie en lage gevoeligheid een aantal versterkers al afvallen. Buizen kunnen dan een probleem geven bijvoorbeeld.

Ik heb Elipsons Orhees gehad (het kleinere broertje) op Quad en dat deed het heel aardig. Bij uitzondering vraag ik me af of Haudio gelijk heeft. Zo'n klein bedrijf als JK moet toch standaardonderdelen gebruiken of niet?

Carl

Ik heb Elipsons Orhees gehad (het kleinere broertje) op Quad en dat deed het heel aardig. Bij uitzondering vraag ik me af of Haudio gelijk heeft. Zo'n klein bedrijf als JK moet toch standaardonderdelen gebruiken of niet?

Carl

Ik denk dat Haudio wel degelijk gelijk heeft, zeker als je voor zekerheid gaat. ;)

En maak JK niet boos met je standaardonderdelen. <_<

Er zijn zat techneuten die een defecte JK versterker kunnen repareren. Ik vind de argumenten van Haudio dan ook kul.

Waarom zo'n saai gerenomeerd merk, als er zoveel leuke kleine bedrijfjes zijn die allemaal leuke versterkertjes bouwen die vaak leuker klinken dan die van de lopende band rollende versterkers van die over bekende merken.

Mijn eigen favoriet de Sonneteer Campion of Alabaster moet je ook zeker eens proberen, wat dan ook meteen mijn algemene tip is, bepaal je budget, ga luisteren en neem de tijd om je oordeel te vormen.

Groet,

Frans

Deze stelling gaat ook op voor electronica, vaak heb ik meegemaakt dat het zo gaat ,zorg dus voor een stabiele versterker van een stabiel merk, die lang bestaat en ook nog lang zal blijven bestaan.

Dan zul jij ook nog lang kunnen genieten van jou aanschaf.

MvG,

Haudio

JK acoustics bijvoorbeeld... :P

Naast mijn basisset heb ik ook nog wat antieke versterkers van JK acoustics, meer dan 20 jaar oud, speelt nog uitstekend. Worden ook geserviced, gerepareerd, opgewaardeerd etc.

Probeer dat ook maar eens met een twintig jaar oude Marantz bij Marantz...

Maar een beetje gelijk heeft Haudio wel.

Duson: weg.

Sphinx: foetsie, alhoewel, revival in ZO-Azi

Hallo allemaal,

Ik heb de Elipson 1303 FT 's een tijdje in huis gehad, ik gok dat jouw speaker de zelfde klankkleur zal hebben?!?!?! Deze 1303 heeft enigszins het karakter van een electrostaat. Misschien dat Quad iets voor je is...

Kijk sowieso even naar impedantie en gevoeligheid van je speaker. Misschien dat bij een lage impedantie en lage gevoeligheid een aantal versterkers al afvallen. Buizen kunnen dan een probleem geven bijvoorbeeld.

Ik heb al sinds '79 de elipson 1303 in combinatie met Quad. Perfect koppel om de klankkleur tot z'n recht te laten komen. Denk inderdaad wel aan de vereiste vermogensafgifte. Zo was de eerste serie 1303 veel lastiger aan te sturen dan de versie die ik nu heb. Hoe dat met jouw type zit weet ik niet. Bel eens met de importeur: Dik Vaas in Domburg. Hij zal je zeker info daarover kunnen geven.

Hoi,

Jarenlang naar een setje Orphee's geluisterd in kombinatie met een Rotel ,[ra 980 bx] en was er best tevreden over.[hoog Kippenvel getal]

Echter ,na aanschaf van een setje 1303's [bj."99] bleek de Rotel in deze kombinatie niet "je dat" te zijn.

Rotel RA980BX -----------------> exit.

Sony TAF-A808ES <-------------- in.

En deze "papa"was weer helemaal in zijn nopjes.[Yes]

Met andere woorden ,Orphee's en de "design" hebben volgens mij dezelfde middentoners [Focal neoflex 5N411] die het grootste deel van het geluidsbeeld voor hun rekening nemen/bepalen [ 90-5000 hrz], en in mijn geval vond ik de Rotel/Orphee een heerlijke mix.

Groet ElSon